Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Mišljenje Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Uredbe (EU) 2019/631 u pogledu postrožavanja standardnih vrijednosti emisija CO2 za nova osobna vozila i nova laka gospodarska vozila u skladu s povećanjem klimatskih ambicija Unije COM (2021) 556, D.E.U. br. 21/038

26.05.2022.

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 35. sjednici održanoj 26. svibnja 2022. godine Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Uredbe (EU) 2019/631 u pogledu postrožavanja standardnih vrijednosti emisija CO2 za nova osobna vozila i nova laka gospodarska vozila u skladu s povećanjem klimatskih ambicija Unije COM (2021) 556, koje je Odboru za zaštitu okoliša i prirode sukladno članku 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora dostavio Odbor za europske poslove, aktom od 16. ožujka 2022. godine.

Stajalište Republike Hrvatske o ovom Prijedlogu uredbe usvojila je Koordinacija za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske Zaključkom KLASA: 022-03/22-07/67,  URBROJ: 50301-21/06-22-3 na sjednici održanoj 1. ožujka 2022. godine.

Stajalište Republike Hrvatske obrazložio je državni tajnik Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja i predstavnik Državnog zavoda za mjeriteljstvo. Uredba (EU) 2019/631 donesena je 17. travnja 2019. godine te su njome utvrđeni zahtjevi u pogledu vrijednosti emisija CO2 za nove osobne automobile i za nova LGV kako bi se doprinijelo ostvarivanju cilja Unije da smanji svoje emisije stakleničkih plinova, kako je utvrđeno u Uredbi (EU) 2018/842 i ostvarivanju ciljeva Pariškog sporazuma radi osiguravanja pravilnog funkcioniranja unutarnjeg tržišta. Naime, promet je jedini sektor u kojem su emisije stakleničkih plinova u porastu. Emisije stakleničkih plinova iz cestovnog prometa predstavljaju gotovo 20% ukupnih emisija stakleničkih plinova u EU i značajno su se povećale od 1990. godine. Standardi emisije CO2 za osobna vozila i LGV ključni su pokretači smanjenja emisija CO2 u tom sektoru. Stoga je EK u okviru paketa „Spremni za 55%“ predložila izmjenu Uredbe (EU) 2019/631 u pogledu postrožavanja standardnih vrijednosti emisija CO2 za nova osobna vozila i nova LGV u skladu s povećanjem klimatskih ambicija Unije. 

RH podržava donošenje izmjene/dopune Uredbe (EU) 2019/631 koja preslikava povećanju ambiciju Europskog vijeća o postavljanju novih (strožih) ciljeva. RH trenutačno nema proizvođača vozila koja koriste pogonske motore s unutarnjim izgaranjem, a stoga ni očekivana opterećenja za automobilsku industriju i potencijalno veće troškove proizvodnje.

RH, kao i neke druge države članice s nižom stopom BDP-a, ističe zabrinutost da bi posljedično mogao nastati problem s kapacitetima za recikliranje i zbrinjavanje otpadnih baterija iz prve generacije električnih vozila koja će vjerojatno završiti u manje razvijenim zemljama. RH napominje da je prilikom gospodarenja otpadnim vozilima, baterijama i akumulatorima potrebno voditi računa o postojećim i budućim kapacitetima za oporabu otpadnih vozila, baterija i akumulatora, ulaganjima u poticanje pravnih i fizičkih osoba na korištenje električnih vozila te u razvoj i istraživanje oporabe otpadnih vozila i baterija/akumulatora što će sve utjecati i na kapacitete oporabitelja, ali i sakupljača otpadnih vozila, baterija i akumulatora. 

RH naglašava da se dosljedna strategija EU-a vezano za provedbu klimatskih ciljeva mora temeljiti na načelima tehnološke neutralnosti s ciljem očuvanja specifičnosti pojedine države članice, industrijske konkurentnosti i zapošljavanja u automobilskom sektoru. 

Ambiciozni ciljevi u vezi s datumom postupnog ukidanja tradicionalnih vozila moraju uzeti u obzir realnu procjenu vremena potrebnog za stvaranje infrastrukture za punjenje baterija, osnaživanje proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora u pogledu osiguranja izvora energije i potrebne mrežne infrastrukture, kao i realnu kupovnu moć građana. Ambiciozne ciljeve potrebno je postići i nema alternative tom smjeru jer će troškovi zbog cijena fosilnih goriva i negativnih utjecaja klimatskih promjena biti višestruko veći od troškova potrebnih da bi se ovi ciljevi dostigli. Ujedno potrebna su daleko veća financijska sredstva od onih koja su državama članicama s nižim BDP-om raspoloživa. RH stoga ističe da je nužno osigurati dodatna financijska sredstva da bi se osiguralo postizanje ciljeva na razini država članica, a time i EU-a te spriječilo produbljivanje jaza među njima. 

U raspravi na Odboru dodatno je pojašnjeno da se od 2035. na tržište Europske unije neće moći stavljati automobili i kombiji s unutrašnjim sagorijevanjem odnosno moći će se registrirati samo nova osobna i laka vozila s nultom razinom emisija. Obrazloženo je da se navedeno odnosi na proizvodnju novih vozila od 2035. godine.

U nastavku rasprave iznesen je prijedlog da Odbor pozove na jedan od sastanaka predstavnike Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost kako bi se raspravilo o planovima Fonda za poticanje investiranja u punjenje električnih vozila. U tom smislu izražen je prijedlog Fondu da planira poticanje izrade projektne dokumentacije za kapacitete za skladištenja i oporabe otpadnih baterija i drugog otpadnog materijala iz električnih vozila budući da je infrastruktura kojom ne raspolažemo. 

Nakon provedene rasprave Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora, sukladno članku 152. stavku 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora, jednoglasno (7 glasova „za“) je utvrdio sljedeće:

MIŠLJENJE

Odbor podržava Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Uredbe (EU) 2019/631 u pogledu postrožavanja standardnih vrijednosti emisija CO2 za nova osobna vozila i nova laka gospodarska vozila u skladu s povećanjem klimatskih ambicija Unije COM (2021) 556

Za izvjestitelja na sjednici Odbora za europske poslove određena je Sandra Benčić, predsjednica Odbora. 


PREDSJEDNICA ODBORA
Sandra Benčić