Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav

Prijedlog za utvrđivanje Nacrta izmjene Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske

20.09.2022.

Članak 1.

U Ustavnom zakonu o Ustavnom sudu Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 99/99., 29/02. i 49/02. - pročišćeni tekst) članak 95. mijenja se i glasi:
„(1) U provedbi nadzora nad ustavnošću referenduma Ustavni sud utvrđuje je li referendumsko pitanje ustavnopravno dopušteno.
(2) Ustavni sud donosi odluku o ustavnopravnoj nedopuštenosti referenduma:
- ako je referendumsko pitanje u isključivoj nadležnosti Hrvatskog sabora, predsjednika Republike Hrvatske ili Vlade Republike Hrvatske
- ako sadržaj referendumskog pitanja o prijedlogu promjene Ustava nije u skladu s općim načelima i najvišim vrednotama ustavnog poretka Republike Hrvatske utvrđenima u člancima 1. i 3. Ustava, odnosno ako sadržaj drugog referendumskog pitanja nije u skladu s Ustavom.
(3) Postupak pred Ustavnim sudom iz stavka 1. ovog članka pokreće se na obrazloženi zahtjev 15 zastupnika u Hrvatskom saboru, predsjednika Republike Hrvatske ili Vlade Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana objave odluke organizacijskog odbora da se pristupi izjašnjavanju birača o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma. 
(4) Na temelju općih nadzornih ovlasti, Ustavni sud ovlašten je i sam pokrenuti postupak u roku iz stavka 3. ovog članka ili ga spojiti s već pokrenutim postupkom iz stavka 3. ovog članka ako ocijeni da postoji formalna ili materijalna protuustavnost referendumskog pitanja ili teška proceduralna pogreška koji prijete narušavanjem strukturalnih obilježja, odnosno ustavnog identiteta Republike Hrvatske te najviših vrednota ustavnog poretka utvrđenih u člancima 1. i 3. Ustava.
(5) Ustavni sud donosi odluku o ustavnopravnoj dopuštenosti, odnosno nedopuštenosti referenduma u roku od 30 dana od dana zaprimanja zahtjeva iz stavka 3. ovog članka, odnosno pokretanja postupka na vlastitu inicijativu iz stavka 4. ovog članka.
(6) Hrvatski sabor može u roku od 30 dana od dana objave odluke kojom je utvrđeno da je prikupljen potreban broj pravovaljanih potpisa birača za raspisivanje referenduma zatražiti od Ustavnog suda da utvrdi je li u dotadašnjem tijeku postupka vezanom uz referendumsku inicijativu, uključujući postupak prikupljanja potpisa, učinjena takva proceduralna pogreška koja je dovela do narušavanja strukturalnih obilježja, odnosno ustavnog identiteta Republike Hrvatske ili najviših vrednota ustavnog poretka utvrđenih u člancima 1. i 3. Ustava. Hrvatski sabor može u istom roku zatražiti od Ustavnog suda da utvrdi i je li referendumsko pitanje ustavnopravno dopušteno, ali samo pod uvjetom da postupak pred Ustavnim sudom iz stavka 1. ovog članka nije bio pokrenut u skladu sa stavcima 3. ili 4. ovog članka.
(7) U slučaju iz stavka 6. ovog članka, Ustavni sud donosi odluku o ustavnopravnoj dopuštenosti, odnosno nedopuštenosti referenduma u roku od 30 dana od dana zaprimanja zahtjeva.“ 

PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 2.

Poslovnik Ustavnog suda uskladit će se s ovim Ustavnim zakonom u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Ustavnog zakona.
Članak 3.

Ovlašćuje se Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskog sabora da izradi i objavi pročišćeni tekst Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Članak 4.

Ovaj Ustavni zakon stupa na snagu danom proglašenja.

