Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Mišljenje Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Stajalištu RH o Prijedlogu Uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju standardnih vrijednosti emisija za nove osobne automobile i za nova laka gospodarska vozila kao dio integriranog pristupa Unije s ciljem smanjivanja emisija CO2 iz lakih vozila te o izmjeni Uredbe (EZ) br. 715/20007 (preinaka) COM (2017) 676, D.E.U. br. 18/012

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 25. sjednici održanoj 25. travnja 2018. godine Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu Uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju standardnih vrijednosti emisija za nove osobne automobile i za nova laka gospodarska vozila kao dio integriranog pristupa Unije s ciljem smanjivanja emisija CO2 iz lakih vozila te o izmjeni Uredbe (EZ) br. 715/20007 (preinaka) COM (2017)676,  koje je Odboru za zaštitu okoliša i prirode sukladno članku 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora dostavio Odbor za europske poslove, aktom od 23. ožujka 2018. godine.  

Stajalište Republike Hrvatske o ovom Prijedlogu Direktive usvojila je Koordinacija za vanjsku i europsku politiku i ljudska prava Vlade Republike Hrvatske Zaključkom Klasa: 022-03/18-07/82, Urbroj: 50301-23/22-18-1 na sjednici održanoj 27. veljače 2018. godine.

Stajalište Republike Hrvatske obrazložio je predstavnik Državnog zavoda za mjeriteljstvo koji je naglasio da ovaj prijedlog postavlja lakše dostupne ciljeve smanjenja emisije CO2 za nova laka vozila do 2030. godine, u kombinaciji s posebnim poticajnim mehanizmom za povećanje udjela vozila s nultom ili niskom emisijom ugljika što će osigurati da automobilska industrija EU-a zadrži svoju tehnološku  prednost, čime se jača njezina  konkurentnost i potiče  zapošljavanje. Isto tako naglašeno je da će ovaj prijedlog pomoći u ispunjavanju ciljeva zadanih u Okviru za klimatsku i energetsku politiku EU-a za razdoblje od 2020. do 2030. godine, koji uključuje ciljeve od najmanje 40% smanjenja emisija stakleničkih plinova u EU-u, usporedbi s razinama iz 1990. godine. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektorima koji nisu obuhvaćeni ETS-sektorom, što uključuje cestovni promet, mora iznositi najmanje 30% do 2030. u usporedbi s 2005. godinom. Norme za CO2 za laka vozila za razdoblje nakon 2020. pomoći će državama članicama da ostvare te ciljeve. Očekivane prednosti uslijed implementacije predloženih pravila: smanjenje od oko 170 milijuna tona CO2 u razdoblju od 2020. do 2030. godine (ekvivalent ukupne godišnje emisije Austrije i Grčke zajedno), bolja kakvoća zraka, posebno u gradovima; povećanje BDP-a do 6,8 milijardi eura 2030. godine stvarajući do 70.000 dodatnih radnih mjesta;, prosječna ušteda potrošača od oko 600 eura za novi automobil kupljen 2025. tijekom životnog vijeka vozila i do 1500 eura za novi automobil kupljen 2030. godine; ukupna ušteda do oko 18 milijardi eura godišnje u troškovima goriva za potrošača; ušteda u uvozu nafte od oko 380 milijuna tona u razdoblju od 2020. do 2040. ukupne vrijednosti oko 125 milijardi eura po današnjim cijenama (oko 6 milijardi eura godišnje).

RH podržava Prijedlog uredbe jer odredbe i ciljevi ovog zakonodavnog prijedloga predstavljaju novi korak u zaštiti okoliša, s obzirom na CO2 emisije prouzročene od motornih vozila. Budući da se odredbe, tj. obveze i kriteriji ovog prijedloga odnose u prvom redu na proizvođače motornih vozila i nadležna tijela koja ih tipno odobravaju (homologiraju), a u RH nema ni jednih ni drugih, nema mogućnosti da bi ova Uredba mogla negativno utjecati ili predstavljati probleme za RH u provedbi. Nadalje, RH naglašava i punu potporu doprinosu smanjenju stakleničkih plinova, jednom kada Uredba stupi na snagu.

Nakon uvodnog obrazloženja Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora, sukladno članku 152. stavku 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora jednoglasno (8 glasova „za“) je utvrdio sljedeće:

MIŠLJENJE

1. Odbor podržava Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu Uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju standardnih vrijednosti emisija za nove osobne automobile i za nova laka gospodarska vozila kao dio integriranog pristupa Unije s ciljem smanjivanja emisija CO2 iz lakih vozila te o izmjeni Uredbe (EZ) br. 715/20007 (preinaka) COM (2017) 676

Za izvjestitelja na sjednici Odbora za europske poslove određen je Mihael Zmajlović, predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
Mihael Zmajlović