Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Mišljenje Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive Vijeća 92/106/EEZ o utvrđivanju zajedničkih pravila za određene vrste kombiniranog prijevoza robe između država članica COM (2017) 648, D.E.U. br. 18/005

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 25. sjednici održanoj 25. travnja 2018. godine Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive Vijeća 92/106/EEZ o utvrđivanju zajedničkih pravila za određene vrste kombiniranog prijevoza robe između država članica COM (2017) 648, koje je Odboru za zaštitu okoliša i prirode sukladno članku 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora dostavio Odbor za europske poslove, aktom od 23. ožujka 2018. godine. 

Stajalište Republike Hrvatske o ovom Prijedlogu Direktive usvojila je Koordinacija za vanjsku i europsku politiku i ljudska prava Vlade Republike Hrvatske Zaključkom Klasa: 022-03/18-07/32, Urbroj: 50301-23/22-18-1 na sjednici održanoj 30. siječnja 2018. godine.

Stajalište Republike Hrvatske obrazložio je predstavnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koji je naglasio da se ovom Direktivom nastoji dodatno povećati konkurentnost kombiniranog prijevoza u odnosu na cestovni prijevoz tereta na velike udaljenosti te time potaknuti preusmjeravanje s cestovnog prijevoza tereta na druge načine prijevoza. Cestovni prijevoz jedan je od glavnih uzročnika negativnog učinka prijevoza na čistoću zraka, emisije stakleničkih plinova, nesreće, buke i zagušenja te stvara problem za gospodarstvo i za zdravlje europskih građana. Budući da se do 2050. godine predviđa porast cestovnog prometa za 60% cilj je uspostaviti mjere za preusmjeravanje cestovnog prijevoza tereta na oblike prijevoza s niskim emisijama stakleničkih plinova kao što su prijevoz unutarnjim plovnim putovima te pomorski i željeznički prijevoz. Planirano je da se do 2030. godine 30% cestovnog prijevoza tereta dionice dulje od 300 km preusmjeri na druge načine prijevoza.

Republika Hrvatska podržava izmjenu navedene Direktive, a vezano za pojedine odredbe RH smatra da je potrebno točnije definirati metodologiju mjerenja zračne udaljenosti kao i pojmove utovarna jedinica, intermodalna utovarna jedinica i dvadesetstopna ekvivalentna jedinica kako bi se izbjegla pravna nesigurnost te predlaže u članku 2. Prijedloga Direktive predvidjeti brisanje članka 2. i članka 10. stavka 1. važeće Direktive obzirom da su rokovi navedeni u tim člancima prošli. Ujedno se RH slaže sa Švedskom i Finskom po pitanju udaljenosti između terminala za pretovar u manjim državama članicama i smatra da je potrebno jasnije definirati udaljenosti cestovne dionice te isto uskladiti s manjim državama s različitim geografskim karakteristikama.

Nakon uvodnog obrazloženja Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora, sukladno članku 152. stavku 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora jednoglasno (8 glasova „za“) je utvrdio sljedeće:

MIŠLJENJE

1. Odbor podržava Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive Vijeća 92/106/EEZ o utvrđivanju zajedničkih pravila za određene vrste kombiniranog prijevoza robe između država članica COM (2017) 648

PREDSJEDNIK ODBORA
Mihael Zmajlović