Odbor za pravosuđe

Izvješće Odbora za pravosuđe o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Stečajnog zakona, prvo čitanje, P.Z.E. br. 231 i Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača, prvo čitanje, P.Z.E. br. 232

Odbor za pravosuđe Hrvatskoga sabora na 29. sjednici održanoj 25. siječnja 2022. razmotrio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Stečajnog zakona, prvo čitanje, P.Z.E. br. 231 i Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača, prvo čitanje, P.Z.E. br. 232 koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske aktima od 2. prosinca 2021. godine.

Odbor je Prijedloge zakona sukladno članku 81. Poslovnika Hrvatskoga sabora raspravio u svojstvu matičnog radnog tijela. Odbor je proveo objedinjenu raspravu.

Predstavnik predlagatelja uvodno je naglasio da se izmjene i dopune Stečajnog zakona i Zakona o stečaju potrošača donose zbog potrebe učinkovitijeg rješenja problema nesolventnosti poslovnih subjekata nastalih uslijed posebnih okolnosti koje je izazvala pandemija bolesti COVID-19, a broj insolventnih poduzetnika na području Europske unije i dalje je u porastu. Unatoč zakonodavnim izmjenama predstečajnog i stečajnog postupka proteklih godina, važeći nesolvencijski sustav još uvijek je opterećen nepotrebnim formalnostima, stečajni postupak traje predugo i često onemogućuje restrukturiranje održivih dužnika. Ovim izmjenama i dopunama Stečajni se zakon usklađuje s Direktivom (EU) 2019/1023 (o izmjeni Direktive (EU) 2017/1132 o restrukturiranju i nesolventnosti) o okvirima za preventivno restrukturiranje, otpustu duga i zabranama, te o mjerama za povećanje učinkovitosti postupaka koji se odnose na restrukturiranje, nesolventnost i otpust duga. Postojeći pravni okvir za stečajne upravitelje unaprijedit će se uspostavljanjem restriktivnijih uvjeta za obavljane profesije, jača  uloga početnog i kontinuiranog stručnog usavršavanja, redefinira se sustav lista A i B te sustav dodjele predmeta i nadzora nad radom stečajnih upravitelja, jača sustav profesionalne odgovornosti stečajnih upravitelja. Osim toga, razvija se sustav prikupljanja dodatnih podataka o prosječnom trošku svake vrste postupka, prosječnim stopama oporavka za osigurane i neosigurane vjerovnike, broju poduzetnika koji su pokrenuli novi posao i broju izgubljenih radnih mjesta povezanih s postupcima restrukturiranja i stečajnim postupcima. Propisuju se mehanizmi ranog upozoravanja dužnika u financijskim problemima da pristupe restrukturiranju poslovanja. Održivim poslovnim subjektima osigurat će se pristup učinkovitijem nacionalnom okviru za preventivno restrukturiranje (predstečajni postupak) koje će im omogućiti nastavak rada. Položaj radnika u stečajnom postupku poboljšat će se pravodobnom obavijesti HZZO-a o stečaju kako ne bi bila upitna prava radnika iz zdravstvenog osiguranja. Nesolventnim ili prezaduženim poduzetnicima omogućit će se nastavak poslovanja otpustom duga. Navedene mjere smanjiti će negativni stav prema stečajnom postupku, poboljšati opće poslovno okruženje, potaknuti održive poduzetnike na restrukturiranje u ranoj fazi i nastavak poslovanja.

Izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača uravnotežiti će se postojeći sustav redovnog i jednostavnog postupka stečaja potrošača, postupci će se ubrzati, pošteni potrošači imati će pristup učinkovitim nacionalnim okvirima za otpust dugova, a vjerovnicima će se omogući namirenje njihovih tražbina u najvećoj mogućoj mjeri. Prijedlogom zakona u hrvatsko zakonodavstvo prenosi se Direktiva (EU) 2019/1023. o okvirima za preventivno restrukturiranje, otpustu duga i zabranama te o mjerama za povećanje učinkovitosti postupaka koji se odnose na restrukturiranje, nesolventnost i otpust duga i o izmjeni Direktive (EU) 2017/1132 (Direktiva o restrukturiranju i nesolventnosti). U postojećem  Zakonu potrošači s dugovanjem između 20.000,00 i 30.000,00 kn nemaju mogućnost provedbe stečaja potrošača niti po jednom od postojećih postupaka, stoga se ovim zakonskim izmjenama uvjeti za provođenje redovnog stečaja potrošača smanjuju sa dosadašnjih 30.000,00 kn duga na 20.000,00 kn duga, kako bi se svim insolventnim potrošačima omogućilo provođenje jednostavnog ili redovnog postupka potrošača. Nadalje, povjerenik će na temelju obavijesti FINA-e o primanjima i naknadama izuzetim od ovrhe dostaviti obavijest uplatiteljima o broju posebnog transakcijskog računa na koji su dužni uplatiti dio primanja i naknada koji nije izuzet od ovrhe, a dio koji je izuzet i dalje uplaćuju na zaštićeni račun koji ostaje otvoren. Također, radi povećanja pravne sigurnosti normira se dosadašnja ustaljena praksa postupanja Financijske agencije s osnovama za plaćanje nakon primitka odluka iz redovnog postupka stečaja potrošača. Razdoblje provjere ponašanja za potrošače smanjuje se sa sadašnjih pet na tri godine, također razlog uskrate prava na oslobođenje od preostalih obveza mijenja se na način da se umjesto deset godina propisuje uvjet da potrošač u posljednjih šest godina koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje postupka stečaja potrošača odnosno u posljednje tri godine (umjesto dosadašnjih pet godina) koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje jednostavnog postupka stečaja potrošača bude oslobođen od preostalih obveza ili mu je oslobođenje uskraćeno. Kako bi  uspješno sudjelovala u tečajnom mehanizmu ERM II i uvođenja eura, Republika Hrvatska se obvezala na provedbu mjera u reformskim područjima od velike važnosti za ostvarivanje visokog stupnja održive ekonomske konvergencije i uspješno sudjelovanje u trećoj fazi ekonomske i monetarne unije zaključno s I. kvartalom 2022. te je stoga kao datum stupanja na snagu ovoga Zakona određen 31. ožujka 2022. 

Odbor za pravosuđe je jednoglasno sa osam (8) glasova „za“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeći zaključak:

U skladu s člankom 247. st 3. Poslovnika Hrvatskoga sabora provest će se objedinjena rasprava o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Stečajnog zakona i o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača. 

U raspravi su podržane izmjene i dopune Stečajnog zakona i Zakona o stečaju potrošača, osobito što se tiče uvođenja mehanizma ranog upozoravanja dužnika u financijskim problemima, kao i mogućnosti donošenja odluke skupštine vjerovnika. Iznesena je i primjedba da se razmotri ukidanje dobnog ograničenja od 70 godina za stečajne upravitelje, osobito u postupcima koji su pred zaključenjem.

Nakon provedene rasprave, Odbor za pravosuđe je sa osam (8) glasova „za“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeće zaključke:

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Stečajnog zakona.  
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi uputit će se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.

Nakon provedene rasprave, Odbor za pravosuđe je sa osam (8) glasova „za“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeće zaključke:

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača.  
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi uputit će se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio predsjednika Odbora.
                                                                                          

PREDSJEDNIK ODBORA
Mišel Jakšić