Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Mišljenje Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određenih roba i proizvoda povezanih s krčenjem i propadanjem šuma te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 995/2010 COM (2021) 706, D.E.U. br. 21/047

21.09.2022.

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 37. sjednici održanoj 21. rujna  2022. godine Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određenih roba i proizvoda povezanih s krčenjem i propadanjem šuma te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 995/2010 COM (2021) 706, koje je Odboru za zaštitu okoliša i prirode sukladno članku 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora dostavio Odbor za europske poslove, aktom od 14. lipnja 2022. 

Stajalište Republike Hrvatske o ovom Prijedlogu direktive usvojila je Koordinacija za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske Zaključkom KLASA: 022-03/22-07/196,  URBROJ: 50301-21/22-22-2 na sjednici održanoj 24. svibnja 2022. godine.

Stajalište Republike Hrvatske obrazložio je državni tajnik Ministarstva poljoprivrede.

Cilj ove inicijative je smanjiti krčenje i propadanje šuma potaknuto potrošnjom i proizvodnjom u EU-u. Ovom se uredbom utvrđuju pravila o stavljanju goveda, kakaa, kave, palmina ulja, soje i drva („relevantna roba”) i proizvoda navedenih u Prilogu I. koji sadržavaju relevantnu robu ili su bili hranjeni relevantnom robom ili su od nje izrađeni („relevantni proizvodi”) na tržište ili na raspolaganje na tržištu Unije te njihovu izvozu s tržišta Unije, s ciljem da se doprinos Unije krčenju i propadanju šuma u svijetu smanji na najmanju moguću mjeru te da se smanji doprinos Europske unije emisijama stakleničkih plinova i globalnom gubitku bioraznolikosti. Uredbom se određuju pravila i obaveze za nadležna tijela države članice, gospodarske subjekte i trgovce koji stavljaju relevantne robe ili proizvode iz prehrambene i drvne industrije na tržište ili na raspolaganje na tržištu Unije te njihov izvoz. 

Republika Hrvatska podržava predmet i područje primjene uredbe. Uzimajući u obzir participiranje relevantnih roba u globalnim trendovima gubitka šuma (deforestacije) uzrokovanih potrebama odnosno potrošnjom u EU-u koji su određeni nastavno na prethodno izrađene analize, RH podržava opći cilj uredbe da se doprinos Unije krčenju i propadanju šuma u svijetu smanji na najmanju moguću mjeru te da se smanji doprinos EU-a emisijama stakleničkih plinova i globalnom gubitku bioraznolikosti.
RH također podržava da se ova uredba jednako primjenjuje na stavljanje na tržište EU-a i stavljanje na raspolaganje na tržištu EU-a, kao i na izvoz iz EU-a. Nastavno na mogućnost proširivanja/dodavanja drugih ekosustava povrh šuma u područje primjene predmetne uredbe, RH smatra da je za sada uredbom adekvatno adresirano minimiziranje rizika stavljanja na tržište EU-a proizvoda koji dolaze iz lanaca opskrbe izravno povezanih s krčenjem i propadanjem šuma.
RH smatra da odredbe koje se odnose na kriterije održivosti za biogoriva i biomasu te izgrađene elektrane na biomasu, trebaju biti usklađene s odredbama Direktive o obnovljivim izvorima energije. Shodno navedenom kriteriji u predmetnoj uredbi ne bi trebali biti rigorozniji.

U pogledu definicija, RH u načelu podržava definicije navedene u članku 2. Prijedloga uredbe vezane uz održivo gospodarenje šumama, jer je definicija održivog gospodarenja šumama uključena i u nacionalno zakonodavstvo (Zakon o šumama). RH podržava definiciju pojma „forest degradation” na način da ona svakako obuhvati sve potencijalne uzročnike propadanja šuma, a ne samo one uzrokovane sječom. U pogledu terminologije korištene u hrvatskoj inačici Prijedloga uredbe, RH ističe kako ista ne odgovara postojećem nacionalnom zakonskom okviru te je potrebno riječ „krčenje” zamijeniti riječju „gubitak” a riječ „propadanje” zamijeniti riječju „degradacija”. Na navedeno će RH ukazati prilikom redakture hrvatske inačice teksta.

RH smatra kako na razini EU-a nije moguće uspostaviti jedinstveni pristup održivom gospodarenju šumama koji bi jednako odgovarao svim državama članicama te je važno uočiti različitosti i specifičnosti šumskih ekosustava ne samo među državama članicama, već i unutar njihovih jedinstvenih teritorija. RH smatra kako mjerila, kriteriji i pokazatelji održivog gospodarenja šumama trebaju biti fleksibilni, uz puno uvažavanje lokalnih šumskih ekosustava i vezanih praksi upravljanja i tradicije, te pri tome biti u potpunosti održivi i izvedivi.

RH smatra kako je u provedbi ove uredbe potrebno koristiti već postojeće administrativne kapacitete te iskustva kroz FLEGT uredbu (kojom je uspostavljen sustav za izdavanje dozvola za uvoz drvne sirovine u Europsku zajednicu) kao i razmjenu iskustava između država članica. Potrebno je izbjeći dodatna administrativna i financijska opterećenja kao i potencijalne pravne i postupovne praznine u prvim godinama primjene. RH stoga izražava zabrinutost vezanu uz administrativni teret zbog pojačanog nadzora većeg broja gospodarskih subjekata.

RH smatra kako je potrebno precizirati odredbe Prijedloga uredbe koje se odnose na postupak ispitivanja i prikupljanja informacija, posebno u dijelu koji se odnosi na usklađenost s nacionalnim standardima zemlje u kojoj se odvija proizvodnja proizvoda iz Priloga I.
RH smatra kako je u ovom trenutku obuhvaćen adekvatni broj predloženih roba kao izravnih i neizravnih uzročnika te mogućem nadopunjavanju popisa iz Priloga I. moraju prethoditi odgovarajuće analize, uzimajući u obzir i moguće dodatne troškove za gospodarstvo.

Što se to tiče rokova za implementaciju, RH smatra kako je potrebno osigurati što dulje prijelazno razdoblje u cilju pripreme za primjenu. Ujedno je bitno osigurati da konačni prijedlog teksta uredbe bude u potpunosti usklađen s pravilima Svjetske trgovinske organizacije i usklađen s međunarodnim pravilima u pogledu nediskriminacije. RH smatra izuzetno važnim osigurati da odredbe kojim se utvrđuju postupci dužne pažnje ne dovedu do prekomjernog administrativnog i financijskog opterećenja gospodarskih subjekata, naročito malih i srednjih poduzetnika. RH ujedno naglašava nužnost posvećenja maksimalne pažnje sprečavanju bilo kakvog narušavanja stabilnosti lanaca opskrbe na svjetskoj razini.

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora, bez rasprave, sukladno članku 152. stavku 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora, jednoglasno (8 glasova „za“) je utvrdio sljedeće:

MIŠLJENJE

Odbor podržava Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određenih roba i proizvoda povezanih s krčenjem i propadanjem šuma te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 995/2010 COM (2021) 706

Za izvjestitelja na sjednici Odbora za europske poslove određena je Sandra Benčić,  predsjednica Odbora. 

PREDSJEDNICA ODBORA
Sandra Benčić