Odbor za gospodarstvo

Mišljenje Odbora za gospodarstvo o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni direktiva 2005/29/EZ i 2011/83/EU u pogledu jačanja položaja potrošača u zelenoj tranziciji boljom zaštitom od nepoštenih praksi i boljim informiranjem COM (2022) 143 - D.E.U. br. 22/004

15.06.2022.

Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je na 42. sjednici održanoj 15. lipnja 2022. razmotrio Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni direktiva 2005/29/EZ i 2011/83/EU u pogledu jačanja položaja potrošača u zelenoj tranziciji boljom zaštitom od nepoštenih praksi i boljim informiranjem COM (2022) 143, koje je predsjedniku Odbora za gospodarstvo, sukladno članku 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora, dostavio predsjednik Odbora za europske poslove, aktom od 6. svibnja 2022. godine.

Koordinacija za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske, usvojila je predmetno Stajalište, Zaključkom: Klasa: 022-03/22-07/146, Urbroj: 50301-21/22-22-2, na sjednici održanoj 26. travnja 2022. godine. 

Stajalište Republike Hrvatske (RH) obrazložio je predstavnik Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, koje je i nositelj izrade prijedloga okvirnog Stajališta.

Predstavnik predlagatelja je istaknuo da je Europska komisija 30. ožujka 2022. godine usvojila Prijedlog direktive o izmjeni Direktive 2005/29/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 11. svibnja 2005. o nepoštenoj poslovnoj praksi poslovnog subjekta u odnosu prema potrošaču na unutarnjem tržištu i o izmjeni Direktive Vijeća 84/450/EEZ, direktiva 97/7/EZ, 98/27/EZ i 2002/65/EZ Europskog parlamenta i Vijeća, kao i Uredbe (EZ) br. 2006/2004 Europskog parlamenta i Vijeća („Direktiva 2005/29/EZ”) (SL L 149, 11.6.2005.) i Direktive 2011/83/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2011. o pravima potrošača, izmjeni Direktive Vijeća 93/13/EEZ i Direktive 1999/44/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te o stavljanju izvan snage Direktive Vijeća 85/577/EEZ i Direktive 97/7/EZ Europskog parlamenta i Vijeća („Direktiva 2011/83/EU”) (SL L 304,22.11.2011.). 

Taj je prijedlog bio jedna od inicijativa utvrđenih u Novoj strategiji za potrošače i Akcijskom planu za kružno gospodarstvo te se nadovezuje na Europski zeleni plan. 

Cilj Prijedloga jest pridonijeti kružnom, čistom i zelenom gospodarstvu EU-a tako što će se potrošačima omogućiti donošenje informiranih odluka o kupnji i time pridonijeti održivijoj potrošnji. 

Prijedlog je usmjeren na nepoštene poslovne prakse koje potrošače dovode u zabludu u pogledu odabira održive potrošnje poput prakse manipulativnog zelenog marketinga, tj. zavaravajuće tvrdnje o prihvatljivosti proizvoda za okoliš (tzv. greenwashing), zatim prakse ranog zastarijevanja, tj. prijevremenih kvarova robe te korištenja nepouzdanih i netransparentnih oznaka održivosti. 

