4. sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o strancima, prvo čitanje, P.Z.E. br. 63
Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 4. sjednici, održanoj 15. listopada 2024., raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o strancima, prvo čitanje, P.Z.E. br. 63, koji je Vlada Republike Hrvatske podnijela predsjedniku Hrvatskoga sabora aktom od 3. listopada 2024. Sukladno članku 69. Poslovnika Hrvatskoga sabora Odbor je predmetni Prijedlog zakona razmotrio u svojstvu matičnog radnog tijela.
Na sjednici su sudjelovali predstavnici predlagatelja iz Ministarstva unutarnjih poslova, Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike te Ministarstva demografije i useljeništva.
Pučka pravobraniteljica, sukladno ovlasti iz članka 17. stavka 1. Zakona o pučkom pravobranitelju, dostavila je Odboru Mišljenje na Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o strancima s kojim su upoznati svi članovi i članice Odbora.
U uvodnom izlaganju je predstavnica predlagatelja, državna tajnica u Ministarstvu unutarnjih poslova, istaknula da je javno savjetovanje provedeno u razdoblju od 28. veljače do 14. ožujka 2024. te su se o nacrtu intenzivno konzultirali s gospodarskim partnerima. Zbog nadležnosti više državnih tijela u izradi zakonskog teksta usuglašavanje međuresorne skupine je zahtijevalo više vremena.
Osvrnula se i na Direktivu (EU) 2021/1883 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. listopada 2021. o uvjetima za ulazak i boravak državljana trećih zemalja u svrhu zapošljavanja visokokvalificiranih radnika te stavljanju izvan snage Direktive Vijeća 2009/50/EZ, koju je bilo potrebno implementirati, a koja će pridonijeti lakšem zapošljavanju visokokvalificiranih stranih radnika.
Nastavno se osvrnula na ulogu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ) koje od 2021. godine provedi test tržišta rada za deficitarna zanimanja, te istaknula njihove zadaće koje su ojačane ovim izmjenama i dopunama, ali i pooštrene uvjete koje trebaju zadovoljiti poslodavci za dobivanje pozitivnog mišljenja. Naglasila je da se pokazalo ispravnim, osim HZZ-a, uključiti i druga nadzorna tijela (npr. Državni inspektorat) jer je broj stranih radnika postajao sve veći.
Osnovni model zapošljavanja i dalje ostaje isti. Primarno se zapošljava domaća radna snaga, a tek onda stranci. Poslodavci moraju priložiti dokaz o kompetencijama stranog radnika za deficitarna poslove kako bi ishodili pozitivno mišljenje HZZ-a. Cilj te odredbe je premostiti situaciju u kojoj poslodavci dovode strane radnike bez potrebnih kvalifikacija, koji na koncu ne mogu obavljati poslove koje su trebali obavljati i ostaju „na cesti“ odnosno na brigu državi.
Nadalje, uveden je omjer broja zaposlenih domaćih i stranih radnika kod poslodavca, s ciljem učinkovitijeg reguliranja nekontroliranog zapošljavanja stranih radnika u deficitarnim zanimanjima. Također, radi administrativnog rasterećenja resornih tijela, u situacijama kada se tvrtka ciljano osniva samo radi uvođenja stranih radnika, uvodi se ograničeni broj dozvola sukladno veličini poslodavca i realnim potrebama za zapošljavanje. Zakonom se također traži da poslodavac ima barem jednog zaposlenog hrvatskog državljanina na puno radno vrijeme i na neodređeno vrijeme.
Ukazala je na cijeli niz obveza koje poslodavci moraju zadovoljiti za dobivanje pozitivnog mišljenje, a posebno istaknula da će se provjeravati ne samo plaćanje poreza na dohodak i davanja iz socijalnog osiguranja, već i počinjenje kaznenih djela iz područja radnih odnosa i socijalnog osiguranja, je li poslodavac pravomoćno osuđen za kaznena djela protiv radnih odnosa i socijalnog osiguranja ili opće opasnosti te je li poslodavcu izrečena pravomoćna prekršajnopravna sankcija za najteže prekršaje protiv radnih odnosa ili prekršajnopravna sankcija protiv socijalnog osiguranja ili zaštite na radu.
Poslodavci koji će se voditi na „crnoj listi“ Zakona o suzbijanju neprijavljenog rada neće moći dobiti pozitivno mišljenje HZZ-a, a na listi će se nalaziti dulje od pet godina.
Pojasnila je izmjene koje idu u smjeru olakšavanja položaja sezonskih radnika, a koje se manifestiraju kroz produljenje maksimalnog razdoblja rada sezonskog radnika do 9 mjeseci u razdoblju od 12 mjeseci, što je pozdravio turistički i gospodarski sektor, kao i činjenicu da sezonski radnici povratnici ne moraju prilagati dokaz o nekažnjavanju, ako nije prošlo više od 9 mjeseci od važenja prethodno izdane dozvole za boravak i rad sezonskog radnika.
U cilju smanjenja administrativnih aktivnosti, predstavnica predlagatelja je istaknula da se produljuje važenje dozvola za boravak i rad koje se izdaju uz mišljenje HZZ-a s jedne na tri godine, a produljuje se i važenje dozvola koje MUP izdaje samostalno s jedne na dvije godine.
Naglasila je i novinu koja nezaposlenom stranom radniku omogućava da ostane u Republici Hrvatskoj do 60 dana u slučaju da je dobio otkaz ili ga poslodavac ne želi, te u tom vremenu može tražiti novog poslodavca čime se omogućava poslodavcima zapošljavanje stranih radnika koji već borave u Hrvatskoj.
Nadalje, za vrijeme važenja dozvole za boravak i rad strani radnik može promijeniti poslodavca ili radno mjesto kod istog poslodavca, a ne mora podnositi novi zahtjev za ishođenje nove biometrijske dozvole boravka. Cijeli proces traženja mišljenja HZZ-a skraćen je na pet dana te, ako ono bude pozitivno, radnik može početi raditi u vrlo kratkom roku odnosno u roku od pet dana.
Državna tajnica je istaknula da je Hrvatska uvela nadstandard u području smještaja stranih radnika, ako ga osigurava poslodavac, te je propisala da će se uvjetovati izdavanje dozvole za boravak i rad time da poslodavac po svakom radniku osigura minimum 14m2, odnosno da u 45m2 ne može biti smješteno više od pet radnika.
Uvedena je i zadužnica za poslodavca u slučaju da „odbaci“ stranog radnika, u iznosu jedne prosječne mjesečne bruto plaće.
Predstavnik predlagatelja, državni tajnik u Ministarstvu rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike je istaknuo da je Ministarstvo postalo ključni akter u provedbi Zakona o strancima, te naglasio da smatra ispravnim napuštanje kvotnog sustava. Osvrnuo se i na rekordno nisku nezaposlenost, oko 90.000 nezaposlenih, te naveo da se problemi sa stranim radnicima javljaju kod manjeg dijela poslodavaca.
Naglasio je da je predloženo trajanje radne dozvole od tri godine razdoblje unutar kojeg se može govoriti o nekakvoj integraciji i učenju hrvatskog jezika kao preduvjetu. Istaknuo je da su strani radnici uvijek skuplji od domaće radne snage, ali oni su nužni za zadržavanje ovakvog rasta BDP-a.
S obzirom na nevjerojatne primjere diskriminatornog postupanja manjine poslodavaca, gdje isplaćene plaće za isti posao domaćem radniku i stranom radniku nisu bile usporedive, osim izmjena Zakona o strancima, donesen je potpuno novi Zakon o suzbijanju prekarnog rada koji omogućava oštro kažnjavanje poslodavca, stavljanje na tzv. „crnu listu“ uz udvostručenje novčane kazne za ponovljeni prekršaj.
Naglasio je da će se ograničavanjem dozvola od 50 do 250 po poslodavcu, ovisno o njegovoj veličini, pročistiti tržište rada.
Zaključno je pojasnio dobivanje „Plave karte EU-a“ za IT stručnjake, odnosno istaknuo da se tu ne radi uvijek o kvalifikacijama koje se mogu dokazati određenim ispravama, te da će oni svoje znanje i vještine dokazivati provjerom znanja.
Predstavnica predlagatelja, državna tajnica u Ministarstvu demografije i useljeništva je istaknula da je jedan od ciljeva ovih izmjena i dopuna potaknuti hrvatske iseljenike i potomke hrvatskih iseljenika na povratak, odnosno oni su ciljana skupina.
Trenutno važeći Zakon omogućava odobravanje privremenog boravka iz humanitarnih razloga pripadnicima hrvatskog naroda sa stranim državljanstvom i bez državljanstva uz potvrdu tijela državne uprave nadležnog za odnose s Hrvatima izvan Republike Hrvatske.
Pravo na stalni boravak mogu ostvariti uz potvrdu Ministarstva demografije i useljeništva ako su neprekidno imali odobren privremeni boravak u kontinuitetu tri godine u Republici Hrvatskoj. Rok važenja potvrde je dvije godine, a isto im omogućava podnošenje zahtjeva za primitak u hrvatsko državljanstvo.
Sukladno ovlasti iz članka 17. stavka 2. Zakona o pučkom pravobranitelju na sjednici Odbora sudjelovao je zamjenik pučke pravobraniteljice.
Istaknuo je da je pučka pravobraniteljica dostavila Mišljenje na nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o strancima u kojem je iznijela sve komentare i prijedloge te naglasio je da se nada da se ovaj zakonski prijedlog još može unaprijediti, odnosno da može doći do poboljšanja statusa stranih državljana.
Osvrnuo se i na sudjelovanje u javnom savjetovanju gdje su dali svoje komentare i prijedloge, od kojih je većina primljena na znanje ili je odbijena, dok su prihvaćeni samo komentari koji su dani u cilju usklađivanja terminologije.
