Odbor za zdravstvo i socijalnu politiku na 18. sjednici Odbora, održanoj 22. siječnja 2013. godine, raspravio je Prijedlog zakona o dadiljama, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 29. studenoga 2012. godine.
Odbor je Prijedlog zakona raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno članku 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Kako je u uvodnom izlaganju istaknula predstavnica predlagatelja, neizostavan dio potpora obitelji u podizanju i odgoju djece u dijelu socijalne (obiteljske) politike, koji se odnose na skrb o djeci, čine izvaninstitucijski oblici skrbi o djeci. Takve usluge (servisi) inače su deficitarni u Republici Hrvatskoj. Stoga, potreba za razvojem djelatnosti dadilje kao izvaninstitucijskog oblika skrbi o djeci, predstavlja nadogradnju postojećeg sustava. Mjere Nacionalne obiteljske politike predstavljaju utemeljenje za uređenje tog područja, podrazumijevajući nadzor i stručno praćenje od strane nadležnih institucija, veću kvalitetu usluga, sigurnost i bolju zaštitu djece i roditelja, veću zaposlenost u području obiteljskih usluga te profesionalizaciju usluge dadilje u okviru obavljanja djelatnosti dadilje.
U raspravi je istaknuto da dosadašnje nepostojanje zakonskog uređenja u području izvaninstitucijskog oblika skrbi o djeci nije istodobno predstavljalo nepoduzimanje određenih mjera osposobljavanja osoba za obavljanje poslova dadilje i nepostojanje takvih oblika skrbi. Predloženim zakonskim okvirom te profesionalizacijom usluge dadilje omogućit će se ujedno suzbijanje "sive ekonomije" u dijelu socijalno nezaštićenih oblika rada i dat će doprinos poticanju poduzetništva.
Članovi Odbora su se u raspravi osvrnuli na mogućnost subvencioniranja obavljanja djelatnosti dadilje od strane jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, koje na svom području nemaju organiziranu skrb o djeci predškolskog uzrasta. Prema mišljenju članova Odbora, to će svakako doprinijeti aktivnijoj potpori zajednice skrbi o djeci i potpori njihovim obiteljima, međutim, izražena je i bojazan od nedostatnih sredstava, obzirom da su pojedine jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave već usmjerile svoja sredstva na druge programe.
U raspravi je istaknuta i uloga obiteljskih centara, koji za područje svoje nadležnosti vode imenik dadilja te provode, uz inspektore nadležnog ministarstva i Državnog inspektorata, stručni nadzor. Obavljanje stručnog nadzora predstavlja važno pitanje za daljnji uvid u kvalitetu usluga i uvjeta u kojima se djelatnost odvija, mišljenje je članova Odbora. Do drugog čitanja, po mišljenju članova Odbora, potrebno je razmotriti zakonske odredbe koje propisuju o koliko se djece može istovremeno skrbiti, posebice ako se radi o skrbi djeteta s teškoćama u razvoju, pitanje određivanja cijene rada kako bi se uskladila kvaliteta skrbi i isplativost obavljanja djelatnosti, pitanje rokova prilagodbe te uvjete i način registracije djelatnosti.
Zakonsko uređenje djelatnosti i poslova dadilje je neophodno i predstavlja iskorak u području izvaninstitucijske skrbi o djeci. Izrada ovog zakona predstavlja podlogu za stvaranje transparentnog i pravno sigurnog sustava za skrb o djeci, složili su se prisutni.
Nakon rasprave, članovi Odbora su jednoglasno odlučili predložiti Hrvatskom saboru na usvajanje
zaključak
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o dadiljama u tekstu kako ga je predložila Vlada Republike Hrvatske.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izražena u raspravi dostavit će se predlagatelju da ih uzme u obzir prilikom izrade Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Biljanu Borzan, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Biljana Borzan