OBRAZLOŽENJE

I. USTAVNA OSNOVA KOJA ODREĐUJE POSTUPAK IZMJENA ODNOSNO DOPUNA USTAVNOG ZAKONA O USTAVNOM SUDU REPUBLIKE HRVATSKE
Članak 132. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 56/90, 135/97, 8/98. - pročišćeni tekst, 113/00, 28/01, 41/01. - pročišćeni tekst, 55/01. - ispravak, 76/10, 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske - u daljnjem tekstu: Ustav) propisuje da se Ustavni zakon o Ustavnom sudu Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 99/99., 29/02. i 49/02. - pročišćeni tekst - u daljnjem tekstu: Ustavni zakon) donosi po postupku određenom za promjenu Ustava.
Hrvatski sabor prvo odlučuje hoće li pristupiti izmjenama odnosno dopunama Ustavnog zakona većinom glasova svih zastupnika, a nakon toga nacrt izmjena odnosno dopuna Ustavnog zakona utvrđuje većinom glasova svih zastupnika. 
O izmjenama odnosno dopunama Ustavnog zakona Hrvatski sabor odlučuje dvotrećinskom većinom glasova svih zastupnika.
Izmjene odnosno dopune Ustavnog zakona proglašava Hrvatski sabor.

II. RAZLOZI ZA PRISTUPANJE IZMJENI USTAVNOG ZAKONA O USTAVNOM SUDU REPUBLIKE HRVATSKE I PITANJA KOJA SE PREDLAŽU UREDITI
Odlukom o pristupanju izmjeni Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske koju je Hrvatski sabor donio na 10. sjednici održanoj 15. srpnja 2022. odlučeno je da se pristupa izmjeni Ustavnog zakona prema Prijedlogu odluke o pristupanju izmjeni Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, s Prijedlogom nacrta izmjene Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske koji je, na temelju članka 147. Ustava Republike Hrvatske, predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijelo 92 zastupnika u Hrvatskom saboru aktom od 11. srpnja 2022. 
Vlada Republike Hrvatske u svom mišljenju od 13. srpnja 2022., podržala je Prijedlog odluke o pristupanju izmjeni Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, s Prijedlogom nacrta izmjene Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Ovim Prijedlogom predlaže se izmjena članka 95. Ustavnog zakona. Tim se člankom uređuje nadzor nad ustavnošću referenduma.
Važećom odredbom propisano je da će na zahtjev Hrvatskoga sabora Ustavni sud Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Ustavni sud), u slučaju kad deset posto od ukupnog broja birača u Republici Hrvatskoj zatraži raspisivanje referenduma, utvrditi je li sadržaj referendumskog pitanja u skladu s Ustavom i jesu li ispunjene pretpostavke iz članka 86. stavaka 1. do 3. Ustava Republike Hrvatske za njegovo raspisivanje.
Sukladno tome, Ustavni zakon koji je danas na snazi poznaje samo ustavni nadzor koji slijedi nakon što se provede postupak prikupljanja potpisa birača, odnosno nakon što se objavi odluka kojom je utvrđeno da je prikupljen potreban broj pravovaljanih potpisa birača za raspisivanje referenduma. Uz zadržavanje tog oblika ustavnog nadzora, koji je šireg opsega, ovim prijedlogom predlaže se uvođenje ustavnog nadzora isključivo o ustavnopravnoj dopuštenosti referendumskog pitanja i prije pokretanja postupka prikupljanja potpisa birača (tzv. prethodna ocjena ustavnopravne dopuštenosti referendumskog pitanja).
Dosadašnja praksa u provedbi državnih referenduma jasno je pokazala da je uvođenje tog oblika ustavnog nadzora prije početka prikupljanja potpisa birača, ograničenog samo na ispitivanje ustavnopravne dopuštenosti referendumskog pitanja, nužno radi osiguravanja stabilnog funkcioniranja demokratskog društva, bez nepotrebnih napetosti i bez suvišnih troškova za organizatore referendumske inicijative.
Cilj je predloženog rješenja pojednostaviti, ubrzati i učiniti pravno pouzdanijim i izvjesnijim cjelokupni referendumski postupak. Iako prikupljanje potpisa služi upoznavanju građana s referendumskim pitanjem te ispitivanju njihovog mišljenja o tom pitanju, to mišljenje građana/birača gubi smisao ako se – nakon uloženog truda, vremena i sredstava u prikupljanje potpisa – naknadno utvrdi da je samo referendumsko pitanje nesuglasno s Ustavom, a da prethodno nije bila otvorena čak ni mogućnost pravodobne reakcije Ustavnog suda u odnosu na njega. 
Budući da konačni normativni okvir, ali i uspjeh provedbe novog zakona koji uređuje pravno područje referenduma, a koji je već u parlamentarnoj proceduri,  izravno ovisi o uvođenju tog novog oblika ustavnog nadzora (koji bi bio ograničen samo na ispitivanje ustavnopravne dopuštenosti referendumskog pitanja prije početka prikupljanja potpisa birača), odgovarajuća izmjena članka 95. Ustavnog zakona predstavlja stvarnu i neodgodivu društvenu potrebu.       
Prema dostupnim podacima, o nužnosti uvođenja tzv. prethodne ocjene ustavnopravne dopuštenosti referendumskog pitanja postoji visok stupanj suglasnosti među svim zainteresiranim dionicima referendumskih inicijativa, ali i među parlamentarnim i neparlamentarnim političkim strankama.
1. Prethodna ocjena ustavnopravne dopuštenosti referendumskog pitanja