Podsjetio je da je Prijedlog zakona trebalo donijeti ranije kako bi se pravni okvir što prije uskladio s realnim kretanjima, odnosno da je donošenje Prijedloga zakona u Planu zakonodavnih aktivnosti Vlade RH za 2023. godinu bilo predviđeno u drugom tromjesečju 2023. godine.
Zamjenik pučke pravobraniteljice se osvrnuo samo na pojedine odredbe iz Prijedloga zakona sukladno dostavljenom Mišljenju.
Slijedom toga, osvrnuo se na novi članak 62.a kojim se propisuje da je državljanin treće zemlje dužan obavijestiti policijsku upravu odnosno policijsku postaju o prestanku postojanje uvjeta na temelju kojih mu je odobren privremeni boravak u roku od 5 dana od nastupa okolnosti.
Zamjenik pučke pravobraniteljice je istaknuo da se predloženi rok smatra pretjerano kratkim, te je predložen rok od 15 dana koji se smatra primjerenim uzimajući u obzir da se postupanje državljanina treće zemlje protivno tom članku predlaže prekršajno sankcionirati.
Nadalje, člankom 25. Prijedloga zakona predlaže se izmjena članka 91. stavka 9. i propisuje se da protiv rješenja MUP-a o zahtjevu za izdavanje dozvole za boravak i rad kojeg donosi nadležna policijska uprava odnosno postaja prema mjestu boravišta ili namjeravanog boravka državljanina treće zemlje nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
S obzirom da se radi o žurnoj situaciji pri čemu se omogućuje isključivo sudska zaštita, gubi se pravo na učinkovit pravni lijek time što se onemogućava žalba. Jasno je da su strani državljani u slučaju mogućnosti podnošenja isključivo upravne žalbe odnosno pokretanje upravnog spora zbog dugotrajnosti sudskih postupaka praktično onemogućeni u obavljanju navedenih poslova.
Člankom 83. Prijedloga zakona briše se članak 246. Zakona o strancima koji je bio jedini članak u Glavi 16. Imigracijska politika te je nalagao donošenje sveobuhvatne imigracijske politike.
Zamjenik pučke pravobraniteljice smatra štetnim brisanje zakonske obveze koja je nalagala donošenje sveobuhvatne imigracijske politike. Istaknuo je da članak 83. Prijedloga zakona treba mijenjati na način da je Vlada RH obvezna predložiti, a Hrvatski sabor donijeti sveobuhvatnu migracijsku politiku, u skladu sa strategijom demografske revitalizacije Republike Hrvatske do 2033. Vlada RH bi na temelju te strategije i aktualnog demografskog, gospodarskog i socijalnog stanja, donijela odluku o broju, mjerilima i uvjetima za useljavanje državljana trećih zemalja za svaku kalendarsku godinu.
U raspravi su članovi Odbora podržali predložene izmjene i dopune Zakona o strancima, posebice one koje smanjuju administrativne prepreke i humaniziraju status stranih radnika, prvenstveno apostrofirajući rješavanje primjerenog smještaja, uzimajući u obzir teške i nehumane uvjete u kojima žive strani radnici.
Također, dio članova Odbora je pozdravio primjedbe pučke pravobraniteljice koje su usmjerene na poboljšanje položaja stranih radnika, ali i izrazio žaljenje činjenicom da su prihvaćene primjedbe i prijedlozi koji su rješavali nomotehničke neusklađenosti, a sve ostale primjedbe i prijedlozi su primljeni na znanje ili odbijeni.
Podržana je primjedba pučke pravobraniteljice koja se odnosi na brisanje članka 246. Zakona o strancima, u Glavi XVI. Imigracijska politika, uz napomenu da Hrvatska od 2015. godine nema imigracijsku politiku i da izgovor da nam ista nije potrebna jer se Hrvatska oslanja na imigracijsku politiku Europske unije nije prihvatljiv. Hrvatska treba donijeti Strategiju migracijske politike radi zaštite svojih interesa.
Izražena je primjedba na kašnjenje zakonskog prijedloga, uzimajući u obzir da je isti bio predviđen u Planu zakonodavnih aktivnosti Vlade RH za 2023. godinu, a došao je u Hrvatski sabor u četvrtom tromjesečju 2024. Ujedno, direktiva s kojom je bilo potrebno uskladiti Zakon propisala je 18.11.2023. kao rok za usklađenje, što je također prekoračeno.
Nastavno u raspravi je istaknuto da je pitanje vremena kada će u Hrvatskoj raditi 200.000 stranih radnika jer trenutni gospodarski rast traži povećan broj radnika. Za rezultate demografskih mjera i povrat iseljenika, što bi dovelo do većeg broja domaćih radnika, trebat će niz godina, te je potrebno cijelom procesu pristupiti realno. Sustav treba urediti da ima što manje propusta, te uspostaviti ravnotežu između domicilnog stanovništva i stranih radnika, bez geta i getoiziranja.
Izraženo je i suprotno stajalište da je dolazak tako velikog broja stranih radnika u tako kratkom roku rezultat težnje za visokim profitom, a ni u kom slučaju nije bio motiviran javnim potrebama.
U odnosu na „platformske radnike“ koji nisu zaposleni kod svog poslodavca nego kod agregatora, koji su posrednici u zapošljavanju, istaknuto je da to ruši koncept radnog odnosa koji je osobni odnos između radnika i poslodavca, a isto je opet na prvom mjestu motivirano profitom, dok su u konačnici agregatori lišeni bilo kakve odgovornosti. Isto je uređeno Zakonom o radu, a ne Zakonom o strancima, no kako su u najvećem broju zaposlenici strani radnici, dio članova Odbora je smatrao potrebnim ukazati na to stanje.
Nastavno je naglašeno da bi bilo dobro da se kroz gransko kolektivno ugovaranje osiguraju jednaka prava za sve radnike neovisno od kuda dolaze, no na žalost to nije tako, jer privatni sektor nije pokriven kolektivnim ugovorima na tako kvalitetan način kao javni sektor.
Vezano za situacije u kojima poslodavci stranim radnicima oduzimaju osobne dokumente kako bi ih spriječili da odu od njih, ili im ne isplaćuju plaće te ih drže u zavisnom položaju, postavljeno je pitanje koliko je kaznenih prijava podnijela policija za kazneno djelo protupravnog oduzimanja slobode.
Podržana je obveza učenja hrvatskog jezika, jer je znanje jezika apsolutni preduvjet integracije pojedinca u neko društvo, uz napomenu da su sredstva za tu namjenu rebalansom ovogodišnjeg proračuna svedena na nulu.
Po pitanju povratka hrvatskih iseljenika izražena je sumnja da se duži niz godina ti podatci „lažiraju“ te da se svega oko tisuću hrvatskih iseljenika vratilo u Hrvatsku od njezine samostalnosti. Kao prva zapreka za njihov povratak i stjecanje hrvatskog državljanstva naznačen je predug rok za rješavanje „papirologije“, odnosno pojedinac nakon što se prijavi za razgovor u neko hrvatsko veleposlanstvo npr. u Južnoj Americi čeka tri godine da ga pozovu na prvi razgovor. Kao druga prepreka pojavljuje se problem nostrifikacije diploma visokokvalificiranih povratnika koji su ušli u „sustav“, a onemogućen im je ulazak na tržište rada.
Izražena je i zabrinutost činjenicom da su određene agencije za zapošljavanje stranih radnika još od 2021. godine vezane za visoko pozicionirane državne dužnosnike (od otvaranje tržišta za digitalne nomade) što nije samo stvar profita, već i političkih konekcija s obzirom na izravan pristup insajderskim informacijama i stvara sumnju u iskrenu želju za uređenjem sustava.
Član Odbora izrazio je sumnju u provedbu odredbi Zakona, posebice odredbe koja se odnosi na 14m2 stambenog prostora po stranom radniku, smatrajući da je isto neprovedivo, podsjećajući da velik broj hrvatskih građana nema toliko kvadratnih metara za sebe i svakog člana svoju obitelji te da je sve to pokazatelj da se Zakon donosi stihijski i u panici.
Državna tajnica iz Ministarstva unutarnjih poslova se nakon izlaganja članova i članica Odbora zahvalila svima na konstruktivnoj raspravi i odgovorila na postavljena pitanja i iznesene primjedbe.
Na pitanje jesu li radnici u građevinarstvu i turizmu izuzeti od traženja dokaza o kvalifikacijama s obzirom da se za taj tip poslova ne traži visokokvalificirana radna snaga, kao i da se u te dvije branše „slijeva“ najveći broj stranih radnika, državna tajnica je odgovorila da se to ne odnosi na njih.
Isto tako naglasila je da se ovim izmjenama i dopunama onemogućava zlouporaba u dovođenju stranih radnika te se na potpuno adekvatan način regulira tržište rada, a strani radnici dobivaju temeljnu zaštitu ljudskih i socijalnih prava. Strane radnike treba zaštititi od nehumanih i diskriminirajućih uvjeta rada. No, Hrvatska nije niti iznad niti ispod drugih država članica EU u normativnom uređenju, a po pitanju smještaja imat će nadstandard.
Složila se sa primjedbom da je Zakon trebalo donijeti ranije, te naglasila da je do kašnjenja došlo zbog dijaloga između više zainteresiranih subjekata i međuresornog usuglašavanja.
Osvrnula se na primjedbu da se Zakon donosi stihijski i u panici, te istaknula da to nije točno jer njemu prethode dvije i pol godine rada i usuglašavanja, a međuresorno usklađivanje je kompleksno. Zakon nije popis želja, već je provediv i bit će realiziran.
