Odbor za Hrvate izvan Republike Hrvatske

Izvješće Odbora za Hrvate izvan Republike Hrvatske o Prijedlogu godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013. godinu, Prijedlogu godišnjeg izvješća o primjeni fiskalnih pravila za 2013. godinu i Izvješću o obavljenoj reviziji Godišnjeg izvješća Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013. godinu

Odbor za Hrvate izvan Republike Hrvatske na svojoj 14. sjednici održanoj 1. i 2. srpnja 2014. godine raspravio je o Prijedlogu godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013. godinu i Prijedlogu godišnjeg izvještaja o primjeni fiskalnih pravila za 2013. godinu, koji je Predsjedniku Hrvatskog sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 29. svibnja 2014. godine i Izvješće o obavljenoj reviziji Godišnjeg izvješća Državnog proračuna Republike Hrvatske za 3013. godinu, aktom od 30. svibnja 2014. godinu.

Odbor za Hrvate izvan Republike Hrvatske, na temelju svoje nadležnosti iz čl.140 Poslovnika Hrvatskog sabora raspravljao je o navedenom  kao zainteresirano radno tijelo.

U uvodnom obrazloženju predstavnici Vlade Republike Hrvatske istakli su sljedeće :   
- u 2013. godini bruto domaći proizvod bio je realno manji za 1% u odnosu na 2012. godinu, a u tekućim cijenama iznosio je 328.252 milijuna kuna, što predstavlja stagnaciju u usporedbi s 2012. godino

Ukupni prihodi Državnog proračuna u 2013. godini ostvareni su u iznosu od 108,8 milijardi kuna, što je 1,5% manje no što je planirano.

Ukupni rashodi Državnog proračuna za 2013. godinu planirani su u iznosu od 126,8 milijardi kuna.
Izvršenje ukupnih rashoda u 2013. godini iznosio je 125,1 milijardi kuna, odnosno 98,6 % plana.  Izvršenje rashoda za 2013. godinu veće je za 4,4 % u odnosu na izvršenje za 2012. godinu, što je prvenstveno rezultat uplate doprinosa Republike Hrvatske proračunu Europske unije u iznosu od 1,8 milijardi kuna.

Ukupni manjak proračuna konsolidirane opće države u 2013.godini ostvaren je u iznosu od 17,3 milijarde kuna, ili 5,3% BDP-a, što je za 0,3 postotna boda manje u odnosu na planirani manjak. Glavnina manjka od 4,9% BDP-a zabilježena je na razini Državnog proračuna, dok je na razini izvanproračunskih korisnika ostvaren manjak od 0.5% BDP-a.

Fiskalno pravilo za 2013. godinu nije zadovoljeno. Rashodi proračuna opće države u planiranom BDP-u smanjeni su za 0,6 postotna boda, umjesto 1,0  postotnog boda propisanog fiskalni pravilom.

Udjel ostvarenih rashoda u ostvareno BDP-u povećan je za 0,2 postotna boda, zbog lošijeg ostvarenja gospodarskih kretanja u 2013. godini od očekivanih prilikom izrade proračuna.

Slijedom navedenog  i u stajalištu Povjerenstva za fiskalnu politiku stoji da fiskalno pravilo za 2013.godinu nije ispunjeno.
U raspravi na Odboru istaknuta su sljedeća stajališta: Izmjene i dopune Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013. godinu i projekcije za 2014.i 2015. godinu koje su donesene u prosincu 2013. godinu i  s obzirom navrijeme donošenja rebalansa Državnog proračuna, odstupanje prihoda i rashoda Državnog proračuna ne bi smjelo biti tako veliko.

Predmetno izvješće više se svodi na konstatacije jer je izostala bilo kakova analiza u stanju financija u navedenom periodu u Republici Hrvatskoj.
Činjenica je da nije poštivano fiskalno  pravilo, te je ocijenjeno da  je neprimjereno mijenjati fiskalno pravilo  kako bi ga u buduće bilo moguće  ispuniti  bez određene analize o posljedicama navedene izmjene za gospodarstvo i za ukupno stanje financija u državi.

Zakonom o Izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013. godinu propisano je da u 2013. godini ukupan državni dug može iznositi najviše 60% od ukupnog BDP-a za istu godinu. To je zakonska odredba,a ne paušalna ocjena koja je u predmetnom Izvješću svedena na konstataciju da se ne poštuje zakon,već da je taj iznos 65% BDP-a.

