Odbor za gospodarstvo

Izvješće Odbora za gospodarstvo o Prijedlogu zakona o zaštiti potrošača, P.Z.E. br. 175

16.09.2021.

Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je na 22. sjednici održanoj 16. rujna  2021. godine razmotrio Prijedlog zakona o zaštiti potrošača, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 2. rujna 2021. godine.

Odbor za gospodarstvo je na temelju članka 75. Poslovnika Hrvatskoga sabora raspravio predloženi akt u svojstvu matičnoga radnog tijela. 

U uvodnom izlaganju predstavnica predlagatelja istaknula je da se Prijedlogom zakona transponiraju odredbe Direktive (EU) 2019/2161 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. studenoga 2019. o izmjeni Direktive Vijeća 93/13/EEZ i Direktiva 98/6/EZ, 2005/29/EZ te 2011/83/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu boljeg izvršavanja i modernizacije pravila Unije o zaštiti potrošača. Osim toga, postiže se modernizacija određenih aspekata zaštite prava potrošača.

Prijedlog zakona u odnosu na važeći Zakon o zaštiti potrošača donosi sljedeće novine:

•    ažuriraju se definicije i druge odredbe kako bi se uskladile s digitalnim kontekstom,
•    propisuje se pravo trgovca da omogući potrošaču podnošenje pisanog prigovora i putem sredstava mrežne komunikacije,
•    pooštrava se odgovornost internetskih posrednika (platformi),
•    kako bi se izbjegle manipulacije, detaljnije se uređuje način isticanja cijene prilikom posebnog oblika prodaje (sezonska sniženja, akcijske prodaje, prodaje proizvoda s greškom i sl.), znači trgovci su tijekom trajanja posebnog oblika prodaje dužni istaknuti sniženu cijenu koju primjenjuje tijekom trajanja posebnog oblika prodaje i najnižu cijenu koju je trgovac primjenjivao za isti proizvod tijekom razdoblja od 30 dana prije provođenja posebnog oblika prodaje,
•    na „sivu listu“ okolnosti kao nepoštena poslovna praksa, navodi se dvojna kvaliteta robe (kad se tvrdi da je roba identična robi stavljenoj na tržište u drugim državama članicama, iako se ta roba značajno razlikuje po sastavu ili obilježjima),
•    na „crnu listu“ nepoštene poslovne prakse dodaju se između ostalih i nezatražene posjete potrošačevu domu,
•    propisuju se učinkovite i odvraćajuće novčane kazne trgovcima koji su odgovorni za raširene povrede kolektivnih interesa potrošača (povrede koje obuhvaćaju potrošače iz najmanje 2 države članice) ili raširene povrede s dimenzijom Unije - sankcije se određuju s obzirom na godišnji promet trgovaca, gdje najviša kazna koju država članica propisuje mora biti najmanje 4% godišnjeg prometa trgovca,
•    propisuje se koje će okolnosti sud i druga ovlaštena tijela uzimati u obzir prilikom određivanja vrste i mjere kazne,
•    propisuju se mjere nadzora i sankcija u slučaju neprovođenja odredbi zakona,
•    izrijekom je dodana HANFA kao provoditelj nadzora koji se odnosi na postupanje trgovca kojima je HANFA izdala odobrenje za rad,
•    u provođenje nadzora se uz tržišnu, uključuje i poljoprivredna inspekcija (radi dvojne kvalitete hrane),
•    propisuje se koje podatke i dokumentaciju mora sadržavati potrošačka predstavka,
•    propisane su dodatne ovlasti nadležnih inspektora (mogućnost provođenja nadzora kupnjom s tajnim identitetom),
•    uvodi se obveza jedinicama lokalne samouprave da moraju osigurati prostor za obavljanje poslova savjetovanja potrošača te prekršajna odredba sukladno kojoj se mogu sankcionirati ako isto ne ispune,
•    dodaje se obveza trgovca da se mora prilikom odgovora na pisani prigovor jasno izjasniti o osnovanosti potrošačke pritužbe, 
•    dodaje se usluga parkiranja na popis javnih usluga,
•    dodane su iznimke od mogućnosti obustavljanja javne usluge – javna usluga prikupljanja komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada,
•    u odnosu na snošenje troškova vještačenja, propisano je da trgovac predujmljuje troškove vještačenja (umjesto da ih uvijek snosi) te da ima pravo na naknadu štete za plaćeni predujam, ako ne bude utvrđeno postojanje materijalnog nedostatka na robi.

U raspravi je istaknuto da su se prekršajne kazne povećale za 5 puta te da je maksimum definiran za sve vrste prekršaja bez distinkcije s obzirom  na vrstu i težinu te da bi trebalo razmotriti da se napravi gradacija prekršajnih sankcija ovisno o težini prekršaja i razni krivnje. 
Nadalje, vezano za članak 8. predloženo je isti dopuniti, na način da se propiše da ako trgovac, kao poseban uvjet prodaje, odobrava popust za određene skupine potrošača, je dužan navesti sniženu maloprodajnu cijenu uz redovnu maloprodajnu cijenu u skladu s člankom 19. ovoga Zakona, pod uvjetom da je poduzeo sve potrebne radnje kako bi se smanjila moguća zabuna potrošača izvan određenih skupina potrošača na koje se odnosi popust. Ujedno, jasno propisivanje na koga se takav popust odnosi (bilo pravilnikom, bilo posebnom odredbom, npr. isticanje na ulaznim vratima prodavaonice da se popust odnosi na određenu skupinu potrošača), dodatno bi smanjilo zbunjivanje ostalih potrošača.
Naglašeno je i da odredba članka 95. stavka 4. nije u duhu Zakona o obveznim osiguranjima u prometu, iz kojeg razloga je potrebno onemogućiti potrošačima pravo na jednostrani raskid ugovora o obveznim osiguranjima u prometu (na taj način štiti se kontinuitet osigurateljne zaštite svoje odgovornosti i zaštite prava trećih osoba u prometu).

Predstavnica predlagatelja odgovorila je na sva pitanja koja su se otvorila tijekom rasprave. Naglasila je kako će predlagatelj razmotriti sve primjedbe iznesene na raspravi. Osvrnula se da je visina kazni propisana samom Direktivnom te da iste moraju biti učinkovite i odvraćajuće. Isto tako, istaknula je da državni inspektorat u pravilu prvo izriče opomenu, a tek u slučaju kad se po toj opomeni ne postupi, izriče kaznu. Vezano uz posebne uvjete prodaje, odnosno, isticanje popusta za određene skupine potrošača, naglasila je da se propis izrađuje na način da se odnosi na većinu potrošača, a većina potrošača najčešće nema takve mogućnosti kupnje.

Nakon provedene rasprave Odbor je sa 8 (osam) glasova ”ZA” i 2 (dva) glasa „SUZDRŽANA“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeće  

ZAKLJUČKE

1.    Prihvaća se Prijedlog zakona o zaštiti potrošača.

2.    Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja iznesena u raspravi upućuju se predlagatelju radi izrade konačnog prijedloga zakona.


Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Žarka Tušeka, predsjednika Odbora.
                            

PREDSJEDNIK ODBORA 

                                Žarko Tušek