Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Prethodno mišljenje Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Prijedlogu kandidata za pučkog pravobranitelja

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina razmatrao je, na 13. sjednici održanoj 10. listopada 2012. godine, kandidature za izbor pučkog pravobranitelja koje su Odboru za Ustav, Poslovnik i politički sustav pristigle temeljem Javnog poziva za predlaganje kandidata za pučkog pravobranitelja od 19. srpnja 2012. godine, a koje je taj Odbor uputio Odboru za ljudska prava i prava nacionalnih manjina dopisom od 11. rujna 2012. godine radi davanja prethodnog mišljenja.

Naime, sukladno članku 10. stavku 3. Zakona o pučkom pravobranitelji („Narodne novine“, br. 76/12) Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora uz prethodno pribavljeno mišljenje Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora, utvrđuje prijedlog najmanje dva kandidata za pučkog pravobranitelja na temelju pristiglih prijava iz javnog poziva te ga upućuje Hrvatskom saboru.

U uvodnom dijelu sjednice svim kandidatima/kandidatkinjama skrenuta je pozornost na Ustavom utvrđenu ulogu pučkog pravobranitelja kao opunomoćenika Hrvatskoga sabora za promicanje i zaštitu ljudskih prava i sloboda, te na odredbu članka 11. Zakona o pučkom pravobranitelju kojim se utvrđuju uvjeti koje moraju ispunjavati kandidati za pučkog pravobranitelja. Osim toga, naglašeno je da je stupanjem na snagu (1. siječnja 2009. godine) Zakona o suzbijanju diskriminacije pučki pravobranitelj postao i središnje tijelo nadležno za suzbijanje diskriminacije. Isto tako, stupanjem na snagu Zakona o Nacionalnom preventivnom mehanizmu za sprečavanje mučenja i drugih okrutnih, neljudskih ili ponižavajućih postupaka ili kažnjavanja (17. veljače 2011. godine) poslove Nacionalnog preventivnog mehanizmu za sprečavanje mučenja i drugih okrutnih, neljudskih ili ponižavajućih postupaka ili kažnjavanja obavlja pučki pravobranitelj. Istaknuto je i da je važnost institucije pučkog pravobranitelja prepoznata i na međunarodnoj razini te da je tijekom 2008. godine Međunarodni koordinacijski odbor za nacionalne institucije pučkom pravobranitelju dodijelio status institucije za promicanje i zaštitu ljudskih prava sa "statusom A", što je najviši status kojeg se dodjeljuje instituciji za zaštitu ljudskih prava koja zadovoljava kriterije iz tzv. "Pariških načela". Naglašeno je da je Ured pučkog pravobranitelja od 1. siječnja 2009. godine postao i članom Europske  mreže tijela za suzbijanje diskriminacije.
Tijekom razgovora, članovi Odbora zatražili su od kandidata/kandidatkinja da obrazlože razloge koji su ih motivirali da se kandidiraju na ovu odgovornu društvenu funkciju, da iznesu svoju viziju obavljanja dužnosti pučkog pravobranitelja i da objasne kako sebe vide u odredbi članka 11. podstavka 4. Zakona kao „istaknutog stručnjaka koji u javnosti uživa ugled osobe visokih moralnih načela te zaštitnika i promicatelja ljudskih prava i sloboda, odnosno vladavine prava“.
Zatraženo je također da kandidati/kandidatkinje, uz ostalo, iznesu i svoje mišljenje o sljedećim pitanjima:
- kako vide suradnju pučkog pravobranitelja s civilnim sektorom, te tijelima državne i lokalne vlasti;
- da izlože svoje stajalište o osobito ranjivim društvenim skupinama i načinu na koji misle da pučki pravobranitelj može pomoći u ostvarivanju njihovih prava zajamčenih Ustavom, zakonom i međunarodnim dokumentima koje je Republika Hrvatska prihvatila;
- da iznesu svoje mišljenje o informiranosti građana o instituciji pučkog pravobranitelja i što bi poduzeli kako bi se ta institucija još više otvorila javnosti (da bude „vidljivija“ u javnosti);
- na koji bi se način uključili u rješavanje nekih sada aktualnih pitanja koja su vezana za ljudska prava i slobode;
- kako bi postupili u situacijama koje se godinama ponavljaju u izvješćima pučkih pravobranitelja kada i unatoč višekratnim intervencijama pojedina tijela državne i lokalne vlasti ne reagiranju sukladno zakonu na zahtjeve pučkog pravobranitelja;
- na koji bi način reorganizirali rad Ureda pučkog pravobranitelja, ako to smatraju potrebnim;
- i što bi po njihovom mišljenju trebale biti prioritetne zadaće novog pučkog pravobranitelja.

Nakon obavljenih razgovora s kandidatima i provedene rasprave Odbor daje sljedeće

PRETHODNO MIŠLJENJE

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, polazeći od uvjeta za izbor pučkog pravobranitelja utvrđenih člankom 11. Zakona o pučkom pravobranitelju („Narodne novine“ br. 76/12) te imajući u vidu djelokrug rada i značaj institucije pučkog pravobranitelja za promicanje i zaštitu ljudskih prava, nakon razmatranja pristiglih prijava iz javnog poziva i obavljenog razgovora s kandidatima, a s ciljem utvrđivanja najmanje dva kandidata za pučkog pravobranitelja koje će Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav uputi Hrvatskom saboru sukladno članku 10. st. 3. Zakona o pučkom pravobranitelju, mišljenja je da stručne sposobnosti i moralne kvalitete koje se traže od pučkog pravobranitelja kao zaštitnika i promicatelja ljudskih prava i sloboda, odnosno vladavine prava, imaju svi prijavljeni kandidati, pri čemu Odbor prednost daje sljedećim kandidatima/kandidatkinjama:

- Lana Petö Kujundžić (jednoglasno)
- Dejan Palić (7 glasova "za", 2 "suzdržana")
       
Za svog izvjestitelja na sjednici Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav Odbor je odredio dr. Furia Radina, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
dr.sc. Furio Radin