Kao što je naznačeno, ovim Prijedlogom predlaže se članak 95. Ustavnog zakona izmijeniti tako da se, uz detaljniju razradu, omogući pokretanje postupka u kojem bi Ustavni sud utvrdio je li referendumsko pitanje ustavnopravno dopušteno i prije početka izjašnjavanja birača o potrebi da se zatraži raspisivanje državnog referenduma, odnosno prije prikupljanja potpisa birača za raspisivanje državnog referenduma. 
Predlaže se da postupak može pokrenuti na obrazloženi zahtjev 15 zastupnika u Hrvatskom saboru, predsjednik Republike Hrvatske ili Vlada Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana objave odluke organizacijskog odbora da se pristupi izjašnjavanju birača o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma. 
Osim tih ovlaštenih podnositelja zahtjeva, Ustavni sud bio bi ovlašten i sam pokrenuti postupak o ustavnopravnoj dopuštenosti referendumskog pitanja u istom roku od 30 dana ili ga spojiti s postupkom koji su već pokrenuli ovlašteni podnositelji zahtjeva ako ocijeni da postoji formalna ili materijalna protuustavnost referendumskog pitanja ili teška proceduralna pogreška koje prijete narušavanjem strukturalnih obilježja, odnosno ustavnog identiteta Republike Hrvatske te najviših vrednota ustavnog poretka utvrđenih člancima 1. i 3. Ustava. 
U skladu s praksom Ustavnog suda, riječ je o njegovim općim nadzornim ovlastima za koje je u Priopćenju o narodnom ustavotvornom referendumu o definiciji braka broj: SuS-1/2013 od 14. studenoga 2013. („Narodne novine“, br. 138/13) istaknuto:
„5. Na temelju članka 125. alineje 9. Ustava i članka 2. stavka 1. u vezi s člankom 87. alinejom 2. Ustavnog zakona, Ustavni sud ima opću ustavnu zadaću jamčiti poštovanje Ustava i nadzirati ustavnost državnog referenduma sve do formalnog okončanja referendumskog postupka.
Sukladno tome, nakon što na temelju narodne ustavotvorne inicijative Hrvatski sabor donese odluku o raspisivanju državnog referenduma, a da prije toga nije postupio po članku 95. stavku 1. Ustavnog zakona, Ustavnom sudu ne prestaju opće nadzorne ovlasti nad ustavnošću tako raspisanog referenduma.
Međutim, uvažavajući ustavotvornu ulogu Hrvatskog sabora kao najvišeg zakonodavnog i predstavničkog tijela u državi, Ustavni sud ocjenjuje da se općim nadzornim ovlastima u takvoj situaciji smije koristiti samo iznimno, kad utvrdi takvu formalnu i/ili materijalnu protuustavnost referendumskog pitanja ili tako tešku proceduralnu pogrešku koje prijete narušavanjem strukturalnih obilježja hrvatske ustavne države, to jest njezina ustavnog identiteta, uključujući najviše vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske (članak 1. i članak 3. Ustava). Primarna zaštita tih vrijednosti ne isključuje ovlast ustavotvorca da neka druga pitanja izrijekom isključi iz kruga dopuštenih referendumskih pitanja.“ (točka II.)
Iz citiranog priopćenja proizlazi da je Ustavni sud ograničio svoje opće nadzorne ovlasti samo na slučaj kada Hrvatski sabor ne zatraži od njega da utvrdi je li sadržaj referendumskog pitanja u skladu s Ustavom i jesu li ispunjene ustavne pretpostavke za njegovo raspisivanje. Navedeno ograničenje u cijelosti je u skladu s važećim člankom 95. Ustavnog zakona. 
Ovim se Prijedlogom predlaže zadržavanje važećeg ustavnog pravila u odgovarajućem, izmijenjenom obliku (v. u odjeljku pod 3.). Istodobno se predlaže propisivanje mogućnosti postupanja Ustavnog suda u provedbi tzv. prethodne ocjene ustavnopravne dopuštenosti referendumskog pitanja koje ne bi bilo ovisno o radnjama Hrvatskog sabora ili drugog ovlaštenog podnositelja zahtjeva ako su ispunjene pretpostavke koje je Ustavni sud utvrdio u prethodno citiranom priopćenju (to jest ako postoji formalna ili materijalna protuustavnost referendumskog pitanja ili teška proceduralna pogreška koje prijete narušavanjem strukturalnih obilježja, odnosno ustavnog identiteta Republike Hrvatske te najviših vrednota ustavnog poretka utvrđenih člancima 1. i 3. Ustava). Sukladno tome, predloženim se rješenjem citirano pravno obvezujuće stajalište Ustavnog suda i ozakonjuje.
U slučaju pokretanja postupka prethodne ocjene ustavnopravne dopuštenosti referendumskog pitanja, Ustavni sud donosi odluku o dopuštenosti, odnosno nedopuštenosti referenduma u roku od 30 dana od dana zaprimanja zahtjeva, odnosno pokretanja postupka na vlastitu inicijativu. Rok od 30 dana propisan je i važećom odredbom Ustavnog zakona.
2. Nedopuštenost referendumskog pitanja 
Predlaže se propisati da Ustavni sud donosi odluku o nedopuštenosti referenduma ako je referendumsko pitanje u isključivoj nadležnosti Hrvatskog sabora, predsjednika Republike Hrvatske ili Vlade Republike Hrvatske te ako sadržaj referendumskog pitanja o prijedlogu promjene Ustava nije u skladu s općim načelima i najvišim vrednotama ustavnog poretka Republike Hrvatske utvrđenih člancima 1. i 3. Ustava, odnosno ako sadržaj drugog referendumskog pitanja nije u skladu s Ustavom. S tim u vezi, upućuje se na prethodno citirani stav Ustavnog suda iz Priopćenja o narodnom ustavotvornom referendumu o definiciji braka broj: SuS-1/2013 od 14. studenoga 2013., a koji se odnosi na korištenje općih nadzornih ovlasti.
