Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav

Prijedlog odluke Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav o izmjenama i dopunama Poslovnika Hrvatskoga sabora

Odbor za Ustav, Poslovnik
i politički sustav
Klasa: 021-12/08-06/02
Urbroj: 6521-1-08- 17
Zagreb, 06. ožujka 2008.


PREDSJEDNIKU HRVATSKOGA SABORA


Na temelju članka 84. Ustava Republike Hrvatske i članka 57. Poslovnika Hrvatskoga sabora Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora podnosi Prijedlog odluke o izmjenama i dopunama Poslovnika Hrvatskoga sabora s prijedlogom da Hrvatski sabor raspravi o Prijedlogu odluke na 3. sjednici po postupku za raspravu o konačnom prijedlogu zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora i njegovih radnih tijela Odbor je odredio zastupnike Vladimira Šeksa, predsjednika Odbora i Emila Tomljanovića, člana Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA


Vladimir Šeks


PRIJEDLOG ODLUKE
O IZMJENAMA I DOPUNAMA POSLOVNIKA HRVATSKOGA SABORA


Članak 1.

U Poslovniku Hrvatskoga sabora („Narodne novine“ broj 71/00,129/00,117/01,6/02-
Pročišćeni tekst, 41/02,91/03 i 58/04) u članku 32. stavku 1 podstavak 15. mijenja se i glasi:
„- određuje sastav privremenog izaslanstva u slučaju kada je u inozemstvo pozvan kao predsjednik Sabora, poštivajući odgovarajuću zastupljenost oba spola.“

Članak 2.

U članku 44. stavku 2. na kraju rečenice briše se točka i dodaju riječi: „poštivajući odgovarajuću zastupljenost oba spola.“

Članak 3.

Članak 54. mijenja se i glasi:

„Članak 54.

Radno tijelo Sabora može na sjednice pozivati javne, znanstvene i stručne djelatnike i druge osobe radi pribavljanja njihova mišljenja o pitanjima o kojima se raspravlja na sjednici.
U radna tijela može se imenovati do šest javnih, znanstvenih i stručnih djelatnika koji imaju sva prava člana radnog tijela, osim prava odlučivanja.
Postupak imenovanja članova odbora iz stavka 2. ovoga članka započinje objavljivanjem javnog poziva za predlaganje kandidata. U tom pozivu određuje se rok za podnošenje prijedloga. Kandidate mogu predložiti stručne institucije, stručne udruge, udruge civilnog društva kao i pojedinci.
Javni poziv za predlaganje kandidata upućuje Odbor za izbor, imenovanja i upravne poslove.
Na temelju odabira kandidata Odbor za izbor, imenovanja i upravne poslove upućuje Saboru na donošenje prijedlog odluke o imenovanju članova Odbora iz stavka 2. ovoga članka.“

Članak 4.

Iza članka 54. dodaje se članak 54.a. koji glasi:

„Članak 54. a.

Radno tijelo tijelo Sabora može, u skladu s ovim Poslovnikom, donijeti poslovnik o svom radu.“

Članak 5.

U članku 56. stavku 1:
Točka 6. mijenja se i glasi:
„6.Odbor za gospodarstvo,“.

Iza točke 6. dodaje se točka 6.a koja glasi:
„6.a.Odbor za razvoj i obnovu,“.

Točka 10. mijenja se i glasi:
„10.Odbor za rad i socijalno partnerstvo,“.

Iza točke 10. dodaje se točka 10.a koja glasi:
„10.a. Odbor za zdravstvo i socijalnu skrb,“.

Točka 12. mijenja se i glasi:
„12.Odbor za Hrvate izvan Republike Hrvatske,“.

Točka 14. mijenja se i glasi:
„14. Odbor za prostorno uređenje,“.

Iza točke 14. dodaje se točka 14.a koja glasi:
„14.a. Odbor za zaštitu okoliša,“.

Točka 16. mijenja se i glasi:
„16. Odbor za poljoprivredu, ribarstvo i ruralni razvoj,“.

Iza točke 16. dodaje se točka 16.a koja glasi:
„16.a. Odbor za regionalni razvoj, šumarstvo i vodno gospodarstvo,“.

Iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„Izaslanstvo Hrvatskoga sabora u Parlamentarnoj skupštini Vijeća Europe i Izaslanstvo Hrvatskoga sabora u Parlamentarnoj skupštini NATO-a imaju status radnog tijela iz stavka 1. ovoga članka.“

Članak 6.

