Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Mišljenje Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive 2009/33/EZ o promicanju čistih i energetski učinkovitih vozila u cestovnom prijevozu COM (2017) 653, D.E.U br. 18/017

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 28. sjednici održanoj 5. srpnja 2018. godine Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive 2009/33/EZ o promicanju čistih i energetski učinkovitih vozila u cestovnom prijevozu COM (2017) 653, koje je Odboru za zaštitu okoliša i prirode sukladno članku 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora dostavio Odbor za europske poslove, aktom od 18. svibnja 2018. godine. 

Stajalište Republike Hrvatske o ovom Prijedlogu Direktive usvojila je Koordinacija za vanjsku i europsku politiku i ljudska prava Vlade Republike Hrvatske Zaključkom Klasa: 022-03/18-07/162, Urbroj: 50301-23/21-18-1 na sjednici održanoj 17. travnja 2018. godine.

Stajalište Republike Hrvatske obrazložio je pomoćnik ministra mora, prometa i infrastrukture koji je naglasio da se ovom dopunom važeće Direktive o promicanju čistih i energetski učinkovitih vozila u cestovnom prijevozu iz 2009. godine želi postići pojednostavljenje i provedivost odredbi koje imaju za cilj smanjenje utjecaja cestovnog prijevoza na okoliš. Direktivom iz 2009. godine predviđeno je da se u procesu nabave vozila javnom nabavom, kao i pri nabavi vozila koja će se koristiti na temelju ugovora o obavljanju javnih usluga, koriste odgovarajući izračuni i metodologija za izračun operativnih troškova tijekom radnog vijeka vozila, ali na način da se i troškovi zagađenja uzmu u obzir uz samu nabavnu cijenu vozila.

Odredbe važeće Direktive su neprecizne, odnosno ne postoji obveza izvješćivanja o rezultatima primjene tih odredbi u državama članicama pa stoga ona nije rezultirala nekim poboljšanjem. Dopunom Direktive namjerava se proširiti obuhvat vozila na koje će se odnositi obaveza uračunavanja troškova emisije i energetske neučinkovitosti u nabavnu cijenu i na vozila koja će se najmom i lizingom koristiti za subjekte koji podliježu javnoj nabavi, subjekte koji obavljaju prijevoz temeljem ugovora o obavljanju javne prijevozne usluge te na subjekte koji takve prijevoze obavljaju u određenom dijelu svoje poslovne aktivnosti.

Također se planiraju uvesti sustavi praćenja izvršavanja tih obveza, kao i obvezno trogodišnje izvještavanje država članica o primjeni Direktive, uključujući parametre koji će omogućiti mjerljivost pozitivnih učinaka na dekarbonizaciju i energetsku učinkovitost. Cilj je smanjiti do 80% emisija (CO2 g/km) do 2025. godine, te u potpunosti do 2030., poticanjem nabave vozila na alternativna goriva (električna vozila, prirodni plin i vodik). Predloženom Direktivom utvrđuju se minimalni ciljevi javne nabave na razini države članice pa su tako definirani sljedeći ciljevi za RH: do 2025. godine RH mora imati udio od 17% vozila kategorije M1 i M2 s 25 CO2 g/km te kategorije N1 s 40 CO2 g/km u ukupnoj javnoj nabavi, a do 2030.  udio od 17% vozila kategorije M1 i M2 i N1 s 0 CO2 g/km. Ujedno RH do 2025. godine mora imati udio od 6%, a do 2030. 7% kamiona na alternativni pogon u ukupnoj javnoj nabavi. Ujedno do 2025. godine RH mora imati udio autobusa na alternativni pogon od 32%, a do 2030. godine 48% u ukupnoj javnoj nabavi.

RH podupire donošenje predloženih izmjena Direktive kojom se postiže pojednostavljenje i provedivost, s obzirom na to da su odredbe važeće Direktive nejasne u smislu tehničkih specifikacija vozila ili pretjerano složene u izražavanju novčane vrijednosti vanjskih učinaka, te da nije postojala obaveza izvještavanja. RH smatra da će usvajanje nove Direktive potaknuti tržište čistih, energetskih učinkovitih vozila, pridonijeti smanjenju emisija CO2 i onečišćivača zraka te povećati energetsku učinkovitost. Međutim, RH ističe kako je potrebno pravovremeno se pripremiti za ispunjavanje postavljenih ciljeva iz Priloga I, koji će za subjekte koji podliježu javnoj nabavi, subjekte koji obavljaju prijevoz temeljem ugovora o obavljanju javne prijevozne usluge, te na subjekte koji takve prijevoze obavljaju u određenom dijelu svoje poslovne aktivnosti predstavljati značajan izazov u provedbi te će podržati zalaganje za manje ambiciozne ciljeve od onih navedenih u tablicama u Prilogu I. Ujedno RH smatra da će obveze praćenja i izvješćivanja iz članka 10. stavka 4. iziskivati dodatne ljudske i materijalne resurse za tijela državne uprave, kao i uspostavu sustava i određivanje nadležnog tijela te će stoga podržati zalaganje za sustav izvještavanja koji će predstavljati manja administrativna opterećenja za tijela koja će biti nadležna za provedbu. RH ujedno smatra kako je potrebno uskladiti terminologiju iz Prijedloga s terminologijom korištenom u Direktivi o alternativnim gorivima.

Nakon uvodnog obrazloženja u raspravi na Odboru izraženo je mišljenje da je transport važan čimbenik za okoliš te je stoga naglašena važnost promicanja čistih i energetski učinkovitih vozila. U tom kontekstu nije podržano zalaganje Republike Hrvatske za manje ambiciozne ciljeve od navedenih u tablicama Priloga I. Istaknuta je važnost uporabe ekološki prihvatljivih energenata u prometu, poput ukapljenog prirodnog plina, te nužnost usuglašavanja ciljeva koje RH zacrtava u promicanju energetski učinkovitih vozila s energetskom politikom, posebice imajući u vidu planirani LNG terminal.

S druge strane istaknuto je da treba voditi računa o ublažavanju kriterija posebice imajući u vidu da se ovom dopunom Direktive uvode sustavi praćenja izvršavanja obveza i obvezno izvještavanje država članica o primjeni Direktive te navedeno otvara pitanje posljedica u slučaju neispunjenja ciljeva. Ujedno je napomenuto da provedba zacrtanih ciljeva iziskuje značajna financijska sredstva s posrednim učinkom na proračun jedinica lokalne samouprave (javni prijevoz), odnosno privatni sektor.

U raspravi su također otvorena pitanja definiranja poticajnih mjera za promicanje čistih i energetskih učinkovitih vozila, posebice za kamionski prijevoz u kojem u najvećem dijelu sudjeluju privatni poduzetnici. Postavljeno je i pitanje ima li Republika Hrvatska, uz stav da će podržati države članice koje će se zalagati za manje ambiciozne ciljeve, ujedno i definiran konkretan prijedlog navedenih ciljeva. Predstavnik predlagatelja pojasnio je da u ovom trenutku navedeno nije definirano.   

Nakon provedene rasprave Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora, sukladno članku 152. stavku 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora većinom glasova (7 glasova „za“ i 1 glas „protiv“) je utvrdio sljedeće:

MIŠLJENJE

1. Odbor podržava Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive 2009/33/EZ o promicanju čistih i energetski učinkovitih vozila u cestovnom prijevozu COM (2017) 653  

Za izvjestitelja na sjednici Odbora za europske poslove određen je Josip Borić, potpredsjednik Odbora.


POTPREDSJEDNIK ODBORA
Josip Borić