Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost

Izvješće Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, prvo čitanje, P.Z.E. br. 68

15.10.2024.

Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 4. sjednici, održanoj 15. listopada 2024., raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, prvo čitanje, P.Z.E. br. 68, koji je Vlada Republike Hrvatske podnijela predsjedniku Hrvatskoga sabora aktom od 10. listopada 2024. Sukladno članku 69. Poslovnika Hrvatskoga sabora Odbor je predmetni Prijedlog zakona razmotrio u svojstvu matičnog radnog tijela.
    
U uvodnom izlaganju je predstavnica predlagatelja, državna tajnica u Ministarstvu unutarnjih poslova, istaknula razloge za noveliranje Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Naime, važeći Zakon o sigurnosti prometa na cestama sadržava samo jednu odredbu koja se odnosi na automatizirana vozila, odnosno propisano je da je vozač za vrijeme upravljanja vozilom dužan sjediti na vozačkom sjedalu i upravljati vozilom, osim u slučaju potpuno automatiziranog vozila. 
Nadalje, područje umjetne  inteligencije je tek nedavno regulirano u Europskoj uniji i Hrvatska je dužna transponirati dio europske pravne stečevine, a jedan dio te pravne stečevine nalazi se u predloženom Zakonu.
Ovaj zakonski prijedlog je jedan u nizu zakona i podzakonskih akata koje će trebati mijenjati kako bi se osigurale zakonske pretpostavke za sudjelovanje automatiziranih vozila u prometu (npr. Zakon o obveznim osiguranjima u prometu i Zakon o prijevozu u cestovnom prometu), no sve izmjene i dopune nisu u nadležnosti Ministarstva unutarnjih poslova. 

Zakonskim prijedlogom ide se u smjeru optimalnog rješavanja prometovanja i testiranja  potpuno automatiziranih vozila, kao i donošenja drugih odredbi koje su tiču odgovornosti, prava i obveza u slučaju nesreće kao i odgovornost za prometne prekršaje ovisno o tome je li ih počinio proizvođač, vlasnik vozila, operator u vozilu odnosno operator intervencije na daljinu ili ostali sudionici u prometu na cestama te odgovorne osobe, poput proizvođača, uvoznika i slično.

Slijedom toga, predloženim izmjenama i dopunama regulirat će se uvjeti za testiranja sustava za automatiziranu vožnju (ADS) potpuno automatiziranih vozila, propisati uvjeti pod kojima potpuno automatizirana vozila mogu sudjelovati u prometu na cestama, dopuniti će se Zakon novim odredbama koje će omogućiti automatiziranim vozilima sigurno i nesmetano sudjelovanje u prometu na cestama, kao i za vrijeme testiranja sustava za automatiziranu vožnju (ADS) u realnim uvjetima u prometu na cestama.

U raspravi su članovi Odbora podržali predložene izmjene i dopune te usklađivanje s direktivom i uredbama Europske unije. 
Nastavno, istaknuto je da ovaj Zakon treba gledati i u svjetlu inicijative Vlade RH po pitanju „robo-taksija“ koji se razvijaju uz financijsku potporu Europske unije. Do sada je za prototip robo-taksija utrošeno 89 milijuna eura, iako su sredstva dodijeljena u iznosu od 179,5 milijuna eura, a inicijalni rokovi su „probijeni“ odnosno pomaknuti na 2026. godinu što stvara bojazan u pozitivan ishod. 
Izražena je i dvojba u prijavljenu razinu vozila koja je bilo preduvjet za dobivanje sredstava iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), uzimajući u obzir definiciju vozila u zakonskom prijedlogu koja odgovara razini vozila 4, a ne razini vozila 5, za koju razinu su dobivena sredstva. Također je istaknuto da je definicija iz zakonskog teksta slična definicijama drugih država koje razvijaju razinu vozila 4.
Državna tajnica je istaknula da su prvi prototipovi robo-taksija realizirani 2016.  odnosno 2018. godine. Nije sporno hoće li se robo-taksiji pojaviti u prometu, već kada će se pojaviti. Većina europskih država, kao i Hrvatska, dužne su prilagoditi svoje zakonodavstvo novom okviru koji zahtijevaju ovakva vozila.
Prolongiranje roka do sredine 2026. godine ne ukazuje da se projekt neće realizirati. Tada bi, na razini jedinice lokalne samouprave, bilo moguće ograničeno kretanje koje se odnosi samo na testnu fazu. Nakon njezinog završetka, i dobivanja svih potrebnih dozvola, robo-taksiji bi se mogli kretati neograničeno. 

Nakon rasprave, Odbor je većinom glasova, sa 6 glasova „ZA“ i 5 glasova „SUZDRŽAN“, odlučio predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak:

1.     Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
2.     Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi upućuju se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona. 


 Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Ranko Ostojić predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestiteljicu se određuje Branka Juričev Martinčev, potpredsjednica Odbora.


PREDSJEDNIK ODBORA
    
                                                                                   Ranko Ostojić