Odbor za ratne veterane

Očitovanje Odbora za ratne veterane na inicijativu i predstavku o povredama prava prednosti pri zapošljavanju hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata

Odbor za ratne veterane Hrvatskoga sabora na svojoj 9. sjednici održanoj 04. veljače 2009. godine postupajući po inicijativi Pučkog pravobranitelja Republike Hrvatske i predstavci gospodina Damira Jukice temeljem članka 42. stavka 6., članka 123. stavka 1., a u svezi s člankom 172. stavkom 3. Poslovnika Hrvatskoga sabora jednoglasno je (8 glasova za) donio sljedeće

Zaključke:

1. Prijedlog za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 35. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji ( NN- 174/04, NN-92/05, NN-02/07- Odluka USRH i NN-107/07) Odbor neće podnositi.

2. Odredbe članka 35. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji jasne su i precizne glede onoga što poslodavci, kako iz stavka 1. tako i stavka 2., trebaju učiniti kod zapošljavanja hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata. Mišljenje je Odbora da je, po raspisanom natječaju/oglasu odnosno izvršenom izboru kandidata, poslodavac dužan izvijestiti sve kandidate o izvršenom izboru.

3. Državni inspektorat Republike Hrvatske dostavit će Odboru izvješće o podnesenim pritužbama hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata vezane uz kršenje prava prvenstva pri zapošljavanju te o poduzetim mjerama za otklanjanje nezakonitosti. O pritužbi gospodina Damira Jukice podnijet će detaljno izvješće.

Obrazloženje:

Odbor za ratne veterane Hrvatskoga sabora zaprimio je 7. studenoga 2008. godine predstavku gospodina Damira Jukice iz Zagreba, Trebež 2 u kojoj traži da Odbor kao ovlašteni predlagatelj zakona sukladno članku 171. Poslovnika Hrvatskoga sabora podnese Prijedlog za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 35. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji. Dana 22. prosinca 2008. godine zaprimljena je inicijativa za otklanjanje dvojbi u primjeni propisa od Pučkog pravobranitelja Republike Hrvatske kojom on predlaže traženje vjerodostojnog tumačenja ili izmjene i dopune navedenog članka zakona. Prijepor gospodina Jukice je u obvezi davanja prednosti pri zapošljavanju nezaposlenih hrvatskih branitelja od strane poslodavaca iz stavka 1. i stavka 2. navedenog članka Zakona kod zapošljavanja na određeni položaj, odnosno rukovodeća radna mjesta i na obvezu obavješćivanja kandidata o izvršenom izboru da bi oni pravovremeno mogli podnijeti pritužbu. Pučki pravobranitelj u svojoj inicijativi predlaže da se zatraži vjerodostojno tumačenja navedenog članka Zakona ili izmjena i dopuna istog iz razloga što poslodavci (ustanove i druge pravne osobe s javnim ovlastima ili u vlasništvu države) koji pri zapošljavanju primjenjuju Zakon o radu nakon provedenog natječajnog postupka ne obavještavaju kandidate o izvršenom izboru zbog čega su pritužbe branitelja u pravilu nepravodobne. To potkrepljuje stajalištem Državnog inspektorata prema kojem poslodavci, sukladno odrebi Zakona o radu nisu u obvezi dostavljati obavijest kandidatima o izvršenom izboru.

Ministarstvo obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti vezano uz primjenu članka 35. Zakona iznosi mišljenje da je namjera zakonodavca jasno izražena te da Upravna inspekcija ima dovoljno ovlasti za otklanjanje eventualnih nezakonitosti u provedbi Zakona. Namjera Ministarstva, koja je usuglašena s Državnim inspektoratom i Upravnom inspekcijom, nije bila da državni službenici na rukovodećim radnim mjestima budu izuzeti od primjene članka 35. navedenog zakona. Analogno tumačenje odnosi se i na ostvarivanje prednosti pri zapošljavanju u javnim službama, ustanovama i drugim tijelima navedenim u stavku 2. članka 35. Zakona. Što se tiče obveze obavješćivanja kandidata od strane poslodavaca koji pri zapošljavanju primjenjuju Zakon o radu, mišljenje je ministarstva da Upravna inspekcija ima ovlasti kod obavljanja nadzora utvrđivati sve relevantne činjenice u tijeku natječaja pa tako i utvrđivati jesu li kandidati pravodobno obaviješteni o prijmu.

Članovi Odbora priklonili su se mišljenju Ministarstva obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti, a u raspravi su naglasili da su odredbe članka 35. Zakona jasne, da nema osnovanosti za traženje vjerodostojnog tumačenja članka, a naglasak treba staviti na dosljednu provedbu članka 35. Zakona od strane nadležnih tijela (Državni inspektorat i Upravna inspekcija) sukladno usuglašenom mišljenju nadležnih tijela kod predlaganja Zakona.

PREDSJEDNIK ODBORA

Ante Kotromanović