Odbor za zdravstvo i socijalnu politiku na svojoj 47. sjednici održanoj 15. svibnja 2014. raspravljao je o Konačnom prijedlogu obiteljskog zakona koji je predsjedniku Hrvatskoga sabor dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 17. travnja 2014.
Odbor je o Konačnom prijedlogu zakona raspravljao kao zainteresirano radno tijelo, sukladno s člankom 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Govoreći o novinama i razlikama u drugom čitanju predstavnica predlagatelja je u uvodnom dijelu istaknula da su u odnosu na Prijedlog zakona, kod ostvarivanja zajedničke roditeljske skrbi pojačani mehanizmi kad se donosi odluka da roditeljsku skrb vrši samo jedan roditelj. Uvedeni su mehanizmi koji mogu manipulativnom roditelju postaviti granice kako ne bi štetio djetetu; od financijskih sankcija, naknada štete, pa do odluke koja može dovesti do promjene skrbništva. Izmjene su također prisutne i u dijelu posvojenja. Izmijenjena je odredba o obveznom smještaju djeteta s ciljem posvojenja u obitelj najprikladnijeg potencijalnog posvojitelja, na način da se definira mogućnost da dijete ostvaruje osobne kontakte s potencijalnim posvojiteljem radi bolje zaštite djeteta i procjene je li posvojenje u interesu djeteta. Izmijenjene su i odredbe o presumpciji bračnog očinstva a do kraja godine educirat će se još medijatora koji će biti raspoređeni po Centrima za socijalnu skrb. Iz tog razloga program medijacije kreće od iduće godine, iako će novi Zakon stupiti na snagu 1. srpnja 2014. Također su precizirane odredbe koje se odnose na Centar za posebno skrbništvo.
Odboru je dostavila pisane primjedbe na navedeni akt Udruga za društvenu afirmaciju osoba s duševnim smetnjama Sjaj, koja pozdravlja promjene koje su namijenjene pojačanoj zaštiti osoba lišenih poslovne sposobnosti te napuštanje instituta potpunog lišenja poslovne sposobnosti. U tom smislu smatraju potrebnim od strane predlagatelja, dodatnu obvezu formiranja stalnog radnog tijela koje će raditi na sustavnim promjenama zakonodavstva kako bi se prava osoba s invaliditetom u Republici Hrvatskoj osigurala prema međunarodnim standardima.
U raspravi su pohvaljeni napori da se u najvećoj mogućoj mjeri sustavno unaprijedi obiteljskopravna zaštita djece i odraslih osoba s invaliditetom na način da se implementiraju suvremene međunarodne smjernice i preporuke, međutim, istovremeno je izražena i bojazan provedivosti u praksi, s obzirom na nedovoljan broj pratećih „servisnih“ službi, nedovoljan broj i ekipiranost stručnih radnika te nedostatna financijska sredstva. Pojedini članovi Odbora mišljenja su da je rok pripreme cijelog sustava za primjenu ovog Zakona prekratak.
Tijekom rasprave ponovo je izraženo mišljenje da bi muškarcu i ženi koji žive u izvanbračnoj zajednici trebalo omogućiti pravo na posvojenje djeteta, tim više što se posvojenje može dozvoliti osobi koja primjerice živi sama, ali ne i izvanbračnoj zajednici. Argumenti predlagatelja koji govore u prilog zaštite prava djeteta u slučajevima prestanka takve zajednice, u raspravi nisu u potpunosti prihvaćeni.
Rasprava je provedena i o članku 88. stavak 2., koji se odnosi na informirani pristanak djeteta na medicinske zahvate. S tim u vezi iznijete su primjedbe o nedorečenosti (o kojima se ozbiljnijim zahvatima radi) kao i provedivosti u praksi.
Nakon obrazloženja predlagatelja članovi Odbora su većinom glasova (6 glasova „za“, 1 „suzdržan“ i 2 „protiv“) odlučili predložiti Hrvatskom saboru da donese
OBITELJSKI ZAKON
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio prof.dr.sc. Romanu Jerković, dr.med., predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
prof.dr.sc. Romana Jerković, dr.med.