Zakon o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2014. godinu regulirano je da ukupni državni dug ne može biti veći od 62% BDP-a, što znači da bismo dobili granicu od 60% BDP-a  i za 2014. godinu.

Ukoliko se ne poštuju odredbe Zakona o fiskalnoj odgovornosti onda nam taj zakon ne treba.  Što se tiče Odbora za Hrvate izvan Hrvatske članovi Odbora smatraju da bi njihova nazočnost u kreiranju proračunskih sredstava bila potrebna , jer 1%  koliko ide iz proračuna  za Hrvate izvan Republike Hrvatske nije dovoljno. Članovi Odbora postavili su predstavnici Državnog ureda za Hrvate izvan Republike Hrvatske pitanja o razlozima neutrošenih sredstava u 2012. i 2013. godini  koje su vraćanjem u Državnu riznicu izgubljena za potrebe Ureda, a i zakonski bi bilo potrebno to drugačije regulirati, jer Državna riznica ne poznaje prebacivanje sredstava iz prošle godine. S tim sredstvima smanjuje se deficit, a to nije realno stanje u proračunu. 

Članovi Odbora  predložili su predstavnici Državnog ureda za Hrvate izvan Republike Hrvatske, da izvrše preraspodjelu sredstava na način da prvenstvo u rješavanju zahtjeva dobiju stanovnici poplavljenih područja bosanske Posavine. S tim u vezi ,a kako bi se osigurala legalnost odluka  po preraspodjeli Državni ured za Hrvate izvan Republike Hrvatske je upozoren da je potrebno od Vlade Republike Hrvatske zatražiti donošenje odgovarajućih odluka koje se prvenstveno odnose na preraspodjelu sredstava putem poništenja tekućih natječaja i raspisivanja novih natječaja kod kojih bi u dodjeli sredstava stanovnici poplavljenih područja bosanske Posavine trebali ostvariti prednost.   

U izlaganju zamjenika glavnog državnog revizora u svezi Izvješća o obavljenoj reviziji Godišnjeg  izvještaja Državnog proračuna republike Hrvatske za 2013. godinu revizija je  obavljena  na temelju odredbe članka 6. Zakona o Državnom uredu za reviziju, s ciljem da se utvrdi da li je predmetni dokument sastavljen u skladu s  računovodstvenim propisima, te da li su dosljedno primijenjene odredbe zakona i propisa koja uređuju proračunska prava. U izvješću Državnog ureda za reviziju stoji  da je ministarstvo financija po preporuci revizora ispunilo dio naloga ,a dio još nije, što opravdavaju manjkom ljudi u Sektoru za upravljanje javnim dugom.

Tijekom 2014.godine Ministarstvo financija usmjerit će se na provođenju harmonizacije računovodstvenih sustava,te metodološkom ujednačavanju u smislu obuhvata jedinica sektora opće države,prema nacionalnoj metodologiji i metodologiji ESA,kako bi  svi podaci za 2015. godinu bili jasni i nedvosmisleni.

Nakon provedene rasprave Odbor za Hrvate izvan Republike Hrvatske odlučio  je    (  6 ZA   i 4 glasa  PROTIV  )   Hrvatskom saboru predložiti da donese                                             

 GODIŠNJE   IZVJEŠĆE  O  IZVRŠENJU   DRŽAVNOG   PRORAČUNA REPUBLIKE   HRVATSKE   ZA   2013.   GODINU

 Na temelju članka 9. stavka 1. Zakona o fiskalnoj odgovornosti i članka 18. stavka 2. Uredbe o sastavljanju i predaji  Izjave o fiskalnoj odgovornosti i izvještaju o primjeni fiskalnih pravila, predlaže se Hrvatskom saboru da donese  s    (  6 ZA i 4 glasa PROTIV )

 GODIŠNJI  IZVJEŠTAJ  O  PRIMJENI  FISKALNIH  PRAVILA  ZA 2013.  GODINU.

 Isto tako, Odbor je jednoglasno odlučio  ( 10 glasova ZA  )  Hrvatskom saboru predložiti da donese

IZVJEŠĆE  O  OBAVLJENOJ  REVIZIJI  GODIŠNJEG  IZVJEŠĆA  DRŽAVNOG PRORAČUNA  REPUBLIKE  HRVATSKE  ZA  2013. GODINU.                                       


Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskog sabora određen je predsjednik Odbora Ivan Šuker.

                                                                                    
PREDSJEDNIK  ODBORA

                                                                                                Ivan  Šuker