Naglasila je da se migracijska politika ne rješava ovim Zakonom, s obzirom da se tim problemom bavi resor demografije te nije sporno brisanje članka 246. Zakona o strancima.
Iznijela je i podatak da je zbog protupravnog oduzimanja slobode podneseno 68 kaznenih prijava.
Državni tajnik iz Ministarstvu rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike je nastavno istaknuo da sustav funkcionira kao i važeći propisi, te da je bitno naglasiti da su djelatnici inspektorata do 6-og mjeseca ove godine naplatili milijun eura kazne poslodavcima i proveli 8.000 izvida. Složio se da je učenje hrvatskog jezika preduvjet integracije, te je istaknuo da je za naredno višegodišnje razdoblje predviđeno uložiti oko pola milijarde eura europskih sredstva u tržište rada.
U odnosu na kolektivno ugovaranje, naglasio je da se kolektivnim ugovorom dogovaraju plaće iznad minimalnih plaća te da je većina radnika u turizmu i ugostiteljstvu obuhvaćena kolektivnim ugovorima.
Naglasio je da se s Argentinom i Čileom dovršavaju ugovori o socijalnom osiguranju, kako bi povratnici nakon povratka u Hrvatsku, mogli kombinirati svoj staž osiguranja.
Zaključno je istaknuo da Hrvatska zadnjih godina bilježi pozitivan migracijski saldo u vraćanju hrvatskih državljana te da on iznosi više tisuća povratnika svake godine.
Državna tajica iz Ministarstva demografije i useljeništva je istaknula da se doista dugo čekalo za stjecanje hrvatskog državljanstva, no sad je taj rok značajno smanjen. Istaknula je nadležnost više središnjih državnih tijela po istom pitanju te naglasila da je potrebna bolja povezanost i komunikacija s diplomatskim i konzularnim predstavništvima.
Naglasila je da je Hrvatska zadnjih nekoliko godina dodijelila više tisuća stipendija pripadnicima hrvatskog naroda izvan RH, a ove godine 1500 stipendija. Istaknula je da učenje hrvatskog jezika nije bitno samo za strance već je bitno i za iseljenike iz Republike Hrvatske i njihove potomke koji se vraćaju u Hrvatsku.
Naglasila je da je integracija vrlo izazovan proces te da će se kroz sveobuhvatnu migracijsku politiku, čija priprema je u nadležnosti Ministarstva demografije i useljeništva, rješavati i pitanje integracije.
Nakon rasprave, Odbor je većinom glasova, sa 6 glasova „ZA“ i 5 glasova „SUZDRŽAN“, odlučio predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak:
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o strancima.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi upućuju se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Ranko Ostojić predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestiteljicu se određuje Branka Juričev Martinčev, potpredsjednica Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Ranko Ostojić - ×
Izvješće Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost s rasprave o Izvješću o radu policije u 2023. godini
Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 4. sjednici, održanoj 15. listopada 2024., raspravio je Izvješće o radu policije u 2023. godini koje je Vlada Republike Hrvatske dostavila predsjedniku Hrvatskoga sabora aktom od 11. srpnja 2024. Odbor je predmetno izvješće razmotrio u svojstvu matičnog radnog tijela.
U uvodnom izlaganju se predstavnica predlagatelja, državna tajnica u Ministarstvu unutarnjih poslova, osvrnula na najznačajnije pokazatelje rada policije u izvještajnoj godini.
Slijedom toga, vezano za stanje sigurnosti, naglasila je da je Hrvatska prema IEP Global Peace Indexu u 2023. godini zauzela 14. mjesto i pripada skupini najsigurnijih zemalja svijeta, a u recentnoj objavi World of Statistics, Hrvatska je proglašena najsigurnijom zemljom za noćne šetnje.
U odnosu na provođenje kompenzacijskih mjera, odnosno mjera koje zamjenjuju graničnu kontrolu, predstavnica podnositelja je istaknula da isto ne bi bilo kvalitetno provedeno da nije provedena funkcionalna reorganizacija policije. Primjenom kompenzacijskih mjera tijekom 2023. godine provjereno je 179.883 vozila i 303.174 osobe u cilju sprječavanja prekograničnog kriminala.
Trend rasta nezakonitih migracija nastavio se i u 2023. godini te je policija postupala u rekordnom broju, odnosno provela je više od 69.000 postupaka, što je porast za 37,7% u odnosu na 2022. godinu. Pozornost sustava je i dalje na jačanju kontrole vanjske granice i zaštiti sigurnosti Hrvatske i drugih država članica EU-a.
S time u vezi, državna tajnica se osvrnula i na kazneno djela „krijumčarenja ljudima“ te je istaknula da je u izvještajnoj godini otkriveno i prijavljeno ukupno 1.499 kaznenih djela Protuzakonito ulaženje, kretanje i boravak u RH, drugoj državi članici Europske unije ili potpisnici Šengenskog sporazuma iz članka 326. Kaznenog zakona, za koja je prijavljeno 1.612 osoba. U usporedbi s 914 kaznenih djela u 2022. godini i prijavljenih 774 osobe, isto predstavlja porast otkrivenosti navedenih kaznenih djela za 64 % i porast otkrivenosti počinitelja tih kaznena djela za 108,3 %.
Tijekom 2023. prisilno je udaljeno 6.103 stranca od kojih je, na temelju readmisijskih ugovora, udaljeno njih 3.756. Navedeni broj prisilno udaljenih stranca u 2023. godini je za 113,8% veći nego tijekom 2022. godine, kada je hrvatska policija (uključujući i readmisijski) vratila 2.855 stranaca.
U odnosu na sigurnost prometa na cestama, predstavnica podnositelja je istaknula da je povećan broj prometnih nesreća, kao i broj lakih i teških ozljeda, ali je manji broj smrtno stradalih u odnosu na 2022. godinu, odnosno imamo 247 smrtno stradalih što je najmanji broj od stjecanja neovisnost Republike Hrvatske.
Vezano za razriješenost kaznenih djela za koje se progon poduzima po službenoj dužnosti, državna tajnica je istaknula da je već četvrtu godinu za redom koeficijent razriješenosti veći od 70%, a da je u 2023. godini 71,6%.
S time u vezi naglasila je i da je došlo do pada broja kaznenih djela ubojstava te da su u 2023. godini počinjena 23 ubojstva i sva su razriješena (četiri manje nego u 2022. godini). To je drugi najmanji broj evidentiranih ubojstava od osnivanje Republike Hrvatske.
Istaknula je poboljšanje položaja žrtve u predkaznenom i kaznenom postupku na temelju Sporazuma sklopljenog 2022. godine između Ministarstva unutarnjih poslova, Ministarstva pravosuđa i uprave i Udruge za podršku žrtvama i svjedocima o suradnji, u provedbi pilot-projekta uspostave sustava referiranja/upućivanja žrtava na Udrugu za podršku žrtvama i svjedocima/Nacionalni pozivni centar za žrtve kaznenih djela i prekršaja 116 006, što je rezultiralo pripremom novog Sporazuma o proširenju pilot-projekta na još četiri policijske uprave u 2023. godini. Tako su u pilot projekt, od 1. veljače 2023., uključene Policijska uprava ličko-senjska, Policijska uprava bjelovarsko-bilogorska, Policijska uprava požeško-slavonska i Policijska uprava virovitičko-podravska.
U 2023. godini prijavljeno je i procesuirano ukupno 11.540 kaznenih djela iz područja kaznenopravne zaštite djece i obitelji, a što je u odnosu na 2022. godinu povećanje za 18 %. S obzirom da je povećanje u odnosu na više prethodnih izvještajne godine još veće, evidentna je iznimna aktivnost policijskih službenika za mladež u zaštiti djece i obitelji od svih oblika viktimizacije.
Ustrajan rad na istraživanju ratnih zločina doveo je do podnošenja 92 kaznene prijave za kaznena djela iz područja ratnih zločina.
U odnosu na koruptivna kaznena djela, državna tajnica je naglasila da se radi o iznimno zahtjevnoj liniji rada i dugotrajnim kriminalističkim istraživanjima koja svojom duljinom premašuju izvještajno razdoblje. U 2023. godini prijavljeno je 747 koruptivnih kaznenih djela i 1.377 počinitelja.
Po pitanju organiziranog kriminalitete brojke ukazuju na intenzivan i proaktivan rad policijskih službenika. Tijekom 2023. godine prijavljeno je 3.117 kaznenih djela iz djelokruga rada organiziranog kriminaliteta, što je porast otkrivenih kaznenih djela za 48,3 % u odnosu na 2022. godinu, a broj prijavljenih osoba u porastu je za 58,7 % u odnosu na 2022. godinu.
Također, vezano za razrješenje kaznenog djela iz članka 328. Kaznenog zakona Zločinačko udruženje, vidljiva je tendencija rasta, odnosno policija je u razdoblju od 2014. do 2017. godine prijavila 80 takvih kaznenih djela, dok je u razdoblju od 2018. do 2023. godine prijavila 161 takvo kazneno djela. Prosječan broj prijavljenih zločinačkih udruženja u razdoblju od 2014. do 2017. godine iznosio je 20 po godini, dok je u razdoblju od 2018. do 2023. godine iznosio gotovo 27 zločinačkih udruženja, što predstavlja porast od 35 % na godišnjoj razini.