S obzirom na to da je Republika Hrvatska ustrojena kao predstavnička demokracija, Ustav sadržava niz pitanja koja pripadaju u tzv. predstavnički rezervat Hrvatskog sabora, odnosno u ustavni rezervat Predsjednika, odnosno Predsjednika i Vlade, o kojima smiju odlučivati isključivo ta tijela, svako unutar svoje nadležnosti. Tipični su primjeri ovlast Predsjednika da, pod pretpostavkama propisanim Ustavom, imenuje i razrješuje vojne zapovjednike, postavlja i opoziva šefove diplomatskih misija Republike Hrvatske u inozemstvu, imenuje mandatara, imenuje čelnike sigurnosnih službi, itd. Isto se odnosi i na izbore, imenovanja i razrješenja koja u skladu s Ustavom i zakonom provodi Hrvatski sabor. Drugim riječima, Ustav ne poznaje državne referendume za imenovanja i opozive. U ustavne rezervate ulaze i pitanja poput odlučivanja o ratu i miru, naređivanja uporabe oružanih snaga iako nije proglašeno ratno stanje, iskazivanja povjerenja Vladi, davanja pomilovanja, predlaganja i donošenja državnog proračuna, itd. Ovdje treba napomenuti da se ovime ne uvode nikakva nova ograničenja, nego je riječ o inherentnim ustavnim ograničenjima koja proizlaze iz strukturalnih obilježja Ustava. 
Nastavno na prethodno, a vezano uz isključive nadležnosti, upućuje se na stajališta Ustavnog suda u Odluci broj: U-VIIR-1159/2015 od 8. travnja 2015. („Narodne novine“, br. 43/15).
Također, u Kodeksu dobre prakse na referendumima Europske komisije za demokraciju putem prava (Venecijanske komisije) Vijeća Europe, Studija br. 371/2006, CDL-AD(2007)008rev-cor, u tekstu revidiranom 25. listopada 2018., izrijekom se navodi da se „referendumi ne mogu održati ako nisu predviđeni Ustavom ili zakonom usklađenim s Ustavom, primjerice ako se tekst koji se stavlja na referendum odnosi na pitanje koje je u isključivoj nadležnosti parlamenta“. To pravilo u Kodeksu nosi naziv „Vladavina prava“ (točka III. 1. Kodeksa).
3. Ocjena o suglasnosti referendumske inicijative s Ustavom u proceduralnom i materijalnom smislu nakon prikupljenih potpisa
Uz uvođenje mogućnosti pokretanja postupka ocjene ustavnopravne dopuštenosti referendumskog pitanja prije izjašnjavanja birača o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma, predlaže se i dalje ostaviti odgovarajuću mogućnost Hrvatskom saboru da u roku od 30 dana od dana objave odluke kojom je utvrđeno da je prikupljen potreban broj pravovaljanih potpisa birača za raspisivanje referenduma zatraži od Ustavnog suda donošenje odluke o tome je li dotadašnji tijek referendumskog postupka bio proveden u skladu s Ustavom (proceduralni aspekt referendumske inicijative). Hrvatski sabor bio bi ovlašten u istom roku zatražiti i ocjenu o ustavnopravnoj dopuštenosti referendumskog pitanja (materijalni aspekt referendumske inicijative), ali samo u slučaju ako prije toga nije bio pokrenut postupak pred Ustavnim sudom radi prethodne ocjene ustavnopravne dopuštenosti referendumskog pitanja na obrazloženi zahtjev 15 zastupnika u Hrvatskom saboru, predsjednika Republike Hrvatske ili Vlade Republike Hrvatske, odnosno ako Ustavni sud nije sam pokrenuo taj prethodni postupak. 
Sukladno tome, pokretanje ustavnosudskog nadzora referendumske inicijative nakon prikupljenih potpisa birača u isključivoj je nadležnosti Hrvatskog sabora kao zakonodavnog i predstavničkog tijela građana, u skladu s Poslovnikom Hrvatskog sabora.  
Ovlast Hrvatskog sabora da pokrene ustavnosudski nadzor zbog proceduralnih pogrešaka i propusta vezanih uz referendumsku inicijativu po prirodi je stvari moguća tek nakon što se prikupe potpisi birača jer je jedan od središnjih predmeta nadzora upravo usklađenost s Ustavom postupka prikupljanja potpisa birača u cjelini (koji se nadzor ne smije poistovjećivati s onim koji Ustavni sud provodi tijekom postupka prikupljanja potpisa).  Drugim riječima, Hrvatski sabor bio bi ovlašten zatražiti od Ustavnog suda da utvrdi je li u dotadašnjem tijeku postupka vezanom uz referendumsku inicijativu, uključujući postupak prikupljanja potpisa, učinjena takva proceduralna pogreška koja je dovela do narušavanja strukturalnih obilježja, odnosno ustavnog identiteta Republike Hrvatske ili najviših vrednota ustavnog poretka utvrđenih u člancima 1. i 3. Ustava. Ovdje, dakle, više ne bi bila riječ o „prijetnji narušavanjem“ (kao kod prethodne ocjene dopuštenosti referendumskog pitanja), nego o već nastalom narušavanju navedenih zaštićenih ustavnih dobara.
S druge strane, ovlast Hrvatskog sabora da pokrene ustavnosudski nadzor nad referendumskim pitanjem uvjetne je naravi jer bi postojala samo u slučaju ako ovlašteni podnositelji zahtjeva (15 zastupnika u Hrvatskom saboru, predsjednik Republike Hrvatske, Vlada Republike Hrvatske), odnosno Ustavni sud na vlastitu inicijativu, nisu ranije pokrenuli postupak prethodne ocjene ustavnopravne dopuštenosti referendumskog pitanja. 
Prihvaćanjem ovoga Prijedloga te donošenjem novog Zakona o referendumu cjelovito će se urediti pravno područje referenduma te uspostaviti stabilan normativni okvir u području referendumskog prava koji odgovara standardima demokratskog društva.

