Odbor za turizam Hrvatskoga sabora raspravio je na 3. sjednici održanoj 5. prosinca 2024. Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 28. studenoga 2024.
Odbor za turizam raspravio je navedeni akt na temelju članka 77. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Predstavnica predlagatelja uvodno je kazala kako se predloženim izmjenama produžuju rokovi važenja privremenih rješenja propisanih Zakonom o ugostiteljskoj djelatnosti najdulje do 31. prosinca 2026. kako bi se omogućilo obavljanje ugostiteljske djelatnosti i pružanje ugostiteljskih usluga u objektima koji su u postupku ozakonjenja i uređivanja prava vlasništva u zemljišnim knjigama. U slučaju neproduljenja roka važenja privremenih rješenja, ista bi prestala važiti po sili zakona, što bi dovelo do poremećaja u gospodarstvu zbog smanjenja smještajnih kapaciteta u turizmu, a time i do smanjenja prihoda za državni proračun i gubitka radnih mjesta u ugostiteljskim objektima.
S obzirom da je 1. siječnja 2024. stupio na snagu Zakon o turizmu na osnovi kojega predstavnička tijela jedinice lokalne samouprave temeljem plana upravljanja destinacijom i izračuna prihvatnog kapaciteta, a u skladu s prostornim planovima mogu donijeti odluke o broju, vrsti i kategoriji ugostiteljskih objekata te objekata u kojima se pružaju ugostiteljske usluge smještaja u dijelu ili na cijelom području jedinice lokalne samouprave i odluke o kapacitetima smještajnih objekata u destinaciji, potrebno je izmijeniti pojedine odredbe Zakona radi usklađenja na način da je nadležno upravno tijelo prilikom izdavanja rješenja sukladno ovom Zakonu dužno donijeti rješenje u skladu s odlukom jedinice lokalne samouprave. Također, izmijenit će se i dopuniti odredbe Zakona koje definiraju iznajmljivača te uvjeti za obavljanje ugostiteljske djelatnosti i pružanje usluga iznajmljivanja smještaja turistima u višestambenim i stambeno-poslovnim zgradama. Odredbe Zakona uskladit će se i s odredbama Zakona kojima se uređuje upravljanje i održavanje zgrada, a kojima se propisuje obveza prikupljanja pisane prethodne suglasnosti suvlasnika za kratkoročni najam stana s obzirom na to da se iste odnose i na najam stanova u kojima se obavlja ugostiteljska djelatnost odnosno pružaju ugostiteljske usluge u višestambenim i stambeno-poslovnim zgradama, kao i s obzirom na to da takav oblik najma utječe na kvalitetu stanovanja svih suvlasnika u tim zgradama, ali i na smanjenje stambenog fonda za dugoročno rješavanje stambenog pitanja.
Uvodi se i uži pojam domaćina, definiran kao iznajmljivač koji ima prijavljeno prebivalište na području jedinice područne (regionalne) samouprave gdje se nalazi objekt u kojem pruža usluge smještaja u domaćinstvu u sobi, apartmanu ili kući za odmor.
U raspravi su neki zastupnici izrazili zabrinutost brojem nelegalnih objekata čija je legalizacija u tijeku, oko 15 000, a što je oko 12 posto ukupnih pružatelja usluga iznajmljivanja. Ti su objekti većim dijelom građeni kao objekti koji bi se iznajmljivali u turizmu, a ne kao objekti kojima bi se rješavalo stambeno pitanje, istaknuli su zastupnici. Također su podsjetili na veliki broj primjedbi na javnom savjetovanju o Zakonu, izrazivši nezadovoljstvo hitnim postupkom donošenja, unatoč nezadovoljstvu velikog dijela javnosti. Konstatirali su kako se moglo ići s izmjenama samo u dijelu produljenja rokova važenja privremenih rješenja za nelegalne objekte.
Predstavnica predlagatelja je podsjetila kako se ukida mogućnost predaje novih zahtjeva za izdavanje privremenih rješenja te dodala vezano uz hitnost donošenja, da je u ovom trenutku važno obaviti i usklađivanje sa Zakonom o turizmu koji je na snazi od početka 2024. godine.
Zastupnici su izrazili nezadovoljstvo i s definicijom pojma domaćina te istaknuli niz primjera gdje se objekt za iznajmljivanje nalazi u istoj županiji, primjerice Splitsko–dalmatinskoj, a domaćin živi u Splitu i ima objekt za iznajmljivanje na Visu te neće moći pružiti adekvatnu uslugu „gostoljubivog domaćina“ s obzirom da veze sa otokom koji se nalazi u istoj županiji nisu učestale. Pojam domaćina bi trebalo drugačije urediti, smatraju neki zastupnici.
Članovi Odbora referirali su se i na postavku kako je kratkoročni najam zbog volumena počeo značajno utjecati na cijene nekretnina u zemlji, smanjio njihovu dostupnost i podigao cijenu za dugoročni najam, odnosno stanovanje te da nekontroliran rast smještaja koji uglavnom posluje u jednom dijelu godine (sezonalni smještaj) stvara sve veći pritisak na prostor. Iluzija je kako je moguće Zakonom koji se bavi ugostiteljskom djelatnošću djelovati na suštinske stvari kao što su očuvanje prostora ili priuštivo stanovanje, smatraju neki zastupnici.
Zaštita lokalnog stanovništva i prostora od štetnih posljedica turizma su ključni momenti o kojima treba voditi računa, neovisno o političkom predznaku, ističu neki članovi Odbora. Podsjećaju kako ovako definiran pojam domaćina, otvara mogućnost da domaćin može biti rentijer sa 10 apartmana unutar županije u kojoj živi, a rentijer onaj koji izvan svoje županije izmamljuje 2 apartmana. Prilikom definiranja ovog pojma trebalo je uzeti u obzir i kriterij prihoda iznajmljivača, naglasili su zastupnici. Posebno je istaknuta problematika „iznajmljivanja objekata na crno“ koji nisu nigdje prijavljeni niti kategorizirani kao i kažnjavanje neregistrirane djelatnosti.
Nakon provedene rasprave Odbor za turizam je sa (6 glasova „za“ i 4 „protiv“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje
Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Sanju Radolović, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
dr. sc. Sanja Radolović