Podnaslov iznad članka 67. „Odbor za gospodarstvo, razvoj i obnovu“ mijenja se i glasi:“Odbor za gospodarstvo“.

Članak 67. mijenja se i glasi:

„Članak 67.

U djelokrugu su Odbora za gospodarstvo poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na.
- osnove gospodarskog sustava i osiguranje uvjeta za djelovanje tržišta i zaštitu tržišnog
natjecanja,
- usklađivanje i unapređivanje gospodarskog života, obnove i razvoja područja na kojima su se odvijale ratne operacije ili koja su neposredno pogođena ratnim razaranjima i pustošenjima,
- obnovu ratom razrušenih gospodarskih objekata,
- elektroprivredu, brodogradnju i druge industrijske grane,
- restrukturiranje i vlasničku pretvorbu,
- osiguranje uvjeta za ulaganje stranih partnera i gospodarske odnose s inozemstvom.“

Članak 7.

Članak 68. mijenja se i glasi:

„Članak 68.

Odbor za gospodarstvo ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova iz reda zastupnika, a još 6 članova Odbora može se imenovati i to: po jedan iz reda predstavnika sindikata više razine, Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore, te dva predstavnika znanstvenih i stručnih institucija.“

Članak 8.

Iza članka 68. dodaje se podnaslov:“Odbor za razvoj i obnovu“ i članci 68.a i 68.b koji glase:

„Članak 68.a

U djelokrugu su Odbora za razvoj i obnovu poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na:
- koncepciju i strategiju gospodarskog razvoja Republike Hrvatske,
- robne zalihe, tekuća gospodarska kretanja, gospodarski razvoj svih krajeva Republike Hrvatske, a posebice onih koji zaostaju u gospodarskom razvoju,
- gospodarske čimbenike, razvoj poduzetništva, investicijska ulaganja od osobitog značaja za Republiku Hrvatsku,
- druga pitanja gospodarske politike, obnove i razvoja.

Članak 68.b

Odbor za razvoj i obnovu ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova iz reda zastupnika, a još do 6 članova Odbora može se imenovati: po jedan iz reda predstavnika sindikata više razine, Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore, te dva predstavnika znanstvenih i stručnih institucija.“

Članak 9.

U članku 71. stavku 1. podstavak:-pravni i stvarni položaj hrvatskih manjina u susjednim zemljama i predlaganje mjera za unapređivanje svekolike suradnje radi očuvanja njihovoga nacionalnog identiteta,“ briše se.

Članak 10.

Iznad članka 75. podnaslov:“ Odbor za rad, socijalnu politiku i zdravstvo“ mijenja se i glasi:
„Odbor za rad i socijalno partnerstvo“.

Članak 75. mijenja se i glasi:

„Članak 75.

U djelokrugu su Odbora za rad i socijalno partnerstvo poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na:
- rad i radnopravni status zaposlenih u javnom i privatnom sektoru te zapošljavanje i stambenu politiku,
- mirovinskog osiguranja,
- prava invalida ,
- uređivanje radnog prostora i zaštitu na radu,
- uređivanje i razvoj sustava dvostranog i trostranog socijalnog dijaloga,
- zaštitu prava bivših političkih zatvorenika.“

Članak 11.

Članak 76. mijenja se i glasi:

„Članak 76.

Odbor za rad i socijalno partnerstvo ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova iz reda zastupnika, a još do 6 članova može se imenovati i to: dva iz reda predstavnika sindikata više razine, jedan iz Hrvatske udruge poslodavaca, jedan iz Hrvatske gospodarske komore, jedan iz Hrvatske obrtničke komore.“

Članak 12.

Iza članka 76. dodaje se podnaslov: „Odbor za zdravstvo i socijalnu skrb“ i članci 76.a i 76.b koji glase:

„Članak 76.a

U djelokrugu su Odbora za zdravstvo i socijalnu skrb poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na:
- zdravstvenu zaštitu i organizaciju zdravstvene službe,
- suzbijanje bolesti ovisnosti,
- socijalnu skrb,
- zaštitu prognanih i raseljenih osoba,
- zaštitu starih i imovinsko nezbrinutih osoba te druga pitanja socijalne politike i zdravstva.

Članak 76.b

Odbor za zdravstvo i socijalnu skrb ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova iz reda zastupnika. a još 6 članova Odbora može se imenovati i to: jedan iz Hrvatske liječničke komore, jedan iz Sindikata zdravstva, tri iz reda stručnjaka u području zdravstva i jedan iz reda stručnjaka u području socijalne skrbi.“

Članak 13.