III. OBRAZLOŽENJE POJEDINIH ODREDBI
Uz članak 1.
Odredbom se predlaže omogućiti pokretanje postupka u kojem bi Ustavni sud utvrdio je li referendumsko pitanje ustavnopravno dopušteno i prije početka izjašnjavanja birača o potrebi da se zatraži raspisivanje državnog referenduma, odnosno prije prikupljanja potpisa birača za raspisivanje državnog referenduma. 
Predlaže se da postupak može pokrenuti na obrazloženi zahtjev 15 zastupnika u Hrvatskom saboru, predsjednik Republike Hrvatske ili Vlada Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana objave odluke organizacijskog odbora da se pristupi izjašnjavanju birača o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma. 
Osim tih ovlaštenih podnositelja zahtjeva, Ustavni sud bio bi ovlašten i sam pokrenuti postupak o ustavnopravnoj dopuštenosti referendumskog pitanja u istom roku od 30 dana ili ga spojiti s postupkom koji su već pokrenuli ovlašteni podnositelji zahtjeva ako ocijeni da postoji formalna ili materijalna protuustavnost referendumskog pitanja ili teška proceduralna pogreška koje prijete narušavanjem strukturalnih obilježja, odnosno ustavnog identiteta Republike Hrvatske te najviših vrednota ustavnog poretka utvrđenih člancima 1. i 3. Ustava. 
Uz uvođenje mogućnosti pokretanja postupka ocjene ustavnopravne dopuštenosti referendumskog pitanja prije izjašnjavanja birača o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma, predlaže se i dalje ostaviti odgovarajuću mogućnost Hrvatskom saboru da u roku od 30 dana od dana objave odluke kojom je utvrđeno da je prikupljen potreban broj pravovaljanih potpisa birača za raspisivanje referenduma zatraži od Ustavnog suda donošenje odluke o tome je li dotadašnji tijek referendumskog postupka bio proveden u skladu s Ustavom.
Uz članak 2.
Poslovnik Ustavnog suda uskladit će se s ovim Ustavnim zakonom u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Ustavnog zakona.
Uz članak 3.
Ovlašćuje se Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora da izradi i objavi pročišćeni tekst Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Uz članak 4.
Odredbom se propisuje stupanje na snagu ovog Ustavnog zakona.

