Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Mišljenje Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o pošiljkama otpada i o izmjeni Uredbe (EU) br. 1257/2013 i Uredbe (EU) 2020/1056 COM (2021) 709, D.E.U. br. 21/027

23.03.2022.

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 31. sjednici održanoj   23. ožujka 2022. godine Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o pošiljkama otpada i o izmjeni Uredbe (EU) br. 1257/2013 i Uredbe (EU) 2020/1056 COM (2021) 709, koje je Odboru za zaštitu okoliša i prirode sukladno članku 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora dostavio Odbor za europske poslove, aktom od 15. veljače 2022. godine.   
Stajalište Republike Hrvatske o ovom Prijedlogu Direktive usvojila je Koordinacija za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske Zaključkom KLASA: 022-03/22-07/23,  Urbroj: 50301-21/22-22-2 na sjednici održanoj 1. veljače 2022. godine.
Stajalište Republike Hrvatske obrazložila je predstavnica Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja te istaknula da je ovim Prijedlogom uredbe o pošiljkama otpada odgovoreno na poziv izražen u Europskom zelenom planu i akcijskom planu za kružno gospodarstvo gdje se ističe potreba izmjene postojeće uredbe kako bi se: olakšala otprema pošiljaka otpada za ponovnu uporabu i recikliranje u EU-u; osiguralo da EU ne izvozi svoje probleme s otpadom u treće zemlje; suzbile nezakonite pošiljke otpada. Naime, različita primjena i provedba Uredbe o pošiljkama otpada, uz različito tumačenje njezinih odredbi na različitim razinama i u sustavima inspekcijskog nadzora, otežavali su njezinu provedbu na razini EU-a. Nedostatak kontrole izvoza iz EU-a, posebno otpada sa zelenog popisa, doveo je do gubitka resursa za industrije recikliranja u EU-u. Ujedno su nezakonite pošiljke otpada unutar EU-a te iz EU-a i prema EU-u pokazale  nedostatke provedbe i izvršenja Uredbe o pošiljkama otpada. Novom uredbom predlažu se mjere u cilju smanjenja nastanka otpada u EU-u te ograničavanja izvan EU-a (i to putem viših cijena izvoza otpada zbog novih zahtjeva) kako bi se potaknuo razvoj postojećih i budućih kapaciteta za recikliranje i druge vrste oporabe otpada unutar EU-a (zbog veće količine otpada koji ostaje u EU-u njegova cijena bi trebala biti niža) i time bi se omogućio prijelaz na kružno gospodarstvo i dekarbonizaciju industrije EU-a. To se prvenstveno odnosi na otpad od čelika, aluminija, bakra i papira, a onda i na plastični i sve više na tekstilni otpad. Radi rješavanja problema nezakonitih pošiljaka predlažu se strože odredbe o inspekcijama i sankcijama te snažnije uključivanje Europskog ureda za borbu protiv prijevara (OLAF). Ovim Prijedlogom uredbe u pravu EU-a provode se odredbe Baselske konvencije i Odluke OECD-a. 
RH podržava donošenje novog zakonodavnog okvira za pošiljke otpada i predložene odredbe kojima se osigurava: potpuna digitalizacija svih postupaka – obveza elektroničke razmjene podataka  koji se odnose na pošiljke otpada između DČ, posebno za otpad sa „zelenog popisa”; ubrzavanje postupaka za pošiljke otpada koje su namijenjene oporabi kroz certificiranje postrojenja za oporabu otpada - „postrojenja koja imaju prethodno odobrenje”; utvrđivanje usklađene klasifikacije otpada na razini EU (npr. pragovi onečišćenja) radi izbjegavanja fragmentacije tržišta otpada zbog različitih interpretacija o razvrstavanju (ne)opasnog otpada, kao i utvrđivanjem razlike je li određena tvar ili predmet otpadom ili ne (primjena kriterija za nusproizvode i ukidanje statusa otpada iz čl. 5. i 6. Okvirne direktive o otpadu); pojednostavljivanje izračuna financijskih jamstava koja subjekti moraju imati prije nego što pošalju „prijavljeni” otpad (neopasni otpad koji podliježe posebnom nadzoru, npr. miješani komunalni i nesortirani plastični otpad) u drugu DČ; novi i stroži uvjeti za pošiljke namijenjene odlaganju ili spaljivanju, tako da su ti postupci dopušteni samo u ograničenim i opravdanim slučajevima. Republika Hrvatska ujedno podržava: utvrđivanje popisa zemalja od strane EK, a koje nisu članice OECD-a, za uvoz neopasnog otpada iz EU koje će to morati zatražiti od EK i dokazati  da su ga spremne oporabiti na način prihvatljiv za okoliš; obustava izvoza u države na koje se primjenjuje Odluka OECD-a od strane EK u slučaju naglog porasta izvoza i utvrđenog rizika za okoliš; razvijanje konkretnih kriterija kako bi se spriječilo da se otpad lažno predstavlja kao „rabljena roba”, za pojedine kategorije „problematičnih“ proizvoda (npr. rabljena vozila i baterije) te suzbijanje nezakonitih pošiljaka. Republika Hrvatska također podržava što će poduzeća koja se bave izvozom iz EU trebati obavljati neovisne revizije svojeg izvoza otpada izvan EU (uvjet za odobrenje izvoza je da revizija pokaže da se u predmetnim postrojenjima taj otpad obrađuje na način prihvatljiv za okoliš).
Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora, bez rasprave, sukladno članku 152. stavku 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora, jednoglasno (10 glasova „za“) je utvrdio sljedeće:

                                                               MIŠLJENJE

Odbor podržava Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o pošiljkama otpada i o izmjeni Uredbe (EU) br. 1257/2013 i Uredbe (EU) 2020/1056 COM (2021) 709

Za izvjestitelja na sjednici Odbora za europske poslove određena je Sandra Benčić,  predsjednica Odbora. 

   

PREDSJEDNICA ODBORA

                                                            Sandra Benčić