Iza članka 78. podnaslov: „Odbor za useljeništvo“ mijenja se i glasi: „Odbor za Hrvate izvan Republike Hrvatske“.

Članak 79. mijenja se i glasi:

„Članak 79.

U djelokrugu su Odbora za Hrvate izvan Republike Hrvatske poslovi utvrđivanja i praćenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na:
- pravni i stvarni položaj dijelova hrvatskoga naroda te hrvatskih manjina u drugim državama i predlaganje mjera za unaprjeđivanje svekolike suradnje radi ostvarenja i zaštite prava i očuvanja nacionalnog identiteta,
- sve oblike međunarodne i druge suradnje kad je to u interesu Hrvata u susjednim državama i svijetu kao i s time povezano usmjeravanje financijske potpore,
- poticanje programa povratka hrvatskih iseljenika te skrb o hrvatskim useljenicima na područja od posebne državne skrbi,
- inicijative i prijedloge koje podnose Hrvati iz susjednih država i svijeta,
- održavanje redovitih kontakata s predstavnicima Hrvata izvan Republike Hrvatske,
- zaštitu prava i interesa hrvatskih državljana koji žive ili borave u inozemstvu kao i osiguranje osobite skrbi i zaštite dijelovima hrvatskog naroda izvan Republike Hrvatske.“

Članak 14.

U članku 82. na kraju rečenice briše se točka i dodaju riječi: „iz reda zastupnika, a još tri člana mogu se imenovati iz reda predstavnika braniteljskih udruga i udruga proizašlih iz Domovinskog rata.“

Članak 15.

Iznad članka 83. podnaslov: „Odbor za prostorno uređenje i zaštitu okoliša“ mijenja se i glasi:
„Odbor za prostorno uređenje“.

Članak 83. mijenja se i glasi:

„Članak 83.

U djelokrugu su Odbora za prostorno uređenje poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na:
- prostorno uređenje i zaštitu graditeljske baštine,
- usklađivanje djelatnosti rada zaštite prostornih resursa i usklađivanje regionalnog prostornog razvoja,
- promicanje uređenja prostora u svrhu učinkovitijeg gospodarenja prostorom, graditeljstva i usklađivanja izgradnje građevina od važnosti za Republiku Hrvatsku,
- uređivanje građevinskog zemljišta i druga pitanja prostornog uređenja.“

Članak 16.

U članku 84. riječi: „ i zaštitu okoliša“ brišu se.

Članak 17.

Iza članka 84.dodaje se podnaslov: „Odbor za zaštitu okoliša“ i članci 84.a i 84.b koji glase:

„Članak 84.a

U djelokrugu su Odbora za zaštitu okoliša poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na:
- temeljna rješenja zaštite i promicanja sveukupnih djelatnosti zaštite okoliša, sukladno svjetskim kriterijima,
- mjere praćenja, očuvanja i unapređivanja biološke i ekološke ravnoteže prirodnih dobara (more, voda, zrak, tlo, rudno blago, biljni i životinjski svijet) u odnosu na gospodarski razvitak,
- mjere korištenja i upravljanja pojedinim dijelovima okoliša, a posebice glede posebno zaštićenih dijelova prirode,
- praćenje i proučavanje pitanja nuklearne i radiološke sigurnosti radi osiguranja visoke razine te sigurnosti i djelotvorne zaštite ljudi i okoliša od ionizirajućih zračenja,
- poticanje mjera za saniranje postojećeg stanja devastacije okoliša i daljnje sprječavanje onečišćenja radi promicanja kvalitete življenja i zdravlja ljudi,(zbrinjavanje komunalnog i industrijskog otpada, zbrinjavanje opasnog otpada, gospodarenje sekundarnim sirovinama),
- pritužbe upućene Saboru kojima se ukazuje na štetne radnje glede devastacije okoliša te ispitivanje njihove utemeljenosti.

Članak 84.b

Odbor za zaštitu okoliša ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova iz reda zastupnika, a još tri člana mogu se imenovati iz reda javnih, znanstvenih i stručnih djelatnika.“

Članak 18.

Iznad članka 87. podnaslov: „Odbor za poljoprivredu i šumarstvo“ mijenja se i glasi:
„Odbor za poljoprivredu, ribarstvo i ruralni razvoj“.

Članak 87. mijenja se i glasi:

„Članak 87.

U djelokrugu su Odbora za poljoprivredu, ribarstvo i ruralni razvoj poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u području poljoprivrede, morskog i slatkovodnog ribarstva, marikulture, veterinarstva, sela, seljaštva i ruralnog razvoja.“

Članak 19.

