Zagreb - Klub zastupnika Socijaldemokrati organizirao je u ponedjeljak okrugli stol pod nazivom „Modernizacija predškolskog sustava u Republici Hrvatskoj“. Cilj ovog okruglog stola bio je uključiti u dijalog stručnjake iz područja predškolskog odgoja, raspraviti o suvremenim izazovima i pronaći inovativna rješenja za daljnju modernizaciju predškolskog sustava.
Moderatorica okruglog stola, saborska zastupnica Romana Nikolić, istaknula je kako se suočavamo s problemom nedostatka prostornih i materijalnih kapaciteta te stručnih kadrova za provedbu postojećeg kurikuluma.
- Rješenje nastale situacije bilo bi da kurikulum učinimo fleksibilnijim, da se stvori prostor za kreativnost i inovacije, a za to nam je potrebna promjena strukture i kulture institucija za rani i predškolski odgoj i obrazovanje, rekla je Nikolić.
Istaknula je kako postoji potreba da se odgojno-obrazovni sustav odmakne od industrijskog modela 19. stoljeća u organski model učenja i poučavanja koji prati moderne potrebe mladih.
Navodi kako danas imamo puno više djece s raznim teškoćama, dijagnozama, poremećajima govora i pretilosti nego prije trideset godina za što problem vidi u novim tehnologijama.
- Djeca većinom vrijeme provode uz mobitele, tablete, manje se kreću, a razvijanje mozga djeteta od najranije dobi postiže se upravo kretanjem, maštom i kreativnošću. Stoga je izuzetno važno biti svjestan koliko i u kojoj mjeri okruženje mijenja kognitivni razvoj djece i potrebno je planirati i kreirati nove programe rada, smatra Nikolić.
Saborski zastupnik Domagoj Hajduković upozorio je na nedostatak vrtićkih kapaciteta, a kao jedno od rješenja vidi upis djece u privatne vrtiće što je u otprilike polovici hrvatskih gradova sufinancirano od strane jedinica lokalne samouprave. Osijek je jedini od naša četiri najveća grada koji to ne radi, a novih vrtića nema na vidiku, već se Grad snalazi prenamjenom i adaptacijom neadekvatnih prostora što Hajduković smatra neprihvatljivim.
- Dok nemamo standard kakav bi željeli, trebali bi učiniti Državni pedagoški standard fleksibilnijim, a jedinice lokalne samouprave i Vlada trebale bi pomoći djeci koja su ostala neupisana. Hajduković smatra da bi subvencija za privatne vrtiće, kao i za svako dijete koje je ostalo neupisano u iznosu od 100 eura bilo trenutno najbolje rješenje za sve. - S tim iznosom bi se roditeljima ublažio financijski udar ukoliko će biti primorani posegnuti za privatnim vrtićima ili nekim drugim alternativnijim postupcima, rekao je Hajduković.
Stručnjak iz područja neuroznanosti i obrazovanja, dr. sc. Ranko Rajović, naglasio je u svom predavanju kako učenje napamet i sušto pamćenje informacija ne čini skoro ništa za razvoj mozga djeteta. - Njihov fokus, koncentracija i motorika su slabi. Reproduktivno učenje je najniža metoda učenja, ono što nedostaje su razvijene metode asocijativnog učenja. Okruženje je važno skoro 100 posto za pravilan razvoj djeteta, ali nećemo imati reforme bez edukacije roditelja. Tek kad roditelji shvate da je telefon štetan za razvoj djeteta onda ćemo imati napredak, rekao je Rajović.
Nakon detaljne rasprave sudionici su zaključili da je za modernizaciju našeg predškolskog sustava ključna fleksibilizacija kurikuluma u sklopu sustavnih promjena u institucijama za rani i predškolski odgoj, ulaganje u usavršavanje osoblja, planiranje novih programa rada koji potiču kretanje, maštu i kreativnost kao i financiranje alternativnih programa i programa za nadarenu djecu.