U 2023. godini bilježi se gotovo jednak broj prijavljenih kaznenih djela kriminaliteta droga povezanih sa zločinačkim udruženjima iz članka 328. i 329. Kaznenog zakona kao i u 2022. godini. U 2023. godini otkriveno je 151 kazneno djelo zločinačkog udruženja i počinjenja kaznenih djela u sastavu zločinačkog udruženja, a koja se odnose na neovlaštenu proizvodnju i promet drogama te na omogućavanje trošenja droga. Državna tajnica je posebno naglasila da hrvatska policija intenzivno surađuju s policijama drugih država i sudjeluje u mnogim međunarodnim akcijama na području borbe protiv zlouporabe droga, a u mnogim međunarodnim akcijama hrvatski policajci su voditelji takvih aktivnosti. Hrvatska ne bilježi epidemiju korištenja opojnih droga te nema otvorenu narko-scenu kao mnoge europske i svjetske države.
Državna tajnica se osvrnula i na kibernetički kriminal te naglasila da je policija tijekom 2023. godine nastavila poduzimati aktivnosti radi povećanja kibernetičke otpornosti i jačanja kapaciteta za istraživanja i kazneni progon kibernetičkog kriminala te odgovora na kibernetičke prijetnje. Broj kibernetičkih napada raste i oni su sofisticiraniji nego ikada prije, a napadi dolaze iz različitih izvora. Ministarstvo je u posljednje četiri godine izravno uložilo više od 1.000.000,00 eura, a u tijeku je ulaganje od 1.600.000,00 eura u okviru Nacionalnog programa oporavka i otpornosti (NPOO), te nova znatna ulaganja u 2024. godini i nadalje.
Policijski službenici Službe kibernetičke sigurnosti provode kontinuiranu obuku policijskih službenika na regionalnoj razini u području digitalne forenzike i istraživanja kibernetičkih napada i spolnog zlostavljanja djece putem interneta.
U odnosu na prekršaje protiv javnog reda i mira, predstavnica podnositelja je istaknula da ih je počinjeno najmanje u zadnjih 10 godine. Smatra da je isto rezultat izmjena Zakona o prekršajima protiv javnog reda i mira kojim su za većinu prekršaja pooštrene novčane kazne koje sada ipak djeluju preventivno.
Predstavnica podnositelja je naglasila da je Hrvatska uložila iznimna sredstva u ojačavanje interoperabilnosti hrvatskih i europskih informacijskih sustava, svjesna da je država s najdužom vanjskom granicom u Europi, što traži pojačan napor. Slijedom toga Hrvatska se prometnula u jednog od najvećih korisnika sigurnosnih međunarodnih i europskih informatičkih sustava te je peta država u Europi prema broju provjera u Schengenskom informacijskom sustavu, a na šestome mjestu u svijetu i četvrta u Europi je prema broju provjera u Interpolovom informacijskom sustavu.
Državna tajnica se osvrnula i na provedbu srednjoškolskog obrazovanja za zanimanje policajac/policajka kroz 3. i 4. razred srednje škole. U 2023. godini maturirala je I. klasa učenika upisana u školskoj godini 2021./2022. i to njih 51. Istaknula je da mlade generacije nisu previše zainteresirane za policijski poziv te ga je potrebno učiniti atraktivnijim. U II. klasi, u školskoj godini 2022./2023., upisano je 98 učenika, a u III. klasi, u školskoj godini 2023./2024., upisano je ukupno 106 učenika. Određeni broj učenika u svakoj klasi obrazuje se za potrebe Ministarstva pravosuđa i uprave.
Vezano za disciplinske postupke protiv policijskih službenika, državna tajnica je naglasila da je u izvještajnoj godini Služba za unutarnju kontrolu Kabineta ministra pokrenula 509 disciplinskih postupaka, od čega je za teže povrede službene dužnosti postupak pokrenut protiv 417 policijskih službenika i 14 državnih službenika. Provedeno je kriminalističko istraživanje i podnesena je 81 kaznena prijava protiv policijskih službenika.
Zaključno je istaknula da su u predmetno Izvješće, sukladno sugestiji Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost izraženo na 57. sjednici Odbora u X. sazivu Hrvatskoga sabora, unijeli sadržaj o slučajevima neopravdane uporabe sredstava prisile i o tranzitnim prihvatnim centrima u Tovarniku i Trilju.
U raspravi su članovi Odbora podržali Izvješće o radu policije u 2023. godini te posebno istaknuli da je vidljiv predan rad policijskih službenika, a posebno granične policije, uzimajući u obzir da policija radi u iznimno zahtjevnim uvjetima.
Po pitanju broja ubojstava, članovi Odbora su pozdravilo njihovo smanjenje, posebice uzimajući u obzir podatke od prije 20-k godina kada je npr. 2001. godine bilo 101 ubojstvo, 2002. godine 81 ubojstvo, 2003. godine 73 ubojstva, itd. No, istaknuto je da je gotovo 40% ubojstava kazneno djelo „“femicida“ odnosno da devet ubijenih žena odgovara definiciji tog kaznenog djela o čemu treba i dalje voditi računa.
Vezano za kažnjiva ponašanja iz područja sigurnosti prometa na cestama, istaknuto je da postoji velik broj kažnjivih ponašanja u nekim policijskim upravama odnosno županijama te je postavljeno pitanje ima li to poveznicu s auto školama koje rade na tom području odnosno može li se govoriti o loše provedenom postupku osposobljavanja za vozača ili se radi o ilegalnom prelasku granice odnosno krijumčarenju ljudima što dovodi do većeg broja teških prometnih nesreća pri bijegu od policije.
Članovi Odbora su se osvrnuli i na kazneno djelo obijesne vožnje odnosno česte situacije gdje sudovi tijekom postupka vrate vozačku dozvolu osobi kojoj se sudi za takvo kazneno djelo, što smatraju da je nedopustivo. Istaknuto je da bi takva ponašanja trebalo oštrije kažnjavati odnosno zakonsko utvrđenje iznosa kazne u apsolutnom iznosu nije pravično rješenje jer pojedine osobe si mogu priuštiti plaćanje takve kazne i unaprijed je „ukalkuliraju“ u mogući trošak dok druge osobe za takva ponašanja nisu u mogućnosti platiti kaznu bez da to ostavi „rupu“ u njihovom budžetu.
Po pitanju disciplinskog kažnjavanja policijskih službenika istaknuto je mišljenje da ono dobiva veću pažnju u javnosti u odnosu na sve ono dobro što policijski službenici rade u izvršavanju svojih zadaća te da ne treba zanemariti koruptivne pritiske na policijske službenike koji su veliki.
Tijekom rasprave članovi Odbora su se složili sa stajalištem državne tajnice da je potrebno privući mlade ljude u policijske redove, no istaknuto je da oni rade iznimno težak posao za koji su potplaćeni, slabo su ekipirani, a poseban problem predstavlja to što se policijski službenici zajedno s pravosudnim sustavom doživljaju negativno iako za to ne bi trebalo biti potrebe.
Naglašeno je da je 2012. godine bilo 10.000 kandidata za 330 mjesta policijskih službenika, dok danas nema ni dovoljan broj kandidata za 640 mjesta. Manjku policijskih službenika treba pristupiti i kroz reorganizaciju, odnosno velik broj policijskih službenika u operativnom dežurstvu je u „hladnom pogonu“, tj. imaju ovlaštenje, ali je njihov posao u uredu, a ne na terenu.
Vezano za uporabu sredstava prisile, podržano je suočavanje s onima koji krše propise i njihovo isključivanje iz sustava.
Pozdravljeno je i uvođenje kamera za policijske službenike u obavljanju policijskih intervencija, no istaknuto je da bi bilo dobro da se one koriste u postupanju svih policijskih službenika, a ne samo određenog broja, jer će takva parcijalna primjena ostaviti mjesto sumnjama u postupanje onih policijskih službenika koji ih ne koriste.
Po pitanju zadiranja policije u “tamnu brojku kriminaliteta“ istaknuto je da je to jako dobro i ukazuje na proaktivan rad policije, no nije jednako stanje po policijskim upravama, odnosno neke policijske uprave po tom pitanju nemaju napredak, što bi trebalo podvrgnuti analizi.
Zaključno je istaknuto da policija radi dobro i kvalitetno, no da je potrebno da drugi sudionici represivnog sustava koji postupaju nakon policije, a to su sud i državno odvjetništvo, zaista pošalju poruku u cilju generalne prevencije i pravednosti kažnjavanja, a ne da se cjelokupan rad i trud policije „nagradi“ radom za opće dobro kršitelja zakona odnosno počinitelja kaznenih djela.
Nakon rasprave, Odbor je jednoglasno, s 11 glasova „ZA“, odlučio predložiti Hrvatskome saboru prihvaćanje
IZVJEŠĆA O RADU POLICIJE U 2023. GODINI.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Ranko Ostojić predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestiteljicu se određuje Branka Juričev Martinčev, potpredsjednica Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Ranko Ostojić - ×
Izvješće Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost o Prijedlogu zakona o razmjeni podataka između tijela za provedbu zakona država članica Europske unije, prvo čitanje, P.Z.E. br. 57
Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 4. sjednici, održanoj 15. listopada 2024., je raspravio Prijedlog zakona o razmjeni podataka između tijela za provedbu zakona država članica Europske unije, prvo čitanje, P.Z.E. br. 57, koji je Vlada Republike Hrvatske podnijela predsjedniku Hrvatskoga sabora aktom od 13. rujna 2024. Odbor je predmetni Prijedlog zakona razmotrio u svojstvu matičnog radnog tijela.
U uvodnom izlaganju je predstavnica predlagatelja, državna tajnica u Ministarstvu unutarnjih poslova, naglasila da su evaluacije, uključujući i evaluaciju primjene schengenske pravne stečevine pokazale da Okvirna odluka 2006/960/PUP nije dovoljno jasna i ne osigurava odgovarajuću i brzu razmjenu relevantnih informacija između država članica EU. Evaluacije su također pokazale da se ta Okvirna odluka rijetko upotrebljava u praksi, djelomično zbog toga što u praksi nije jasno razgraničeno područje primjene Konvencije o provedbi Schengenskog sporazuma i područje primjene te okvirne odluke.Na temelju rezultata provedenih evaluacija, utvrđeno je da bi postojeći pravni okvir trebalo ažurirati. Slijedom navedenog, Europski parlament i Vijeće su 10. svibnja 2023. donijeli Direktivu (EU) 2023/977 o razmjeni informacija između tijela za izvršavanje zakonodavstva država članica i o stavljanju izvan snage Okvirne odluke Vijeća 2006/960/PUP. Predmetnom Direktivom se utvrđuju usklađena pravila za učinkovitu i brzu razmjenu podataka između tijela za provedbu zakona država članica EU u svrhu sprječavanja, otkrivanja ili istraživanja kaznenih djela.
Zaključno je predstavnica predlagatelja istaknula da je Ministarstvo unutarnjih poslova i Ravnateljstvo policije spremno za provedbu Direktive (EU) 2023/977.
Bez rasprave, Odbor je jednoglasno, s 11 glasova „ZA“, odlučio predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak:
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o razmjeni podataka između tijela za provedbu zakona država članica Europske unije.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi upućuju se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Ranko Ostojić predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestiteljicu se određuje Branka Juričev Martinčev, potpredsjednica Odbora.PREDSJEDNIK ODBORA
Ranko Ostojić - ×
Izvješće Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, prvo čitanje, P.Z.E. br. 68
Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 4. sjednici, održanoj 15. listopada 2024., raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, prvo čitanje, P.Z.E. br. 68, koji je Vlada Republike Hrvatske podnijela predsjedniku Hrvatskoga sabora aktom od 10. listopada 2024. Sukladno članku 69. Poslovnika Hrvatskoga sabora Odbor je predmetni Prijedlog zakona razmotrio u svojstvu matičnog radnog tijela.
U uvodnom izlaganju je predstavnica predlagatelja, državna tajnica u Ministarstvu unutarnjih poslova, istaknula razloge za noveliranje Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Naime, važeći Zakon o sigurnosti prometa na cestama sadržava samo jednu odredbu koja se odnosi na automatizirana vozila, odnosno propisano je da je vozač za vrijeme upravljanja vozilom dužan sjediti na vozačkom sjedalu i upravljati vozilom, osim u slučaju potpuno automatiziranog vozila.
Nadalje, područje umjetne inteligencije je tek nedavno regulirano u Europskoj uniji i Hrvatska je dužna transponirati dio europske pravne stečevine, a jedan dio te pravne stečevine nalazi se u predloženom Zakonu.
Ovaj zakonski prijedlog je jedan u nizu zakona i podzakonskih akata koje će trebati mijenjati kako bi se osigurale zakonske pretpostavke za sudjelovanje automatiziranih vozila u prometu (npr. Zakon o obveznim osiguranjima u prometu i Zakon o prijevozu u cestovnom prometu), no sve izmjene i dopune nisu u nadležnosti Ministarstva unutarnjih poslova.Zakonskim prijedlogom ide se u smjeru optimalnog rješavanja prometovanja i testiranja potpuno automatiziranih vozila, kao i donošenja drugih odredbi koje su tiču odgovornosti, prava i obveza u slučaju nesreće kao i odgovornost za prometne prekršaje ovisno o tome je li ih počinio proizvođač, vlasnik vozila, operator u vozilu odnosno operator intervencije na daljinu ili ostali sudionici u prometu na cestama te odgovorne osobe, poput proizvođača, uvoznika i slično.
Slijedom toga, predloženim izmjenama i dopunama regulirat će se uvjeti za testiranja sustava za automatiziranu vožnju (ADS) potpuno automatiziranih vozila, propisati uvjeti pod kojima potpuno automatizirana vozila mogu sudjelovati u prometu na cestama, dopuniti će se Zakon novim odredbama koje će omogućiti automatiziranim vozilima sigurno i nesmetano sudjelovanje u prometu na cestama, kao i za vrijeme testiranja sustava za automatiziranu vožnju (ADS) u realnim uvjetima u prometu na cestama.
U raspravi su članovi Odbora podržali predložene izmjene i dopune te usklađivanje s direktivom i uredbama Europske unije.
Nastavno, istaknuto je da ovaj Zakon treba gledati i u svjetlu inicijative Vlade RH po pitanju „robo-taksija“ koji se razvijaju uz financijsku potporu Europske unije. Do sada je za prototip robo-taksija utrošeno 89 milijuna eura, iako su sredstva dodijeljena u iznosu od 179,5 milijuna eura, a inicijalni rokovi su „probijeni“ odnosno pomaknuti na 2026. godinu što stvara bojazan u pozitivan ishod.
Izražena je i dvojba u prijavljenu razinu vozila koja je bilo preduvjet za dobivanje sredstava iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), uzimajući u obzir definiciju vozila u zakonskom prijedlogu koja odgovara razini vozila 4, a ne razini vozila 5, za koju razinu su dobivena sredstva. Također je istaknuto da je definicija iz zakonskog teksta slična definicijama drugih država koje razvijaju razinu vozila 4.
Državna tajnica je istaknula da su prvi prototipovi robo-taksija realizirani 2016. odnosno 2018. godine. Nije sporno hoće li se robo-taksiji pojaviti u prometu, već kada će se pojaviti. Većina europskih država, kao i Hrvatska, dužne su prilagoditi svoje zakonodavstvo novom okviru koji zahtijevaju ovakva vozila.
Prolongiranje roka do sredine 2026. godine ne ukazuje da se projekt neće realizirati. Tada bi, na razini jedinice lokalne samouprave, bilo moguće ograničeno kretanje koje se odnosi samo na testnu fazu. Nakon njezinog završetka, i dobivanja svih potrebnih dozvola, robo-taksiji bi se mogli kretati neograničeno.Nakon rasprave, Odbor je većinom glasova, sa 6 glasova „ZA“ i 5 glasova „SUZDRŽAN“, odlučio predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak:
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi upućuju se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Ranko Ostojić predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestiteljicu se određuje Branka Juričev Martinčev, potpredsjednica Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Ranko Ostojić
3. sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost o Prijedlogu odluke o proglašenju „Dana sjećanja na poginule hrvatske vatrogasce“
Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 3. sjednici, održanoj 19. rujna 2024., raspravio je Prijedlog odluke o proglašenju „Dana sjećanja na poginule hrvatske vatrogasce“, koji je Vlada Repubike Hrvatske podnijela predsjedniku Hrvatskoga sabora aktom od 29. kolovoza 2024. Odbor je predmetni Prijedlog odluke razmotrio u svojstvu matičnog radnog tijela.
U uvodnom izlaganju je predstavnik predlagatelja, državni tajnik u Ministarstvu hrvatskih branitelja, podsjetio na 160 godina dugu tradiciju hrvatskog vatrogastva te ukazao na značaj i ulogu vatrogastva u mirnodopsko vrijeme.
Posebice se osvrnuo na stradavanje vatrogasaca tijekom Domovinskog rata, bilo da su stradavali kao pripadnici Hrvatske vojske, policije ili kao civili, te istaknuo da je na taj način smrtno stradalo 279 vatrogasaca, dok su dva vatrogasca preminula nakon rata od posljedica stradavanja na intervencijama u Domovinskom ratu.
Zaključno je istaknuo da je na prijedlog Hrvatske vatrogasne zajednice Ministarstvo hrvatskih branitelja pristupilo izradi Prijedloga odluke kako bi se 30. kolovoza, dan kada je 2007. godine prilikom gašenja požara na otoku Velikom Kornatu smrtno stradalo 12 vatrogasaca, proglasio „Danom sjećanja na poginule hrvatske vatrogasce“, koji su poginuli na vatrogasnim intervencijama u Republici Hrvatskoj i drugim državama u kojima u gašenju požara, spašavanju ili drugom vidu organizirane pomoći sudjeluju sastavnice vatrogasnih snaga iz Republike Hrvatske.Bez rasprave, Odbor je jednoglasno, s 10 glasova „ZA“, odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ODLUKE O PROGLAŠENJU
„DANA SJEĆANJA NA POGINULE HRVATSKE VATROGASCE“.Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Ranko Ostojić, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestitelja se određuje Josip Šarić, potpredsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Ranko Ostojić - ×
Izvješće Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost o Konačnom prijedlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Kabineta ministara Ukrajine o suradnji u području protuminskog djelovanja, drugo čitanje, P. Z. br. 43
Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 3. sjednici, održanoj 19. rujna 2024., raspravio je Konačni prijedlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Kabineta ministara Ukrajine o suradnji u području protuminskog djelovanja, drugo čitanje, P.Z. br. 43, koji je Vlada Republike Hrvatske podnijela predsjedniku Hrvatskoga sabora aktom od 17. srpnja 2024. Odbor je predmetni zakonski prijedlog razmotrio u svojstvu matičnog radnog tijela.
U uvodnom izlaganju je predstavnica predlagatelja, državna tajnica u Ministarstvu unutarnjih poslova, istaknula da je u listopadu 2023. godine u Zagrebu održana Međunarodna donatorska konferencija o razminiranju Ukrajine, na kojoj su 34 države koje su sudjelovale izrazile jasnu potporu Ukrajini na području razminiranja. Iskazano je i obećanje pomoći u ukupnom iznosu od pola milijarde eura, s time da Hrvatska sudjeluje s pet milijuna eura pomoći.
U sklopu Konferencije, potpisan je Sporazum između Vlade Republike Hrvatske i Kabineta ministara Ukrajine o suradnji u području protuminskog djelovanja. Sporazum je usklađen s nacionalnim i međunarodnim zakonodavstvom, a oblici i način suradnje utvrđeni su njegovim člankom 3.
Razmjena znanja i iskustva između Hrvatske i Ukrajine, odnosno suradnja nadležnih tijela traje od 2009. godine, intenzivirala se 2016. godine, te sklapanje ovog Sporazuma nije novi momente nego rezultat dugotrajne suradnje, naglasila je državna tajnica na koncu uvodnog izlaganja.U raspravi su članovi Odbora podržali potpisivanje predmetnog Sporazuma između Hrvatske i Ukrajine. Članove Odbora je zanimalo odnosi li se Sporazum i na hrvatsku tvrtku koja proizvodi strojeve za razminiranje odnosno hoće li se i ta tvrtka involvirati u proces razminiranja u Ukrajini ili je suradnja samo na tijelima državne vlasti. Ako je suradnja samo na tijelima državne vlasti, zatražena je informacija koja su to državna tijela.
Predstavnica predlagatelja je istaknula da će nadležno tijelo za provedbu Sporazuma biti Ministarstvo unutarnjih poslova – Ravnateljstvo civilne zaštite, Hrvatski centar za razminiranje, a Ukrajina je u Sporazumu utvrdila svoja nadležna tijela za provedbu Sporazuma. Zainteresirane pravne i fizičke osobe koje žele sudjelovati u aktivnostima koje proizlaze iz predmetnog Sporazuma morat će se prijaviti na otvoreni postupak javne nabave koji se objavljuje u službenom glasilu Europske unije i Republike Hrvatske, pa tako i tvrtka koja proizvodi strojeve za razminiranje
Istaknuto je da u Hrvatskoj postoji 40-ak ovlaštenih pravnih osoba koje se bave razminiranjem, ali i više pravnih osoba koje se bave proizvodnjom kaciga za pirotehničare, metal detektora, zaštitnih prsluka i drugih potrebnih sredstava za razminiranje.
Predstavnica predlagatelja je istaknula HCR – Centar za testiranje, razvoj i obuku d.o.o. koji se nalazi u većinskom vlasništvu države i koji samostalno razvija suradnju s Ukrajinom, ali i s još 10 zemalja s kojima Hrvatska ima sklopljene sporazume o suradnji te provodi obuku pirotehničara, certificiranje opreme, ispitivanja novih tehnologija i drugo.
Na koncu rasprave državna tajnica je pojasnila razliku između pojma „protuminsko djelovanje“ koje obuhvaća preventivnu i edukativnu komponentu i pojma „razminiranje“ koje je uži pojam i odnosi se samo na aktivnost razminiranja. U odnosu na preventivnu komponentu istaknula je društvene skupine kojima je namijenjena te pojasnila da ta komponenta ne sadrži vojne sadržaje.
Nakon rasprave, Odbor je jednoglasno, s 10 glasova „ZA“, odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenjeZAKONA O POTVRĐIVANJU SPORAZUMA IZMEĐU VLADE REPUBLIKE HRVATSKE I KABINETA MINISTARA UKRAJINE O SURADNJI U PODRUČJU PROTUMINSKOG DJELOVANJA.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Ranko Ostojić predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestitelja se određuje Josip Šarić, potpredsjednik Odbora.PREDSJEDNIK ODBORA
Ranko Ostojić
2., djelomično zatvorena sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost s objedinjene rasprave o Izvješću sustava vatrogastva u Republici Hrvatskoj o provedenim pripremama za protupožarnu i turističku sezonu u 2024. godini (HVZ) i Izvješću sustava civilne zaštite i vatrogastva u Republici Hrvatskoj o provedenim pripremama za protupožarnu i turističku sezonu u 2024. godini (MUP)
Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost, kao matično radno tijelo, na 2. (djelomično zatvorenoj) sjednici održanoj 10. srpnja 2024., raspravio je Izvješće sustava vatrogastva u Republici Hrvatskoj o provedenim pripremama za protupožarnu i turističku sezonu u 2024. godini, koje je Hrvatska vatrogasna zajednica (HVZ) dostavila aktom od 20. lipnja 2024. i Izvješće sustava civilne zaštite i vatrogastva u Republici Hrvatskoj o provedenim pripremama za protupožarnu i turističku sezonu u 2024. godini, koje je Ministarstvo unutarnjih poslova (MUP) dostavilo aktom od 21. lipnja 2024.
Uvodno je državni tajnik Žarko Katić, kao predstavnik MUP-a, istaknuo da je Vlada Republike Hrvatske u siječnju 2024. godine donijela Program aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku u 2024. godini (dalje u tekstu: PA 2024) u kojem se nalazi niz mjera i aktivnosti od kojih je dio proveden prije turističke sezone, dok se dio provodi i provodit će se tijekom cijele protupožarne i turističke sezone.
U zadnjih pet godina kroz projekt opremanja hrvatskog vatrogastva uručena je oprema u vrijednosti od 39.446.000,00 EUR, od čega je kao najznačajnije istaknuo uručenje 94 interventna vatrogasna vozila vatrogasnim postrojbama i dobrovoljnim vatrogasnim društvima (DVD) u cilju povećanja sposobnosti vatrogasnih postrojbi. Uručeno je i oko 2770 ručnih i mobilnih radio-komunikacijskih uređaja (TETRA uređaji) čime se znatno unaprijedila komunikacija na terenu, 13 vozila, 4 čamca, brodice, osobna zaštitna oprema za vatrogasce te skupna oprema za tim za gašenje požara otvorenog prostora.
U odnosu na upravljanje rizicima od katastrofa, Vlada RH je donijela Strategiju upravljanja rizicima od katastrofa do 2030. godine s planiranim projektima vrijednosti 1,8 milijardi eura, Državni plan djelovanja civilne zaštite, kao operativni dokument koji definira mjesto i ulogu svakog sudionika i operativnih snaga sustava civilne zaštite u velikim nesrećama, katastrofama i posebnim okolnostima te treću Procjenu rizika od katastrofa koja je redefinirala kategorije rizika od značaja za RH, i u kojoj su požari otvorenog tipa, uz poplave, potrese i klizišta, svrstani u kategoriju neprihvatljivih rizika te je potrebno poduzimati mjere kako bi štete bile što manje.
Nastavno je naglasio da je Vlada RH potpisala ugovor o nabavi dva nova Canadaira iz rescEU projekta vrijednosti 100 milijuna EUR, kojima će RH znatno doprinijeti razvoju nacionalnih zračnih protupožarnih kapaciteta, ali i rescEU kapaciteta. Hrvatska je uz Grčku, Španjolsku, Francusku, Italiju i Portugal među državama članicama EU-a kojima će se nabava financirati u 100% iznosu iz europskih sredstava.
Do konca 2024. godine očekuje se isporuka 2 helikoptera ukupne vrijednosti 36,3 milijuna EUR, s modulima za medicinsku evakuaciju te traganje i spašavanje.
Helikopterska potpora sustavu civilne zaštite podići će spremnost i učinkovitost pri obavljanju složenih akcija spašavanja i medicinskog zbrinjavanja, ali i pružanja pomoći.
Predstavnik MUP-a se osvrnuo i na klimatske promjene koje su dovele do sve duljih sušnih razdoblja tijekom ljetnog razdoblja, dok se istovremeno tijekom sezone u priobalnom području nalazi velik broje turista, što je samo po sebi potencijalan rizik (povećanje broja teških prometnih nesreća na cestama, broj lokacija koje su potencijalno ugrožene požarom i sl.) i iziskuje velik broj aktivnosti nadležnih tijela u cilju jačanja sigurnosti kako stanovnika tako i gostiju na tom području.
Po pitanju provođenja preventivnih aktivnosti u nadležnosti Ravnateljstva civilne zaštite, a koje se poduzimaju u suradnji s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te nadležnim stožerima civilne zaštite, predstavnik MUP je istaknuo kontinuirane operativne sastanke na kojima se predstavnicima istih daju konkretne upute vezane za pripremne aktivnosti koje je potrebno poduzeti za što sigurniju sezonu od kojih je istaknuo najznačajnije (redovito ažuriranje podataka o operativnim snagama sustava civilne zaštite – ljudskim i logističkim resursima, redovito ažuriranje planskih dokumenta, dovođenje u stanje spremnosti i funkcionalnosti objekata planiranih za zbrinjavanje većeg broja evakuiranih osoba uslijed izvanrednih događaja, detektiranje posebno požarno ugroženih turističkih objekata te osiguravanje u slučaju potrebe pomoć u vidu liječničke skrbi, pitke vode, hrane, smještajnih kapaciteta i dr.).
Vezano za provođenje inspekcijskih nadzora, državni tajnik je istaknuo da su od siječnja do svibnja ove godine provedena 1044 inspekcijska nadzora tijekom kojih je doneseno 78 rješenja s mjerama, sankcionirano 10 pravnih osoba i 16 odgovornih osoba u pravnoj osobi te 54 fizičke osobe, što je pokazatelj da je ljudski faktor najvažniji te je potrebna stalna edukacija i prevencija.
Naglasio je da su operateri u 20 županijski centara 112 građanima i turistima na raspolaganju 24/7, a pozivi se mogu zaprimati i na pet stranih jezika (engleski, njemački, talijanski, mađarski i slovački).
Državni tajnik je podsjetio prisutne da je 2023. godine u produkciju stavljen SRUK – Sustav za rano upozoravanje i upravljanje u krizama, koji se slanjem SMS ili CB poruka na mobilne uređaje može koristiti za rano upozoravanje stanovništva na ugroženom području, što uključuje i požare otvorenog prostora velikih razmjera, a omogućava i internu komunikaciju e-mailom prema operativnim snagama sustava civilne zaštite, javnim institucijama, hotelima, kampovima, nacionalnim parkovima, parkovima prirode i dr.