Članak 88. mijenja se i glasi:

„Članak 88.

Odbor za poljoprivredu, ribarstvo i ruralni razvoj ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova iz reda zastupnika, a još tri člana Odbora mogu se imenovati iz reda javnih, znanstvenih i stručnih djelatnika.“

Članak 20.

Iza članka 88. dodaje se podnaslov: „Odbor za regionalni razvoj, šumarstvo i vodno gospodarstvo“ i članci 88.a i 88.b koji glase:

„Članak 88.a

U djelokrugu su Odbora za regionalni razvoj, šumarstvo i vodno gospodarstvo poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u području regionalnog razvoja, šumarstva i vodnog gospodarstva.

Članak 88.b

Odbor za regionalni razvoj, šumarstvo i vodno gospodarstvo ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova iz reda zastupnika, a još tri člana Odbora mogu se imenovati iz reda javnih, znanstvenih i stručnih djelatnika.“

Članak 21.

U članku 100. stavku 1. podstavak 9. briše se.

Članak 22.

U članku 101. na kraju rečenice briše se točka i dodaju riječi: „ iz reda zastupnika, a još tri člana Odbora može se imenovati iz reda nevladinih udruga, znanstvenih i stručnih institucija koje se bave promicanjem ravnopravnosti spolova i zaštite ljudskih prava.“

Članak 23.

U svim odredbama Poslovnika Hrvatskoga sabora primjenjuje se jezični standard za zvanja i zanimanja u muškom odnosno ženskom rodu, ovisno o spolu sukladno načelima ravnopravnosti spolova.

Članak 24.

Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja, a objavljuje se u „Narodnim novinama“.

Obrazloženje

I USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ODLUKE


Ustavna osnova za donošenje ove Odluke sadržana je u članku 2. stavku 4. a u svezi sa člankom 79. Ustava Republike Hrvatske.


II OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ODLUKOM

Poslovnik Hrvatskoga sabora koji je na snazi donio je Hrvatski sabor 2000. godine a njegove izmjene i dopune u 2000, 2001, 2002, 2003. i 2004. godini.
Tijekom djelovanja Hrvatskoga sabora zamijećeno je da je pojedina radna tijela imaju veoma širok djelokrug rada koji je uključivao značajna područja što je otežavalo rečenim tijelima da na odgovarajući način utvrde stajališta o pojedinim zakonskim propisima (npr. u Odboru za gospodarstvo, razvoj i obnovu i Odboru za rad, socijalnu politiku i zdravstvo). Zamijećeno je također da se pojedina radna tijela bave pitanjima za više područja koja zahtijevaju različiti pristup glede uređenja pojedinog pitanja (npr. Odbor za prostorno uređenje i zaštitu okoliša). Uz to, pojedine odredbe Poslovnika o radnim tijelima nisu usklađene s važećim propisima o ustrojstvu ministarstava (npr. Odbor za poljoprivredu i šumarstvo).
U svezi s rečenim Odboru za Ustav, Poslovnik i politički sustav kao matičnom radnom tijelu za izradu prijedloga izmjena i dopuna Poslovnika Hrvatskoga sabora sukladno članku 57. Poslovnika Hrvatskoga sabora upućena je Inicijativa Kluba zastupnika HDZ-a za izmjenu i dopunu Poslovnika Hrvatskoga sabora a Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav zatražio je od svih klubova zastupnika u Hrvatskom saboru da dostave svoje prijedloge izmjena i dopuna Poslovnika Hrvatskoga sabora što su klubovi i učinili.
Razmatrajući predložene inicijative Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav ustvrdio je da inicijative sadrže prijedloge koji se odnose na radna tijela Hrvatskoga sabora i prijedloge u svezi odredaba o zastupničkim pitanjima i redu na sjednici Hrvatskoga sabora.
Odbor je zaključio utvrditi Prijedlog odluke o izmjenama i dopunama Poslovnika Hrvatskoga sabora kojim se uređuju odredbe o radnim tijelima Hrvatskoga sabora dok za ostala pitanja iz inicijativa drži potrebitim daljnju konzultaciju i usuglašavanje klubova zastupnika u Hrvatskom saboru.
Prijedlogom odluke predlaže se da se Odbor za gospodarstvo, razvoj i obnovu razdvoji na Odbor za gospodarstvo i Odbor za razvoj i obnovu; Odbor za rad, socijalnu politiku i zdravstvo na Odbor za rad i socijalno partnerstvo i Odbor za zdravstvo i socijalnu skrb; Odbor za prostorno uređenje i zaštitu okoliša na Odbor za prostorno uređenje i Odbor za zaštitu okoliša te Odbor za poljoprivredu i šumarstvo na Odbor za poljoprivredu, ribarstvo i ruralni razvoj i Odbor za regionalni razvoj, šumarstvo i vodno gospodarstvo.
Odbor također predlaže se Odbor za useljeništvo preimenuje u Odbor za Hrvate izvan Republike Hrvatske.
Pored rečenog Prijedlogom odluke predlaže se postupak imenovanja članova odbora iz reda javnih, znanstvenih i stručnih djelatnika. Uz to predlaže se i sastav pojedinih odbora iz reda javnih, znanstvenih i stručnih djelatnika.
Sukladno propisima o ravnopravnosti spolova u zakonodavstvu Republike Hrvatske Odbor predlaže uvođenje jezičnog standarda u Poslovnik Hrvatskoga sabora na načelima ravnopravnosti spolova.

