Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Prijedlogu državnog proračuna Republike Hrvatske za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 46. sjednici održanoj 15. studenoga 2023. godine, raspravio je Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu te Prijedloge financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2024. godinu i projekciju planova za 2025. i 2026. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 9. studenoga 2023. godine.
Odbor je navedeni akt, raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo da slijedom ukupno planiranih prihoda u iznosu od 28,5 milijardi eura te ukupno planiranih rashoda u iznosu od 32,6 milijardi eura, planirani manjak državnog proračuna za 2024. godinu iznosi 4,1 milijardi eura ili 5% bruto domaćeg proizvoda. U 2025. godini ukupni prihodi projicirani su u iznosu od 30.1 milijardi eura, a u 2026. u iznosu od 30,6 milijardi eura.
Odbor se posebno osvrnuo na plan razdjela Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, koje je uvodno obrazložio njihov predstavnik. Prijedlog financijskog plana za 2024. iznosi ukupno 1.559.364.543 eura, što je smanjenje ukupnog plana, u odnosu na plan za 2023. za 44.973.366 eura ili 2,8%.

Prijedlog plana za 2024. u limitu iznosi 1.151.326.266 eura što je povećanje u limitu, u odnosu na plan za 2023. za. 131.904.500 eura ili 12,9%. Planirani rashodi na izvorima i računima koji nisu u limitu iznose 408.038.277 eura, što je smanjenje u odnosu na plan za 2023. godinu za 176.877.866 eura ili 30,2%.
Projekcija financijskog plana za 2025. iznosi ukupno 1.715.225.625 eura (u limitu 1.193.884.731 eura), a za 2026. iznosi 1.750.221.824 eura (u limitu 1.279.039.098 eura).
Od ukupnog Financijskog plana Ministarstva za 2024. godinu, 28,67% plana se odnosi na naknade za financiranje građenja i održavanja javnih cesta i željezničke infrastrukture (trošarine) temeljem Zakona o cestama i Zakona o željeznici. Sukladno odredbama navedenih zakona društvu Hrvatske ceste pripada 0,11 eura, a društvima Hrvatske autoceste i HŽ Infrastruktura po 0,03 eura naknade po litri naplaćene trošarine na određene energente koji se koriste kao pogonska goriva. Za pripremu i provedbu EU projekata planirano je oko 382 milijuna eura što je oko 24,5% od ukupnog plana. Od navedenog iznosa oko 113 milijuna eura se odnosi na sredstva pomoći EU iz mehanizma za oporavak i otpornost.  

U okviru financijskog plana Ministarstva, planirana su i sredstva za Agenciju za obalni linijski pomorski promet, Agenciju za sigurnost željezničkog prometa, Agenciju za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, Hrvatsku agenciju za civilno zrakoplovstvo, Hrvatski hidrografski institut i Hrvatsku regulatornu agenciju za mrežne djelatnosti. Ukupna sredstva za navedene agencije za 2024. iznose 96,5 milijuna eura. Također su osigurana sredstva za 10 državnih lučkih uprava koja ukupno iznose oko 157 milijuna eura. 
Predstavnici izvanproračunskih korisnika, društava Hrvatske ceste, Hrvatske autoceste, HŽ Putnički prijevoz i HŽ Infrastruktura, iznijeli su svoje financijske planove za 2024. godinu te projekcije za 2025. i 2026. godinu. 
Ukupni prihodi Hrvatskih cesta za 2024. godinu planirani su u iznosu od 375 milijuna eura, 441 milijuna eura za 2025. godine te 455 milijuna eura za 2026. godinu. Najveći udio prihoda poslovanja odnosi se na naknade iz goriva te prihode od povlačenja sredstava iz EU fondova. Ukupni planirani rashodi iznose 475 milijuna eura u 2024. godini, 641 milijuna eura u 2025. te 755 milijuna eura u 2026. godini. Najveći dio rashoda poslovanja odnosi se na rashode za usluge redovitog održavanja državnih cesta. Projicirani prihodi i rashodi rezultiraju manjkom od oko 100 milijuna eura u 2024. godini. Osim već započetih projekata, u sljedećem trogodišnjem razdoblju planirano je 17 novih strateških projekata.
Hrvatske autoceste u 2024. planiraju prihode u iznosu 518 milijuna eura te rashode u iznosu od 413 milijuna eura. Najveći dio prihoda odnosi se na prihod od naplate cestarine. Projicirani prihodi i rashodi rezultiraju viškom od 105 milijuna eura. Planirani prihodi za 2025. iznose 577 milijuna eura te za 2026. iznose 538 milijuna eura. Planom građenja predviđen je nastavak investicijskog ciklusa započetog ranijih godina i nova investicijska ulaganja u autoceste. Planirani su kapitalni projekti izgradnje  autoceste A5 Beli Manastir – Osijek – Svilaj, dionica od granice Republike Mađarske do Belog Manastira, izgradnju obilaznice Novog Vinodolskog na pravcu autoceste A7 i dr. Također su planirana sredstva za uvođenje elektroničkog sustava naplate cestarina.

HŽ Putnički prijevoz planira u 2024. prihode u iznosu 159 milijuna eura, a rashode u iznosu od 160 milijuna eura. Planirani prihodi za 2025. iznose 128 milijuna eura te za 2026. iznose 151 milijun eura. Ukupni rashodi za 2024. planirani su u iznosu od 160 milijuna eura. Do 31.12.2024. nastavlja se provedba pilot-projekta besplatnoga javnog željezničkog prijevoza djece i učenika osnovnih i srednjih škola te povoljnijeg prijevoza redovnih studenata. Također će se nastaviti mjere besplatnog prijevoza za stanovnike pogođene potresom na području Sisačko-moslavačke županije te besplatan prijevoz ukrajinskih državljana. U 2024. planirano je provođenje pilot-projekta besplatnoga željezničkog prijevoza umirovljenika i osoba starijih od 65 godina. Iz zajma Europske investicijske banke planira se financiranje nabave 6 novih elektro dizel-motornih vlakova (za relaciju Zagreb – Split), 4 baterijska vlaka za splitsko i istarsko područje te 4 elektrobaterijska vlaka za relacije Zagreb – Krapina i Zagreb – Bjelovar. 

