Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 53. sjednici, održanoj 11. travnja 2019., razmotrio je Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o stavljanju na tržište i uporabi prekursora eksploziva te izmjeni Priloga XVII. Uredbi (EZ) br. 1907/2006 i stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 98/2013 o stavljanju na tržište i uporabi prekursora eksploziva COM (2018) 209, D.E.U. br. 19/009, koje je Odbor za europske poslove na temelju članka 154. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora proslijedio Odboru za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost aktom od 12. ožujka 2019.
Predmetno Stajalište Republike Hrvatske usvojila je Koordinacija za vanjsku i europsku politiku i ljudska prava Vlade Republike Hrvatske Zaključkom: Klasa:022-03/18-07/583, Urbroj: 50301-23/22-18-1, na sjednici održanoj 10. prosinca 2018.
Temeljem članka 154. stavka 1., a u svezi s člankom 69. Poslovnika Hrvatskoga sabora Odbor je predmetno Stajalište raspravio kao matično radno tijelo.
Stajalište Republike Hrvatske ukratko je obrazložio predstavnik Vlade RH iz Ministarstva unutarnjih poslova, te istaknuo da su ograničenja za stavljanja na tržište, uvođenje, posjedovanje i uporabu određenih prekursora eksploziva uvedena već 2014. godine kada je stupila na snagu Uredba (EU) br. 98/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o stavljanju na tržište i uporabi prekurosa eksploziva. Republika Hrvatska je sukladno odredbama te Uredbe, ispunila obvezu donošenja provedbenog zakona kojim su uspostavljena nadležna tijela (ministarstvo nadležno za zdravlje, ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za unutarnje poslove) i nacionalna točka za kontakt za prijavu sumnjivih transakcija ili značajnih nestanaka ili krađa tvari ili smjesa.
Analizom rezultata primjene Uredbe br. 98/2013 utvrđeno je da ograničenja i kontrole koje su ugrađene u odredbe Uredbe nisu dovoljne, te se pristupilo pripremi nove uredbe.
Zaključno je istaknuo da Republika Hrvatska u svome Stajalištu podržava kompromisno rješenje da se izmjene Priloga I. i Priloga II. Uredbe donose putem delegiranih akata Komisije na način da se Europskoj komisiji daje ovlast izmjene samo graničnih vrijednosti tvari navedenih u Prilogu I., dok bi u Prilogu II. mogla dodavati nove tvari, uz poziv upućen Europskoj komisiji da prilikom bilo kakvih izmjena konzultira stručnjake država članica i pritom uzme u obzir njihovo mišljenje.
RH podržava i izmjene Uredbe kojima se preciziraju obveze gospodarskih subjekata i nadležnih inspekcijskih službi kojima se dodatno ograničava dostupnost prekursora eksploziva, a što će inspekcijskim tijelima RH, uz uvjet da se zadrži dosadašnji pristup (neizdavanje dozvole pojedincima), olakšati provedbu i nadzor, kao i uspostavu sustava nadzora on-line tržišta prekursora eksploziva, odnosno posrednika na internetu.
U raspravi je postavljeno pitanje da li je nadležnost za izmjene Priloga I. i II. Uredbe dana u nadležnost Europskoj komisiji ili nekoj vanjskoj agenciji, predstavnik predlagatelja je istaknuo da je donošenje takvih izmjena u nadležnosti Europske komisije te de se donose putem delegiranih akata Komisije.
Nakon rasprave, Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost je jednoglasno, sa 7 glasova „ZA“, donio sljedeće
MIŠLJENJE
Podržava se Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o stavljanju na tržište i uporabi prekursora eksploziva te izmjeni Priloga XVII. Uredbi (EZ) br. 1907/2006 i stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 98/2013 o stavljanju na tržište i uporabi prekursora eksploziva COM (2018) 209.
PREDSJEDNIK ODBORA
Ranko Ostojić