III OBRAZLOŽENJE POJEDINIH ODREDBI

Uz članak 1.

Odredba se usklađuje s važećim propisima o ravnopravnosti spolova.

Uz članak 2.

Odredba se usklađuje s važećim propisima o ravnopravnosti spolova

Uz članak 3.

Odredbom se uređuje postupak imenovanja članova odbora iz reda javnih, znanstvenih i stručnih djelatnika.

Uz članak 4.

Odredbom se uređuje da radno tijelo Sabora može donijeti poslovnik o svom radu.

Uz članak 5.

Odredbom se uređuje osnivanje pojedinih radnih tijela Hrvatskoga sabora.
Također se određuje da Izaslanstvo Hrvatskoga sabora u Parlamentarnoj skupštini Vijeća Europe i Izaslanstvo Hrvatskoga sabora u Parlamentarnoj skupštini NATO-a imaju status radnog tijela.

Uz članak 6.

Odredbom se uređuje djelokrug Odbora za gospodarstvo.

Uz članak 7.

Odredbom se uređuje sastav Odbora za gospodarstvo.

Uz članak 8.

Odredbom se uređuje djelokrug i sastav Odbora za razvoj i obnovu.

Uz članak 9.

Odredbom se iz djelokruga Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina izuzima dio djelokruga koji pripada Odboru za Hrvate izvan Republike Hrvatske.

Uz članak 10.

Odredbom se uređuje djelokrug Odbora za rad i socijalno partnerstvo.

Uz članak 11.

Odredbom se uređuje sastav Odbora za rad i socijalno partnerstvo.

Uz članak 12.

Odredbom se uređuje djelokrug i sastav Odbora za zdravstvo i socijalnu skrb.

Uz članak 13.

Odredbom se uređuje djelokrug Odbora za Hrvate izvan Republike Hrvatske.

Uz članak 14.

Odredbom se predlaže imenovanje vanjskih članova u Odboru za ratne veterane.

Uz članak 15.

Odredbom se uređuje djelokrug Odbora za prostorno uređenje.

Uz članak 16.

Odredbom se usklađuje naziv Odbora za prostorno uređenje.

Uz članak 17.

Odredbom se uređuje djelokrug i sastav Odbora za zaštitu okoliša.

Uz članak 18.

Odredbom se uređuje djelokrug Odbora za poljoprivredu, ribarstvo i ruralni razvoj.

Uz članak 19.

Odredbom se uređuje sastav Odbora za poljoprivredu, ribarstvo i ruralni razvoj.

Uz članak 20.

Odredbom se uređuje djelokrug i sastav Odbora za regionalni razvoj, šumarstvo i vodno gospodarstvo.

Uz članak 21.

Odredbom se iz djelokruga Odbora za ravnopravnost spolova izuzima poticanje suradnje između povjerenstva Vlade za pitanje jednakosti spolova, udruga i drugih institucija nakon osnivanja Ureda za ravnopravnost spolova u Vladi Republike Hrvatske s istim djelokrugom.

Uz članak 22.

Odredbom se uređuje sastav Odbora za ravnopravnost spolova.

Uz članak 23.

Odredbom se uređuje sukladno propisima o ravnopravnosti spolova uvođenje jezičnog standarda u Poslovnik Hrvatskoga sabora za zvanja i zanimanja u muškom odnosno ženskom rodu, ovisno o spolu.

Uz članak 24.

Odredbom se uređuje stupanje na snagu ove Odluke.

