Odbor za poljoprivredu

Zaključci s 53. sjednice Odbora za poljoprivredu

14.11.2018.

Klasa: 021-17/18-22/20

Urbroj: 6521-16-18-03

Zagreb, 14. studenoga 2018.

 

Odbor za poljoprivredu Hrvatskoga sabora je, temeljem članka 166. Poslovnika Hrvatskog sabora, na svojoj sjednici, održanoj 14. studenog 2018. godine, na temelju rasprave o Stajalištu Vlade Republike Hrvatske o Prijedlogu Uredbe Europskog Parlamenta i Vijeća o utvrđivanju pravila o potpori za strateške planove koje izrađuju države članice u okviru zajedničke poljoprivredne politike (strateški planovi u okviru ZPP-a) i koji se financiraju iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (EFJP) i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća i Uredbe (EU) br. 1307/2013 Europskog parlamenta i Vijeća, usvojio sljedeće

Z A K LJ U Č K E

Vezano uz definiciju „pravog poljoprivrednika“ Odbor za poljoprivredu mišljenja je kako bi ista trebala biti neobavezna za države članice. Predloženi članak 4. stavak 1. točka d. Uredbe glasi: „pravi poljoprivrednicidefiniraju se tako da se osigura da se potpora ne dodjeljuje osobama kojima poljoprivredna djelatnost čini samo neznatan dio ukupne ekonomske djelatnosti ili čija glavna poslovna djelatnost nije poljoprivredna djelatnost, ali da se iz potpore ne isključe poljoprivrednici koji se bave i drugim djelatnostima. U definiciji se omogućuje da se odredi koji se poljoprivrednici ne smatraju pravim poljoprivrednicima, i to na temelju uvjeta kao što su ispitivanja prihoda, količina rada na poljoprivrednom gospodarstvu, predmet poslovanja i/ili upisivanje u registre.“ Odbor za poljoprivredu mišljenja je kako su poljoprivredna gospodarstva i njihovi članovi, osim obavljanja poljoprivredne djelatnosti i čuvari ruralnih područja, a bavljenje poljoprivredom kao dopunskom djelatnošću, pa  i u slučajevima kada ona čini samo neznatan dio ukupne ekonomske djelatnosti pruža im mogućnost osiguravanja dodatnih financijskih sredstava i zadržava ih u ruralnim područjima. Zbog navedenog Odbor za poljoprivredu drži potrebnim dodatno pojasniti predloženu odredbu ili osigurati neobavezujuću primjenu definicije.

Vezano uz definiciju „mladog poljoprivrednika“ Odbor za poljoprivredu mišljenja je kako ograničavanje definicije samo na nositelja poljoprivrednog gospodarstva neće poticajno djelovati na zadržavanje mladih poljoprivrednika u poljoprivredi. Odbor za poljoprivredu respektira potrebu poticanja mladih poljoprivrednika nositelja poljoprivrednih gospodarstava, ali podsjeća i na prosječnu starosnu dob nositelja poljoprivrednih gospodarstava u Europskoj Uniji. Nadalje, mišljenja smo kako, uzimajući u obzir probleme vezane uz nedostatak radnika za obavljanje poslova u poljoprivredi, a koji su prisutni u cijeloj Uniji i utječu na stalne migracije, a rezultiraju neuravnoteženim položajem tržišta radne snage država članica definiciju „mladog poljoprivrednika“ treba prilagoditi.

Vezano uz člankom 6. predložene posebne ciljeveOdbor za poljoprivredu mišljenja je kako je Uredbom trebalo propisati i ciljeve vezane uz preradu poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i jasnije propisati ciljeve vezane uz šumarstvo. Isto obrazlažemo dosadašnjim politikama Unije usmjerenim prema diversifikaciji poljoprivredne proizvodnje i stvaranju dodane vrijednosti finalizacijom proizvodnje, realiziranim i planiranim aktivnostima vezanim uz preradu, pa držimo kako je ciljeve vezane uz preradu poljoprivredno-prehrambenih proizvoda potrebno uključiti u navedeni članak. Šume su, kao i voda, tlo i zrak prirodni resurs, pa držimo da je i njihov održivi razvoj i učinkovito upravljanje potrebno poticati čime obrazlažemo potrebu propisivanja jasnijih ciljeva vezanih uz šumarstvo.

Vezano uz predloženo ovlaštenje Komisije za donošenje delegiranih akata vezanih uz pokazatelje predložene člankom 7. Odbor za poljoprivredu mišljenja je kako bi isto moglo prouzročiti pravnu nesigurnost za države članice, pa je potrebno propisati druge mehanizme za izmjenu zajedničkih pokazatelja ostvarenja, rezultata i učinaka zbog iskustva stečenog u primjeni ili dodavanje novih pokazatelja.

Vezano uz člankom 12. predložene obveze država članica povezane s dobrim poljoprivrednim i okolišnim uvjetima Odbor za poljoprivredu mišljenja je kako će prevelika uvjetovanost utjecati na konkurentnost gospodarstava, ali i stvoriti dodatno administrativno opterećenje. Zbog strukture hrvatskih poljoprivrednih gospodarstava Odbor za poljoprivredu je mišljenja kako bi ova uvjetovanost trebala biti dobrovoljna za države članice, a iz iste je potrebno izuzeti male poljoprivrednike. Respektirajući potrebu primjene mehanizama za zaštitu okoliša Odbor za poljoprivredu podsjeća i na depopulaciju ruralnih područja i drži kako bi dodatna uvjetovanost mogla potaknuti male poljoprivrednike na prestanak obavljanja poljoprivredne djelatnosti.

Vezano uz člankom 15. predloženo ograničavanje (smanjenje) iznosa izravnih plaćanja Odbor za poljoprivredu mišljenja je kako bi ova odluka trebala biti u nadležnosti država članica koje bi na temelju nacionalnih specifičnosti i Strateških planova odlučile o mogućnosti ovog ograničenja. Isto obrazlažemo i činjenicom kako su poljoprivredna gospodarstva uglavnom smještena u ruralnim područjima, te u istima osiguravaju mogućnost zapošljavanja, pa time i sprječavaju depopulaciju ovih područja. Republika Hrvatska kao najmlađa država članica najkraće koristi europska sredstva, pa shodno tome i struktura naših poljoprivrednih gospodarstava nije dosegnula razinu starijih država članica što držimo dodatnim obrazloženjem za neograničavanje iznosa izravnih plaćanja.

Vezano uz člankom 106. predloženo odobravanje strateškog plana u okviru ZPP-a Odbor za poljoprivredu mišljenja je kako bi trebalo predvidjeti prijelazna razdoblja za početak programskog razdoblje i jasnije propisati uvijete odobravanja strateških planova. Isto obrazlažemo poteškoćama s kojima smo se susretali pri izradi Programa ruralnog razvoja RH 2014 – 2020., a uzimajući u obzir pri tome i činjenicu kako su se isti odnosili na cijelo programsko razdoblje, a ne samo na jednu godinu. Držimo i kako će ovo biti preveliko administrativno opterećenje, a posebno uzimajući u obzir člankom 95. predložen sadržaj strateškog plana u okviru ZPP,  ali i člankom 121. predloženu dostavu godišnjeg izvješća o uspješnosti u provedbi istog u prethodnoj godini.

                                                                                              PREDSJEDNIK ODBORA

                                                                                                    Tomislav Panenić