Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Mišljenje Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o smjernicama Unije za razvoj transeuropske prometne mreže, izmjeni Uredbe (EU) 2021/1153 i Uredbe (EU) br. 913/2010 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1315/2013 COM (2021) 812, D.E.U. br. 21/036

11.03.2022.

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 21. sjednici održanoj 11. ožujka 2022. godine, razmotrio je Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o smjernicama Unije za razvoj transeuropske prometne mreže, izmjeni Uredbe (EU) 2021/1153 i Uredbe (EU) br. 913/2010 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1315/2013 COM (2021) 812, D.E.U. br. 21/036, koje je predsjedniku Odbora, na temelju članka 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora dostavio Odbor za europske poslove, aktom od 22. veljače 2022. godine, a Koordinacija za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske usvojila Zaključkom (Klasa: 022-03/22-07/51, Urbroj: 50301-21/06-22-4) na sjednici održanoj 15. veljače 2022. godine.
Predstavnik predlagatelja nadležnog tijela državne uprave za izradu predmetnog Stajališta iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture uvodno je istaknuo da za razliku od postojeće Uredbe koja je organizirana prema dvoslojnoj strukturi TEN-T mreže koja se dijeli na osnovnu i sveobuhvatnu, revidirana Uredba organizirana je prema vrsti prijevoza. Prijedlog sadrži posebne zahtjeve i karte za europske prometne koridore te novi posredni tok do 2040. godine.  
Novi Prijedlog uredbe je od važnosti za RH zbog značajnih proširenja TEN-T mreže i ETC koridora na hrvatskom teritoriju, što će omogućiti kvalitetnu integraciju hrvatskih prometnica s europskom mrežom prometnica, uspostavu efikasnog multimodalnog prijevoza, značajan razvoj pomorskih luka i luka unutarnjih plovnih putova te značajan razvoj logističkih i distributivnih centara, a što će sve u konačnici značajno utjecati i na dodatni gospodarski rast RH. 
Revizija TEN-T uredbe usmjerena je na postizanje četiri glavna cilja. Prvi cilj joj je učiniti promet ”zelenijim” uz povećanje udjela željezničkog i pomorskog prometa. Drugi cilj je omogućiti učinkovit prijevoz poticanjem multimodalnosti i interoperabilnosti između različitih vidova prijevoza na TEN-T mreži te omogućiti bolju integraciju urbanih čvorova u samu mrežu. Treće, prijedlogom se nastoji povećati otpornost TEN-T mreže na klimatske promjene i druge prirodne opasnosti ili katastrofe koje je uzrokovao čovjek. Posljednje, Prijedlog uredbe ukazuje na poboljšanje učinkovitosti alata za upravljanje TEN-T mrežom, na racionalizaciju instrumenata izvješćivanja i praćenja te na reviziju TEN-T mreže.
RH podržava reviziju TEN-T Uredbe, čija će implementacija i uvrštavanje novih koridora i ostalih prometnica u RH na TEN-T mrežu, između ostalog, omogućiti velika infrastrukturna ulaganja sufinancirana sredstvima iz EU fondova. To će značajno djelovati na poboljšanje cjelokupne prometne mreže u RH putem poboljšanja kvalitete prijevoza, povećanja broja putnika i količine prevezenog tereta te intenziviranja razvoja integriranog prijevoza u putničkom prijevozu i multimodalnog sustava u teretnom prijevozu. 
Odbor podržava Stajalište Republike Hrvatske zajedno sa spornim/otvorenim pitanjima istaknutim u predmetnom Stajalištu.
Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu jednoglasno (8 glasova „za“) je utvrdio sljedeće:

MIŠLJENJE

ODBOR PODRŽAVA STAJALIŠTE REPUBLIKE HRVATSKE O PRIJEDLOGU UREDBE EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA O SMJERNICAMA UNIJE ZA RAZVOJ TRANSEUROPSKE PROMETNE MREŽE, IZMJENI UREDBE (EU) 2021/1153 I UREDBE (EU) BR. 913/2010 TE STAVLJANJU IZVAN SNAGE UREDBE (EU) BR. 1315/2013 COM (2021) 812, D.E.U. BR. 21/036

PREDSJEDNIK ODBORA
Pero Ćosić