IV Predlaže se da se, zbog osiguranja djelotvornog rada Hrvatskoga sabora, o Prijedlogu odluke, sukladno članku 177. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravlja po postupku kao o konačnom prijedlogu zakona.


ODREDBE VAŽEĆEG POSLOVNIKA HRVATSKOGA SABORA KOJE SE MIJENJAJU ODNOSNO DOPUNJUJU


Članak 32.
Predsjednik Sabora:
- predstavlja Sabor,
- saziva i predsjeda sjednicama Sabora,
- upućuje prijedloge ovlaštenih predlagatelja u propisani postupak,
- predlaže dnevni red sjednice Sabora,
- brine se o postupku donošenja zakona i drugih akata,
- usklađuje rad radnih tijela,
- potpisuje zakone i druge akte koje donosi Sabor,
- upućuje donesene zakone Predsjedniku Republike radi proglašenja,
- brine o odnosima Sabora i Vlade,
- supotpisuje rješenje o imenovanju predsjednika Vlade i imenovanju članova Vlade,
- prihvaća se pokroviteljstva u svojstvu predsjednika Sabora,
- odobrava, vodeći računa o raspoloživim sredstvima, putovanja zastupnika izvan države kad mu je u svojstvu zastupnika poziv upućen od neke državne ili inozemne organizacije,
- usklađuje rad stalnih izaslanstava Sabora u međunarodnim parlamentarnim i drugim institucijama,
- na prijedlog klubova zastupnika određuje sastav privremenih izaslanstava Sabora u posjeti stranim predstavničkim tijelima i organizacijama, tako da u pravilu odgovaraju stranačkom sastavu Sabora te poštivaju odgovarajuću zastupljenost oba spola,
- određuje sastav privremenog izaslanstva u slučaju kad je u inozemstvo pozvan kao predsjednik Sabora,
- određuje predstavnike Sabora u svečanim i drugim prigodama, poštivajući odgovarajuću zastupljenost oba spola,
- na prijedlog tajnika Sabora podnosi zahtjev za osiguranje sredstava za rad Sabora i Stručne službe Sabora,
- brine se o zaštiti prava i o ispunjavanju dužnosti zastupnika,
- prima prisege izabranih i imenovanih dužnosnika, kada je to određeno zakonom ili ovim Poslovnikom,
- obavlja i druge poslove određene Ustavom Republike Hrvatske, zakonom i ovim Poslovnikom.

Članak 44.
Radno tijelo Sabora ima predsjednika, potpredsjednika i određeni broj članova.
Sabor bira i razrješuje predsjednika, potpredsjednika i članove radnog tijela iz reda zastupnika u Saboru, ako ovim Poslovnikom nije drukčije određeno.
Sastav radnog tijela u pravilu odgovara stranačkom sastavu Sabora.
Mandat predsjednika, potpredsjednika i članova radnog tijela traje od dana izbora do dana prestanka ili nastupa mirovanja zastupničkog mandata, odnosno do dana razrješenja dužnosti na koju je izabran.

Članak 54.
Radno tijelo Sabora može na sjednice pozivati znanstvene, stručne i javne djelatnike i druge osobe radi pribavljanja njihova mišljenja o pitanjima o kojima se raspravlja na sjednici.
Znanstveni, stručni i javni djelatnici imenovani u Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav, Odbor za zakonodavstvo, Odbor za pravosuđe, Odbor za financije i državni proračun, Odbor za gospodarstvo, razvoj i obnovu, Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Odbor za rad, socijalnu politiku i zdravstvo, Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu, Odbor za poljoprivredu i šumarstvo, Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu i Odbor za informiranje, informatizaciju i medije imaju sva prava člana radnog tijela, osim prava odlučivanja.
Radno tijelo Sabora može, u skladu s ovim Poslovnikom, donijeti poslovnik o svom radu.

Posebne odredbe

Članak 56.
Radna tijela Sabora su:
1. Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav,
2. Odbor za zakonodavstvo,
3. Odbor za vanjsku politiku,
4. Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost,
5. Odbor za financije i državni proračun,
6. Odbor za gospodarstvo, razvoj i obnovu,
7. Odbor za turizam,
8. Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina,
9. Odbor za pravosuđe,
10. Odbor za rad, socijalnu politiku i zdravstvo,
11. Odbor za obitelj, mladež i šport,
12. Odbor za useljeništvo,
13. Odbor za ratne veterane,
14. Odbor za prostorno uređenje i zaštitu okoliša,
15. Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu,
16. Odbor za poljoprivredu i šumarstvo,
17. Odbor za pomorstvo, promet i veze,
18. Odbor za izbor, imenovanja i upravne poslove,
19. Odbor za predstavke i pritužbe,
20. Odbor za međuparlamentarnu suradnju,
21. Odbor za europske integracije,
22. Odbor za informiranje, informatizaciju i medije,
23. Odbor za ravnopravnost spolova,
24. Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu,
25. Mandatno-imunitetno povjerenstvo.

