2. sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za turizam o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopuni Zakona o lokalnim porezima, prvo čitanje, P.Z. br. 78
Odbor za turizam Hrvatskoga sabora raspravio je na 2. sjednici održanoj 12. studenoga 2024. Prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o lokalnim porezima, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 31. listopada 2024. godine. Odbor za turizam raspravio je navedeni akt na temelju članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao zainteresirano radno tijelo.
Predstavnica predlagatelja uvodno je obrazložila Prijedlog zakona. Sagledavajući tržište stambenih nekretnina i stambenog najma u Republici Hrvatskoj uočene su prekomjerne neravnoteže zbog kojih su nastali negativni učinci u područjima stanovanja i turizma pri čemu se izdvaja nemogućnost trajnog rješavanja stambenog pitanja studenata, mladih i mladih obitelji, uslijed značajnog rasta cijena nekretnina. Predložene izmjene i dopune Zakona o lokalnim porezima odnose prije svega na: izmjenu postojećeg naziva poreza iz „porez na kuće za odmor“ u „porez na nekretnine“ te preciziranje predmeta oporezivanja, propisivanje poreza na nekretnine kao obveznog lokalnog poreza, povećanje zakonski propisanog raspona visine poreza na nekretnine i to ovisno o mjestu, ulici, naselju ili zoni gdje se nekretnina nalazi, (od 1. siječnja 2025. godine JLS trebaju odrediti porez na nekretnine u rasponu od 0,60 do 8,00 eura po m²), izmjenu odredbi o oslobođenjima prilikom plaćanja poreza na nekretnine, izmjene pripadnosti prihoda od poreza na nekretnine (prihod se dijeli na 80% udjela JLS-a na čijem području se nekretnina nalazi, a preostalih 20% uplaćuje se u državni proračun i koristi za pomoć jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, propisivanje obveze razmjene podataka o nekretnini i poreznom obvezniku između Porezne uprave, JLS-ova i drugih nadležnih poreznih tijela te na povećanje visine novčanih kazni za prekršaje ukoliko se ne dostave podaci za utvrđivanje poreza na nekretnine.
Predstavnik Ministarstva turizma i sporta podsjetio je kako Vlada RH provodi sveobuhvatnu reformu upravljanja razvojem turizma, koja se provodi međuresorno u okviru prostorne, porezne i turističke politike, a dio aktivnosti usmjeren je i na politike koje se provode na lokalnoj razini. Osvrnuvši se na Prijedlog zakona u dijelu koji se odnosi na porez na nekretnine, upozorio je kako kratkoročni najam stanova turistima i rentijerstvo ugrožavaju održivi turizam te generiraju još veću sezonalnost. Istaknuo je podatak kako je ove godine ponuđeno oko 26 tisuća novih kreveta za kratkoročni najam, što je značajno utjecalo na umanjenost popunjenosti postojećih apartmana kao i na prihode od turizma. Takav vid turizma bitno utječe na smanjenje kvalitete života lokalnog stanovništva koji sve više iskazuju nezadovoljstvo. Popunjenost smještajnih kapaciteta pada u smještajnim objektima, radi se manje i manji su prihodi, stvara se ugroza cjenovne politike što u konačnici dovodi i do promjene u strukturi gostiju.
Vezano uz konkretne mjere koje idu u prilog razvoju održivog turizma na nacionalnoj razini, podsjetio je na Zakon o upravljanju i održavanju zgrada, zatim izmjene poreznih zakona te kao treći korak do kraja godine i izmjene Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti.
S ovim izmjenama dajemo snažan doprinos održivoj strukturi smještajnih kapaciteta s posebnim fokusom na zadovoljstvo i kvalitetu lokalnog stanovništva, a također smo napravili i ono na što smo se obvezali Programom Vlade u ovom mandatu, zaštitili smo i sačuvali domaćina u pravom obiteljskom smještaju, kao dio naše tradicije i dodane vrijednosti naše turističke ponude, kazao je predstavnik Ministarstva turizma i sporta.Osvrnuvši se na eksplozivan rast stanova za iznajmljivanje, zastupnici su u raspravi posebno istaknuli pitanje važnosti izmjena zakonodavnog okvira kojim se uređuje prostorno planiranje s obzirom da je Hrvatska davno premašila kapacitete utvrđene u prostornim planovima. Potrebno je redefinirati uvjete za pokretanje građevinskih projekata, broj stanovnika kontinuirano pada a građevinske zone se šire, istaknuli su članovi Odbora. Zastupnici su podsjetili i na Pravilnik o prostornim planovima od prošle godine koji omogućuje gradnju stanova za mješovite namjene, odnosno za povremeno stanovanje, a taj problem nije rješiv poreznom politikom.
Nadalje, zastupnici su s obzirom na neusklađenost katastara kao i problem neevidentiranih nekretnina, predložili umjesto poreza na nekretnine uvođenje poreza na imovinu. Otvorili su i pitanje administrativnih kapaciteta Porezne uprave i nadležnih poreznih tijela na lokalnim razinama, a vezano uz donošenje novih poreznih zakona, posebice za utvrđivanje i naplatu lokalnih poreza. Neki članovi Odbora osvrnuli su se i na problem sezonalnosti, za koji ocjenjuju kako nije samo prouzročen malim privatnim iznajmljivačima, nego ističu i podatak kako je samo 15 posto hotela na obali otvoreno tijekom cijele godine.
U nastavku je bilo riječi i o konkretnim postupcima odvajanja rentijera od domaćina, a
neki članovi Odbora upozorili su i na problem raspona visine poreza po metru kvadratnom, kao i na odredbe o oslobođenjima prilikom plaćanja poreza na nekretnine, konkretno dugoročnom najmu u trajanju od 10 mjeseci, a kao posebni problem istaknuto je moguće dizanje cijena iznajmljivanja za preostala dva mjeseca kratkoročnog najma. Dodatno je upozoreno kako u Programu Vlade RH za razdoblje 2024.-2028. nisu bile predviđene porezne izmjene.Osvrnuvši se na dodatna pitanja vezana uz moguću zbrku oko utvrđivanja i naplate poreza na nekretnine, predstavnica predlagatelja pojasnila je kako ne očekuje probleme u tom dijelu s obzirom da je riječ o transformaciji već postojećeg naziva iz „poreza na kuće za odmor“ u „porez na nekretnine“. Također je dodala kako se navedenim izmjenama predlaže promjena pripadnosti prihoda od naplate poreza na nekretnine, pri čemu bi porez na nekretnine postao zajednički porez čiji se prihod dijeli između države i JLS-a na čijem području se nekretnina nalazi. Vezano uz administrativne kapacitete Porezne uprave, predstavnica predlagatelja je potvrdila kako ista raspolaže sasvim dostatnim kapacitetima za predviđene radnje. Govoreći o definiranju poreza na imovinu, podsjetila je kako porez na nekretnine jest porez na imovinu.
Prijedlog poreza na nekretnine ne uključuje samo plaćanje po metru kvadratnom nego jedinica lokalne samouprave može propisati visinu poreza ovisno o mjestu, ulici ili zoni, kazala je.U raspravi je bilo riječi i o poreznim tijelima koja su ovlaštena izvoditi dokazne postupke radi utvrđivanja porezne obveze. Predstavnica predlagatelja pojasnila je kako su porezni obveznici koji osporavaju poreznu obvezu dužni podastrijeti prikladne dokaze, pri čemu posebno napominje da se prijava prebivališta na adresi nekretnine ne smatra dokazom stalnog stanovanja ukoliko porezno tijelo iz drugih dokaza u skladu s Općim poreznim zakonom dokaže da se obveznik nije stvarno i trajno naselio u predmetnoj nekretnini.
Završno je predstavnica predlagatelja ustvrdila kako je ključni cilj porezne reforme ujednačavanje poreznog opterećenja, pravedniji porezni sustav i prebacivanje tereta oporezivanja s rada na imovinu.
Nakon provedene rasprave Odbor za turizam je većinom glasova (7 glasova „ZA“, 3 PROTIV“ i 2 “SUZDRŽANA“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenjeZAKLJUČKA
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o lokalnim porezima.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izražena u raspravi dostavit će se predlagatelju da ih uzme u obzir prilikom izrade Konačnog prijedloga zakona.Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Sanju Radolović, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
dr. sc. Sanja Radolović
- ×
Izvješće Odbora za turizam o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak, prvo čitanje, P.Z. br. 79
Odbor za turizam Hrvatskoga sabora raspravio je na 2. sjednici održanoj 12. studenoga 2024. Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 31. listopada 2024. godine.
Odbor za turizam raspravio je navedeni akt na temelju članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao zainteresirano radno tijelo.Predstavnica Ministarstva financija uvodno je obrazložila Prijedlog zakona s posebnim osvrtom na nove raspone za određivanje visine paušalnog poreza od iznajmljivanja. Prijedlogom zakona nastavlja se daljnje porezno rasterećenje rada te se predlaže, između ostaloga, propisati nove raspone za utvrđivanje visine paušalnog poreza od iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima i organiziranja kampova prema indeksu turističke razvijenosti koji se određuje prema propisima o turizmu. Pripadnost poreza na dohodak po osnovi dohotka od najma i zakupa nekretnina određuje se prema mjestu gdje se nekretnina nalazi, budući da se pri pružanju usluge najma koriste resursi JLS-a u kojoj se nekretnina nalazi. Prema trenutno važećim odredbama pripadnost poreza na dohodak određuje se prema prebivalištu poreznog obveznika. Predloženim izmjenama izjednačit će se pripadnost poreza na dohodak po osnovi dohotka od najma i zakupa s prihodima po osnovi iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima. Kod dohotka od imovine propisuje se pravilo da je najamnina i zakupnina ostvarena i u slučaju kada je nekretnina i/ili pokretnina predana na uporabu ili korištenje drugoj osobi bez isprave o nastanku ili promjeni činjenica vezanih za ostvarivanje najamnine i zakupnine (ugovora o najmu ili zakupu) te iznimke u kojim slučajevima se ne smatra da je ostvarena najamnina i/ili zakupnina zbog čega ne nastaje obveza poreza na dohodak, pojasnila je predstavnica predlagatelja.
U raspravi su neki zastupnici podržali novo paušalno oporezivanje iznajmljivanja. Također su upozorili i na potrebu očuvanja opstojnosti manjih jedinica lokalne samouprave kao i na važnost razvijanja dodatnih mehanizama za poticanje investicija.
Govoreći o porezu na dohodak kao glavnom porezu lokalnih jedinica te rasterećenju građana i investitora, predstavnica predlagatelja kazala je kako će lokalne samouprave dobiti još jedan alat za povećanje svojih prihoda jer će im biti omogućeno oporezivanje viška stambenog prostora.Nadalje, ukazano je i na činjenicu kako se predloženi zakon mijenja peti put u šest godina što može dovesti do nesigurnosti u poreznoj politici. Zastupnici su se osvrnuli i na oslobađanje od poreza na dohodak kao demografsku mjeru. Predstavnica predlagatelja kazala je kako bi navedena mjera trebala potaknuti povratak iseljenih hrvatskih državljana koji su neprekidno boravili u inozemstvu najmanje dvije godine te kako bi ih se motiviralo na zapošljavanje u Republici Hrvatskoj predlaže se propisati oslobođenje od plaćanja poreza na dohodak kojeg isti ostvare od nesamostalnog rada - plaće na razdoblje od pet godina.
Neki zastupnici su ustvrdili kako navedena mjera neće polučiti očekivani učinak.Članovi Odbora osvrnuli su se i na neravnomjerno razvijen turizam, posebice u kontinentalnom dijelu zemlje iz čega proizlazi nepravedno oporezivanje koje fizičke osobe ostvaraju od iznajmljivanja. Predstavnica predlagatelja istaknula je kako će se korištenjem indeksa turističke razvijenosti pri oporezivanju fizičkih osoba koje ostvaruju primitke od iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima postići veća pravednost u oporezivanju te će se na taj način stvoriti stabilniji uvjeti za obitelji i zaposlene u područjima s izraženom sezonalnošću najma.
Budući da je indeks turističke razvijenosti pojedine jedinice lokalne samouprave temeljen na stvarnim brojkama (primjerice: ukupan broj posjetitelja, broj turističkih dolazaka, noćenja, smještaja i sl.) isti relevantno odražava pravo stanje i rangira jedinice lokalne samouprave prema tom indeksu u pet kategorija od najrazvijenije do nerazvijene (I., II., III., IV. i 0). U kategoriju I. svrstane su turistički najrazvijenija područja, a u kategoriju 0 najslabije razvijena područja, zaključila je predstavnica predlagatelja.
Nakon provedenog glasanja sa (6 glasova „ZA“, 3 PROTIV“ i 3 “SUZDRŽANA“)Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak
nije dobio potrebnu većinu.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Sanju Radolović, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
dr. sc. Sanja Radolović
1. sjednica -
- ×
Mišljenje Odbora za turizam o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive (EU) 2015/2302 radi djelotvornije zaštite putnika te pojednostavnjenja i pojašnjenja određenih aspekata Direktive COM (2023) 905
Odbor za turizam Hrvatskoga sabora razmotrio je na 1. sjednici održanoj 10. listopada 2024. Stajalište Republike o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive (EU) 2015/2302 radi djelotvornije zaštite putnika te pojednostavnjenja i pojašnjenja određenih aspekata Direktive COM (2023) 905 koje je Odboru za turizam sukladno članku 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora dostavio Odbor za europske poslove, aktom od 8. listopada 2024. godine.
Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive usvojila je Koordinacija za vanjsku i europsku politiku Vlade Republike Hrvatske Zaključkom KLASA: 022-03/24-07/302, URBROJ: 50301-21/06-24-3 na sjednici održanoj 10. rujna 2024. godine.Stajalište Republike Hrvatske uvodno je izložio predstavnik Ministarstva turizma i sporta kazavši kako je Direktiva o putovanjima u paket-aranžmanima integrirana u hrvatsko zakonodavstvo Zakonom o pružanju usluga u turizmu. Podsjetio je kako je Europska komisija usvojila prijedlog izmjena Direktive o putovanjima u paket-aranžmanima u studenom 2023.
Prijedlogom se izmjenjuje Direktiva (EU) 2015/2302 radi jačanja zaštite potrošača, među ostalim u slučaju velike krize, te istodobno poboljšava funkcioniranje unutarnjeg tržišta u sektoru putovanja u paket-aranžmanima.
Kao ključni problemi izdvojeni su poteškoće s povratom novca za otkazane aranžmane, posebice tijekom velike krize. Zatim plaćanja koja putnici izvršavaju unaprijed, a koja nisu dovoljno zaštićena u slučaju nesolventnosti organizatora. Te poteškoće u provedbi Direktive o putovanjima u paket-aranžmanima zbog nejasnih i složenih odredbi, a što dovodi do nejednake razine zaštite potrošača i narušavanja tržišnog natjecanja u EU-u, istaknuo je predstavnik Ministarstva.Govoreći o otvorenim pitanjima za RH, predstavnik Ministarstva posebno je izložio prijedlog koji se odnosi na plaćanje putnika, u dijelu tumačenja kada se može zatražiti veći predujam od predloženih 25 posto cijene paket-aranžmana (koji se može zatražiti ako je nužno za organizaciju i izvršenje paket-aranžmana) s time da organizatori ne smiju tražiti cjelokupnu uplatu ranije od 28 dana prije početka paketa. -Ne podržavamo uvođenje ograničenja te izražavamo zabrinutost u vezi plaćanja putnika kada se može zatražiti veći predujam od predloženih 25% cijene paket-aranžmana te smatramo da ograničavanje visine i roka uplate predujma također posredno utječe i na poslovanje pružatelja usluga kojima se transferiraju uplaćeni predujmovi prije pružanja usluge. Također, vezano uz provedbu prijedloga koji se odnosi na regresnu naknadu i povrat od pružatelja usluga u roku od 7 dana ako otkažu uslugu putovanja ili ako ona nije pružena, kako bi organizatori putovanja mogli izvršiti povrat novca putnicima u roku od 14 dana, nije jasno kako će se navedena odredba provoditi u praksi, osobito ako su pružatelji usluga iz trećih zemalja, no mogli bi podržati predloženu odredbu s dužim rokom povrata, zaključio je predstavnik Ministarstva.
U raspravi je istaknuto pitanje zaštite davatelja svih usluga u putovanjima od nesolventnosti, odnosno potreba zaštite u kontekstu definiranja prava na povrat sredstava od osiguravajućih kuća u roku od 3 mjeseca. Države članice smatraju da je rok od 3 mjeseca prekratak te su podijeljene oko toga koliko dugačak bi taj rok trebao biti. Članovi Odbora predlažu kraće rokove kako bi manje kompanije održale likvidnost.
U nastavku su članovi Odbora podržali predložene izmjene te njihov krajnji cilj, a to je jačanje zaštite potrošača, posebice u kriznim situacijama.
Odbor za turizam je sukladno članku 152. stavku 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora jednoglasno (sa 7 glasova „ZA“ ) utvrdio sljedeće:
MIŠLJENJE
Odbor podržava Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive (EU) 2015/2302 radi djelotvornije zaštite putnika te pojednostavnjenja i pojašnjenja određenih aspekata Direktive COM (2023) 905.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Sanju Radolović, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
dr. sc. Sanja Radolović