Osvrnuo se i na odluku kojom je utvrđeno da se od 9. srpnja pa do 8. rujna ove godine zabranjuje zaustavljanje kamiona koji prevoze eksplozivne tvari, a u tranzitu su kroz RH, u potpunosti se zabranjuje prijevoz od petka u 15.00 sati do ponedjeljka u 6 ujutro, a svaki kamion mora imati dva vozača. Isto je učinjeno u cilju povećanja sigurnosti javnog prometa tijekom turističke sezone.
Zaključno je naveo da je MUP proveo sve potrebne pripremne radnje iz svoje nadležnosti za pravovremeno i usklađeno reagiranje i djelovanje u slučaju nastanka izvanrednih događaja tijekom sezone 2024. godine.
Glavni vatrogasni zapovjednik Slavko Tucaković, kao predstavnik Hrvatske vatrogasne zajednice (HVZ), u svome uvodnom izlaganju je istaknuo da je Program aktivnosti za 2024. godinu donesen u siječnju 2024. godine (PA 24). U njemu su implementirani prijedlozi kratkoročnih mjera iz izvješća subjekata kao i rezultati provedene analize požarne sezone iz studenog 2023. godine.
Osnovano je stalno Povjerenstvo za praćenje i izmjene standardnih operativnih postupaka temeljem PA 24 za potrebe praćenja i izmjena svih izrađenih SOP-ova iz PA 24 te je dana naglašenija uloga Udruzi gradova u Republici Hrvatskoj, Hrvatskoj zajednice općina i Hrvatskoj zajednice županija, posebice onima u priobalju.
Nastavno je istaknuo da se kontinuirano prati provedba akcijskog plana održavanja i izgradnje šumskih prometnica na području primorske Hrvatske za razdoblje do 2025. godine te dostavljanje obavijesti o učinjenom HVZ-u i Hrvatskim šumama.
Glavni vatrogasni zapovjednik je naglasio da je akcijskim planom predviđeno izgradnja 602 km šumskih puteva, a napravljeno je do sada oko 101 km. Također, uvedeno je još 40 novih kamera na područje Istarske županije, Primorsko-goranske županije, Ličko-senjske županije, Splitsko-dalmatinske županije, te su trenutno pod zapovjedništvom u Divuljama „uvezane“ 262 kamere. Po prvi put su instalirane kamere i u Karlovačkoj te Vukovarsko-srijemskoj županiji.
Dodana je nova sposobnost koja će se koristiti u Operativnom vatrogasnom zapovjedništvu RH (OVZ RH) odnosno praćenje pozicije protupožarnih zrakoplova u realnom vremenu (razvio HVZ u suradnji s Hrvatskom kontrolom zračne plovidbe - HKZP).
I ove godine su za nadzor dodani novi privatni prijevoznici u željezničkom prometu, nadziru se i dalje vjetroelektrane, ali se po prvi put uključuje i nadzor nad solarnim elektranama.
Dodatno je propisana i naglašena potreba zajedničkog provođenja kontrolnog i konačnog nadzora inspekcija MUP-a i DIRH-a (temeljem pozitivnog iskustva i prijedloga DIRH-a).
Realizirana je i nova sposobnost DHMZ-a koji je izradio i dostavio posebne vremenske prognoze na zahtjev za potrebe vježbe “Sigurnost 24”, a Odašiljačima i vezana je propisana obveza dostave HVZ-u rasporeda motriteljskih lokacija s kamerama nadzornog sustava u digitalnom georeferenciranom obliku.
Glavni vatrogasni zapovjednik je naglasio da su gotovo u cijelosti realizirane predložene kratkoročne mjere za poboljšanje PA 23., koje su involvirane do konca 2023. g. i u prvih pet mjeseci 2024. godine.U odnosu na planirana financijska sredstva za realizaciju PA 24, naglasio je da HVZ raspolaže s 5.677.150,00 EUR, MORH sa 16.148.168,00 EUR, što ukupno iznosi 21.825.318,00 EUR, odnosno 126.928,00 EUR manje u odnosu na 2023. godinu (21.952.246,00 EUR).
Istaknuo je da su temeljem PA 24 u 2024. godini izvršene ili su u tijeku sljedeće aktivnosti i mjere:
- održani su radni sastanci s predstavnicima MORH-a i OSRH, HEP-a, HOPS-a kao i s inspekcijama DIRH-a i MUP-a te više radnih sastanaka Vatrogasnog stožera HVZ-a;
- održana su dva sastanka sa svim subjektima PA 24 i sastanak vezan za promidžbeno-informativne aktivnosti;
- održan je međuresorni sastanak vezan za sanaciju odloženog otpada na dijelu Industrijske zone Žitnjak u Zagrebu;
- osnovana je Radna skupina za izradu Postupovnika zaštite od požara Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva i održan je prvi sastanak;
- trajno je omogućen pristup radarskim podacima za potrebe rada Operativnog vatrogasnog zapovjedništva RH od HKZP-a;
- svi propisani planski i provedbeni dokumenti (planovi čišćenja, plan prevoženja i dr.) su dostavljeni, a ažurira se Državni plan angažiranja vatrogasnih snaga;
- realizirana je organizacija smještaja i prehrane redovito dislociranih vatrogasaca;
- u prvoj polovici mjeseca lipnja u tzv. tjednu međuresorne vježbe »SIGURNOST 24« od 10. do 14. lipnja održana je konferencija za medije na kojoj je bilo govora o spremnosti vatrogasnog sustava i pripremi protupožarne sezone 2024. godine i u kojoj je najavljena vježba koja je 13. lipnja održana na otoku Rabu i 14. lipnja u gradu Varaždinu;
- sva planirana osposobljavanja i uvježbavanja vatrogasaca samostalno i u suradnji s MORH-om su provedena ili su u tijeku (prijevoz helikopterom, navođenje zrakoplova, NAMIRG TIM, simulator plamenih udara, spašavanje iz dubina i visina i dr.).
Glavni vatrogasni zapovjednik se posebno osvrnuo na NAMIRG TIM kojeg čine Hrvatska, Slovenija i Italija, a odnosi se na sposobnost desantiranja iz helikoptera na brod u pokretu, što je iznimna sposobnost, a provodi se u suradnji s MORH-om.U odnosu na opremanje, nabavu i spremnost istaknuo je da se provodi nabava vatrogasne zaštitne opreme (dijelom po PA 24). Dio opreme je već isporučen (plutajuće pumpe, kompresori za punjenje izo aparata, naprtnjače za gašenje požara, potopne pumpe, motorne pile, pjenilo za gašenje požara klase A i B, čizme za šumske požare, zaštitne kacige), a dio je djelomično isporučen (vatrogasne tlačne cijevi) te bi u kratkom roku trebala biti realizirana cjelokupna isporuka.
HVZ je u 2024. godini provodio i provodi brojne informativno-promidžbene aktivnosti u svrhu smanjenja broja požara kao i u svrhu informiranja te edukacije građana i turista, a kao novina je uvedena promidžbena kampanja oglašavanja u proljetnom dijelu zajedno s Hrvatskim šumama.Vezano za dislokacije, naglasio je da je 11. lipnja 2024. proglašen glavni napor požarne sezone i počela su izmještanja, u Divulje 12, a u Zvekovicu 8 vatrogasaca. Od 20. lipnja do 4. srpnja 2024. uvodili su se dodatni vatrogasci iz kontinenta u priobalje, na Braču u Selca i Milnu dislocirana su 4 odnosno 3 vatrogasca s obzirom da imaju opremu, a lokalni DVD-ovi ne funkcioniraju, a dislocirana su i 3 vatrogasca u Jesenice kod Zadra.
U odnosu na spremnost zračnih snaga, glavni vatrogasni zapovjednik je istaknuo da je svih pet Canadaira spremno, a vezano za stupanj pripravnost trenutno je angažiran 1 helikopter, 2 Airtractora i 3 Canadaira.
Glavni vatrogasni zapovjednik je posebno naglasio da su u suradnji sa Hrvatskim autocestama, hrvatskim cestama i BINA-Istrom dogovorili besplatan prolazak vatrogasnim vozilima korištenjem ENC-a odnosno posebnih kartica (tamo gdje nema ENC-a) za 4200 vozila iz sustava, a svaka zlouporaba rezultirat će oduzimanjem ENC-a.I u 2024. godini planirano je angažiranje približno sličnog broja vatrogasaca (profesionalni, dobrovoljni, sezonski, vatrogasci iz intervencijskih vatrogasnih postrojbi) kao i protekle godine, odnosno oko 931 vatrogasac te 176 vatrogasnih vozila iz cijele RH za izvanredno angažiranje tijekom sezone na području cijele države, a izrađena su odobrenja za sufinanciranje projekta dodatnog zapošljavanja sezonskih vatrogasaca i odgovarajuća uputa. Nastavno je istaknuo da se osjeća smanjeni interes za obavljanje poslova vatrogastva, bilo sezonski, dobrovoljno ili profesionalno te je potrebno iznaći dodatna rješenja za motiviranje osoba za vatrogasni poziv.
Tijekom glavnog napora protupožarne sezone (lipanj – rujan) u Divuljama će djelovati Operativno vatrogasno zapovjedništvo RH, koje će korištenjem naprednih tehnologija imati uvid u stanje na požarištima te koordinirati vatrogasnim snagama duž priobalnog dijela RH. Glavni vatrogasni zapovjednik pozvao je Odbor u posjet zapovjedništvu u Divuljama.U odnosu na inspekcijski nadzor vatrogasnog sustava (siječanj - svibanj 2024.), glavni vatrogasni zapovjednik je naglasio da je ukupno provedeno 289 inspekcijskih nadzora, doneseno je 86 prvostupanjskih rješenja s 218 naloženih mjera, podnesen je jedan optužni prijedlog, a nastavljeno je i donošenje podzakonskih propisa sukladno Zakonu o vatrogastvu.
