Odbor za zdravstvo i socijalnu skrb

Izvješće Odbora za zdravstvo i socijalnu skrb o Prijedlogu zakona o Hrvatskom Crvenom križu, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 534

Odbor za zdravstvo i socijalnu skrb na 41. sjednici  Odbora, održanoj 28. travnja 2010. godine, raspravio je Prijedlog zakona o Hrvatskom Crvenom križu, s Konačnim prijedlogom zakona koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 15. travnja 2010. godine.

Odbor je Zakon raspravio kao matično radno tijelo, sukladno članku 76.a Poslovnika Hrvatskoga sabora.

U uvodnom obrazloženje predstavnik predlagatelja istaknuo je da je u odnosu na važeći Zakon o Hrvatskom Crvenom križu (NN, broj 92/01 i 28/03), u ovom zakonskom prijedlogu kvalitetnije i preciznije definirano humanitarno djelovanje i rad Hrvatskog Crvenog križa, njegovo ustrojstvo, javne ovlasti, djelovanje i financiranje. Implementacijom III.  Dopunskog protokola Ženevskih konvencija iz 2005. godine u ovaj zakonski prijedlog, gdje je usvojen dodatni znak raspoznavanja i zaštite „crveni kristal“, hrvatsko se  zakonodavstvo u ovom dijelu u potpunosti usklađuje s promjenama i prihvaćenim standardima u međunarodnoj zajednici.

U opširnoj raspravi posebno je istaknut značaj i uloga Hrvatskog Crvenog križa u Domovinskom ratu i poraću, njegovo djelovanje u rješavanju humanitarnih ciljeva u miru, zaštiti i unapređenju zdravlja, socijalne skrbi, zdravstvenog i humanitarnog odgoja, organiziranju prihvata i raspoređivanju humanitarne pomoći, koordiniranju i provedbi akcija solidarnosti za pomoć osobama u potrebi i žrtvama oružanih sukoba kao i populariziranje dobrovoljnog davanja krvi. Njegovo djelovanje je posebice prepoznato u situacijama prirodnih, ekoloških, tehnoloških i drugih nesreća.

Tijekom rasprave, izražena je bojazan da će primjenom čl. 30, stavka 2. i 3. biti znatno smanjena financijska potpora Hrvatskom Crvenom križu na razini osiguranja sredstava iz prihoda poslovanja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, te da  će biti dovedeno u pitanje funkcioniranje i provođenje već uspostavljenih programa. Naime, u tom članku smanjuje se razina izdvajanja jedinica lokalnih i područnih (regionalnih) samouprava u odnosu na prethodni zakon.

Novim zakonskim prijedlogom rješava se i novonastali problem u pružanju usluga smještaja i prehrane osobama kojima je to potrebno iz zdravstvenih, socijalnih i drugih razloga te za članove Hrvatskoga Crvenog križa. Navedene usluge donošenjem Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti (NN br. 138/06) te Zakona o pružanju usluga u turizmu (NN br. 68/07), Hrvatski Crveni križ ne bi mogao obavljati jer bi se nalazio u prekršaju, neovisno o tome da ih obavlja kao neprofitna organizacija i bez stjecanja dobiti. Ovim zakonskim prijedlogom utvrđeno je da se pružanje usluga smještaja i prehrane u objektima Crvenog križa kao i prijevoza ne smatraju  turističkom i ugostiteljskom djelatnošću. Zakonom se uređuje da se Hrvatski Crveni križ i njegovi ustrojstveni oblici osnivaju, djeluju i prestaju s djelovanjem sukladno odredbama zakona kojim se uređuje osnivanje i djelovanje udruga.

Također je naglašen značaj i uloga osnivanja Službe spašavanja života na vodi i ekološke zaštite priobalja. Pozitivnim je ocijenjeno ustrojavanje Službe traženja kroz Nacionalni ured službe traženja u Središnjem uredu Hrvatskoga Crvenoga križa, što proizlazi i iz obveza Ženevskih konvencija i Dopunskih protokola I. i II.

Nakon rasprave, članovi Odbora su većinom glasova (uz jedan glas „suzdržan“) odlučili predložiti Hrvatskom saboru na usvajanje

ZAKON O HRVATSKOM CRVENOM KRIŽU

uz jednoglasno utvrđene sljedeće amandmane:

Amandman I
 
U članku 10. stavku 1. točka mijenja se i glasi:
„5. organiziraju i provode prijevoz robe u humanitarne i druge svrhe, prijevoz osoba s invaliditetom, kroničnih bolesnika, starih i nemoćnih te osoba s tjelesnim ili mentalnim oštećenjem, dobrovoljnih davatelja krvi i članova Crvenog križa“.

Obrazloženje

Tekst Zakona na ovaj način usklađuje se terminološki s Konvencijom o pravima osoba s invaliditetom.

Amandman II

U članku 30. iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
„Hrvatski Crveni križ i njegovi ustrojstveni oblici uz sredstva iz stavka 1. ovoga članka mogu steći i druga sredstva jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave sukladno ugovoru  s jedinicom lokalne ili područne (regionalne) samouprave.

Dosadašnji stavak 4. postaje stavak 5.

Obrazloženje

Predloženim amandmanom omogućava se da Hrvatski Crveni križ i njegovi ustrojstveni oblici uz sredstva određena u članku 30. mogu steći i druga sredstva jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave sukladno ugovoru  s jedinicom lokalne ili područne (regionalne) samouprave.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio prof. dr. sc. Andriju Hebranga, dr. med., predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

prof. dr. sc. Andrija Hebrang, dr. med.