Predstavnik predlagatelja je naglasio da Prijedlog sadrži šest članaka te je ukratko izložio njihov sadržaj:
•    člankom 1. mijenja se Direktiva 2005/29/EZ ažuriranjem popisa obilježja proizvoda u pogledu kojih se trgovčevo obmanjivanje potrošača može smatrati zavaravajućom radnjom. Popis obilježja proizvoda u pogledu kojih trgovac ne smije obmanjivati potrošača u članku 6. stavku 1. Direktive 2005/29/EZ izmijenjen je kako bi uključivao „okolišni ili društveni učinak“, „trajnost“ i „mogućnost popravka“. U pogledu poslovnih praksi koja se smatraju zavaravajućim radnjama ako potrošače navode ili je vjerojatno da će ih navesti na donošenje odluke o transakciji koju inače ne bi donijeli, u članak 6. stavak 2. Direktive 2005/29/EZ dodane su dvije dodatne prakse;
•    člankom 2. izmjenjuje se Direktiva 2011/83/EU u pogledu predugovornih informacija koje potrošačima treba pružiti pri sklapanju ugovora na daljinu i izvan poslovnih prostorija te sklapanju ugovora koji nisu sklopljeni na daljinu ili izvan poslovnih prostorija, posebno u pogledu informacija o trajnosti i mogućnosti popravka robe. Također se izmjenjuje u pogledu informacija s kojima potrošači moraju biti upoznati neposredno prije naručivanja kad je riječ o ugovorima na daljinu koji se sklapaju elektronički. Kad je riječ o predugovornim informacijama koje potrošačima treba pružiti pri sklapanju ugovora koji nisu ugovori koji se sklapaju na daljinu ili izvan poslovnih prostorija, na popis koji sadržava informacije koje potrošaču treba pružiti na jasan i razumljiv način dodano je šest dodatnih stavki (informacije o postojanju i duljini proizvođačeva komercijalnog jamstva trajnosti za sve vrste robe, ako je proizvođač te informacije stavio na raspolaganje, informacije o tome da proizvođač nije dostavio nikakve informacije o postojanju proizvođačeva jamstva trajnosti za robu koja koristi energiju, informacije o postojanju i duljini razdoblja u kojem se proizvođač obvezuje pružiti ažuriranja softvera za robu s digitalnim elementima, informacije o postojanju i duljini razdoblja u kojem se pružatelj sadržaja i usluga obvezuje osigurati ažuriranja softvera za digitalni sadržaj i digitalne usluge,  ocjenu popravljivosti robe kako je primjenjivo prema pravu Europske unije, ostale informacije o popravku ako ocjena popravljivosti nije dostupna na razini Europske unije);
•    u članku 3. predviđeno je da Komisija podnosi izvješće o primjeni Direktive Europskom parlamentu i Vijeću najkasnije do pet godina nakon donošenja;
•    u članku 4. predviđen je rok do 18 mjeseci za usklađivanje nacionalnog zakonodavstva s ovom Direktivom;
•    u članku 5. utvrđuje se da će Direktiva stupiti na snagu dvadesetog dana od dana objave u Službenom listu Europske unije.
•    članak 6. propisuje adresate.
    
S obzirom na to da i RH  bilježi sve više primjera manipulativnog zelenog marketinga, podržava Prijedlog direktive koja propisuje jasne i određene odredbe o zabrani korištenja određenih tvrdnji trgovaca prije, tijekom i nakon sklapanja ugovora, koje mogu zavarati potrošača o obilježjima robe i to što se određena postupanja trgovaca zabranjuju i tzv. crnom listom zavaravajuće poslovne prakse.

Smatrajući da je u ovom dijelu dosad postojala pravna praznina, RH posebno pozdravlja uređenje obveza trgovaca, posebice internetskih posrednika, vezano uz alate putem kojih se pružaju informacije o održivosti te uređenje obveze obavještavanja potrošača o ažuriranjima softvera robe s digitalnim elementima te digitalnih usluga i sadržaja, koje potrošaču omogućuju usporedivost proizvoda prije kupnje. 
RH podržava uređenje obveze informiranja trgovaca o mogućnostima popravka robe, ali i smatra da je potrebno jasnije definirati okolnosti kojima se utvrđuje nepoštena poslovna praksa, zatim što se misli pod pojmom besplatnog ažuriranja te predlaže da se rok za provedbu Prijedloga direktive s 18 mjeseci produži na 24 mjeseca. 

U raspravi je primijećeno da je RH imala određene primjedbe u odnosu na Prijedloga direktive vezano uz produženje rokova, kao i primjedbu nomotehničke prirode. 

Nakon provedene rasprave Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je jednoglasno, sa 8 (osam) glasova „ZA” odlučio predložiti Odboru za europske poslove Hrvatskoga sabora sljedeće


M I Š LJ E NJ E


Podržava se Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni direktiva 2005/29/EZ i 2011/83/EU u pogledu jačanja položaja potrošača u zelenoj tranziciji boljom zaštitom od nepoštenih praksi i boljim informiranjem COM (2022) 143

PREDSJEDNIK ODBORA

Žarko Tušek