Vezano za broj požara od 01.01. do 31.05.2024., a u odnosu na isto razdoblje 2023. godine, glavni vatrogasni zapovjednik je istaknuo da je prema izvješću Državnog vatrogasnog operativnog centra 193 HVZ-a, u promatranom razdoblju zabilježeno ukupno 4.524 požara, od čega 1.648 požara u/na objektu, 371 požar prometnog sredstva i 2.505 požara na otvorenom prostoru (1.542 samo požara raslinja).
Vidljivo je da u promatranom razdoblju 2024. godine, u gotovo svim kategorijama požara, postoji povećanje u odnosu na isto razdoblje u 2023. godini. Iznimka su požari u/na objektu, ukupni broj ozlijeđenih te broj požara s korištenjem zračnih snaga gdje je zabilježeno smanjenje ili su vrijednosti istovjetne.
Broj požara na otvorenom prostoru veći je za 21,48%, od čega je broj požara raslinja veći za 25,88% uz značajnije povećanje procijenjene opožarene površine za 301,89%.
Za razliku od požara na otvorenom prostoru, na požarima u/na objektima zabilježeno je smanjenje broja požara za 12,50% ili za 226 požara dok je broj zabilježenih požara prometnih sredstava povećan za 8,16%.
Od zahtjevnijih požara, u dosadašnjem razdoblju istaknuo je jedan požar na otvorenom prostoru koji je nastao 21. travnja i ugašen 22. travnja na području Vrpolja u Šibensko-kninskoj županiji u kojemu je opožareno oko 450 ha. U gašenju požara je sudjelovalo 70 vatrogasaca iz 14 vatrogasnih postrojbi s 27 vatrogasnih vozila te zračne protupožarne snage s 2 Canadaira i 2 Airtractora.Glavni vatrogasni zapovjednik je podsjetio prisutne da je bio zaključen ugovor za nabavu novih 78 vatrogasnih šumskih vozila iz projekta OKFŠ-a. Odluku Državne komisije o izboru ponuditelja poništio je Visoki upravni sud, te je naloženo ponovno razmatranje i ocjenjivanje prihvatljivosti ponuda. Istaknuo je da je prihvaćena ponuda bila jeftinija za 1.250.000,00 EUR, ali HVZ će razmotriti i još jednom ocijeniti prihvatljivost svih ponuda, sukladno odluci suda.
Također, istaknuo je da se pristupa potpisivanju novog ugovora s Ministarstvom regionalnog razvoja i fondova EU u vrijednosti od 31.800.000.00 EUR (sredstva EU-a) za nabavu 149 pick-up vozila s nadogradnjom, 10 250 kompleta vatrogasne opreme za vatrogasce i 34 cisterne za pitku vodu (rok realizacije je konac 2026. godine). Također, do 15. srpnja 2024. iz sustava Robnih zaliha u sustav vatrogastva bit će upućeno 20 cisterni za pitku vodu.
Zaključno je naveo da se radi na izjednačavanju koeficijenata za lokalne vatrogasne postrojbe i DVD-ove.
U raspravi su pozdravljena i podržana oba izvješća kao i aktivnosti koje su MUP i HVZ poduzimali od okončanja protupožarne sezone u 2023. godini, kao i najavljene aktivnosti tijekom 2024. godine.
Također, u raspravi je podržano i korištenje Sustava SRUK te postavljeno pitanje hoće li se unutar tog sustava implementirati uporaba dronova i infracrvenih kamere.
U odnosu na učestalost požara u Grebaštici, Brodarici i Žaboriću, gdje se svake 2-3 godine događaju veliki požari, i to već kroz dugi niz godina, postavljeno je pitanje postoje li saznanja da se tu podmeću požari odnosno da je to mjesto odbrano od strane piromana te koliki broj osoba je sankcioniran za takva kaznena djela..
Nadalje, iskazan je i interes po pitanju požara koji se dešavaju na otoku Hvaru, uzimajući u obzir da se za prijenos energije koriste elektroenergetski vodovi koje podupiru drveni stupovi u koje se ne ulaže odnosno ne održavaju se te je postavljeno pitanje je li HVZ u kontaktu s HEP-om oko toga te jesu li davali mišljenje da se ide u zamjenu tih stupova.
Predstavnici podnositelja izvješća su istaknuli da će prikupiti tražene podatke za Šibensko-kninsku županiju i posebno to područje, a u odnosu na kažnjavanje su istaknuli da je Zakon o zaštiti od požara pooštrio sankcije za prekršajno kažnjavanje te je samo od početka ove godine izdano 80 prekršajnih naloga. U odnosu na izazivanje požara kada je takvom općeopasnom radnjom počinjeno kazneno djelo, proces je malo sporiji i vode ga policija i državno odvjetništvo, a podatke o tome dostavit će naknadno u pisanom obliku.
Vezano za implementaciju dronova i infracrvenih kamera predstavnik MUP-a je istaknuo da se u sustav civilne zaštite sve više uvode dronovi i kamere odnosno moderna tehnologija, što je vidljivo iz izlaganja glavnog vatrogasnog zapovjednika koji je naveo da je trenutno raspoređeno 226 kamera.
Predsjednik Odbora je zamolio predstavnike predlagatelja da u pisanom obliku dostave podatke za cijelu RH vezano za područja na kojima se požari dešavaju kontinuirano i u određenim vremenski razmacima, za pitanje požara na Hvaru koje izazove posolica odnosno nastavno pucanje elektroenergetskih kablova te za broj osoba koje su osuđene za izazivanje požara kada je takvom općeopasnom radnjom počinjeno kazneno djelo.Nastavno, u raspravi je izražen interes za stanje sustava civilne zaštite i cijele domovinske sigurnosti u kontekstu uporabe i involviranja modernih tehnologija, a posebice kadrovske osposobljenosti osoba koje bi mogle vršiti analitiku požara, poduzimanje preventivnih radnji za sprječavanje požara te postojanja evidencije sumnjivih osoba te strukture tih osoba (nacionalna pripadnost, državljanstvo, dob i sl.).
Vezano za „analitiku sumnjivih osoba“, izraženo je mišljenje da takva analitika koja bi određene kategorije osoba proglašavala sumnjivim za namjerno podmetanje požara samo na temelju nekih njihovih karakteristika je neprihvatljivo, jer se temi treba pristupiti ozbiljno, a ne paušalno te ne treba zanemariti ekonomske čimbenike koji su vrlo često u podlozi požara (npr. paljenje poljoprivrednih zemljišta kako bi se ista prenamijenila u građevinska), kao i ljudski nemar.
Istaknuta je važnost radionica na kojima će se provoditi sustavna edukacija od najranije dobi i pripremati nove naraštaje za brigu o okolišu jer su klimatske promjene dovele do toga da ono što je bilo poznato i obranjivo danas više nije, a posljedice su razorne.Nadalje, u raspravi je domovinska sigurnost anticipirana kao iznimno bitan čimbenik zaštite nacionalne sigurnosti, a time i sustav zaštite od požara, kao njegov sastavni dio. Naglašeno je da požari haraju Europom, iako neke od tih zemalja imaju tradiciju, ali i resurse koje Hrvatska tek dobiva, te nije jednostavno u kratkom roku dosegnuti zamišljene standarde. Bitno je implementirati moderne tehnologije, kako bi se brže i efikasnije požari stavljali pod kontrolu.
Postavljeno je pitanje glavnom vatrogasnom zapovjedniku je li on osobno zadovoljan opremljenošću vatrogasaca, na što je vatrogasni zapovjednik rekao da je zadovoljan s pripremljenošću sezone koja je dobro planirana i popraćena dostatnim financijskim sredstvima, no da je to proces koji nikada ne staje jer se kontinuirano treba ulagati u opremu i vozila te sustav modernizirati. Iskazao je zadovoljstvo i povećanjem plaća za sezonske vatrogasce u iznosu od 130 EUR.
Dalje u raspravi članovi Odbora su se osvrnuli i ukazali na važnost ljudskog faktora jer bez ljudi nema ni zaštite od požara neovisno o opremi s kojom RH raspolaže, a koja je danas nemjerljivo bolja nego prije 15 godina. Izražena je i zahvalnost vatrogascima koji su kod požara u Splitu i potresa na Baniji u roku pola sati krenuli na teren te je postavljeno pitanje kako te ljude nagraditi i honorirati da ulaze u DVD-e i profesionalne vatrogasne postrojbe jer je vidljivo da „posustaje“ interes za bavljenje vatrogasnim poslom. S time u vezi postavljeno je i pitanje izravnanja koeficijenata odnosno rješavanja problema „čiji su vatrogasci“, pripadaju li pod resor države ili jedinica lokalne samouprave, jer na to nema decidiranog odgovora i sustav to mora razriješiti.
Nakon rasprave, Odbor je jednoglasno, sa 11 glasova „ZA“, prihvatio
IZVJEŠĆE SUSTAVA VATROGASTVA U REPUBLICI HRVATSKOJ O PRVEDENIM PRIPREMAMA ZA PROTUPOŽARNU I TURISTIČKU SEZONU U 2024. GODINI (HVZ)
I
IZVJEŠĆE SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE I VATROGASTVA U REPUBLICI HRVATSKOJ O PROVEDENIM PRIPREMAMA ZA PROTUPOŽARNU I TURISTIČKU SEZONU U 2024. GODINI (MUP).
PREDSJEDNIK ODBORA
Ranko Ostojić