Odbor za gospodarstvo, razvoj i obnovu

Članak 67.
U djelokrugu su Odbora za gospodarstvo, razvoj i obnovu poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na:
- koncepciju i strategiju gospodarskog razvoja Republike Hrvatske,
- osnove gospodarskog sustava i osiguranje uvjeta za djelovanje tržišta i zaštitu tržišnog natjecanja,
- robne zalihe, tekuća gospodarska kretanja, gospodarski razvoj svih krajeva Republike Hrvatske, a posebice onih koji zaostaju u gospodarskom razvoju,
- usklađivanje i unapređivanje gospodarskog života, obnove i razvoja područja na kojima su se odvijale ratne operacije ili koja su neposredno pogođena ratnim razaranjima i pustošenjima,
- obnovu ratom razrušenih gospodarskih objekata,
- elektroprivredu, brodogradnju i druge industrijske grane,
- restrukturiranje i vlasničku pretvorbu,
- gospodarske čimbenike, razvoj poduzetništva, investicijska ulaganja od osobitog značenja za Republiku Hrvatsku,
- osiguranje uvjeta za ulaganja stranih partnera i gospodarske odnose s inozemstvom,
- pitanja pojedinih gospodarskih djelatnosti te druga pitanja gospodarske politike, obnove i razvoja.

Članak 68.
Odbor za gospodarstvo, razvoj i obnovu ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova iz reda zastupnika, a još 6 članova Odbora može se imenovati i to: po jedan iz reda predstavnika sindikata više razine, udruge poslodavaca i Hrvatske gospodarske komore, te tri predstavnika znanstvenih i stručnih institucija.

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Članak 71.
U djelokrugu su Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na:
- provedbu potvrđenih međunarodnih akata koji uređuju zaštitu ljudskih prava,
- načelna pitanja, prijedloge i mišljenja u vezi s ostvarivanjem odredbi Ustava Republike Hrvatske o ljudskim pravima i temeljnim slobodama,
- ostvarivanje i zaštitu ljudskih prava i sloboda,
- ostvarivanje prava nacionalnih manjina utvrđenih Ustavom Republike Hrvatske i zakonima, i predlaganje mjera za ostvarivanje tih prava,
- pravni i stvarni položaj hrvatskih manjina u susjednim zemljama i predlaganje mjera za unaprjeđivanje svekolike suradnje radi očuvanja njihovoga nacionalnog identiteta,
- međudržavne ugovore i programe međunarodne kulturne, prosvjetne i druge suradnje kada je to od interesa za pojedine nacionalne manjine,
- financiranje određenih potreba nacionalnih manjina,
- druge poslove utvrđene ovim Poslovnikom.
Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina surađuje sa znanstvenim i stručnim, te Vladinim i nevladinim organizacijama koje djeluju na području zaštite ljudskih i etničkih prava, s odgovarajućim radnim tijelima parlamenata drugih država te s inozemnim i međunarodnim tijelima koja djeluju na području zaštite ljudskih i etničkih prava.
Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina surađuje s radnim tijelima nadležnim za predstavke i pritužbe i s drugim radnim tijelima Sabora te može razmatrati i pitanja iz djelokruga tih radnih tijela, ako ocijeni da su značajna za zaštitu ljudskih ili etničkih prava.

Odbor za rad, socijalnu politiku i zdravstvo

Članak 75.
U djelokrugu su Odbora za rad, socijalnu politiku i zdravstvo poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na:
- rad i radnopravni status zaposlenih u javnom i privatnom sektoru te zapošljavanje i stambenu politiku,
- socijalnu skrb,
- zdravstvenu zaštitu i organizaciju zdravstvene službe,
- mirovinsko i invalidsko osiguranje,
- zaštitu prognanih i raseljenih osoba,
- zaštitu prava bivših političkih zatvorenika,
- zaštitu starih i imovinsko nezbrinutih osoba te druga pitanja socijalne politike i zdravstva.
Članak 76.
Odbor za rad, socijalnu politiku i zdravstvo ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova iz reda zastupnika, a još 6 članova Odbora može se imenovati i to: dva iz reda predstavnika sindikata više razine, jedan iz udruge poslodavaca, jedan iz Hrvatske gospodarske komore, jedan iz Hrvatske obrtničke komore i jedan iz Hrvatske liječničke komore.

