Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Mišljenje Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o usklađivanju obveza izvješćivanja u području politike o okolišu te o izmjeni direktiva 86/278/EEZ, 2002/49/EZ, 2004/35/EZ, 2007/2/EZ, 2009/147/EZ i 2010/63/EU, uredbi (EZ) br. 166/2006 i (EU) br. 995/2010 te uredbi Vijeća (EZ) br. 338/97 i (EZ) br. 2173/2005 COM (2018) 381, D.E.U. br. 19/001

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 44. sjednici održanoj 5. travnja 2019. godine Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o usklađivanju obveza izvješćivanja u području politike o okolišu te o izmjeni direktiva 86/278/EEZ, 2002/49/EZ, 2004/35/EZ, 2007/2/EZ, 2009/147/EZ i 2010/63/EU, uredbi (EZ) br. 166/2006 i (EU) br. 995/2010 te uredbi Vijeća (EZ) br. 338/97 i (EZ) br. 2173/2005 COM (2018) 381, koje je Odboru za zaštitu okoliša i prirode sukladno članku 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora dostavio Odbor za europske poslove, aktom od 12. ožujka 2019. godine.  
Stajalište Republike Hrvatske o ovom Prijedlogu Direktive usvojila je Koordinacija za vanjsku i europsku politiku i ljudska prava Vlade Republike Hrvatske Zaključkom Klasa: 022-03/18-07/485,  Urbroj: 50301-23/22-18-1 na sjednici održanoj 22. listopada 2018. godine.

Stajalište Republike Hrvatske obrazložio je državni tajnik u Ministarstvu zaštite okoliša i energetike te istaknuo da je se ovim Prijedlogom uredbe namjerava poboljšati bazu dokaza za provedbu politike EU, povećati transparentnost za javnost te pojednostavniti izvješćivanje u cilju smanjenja administrativnog opterećenja. Usklađenje se namjerava provesti u smislu smanjenja količine tekstualnog izvješćivanja i poboljšanje javnog pristupa informacijama; usklađivanja vremenskog rasporeda izvješćivanja; uspostave i/ili usklađivanja mehanizama izvješćivanja unutar istog ili između različitih pravnih akta; vremenskog usklađivanja kanala izvješćivanja i smanjenje administrativnog opterećenja; pojednostavljenja pregleda na razini EU-a/ pojašnjenje uloga institucija (uloge EK, Europske agencije za okoliš i dr.); objave ažurirane informacije pomoću suvremene informacijske tehnologije (npr. na web-mjestima). Predložene izmjene ograničene su na obveze izvješćivanja te se odnose na deset zakonodavnih akata. Navedenim poboljšanjima smanjit će se troškovi ili povećati koristi. Na temelju dostupnih brojčanih podataka procijenjeno je da se, ukupno gledajući, tim promjenama godišnja administrativna opterećenja za države članice smanjuju za najmanje između 1,4 milijuna EUR i 2,0 milijuna EUR godišnje u EU-28.

Republika Hrvatska suglasna je s Prijedlogom uredbe i podupire kompromisni tekst te ujedno ima primjedbe na članak 1., 3. i 7. Republika hrvatska vezano za Direktivu 86/278/EEZ (Direktiva o mulju iz otpadnih voda) smatra da države članice moraju imati dovoljno vremena za prikupljanje podataka i izvještavanje o njima, pogotovo ako se suočavaju sa značajnim problemima s financijskim i ljudskim kapacitetima. No, RH nema posebnih zahtjeva te će se prilagoditi kako u konačnici bude propisano. Vezano za povjerljivost podataka i određene osobne podatke, ukoliko će biti prijavljeni prema Europskoj agenciji za okoliš, RH smatra da mora biti jasno kako će se tim podacima upravljati i dalje izvješćivati u nekim izvješćima EEA. Vezano uz Direktivu 2004/35/EU (Direktiva o odgovornosti za okoliš) RH smatra da bi uvođenje praćenja prema ovoj Direktivi dovelo do povećanih administrativnih troškova te podržava stav osam država članica koje su protiv predložene izmjene i preferiraju brisanje cijelog članka. Vezano uz Uredbu (EZ) br. 166/2006 (Uredba o E-PRTR-u) u odnosu na prijedlog RH i šest drugih država članica koji je u kompromisnom tekstu djelomično usvojen te je umjesto devet mjeseci predložen rok za izvješćivanje od jedanaest mjeseci nakon isteka izvještajne godine, RH je stava da je ovo rješenje prihvatljivo.  

U raspravi na Odboru vezano uz postojeće zakonodavstvo RH i potrebu njegove izmjene slijedom usvajanja ovog akta postavljeno je pitanje u kojem se roku očekuje donošenje predložene Uredbe. Državni tajnik pojasnio je da je konačni kompromisni tekst s prijedlozima Republike Hrvatske za poboljšanje teksta Uredbe potvrđen na Odboru stalnih predstavnika 18. siječnja 2019. godine i podnesen Europskom parlamentu na odobrenje.

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora, sukladno članku 152. stavku 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora jednoglasno (9 glasova „za“) je utvrdio sljedeće:

                                                               MIŠLJENJE

Odbor podržava Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o usklađivanju obveza izvješćivanja u području politike o okolišu te o izmjeni direktiva 86/278/EEZ, 2002/49/EZ, 2004/35/EZ, 2007/2/EZ, 2009/147/EZ i 2010/63/EU, uredbi (EZ) br. 166/2006 i (EU) br. 995/2010 te uredbi Vijeća (EZ) br. 338/97 i (EZ) br. 2173/2005 COM (2018) 381

Za izvjestitelja na sjednici Odbora za europske poslove određen je Ivan Vilibor Sinčić,  predsjednik Odbora. 


    PREDSJEDNIK ODBORA

                                                            Ivan Vilibor Sinčić