Nadalje je Odbor raspravljao o nastavku ulaganja u željezničku infrastrukturu. Predstavnik HŽ infrastrukture istaknuo je da planirani ukupni prihodi za 2024. godinu iznose 490 milijuna eura od čega se 90,7% odnosi na tekuće i kapitalne pomoći iz proračuna, pomoći iz prijenosa EU sredstava i institucija i tijela EU, a 9,3% na prihode od imovine i prodaje roba i usluga, a u odnosu na plan za 2023. godinu veći su za 24,6%. Ukupni rashodi za 2024. godinu planirani su u  iznosu od 442 milijuna eura. Planirani ukupni prihodi za 2025. iznose 516 milijuna eura te za 2026. iznose 599 milijuna eura. U raspravi je istaknuto da su investicijski ciklusi na održavanju, obnovi, modernizaciji i izgradnji željezničke infrastrukture povećani. 

U raspravi su pohvaljene povećane aktivnosti, naročito u željezničkom sektoru, uz napomenu da su planirani puno veći prihodi od rashoda. Nadalje je raspravljano o potrebi bržeg završetka realizacije započetih cestovnih i željezničkih projekata na području Brodsko – posavske županije. Predstavnik HŽI istaknuo je veliki projekt Okučani – Vinkovci koji je u pripremi, a predstavnik resornog ministarstva najavio je realizacije kredita u iznosu od 900 milijuna eura od strane Europske investicijske banke tijekom sljedeće godine, kojim sredstvima će krenuti velika rekonstrukcija i obnova regionalnih i lokalnih pruga, a sredstva neće uključivati glavne koridore. U raspravi je izraženo mišljenje o potrebi obnove pruge Vinkovci – Brčko kojom bi se vratio barem dio nekadašnjeg prometa što bi mnogo značilo za stanovnike ovoga područja.
Tijekom rasprave pohvaljene su mjere u željeznici kojima se preko različitih kategorija poduzimaju mjere kojima bi se putnici vratili u vlakove, ali članovi Odbora smatraju da je potrebno bolje uskladiti vozne redove prema stvarnim potrebama putnika s obzirom na njihove dnevne obveze (škola, radno vrijeme i sl.). Predstavnici željezničkog sektora naglasili su da su u stalnoj međusobnoj koordinaciji, ali s obzirom na to da su radovi na željeznici gotovo svugdje te je propusna moć pruga na mnogim mjestima smanjena, uz brzine od 43km/h, čime se narušava  kvaliteta usluge (radovi, zamjenski autobusi), a situacija će se za nekoliko godina popraviti kada se završe radovi na glavnim dionicama te uključe u promet novi vlakovi. Također je izražena spremnost za korigiranje voznih redova na relacijama na kojima je to moguće učiniti. Istaknuto je da će zbog bolje prometne povezanosti i sprječavanja iseljavanja stanovništva iz ruralnih krajeva u novom voznom redu biti uvedeni dodatni brzi vlakovi na relacijama Zagreb - Požega, Zagreb – Sisak, Zagreb – Zabok, Zagreb – Duga Resa i Zagreb – Križevci. 
U raspravi je istaknuta izgradnja Tehničko-logističkog centra Zagreb uključivo obnovu radionice za održavanje željezničkih vozila u Splitu te izgradnja punionica za baterijske vlakove na lokacijama Lupoglav i Požega. U nastavku rasprave članovi Odbora osvrnuli su se na poslovanje društva Pružne građevine, za koje je rečeno da i sa strojnim parkom kojeg trenutno posjeduju mogu puno napraviti, ali im je potrebna i nužna, adekvatna restrukturizacija. 

Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (7 glasova ”ZA” i 1 glas ”PROTIV”) odlučio predložiti Hrvatskom saboru donošenje 

DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2024. GODINU I PROJEKCIJE ZA 2025. I 2026. GODINU
te sljedećih odluka:
-    Odluku o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih voda za 2024. godinu i projekcije plana za 2025. i 2026. godinu,
-    Odluku o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih cesta za 2024. godinu i projekcije plana za 2025. i 2026. godinu,
-    Odluku o davanju suglasnosti na Financijski plan Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za 2024. godinu i projekcije plana za 2025. i 2026. godinu,
-    Odluku o davanju suglasnosti na financijski plan Hrvatske agencije za osiguranje depozita za 2024. godinu  i projekcije plana za 2025. i 2026. godinu,
-    Odluku o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje za 2024. godinu i projekcije plana za 2025. i 2026. godinu,
-    Odluku o davanju suglasnosti na Financijski plan centra za restrukturiranje i prodaju za 2024. godinu i projekcije plana za 2025. i 2026. godinu,
-    Odluku o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih autocesta za 2024. godinu i projekcije plana za 2025. i 2026. godinu,
-    Odluku o davanju suglasnosti na Financijski plan HŽ Putničkog prijevoza za 2024. godinu i projekcije plana za 2025. i 2026. godinu,
-    Odluku o davanju suglasnosti na Financijski plan HŽ Infrastrukture za 2024. godinu i projekcije plana za 2025. i 2026. godinu.


Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Peru Ćosića, predsjednika Odbora.


PREDSJEDNIK ODBORA

Pero Ćosić