Odbor za useljeništvo

Članak 79.
U djelokrugu su Odbora za useljeništvo poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na ostvarivanje programa povratka i stvaranje uvjeta za uključivanje useljeništva u gospodarski, kulturni i svekoliki razvoj Republike Hrvatske.
Članak 82.
Odbor za ratne veterane ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova.

Odbor za prostorno uređenje i zaštitu okoliša

Članak 83.
U djelokrugu su Odbora za prostorno uređenje i zaštitu okoliša poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na:
- prostorno uređenje i zaštitu graditeljske baštine,
- usklađivanje djelatnosti rada zaštite prostornih resursa i usklađivanja regionalnoga prostornog razvoja,
- promicanje uređenja prostora u svrhu učinkovitijeg gospodarenja prostorom, graditeljstva i usklađivanja izgradnje građevina od važnosti za Republiku Hrvatsku,
- uređivanje građevinskog zemljišta i druga pitanja prostornog uređenja,
- temeljna rješenja zaštite i promicanja sveukupnih djelatnosti zaštite okoliša, sukladno svjetskim kriterijima,
- mjere praćenja, očuvanja i unapređivanja biološke i ekološke ravnoteže prirodnih dobara (more, voda, zrak, tlo, rudno blago, biljni i životinjski svijet) u odnosu na gospodarski razvitak,
- mjere korištenja i upravljanja pojedinim dijelovima okoliša, a posebice glede posebno zaštićenih dijelova prirode,
- praćenje i proučavanje pitanja nuklearne i radiološke sigurnosti radi osiguranja visoke razine te sigurnosti i djelotvorne zaštite ljudi i okoliša od ionizirajućih zračenja,
- poticanje mjera za saniranje postojećeg stanja devastacije okoliša i daljnje sprječavanje onečišćenja radi promicanja kvalitete življenja i zdravlja ljudi,
- pritužbe upućene Saboru kojima se ukazuje na štetne radnje glede devastacije okoliša te ispitivanje njihove utemeljenosti.
Članak 84.
Odbor za prostorno uređenje i zaštitu okoliša ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova.

Odbor za poljoprivredu i šumarstvo

Članak 87.
U djelokrugu su Odbora za poljoprivredu i šumarstvo poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u području poljoprivrede, šumarstva, vodoprivrede, morskog i slatkovodnog ribarstva, marikulture, veterinarstva, sela i seljaštva.
Članak 88.
Odbor za poljoprivredu i šumarstvo ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova iz reda zastupnika, a još 6 članova Odbora može se imenovati iz reda javnih, znanstvenih i stručnih djelatnika.

Odbor za ravnopravnost spolova

Članak 100.

U djelokrugu su Odbora za ravnopravnost spolova poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na poticanje i praćenje primjene načela ravnopravnosti spolova u zakonodavstvu Republike Hrvatske, a posebice:
- poticanje potpisivanja međunarodnih dokumenata o ravnopravnosti spolova i praćenje primjene tih dokumenata,
- sudjelovanje u izradi, provedbi i analizi ostvarenja Nacionalne politike za ostvarenje ravnopravnosti spolova u Republici Hrvatskoj,
- suradnju i utvrđivanje mjera i aktivnosti za unapređivanje prava na ravnopravnost spolova,
- predlaganje programa mjera za uklanjanje diskriminacije po spolu,
- poticanje ravnomjerne spolne zastupljenosti u sastavu radnih tijela i izaslanstava Sabora,
- sudjelovanje u izradi dokumenata o integracijskim aktivnostima Republike Hrvatske izmjenom i prilagodbom zakonodavstva i provedbenih mjera za ostvarenje ravnopravnosti spolova prema standardima primijenjenim u zakonodavstvu i programima Europske unije,
- utvrđivanje prijedloga zakona i drugih akata o ravnopravnosti spolova,
- uvođenje načela ravnopravnosti spolova u obrazovanju, zdravstvu, javnom informiranju, socijalnoj politici, zapošljavanju, poduzetništvu, procesima odlučivanja, obiteljskim odnosima i dr.,
- potiče suradnju između Povjerenstva Vlade za pitanja jednakosti spolova, udruga i drugih institucija.

Članak 101.

Odbor za ravnopravnost spolova ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova.