Odbor za turizam Hrvatskoga sabora raspravio je na 2. sjednici održanoj 12. studenoga 2024. Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 31. listopada 2024. godine.
Odbor za turizam raspravio je navedeni akt na temelju članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao zainteresirano radno tijelo.
Predstavnica Ministarstva financija uvodno je obrazložila Prijedlog zakona s posebnim osvrtom na nove raspone za određivanje visine paušalnog poreza od iznajmljivanja. Prijedlogom zakona nastavlja se daljnje porezno rasterećenje rada te se predlaže, između ostaloga, propisati nove raspone za utvrđivanje visine paušalnog poreza od iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima i organiziranja kampova prema indeksu turističke razvijenosti koji se određuje prema propisima o turizmu. Pripadnost poreza na dohodak po osnovi dohotka od najma i zakupa nekretnina određuje se prema mjestu gdje se nekretnina nalazi, budući da se pri pružanju usluge najma koriste resursi JLS-a u kojoj se nekretnina nalazi. Prema trenutno važećim odredbama pripadnost poreza na dohodak određuje se prema prebivalištu poreznog obveznika. Predloženim izmjenama izjednačit će se pripadnost poreza na dohodak po osnovi dohotka od najma i zakupa s prihodima po osnovi iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima. Kod dohotka od imovine propisuje se pravilo da je najamnina i zakupnina ostvarena i u slučaju kada je nekretnina i/ili pokretnina predana na uporabu ili korištenje drugoj osobi bez isprave o nastanku ili promjeni činjenica vezanih za ostvarivanje najamnine i zakupnine (ugovora o najmu ili zakupu) te iznimke u kojim slučajevima se ne smatra da je ostvarena najamnina i/ili zakupnina zbog čega ne nastaje obveza poreza na dohodak, pojasnila je predstavnica predlagatelja.
U raspravi su neki zastupnici podržali novo paušalno oporezivanje iznajmljivanja. Također su upozorili i na potrebu očuvanja opstojnosti manjih jedinica lokalne samouprave kao i na važnost razvijanja dodatnih mehanizama za poticanje investicija.
Govoreći o porezu na dohodak kao glavnom porezu lokalnih jedinica te rasterećenju građana i investitora, predstavnica predlagatelja kazala je kako će lokalne samouprave dobiti još jedan alat za povećanje svojih prihoda jer će im biti omogućeno oporezivanje viška stambenog prostora.
Nadalje, ukazano je i na činjenicu kako se predloženi zakon mijenja peti put u šest godina što može dovesti do nesigurnosti u poreznoj politici. Zastupnici su se osvrnuli i na oslobađanje od poreza na dohodak kao demografsku mjeru. Predstavnica predlagatelja kazala je kako bi navedena mjera trebala potaknuti povratak iseljenih hrvatskih državljana koji su neprekidno boravili u inozemstvu najmanje dvije godine te kako bi ih se motiviralo na zapošljavanje u Republici Hrvatskoj predlaže se propisati oslobođenje od plaćanja poreza na dohodak kojeg isti ostvare od nesamostalnog rada - plaće na razdoblje od pet godina.
Neki zastupnici su ustvrdili kako navedena mjera neće polučiti očekivani učinak.
Članovi Odbora osvrnuli su se i na neravnomjerno razvijen turizam, posebice u kontinentalnom dijelu zemlje iz čega proizlazi nepravedno oporezivanje koje fizičke osobe ostvaraju od iznajmljivanja. Predstavnica predlagatelja istaknula je kako će se korištenjem indeksa turističke razvijenosti pri oporezivanju fizičkih osoba koje ostvaruju primitke od iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima postići veća pravednost u oporezivanju te će se na taj način stvoriti stabilniji uvjeti za obitelji i zaposlene u područjima s izraženom sezonalnošću najma.
Budući da je indeks turističke razvijenosti pojedine jedinice lokalne samouprave temeljen na stvarnim brojkama (primjerice: ukupan broj posjetitelja, broj turističkih dolazaka, noćenja, smještaja i sl.) isti relevantno odražava pravo stanje i rangira jedinice lokalne samouprave prema tom indeksu u pet kategorija od najrazvijenije do nerazvijene (I., II., III., IV. i 0). U kategoriju I. svrstane su turistički najrazvijenija područja, a u kategoriju 0 najslabije razvijena područja, zaključila je predstavnica predlagatelja.
Nakon provedenog glasanja sa (6 glasova „ZA“, 3 PROTIV“ i 3 “SUZDRŽANA“)
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak
nije dobio potrebnu većinu.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Sanju Radolović, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
dr. sc. Sanja Radolović