Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na 70. sjednici održanoj 15. rujna 2014. godine raspravio je Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sustavu državne uprave koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 4. rujna 2014. godine.
Odbor je Prijedlog zakona raspravio na temelju svoje nadležnosti iz članka 60. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja je istaknuo kako će se ovim Prijedlogom zakona osigurati jačanje ureda državne uprave, smanjiti broj ureda državne uprave, promijeniti organizacijska struktura i smanjiti broj službi te smanjiti broj rukovodećih radnih mjesta, što se predlaže novim ustrojstvenim modelom ureda državne uprave. Naime, upravo je u završnom izvješću funkcionalnog preispitivanja u pet ureda državne uprave, koje je proveo Institut za međunarodne odnose tijekom 2008. godine, u okviru projekta reforme javne uprave, naveo moguće varijante budućeg razvoja ureda državne uprave primjerice: jačanje ureda državne uprave u županijama, da je u područnim jedinicama zaposleno oko polovice svih državnih službenika, te da njihova organizacijska rascjepkanost u jednim te istim mjestima odnosno na području jednih te istih županija dovodi do multipliciranja pomoćno-tehničkih poslova, računovodstvenih, informatičkih i drugih poslova, vrlo slabe koordinacije, velikih materijalnih troškova, slabe iskorištenosti službenika i drugih neracionalnosti.
U raspravi je izneseno mišljenje kako je prije obrazloženja da će ovakav način ustrojstva sustava državne uprave doprinijeti većim uštedama i boljoj efikasnosti, bilo potrebno napraviti obuhvatnu analizu koja bi i potvrđivala takve navode.
Također, istaknuta je primjedba na odredbu članka 8. ovoga Prijedloga kojom se propisuje da se posebnim zakonom može obavljanje inspekcijskih poslova povjeriti pravnoj osobi koja ima javne ovlasti u smislu da se radi o „krpanju sustava i na popravljanju već učinjene štete“. Naime, izraženo je mišljenje da ako se i ostane kod ovakvog teksta prijedloga spomenute odredbe, ona bi trebala predviđati i određena ograničenja. Osim toga, istaknuto je kako odredba članka 8. predviđa objedinjavanje donošenja propisa, izvršenje i nadzor, a takvo rješenje je upitno i po pitanju zakonitosti, zaštite prava građana te ustavnosti.
Nadalje, izraženo je mišljenje kako u tekstu Prijedloga nedostaje određivanje sjedišta predviđenih pet ureda državne uprave te je postavljeno pitanje po kojim kriterijima će ona biti određivana. Međutim, istaknuto je kako je posve nebitno za građane u kojem gradu će biti određena sjedišta s obzirom na dostupnost tijelima državne uprave kroz jedinstvena upravna mjesta (ispostave njih 90, matični uredi njih 302 te druga mjesta u kojima se nalaze ustrojstvene jedinice ureda državne uprave).
Nadalje, istaknuta je primjedba kako je potrebno predvidjeti „da sva tijela na svojim web stranicama objave popis svojih djelatnosti, odnosno listu usluga“.
Izraženo je mišljenje kako je donošenje ovoga Zakona „uvertira regionalizacije Republike Hrvatske na pet regija i ukidanje županja“.
Odbor većinom glasova (7 glasova „ZA“ i 3 glasa „PROTIV“), podupire donošenje ovoga Zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Peđu Grbina, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Peđa Grbin