IV.OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU OVOG USTAVNOG ZAKONA 
Za provedbu ovog Ustavnog zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.


ODREDBA USTAVNOG ZAKONA O USTAVNOM SUDU REPUBLIKE HRVATSKE KOJA SE MIJENJA

Članak 95.
(1) Na zahtjev Hrvatskoga sabora Ustavni sud će, u slučaju kad deset posto od ukupnog broja birača u Republici Hrvatskoj zatraži raspisivanje referenduma, utvrditi je li sadržaj referen¬dum¬skog pitanja u skladu s Ustavom i jesu li ispunjene pretpostavke iz članka 86. stavka 1. do 3. Ustava Republike Hrvatske za njegovo raspisivanje.
(2) Odluku iz stavka 1. ovoga članka Ustavni sud će donijeti u roku od 30 dana od dana zaprimanja zahtjeva.


Na temelju članaka 148. i 132. Ustava Republike Hrvatske, Hrvatski sabor na sjednici ___ donio je

ODLUKU

O UTVRĐENOM NACRTU IZMJENE USTAVNOG ZAKONA O USTAVNOM SUDU REPUBLIKE HRVATSKE

I. Utvrđuje se Nacrt izmjene Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske u tekstu kako ga je, sukladno Odluci o pristupanju izmjeni Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, podnio Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora.

II. Sukladno odredbi članka 60. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav će, na temelju i u okviru Nacrta izmjene Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske te primjedbi i prijedloga iznesenih u raspravi, podnijeti Hrvatskom saboru Prijedlog izmjene Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.

III. Ova Odluka objavit će se u „Narodnim novinama".


Klasa:
Zagreb,

HRVATSKI SABOR
Predsjednik Hrvatskog sabora
Gordan Jandroković