Odbor za zdravstvo i socijalnu politiku na svojoj 8. sjednici održanoj 19. svibnja 2016. raspravljao je o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopuni Zakona o socijalnoj skrbi, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 12. svibnja 2016. Odbor je o Zakonu raspravljao kao matično radno tijelo, sukladno s člankom 85. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
U uvodnom dijelu predstavnik predlagatelja istaknuo je razloge za donošenja zakona po hitnom postupku, s obzirom na to da je sukladno Nacionalnom programu reformi za 2016., nužno odgoditi primjenu odredbe Zakona o socijalnoj skrbi prema kojoj je određeno uspostavljanje Jedinstvenog centra za Naknade (JCN) s 1. lipnjem 2016., jer nisu osigurani odgovarajući organizacijski i administrativni uvjeti za uspostavu JCN-a te bi se narušila pravna sigurnost korisnika pojedinih prava i usluga u sustavu.
Naime, posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj skrbi (NN, br. 99/15), kao prvi korak prema uspostavljanju JCN-a određen je prelazak nadležnosti za priznanje prava na zajamčenu minimalnu naknadu (ZMN) s centara za socijalnu skrb na urede državne uprave u županiji, odnosno nadležni ured Grada Zagreba, s danom 1. lipnja 2016. Ujedno je propisano da će istim danom nadležni uredi državne uprave u županiji preuzeti nedovršene predmete za priznanje prava na ZMN. Zbog redefiniranja načina uspostave JCN-a te složenosti operativnih radnji potrebnih za njegovu uspostavu, ovim izmjenama Zakona o socijalnoj skrbi navedeni datum prebacivanja nadležnosti za priznanje prava na ZMN prolongira se na 1. ožujka 2017.
Također, potrebno je omogućiti zakonsko uporište za usklađivanje pojedinih cijena socijalnih usluga koje domovi socijalne skrbi i centri za pružanje usluga u zajednici kojima je osnivač Republika Hrvatska pružaju u mreži socijalnih usluga. Budući da su izrade podloga za provedbu novog postupka ugovaranja u tijeku i zahtijevaju izradu znatnog broja podzakonskih propisa, donošenje odluke o utvrđivanju cijena socijalnih usluga predviđa se do kraja 2016.
Najviše nedoumica u raspravi potaknuli su razlozi povećanja izdataka pružateljima socijalnih usluga, jer im novi Zakon o socijalnoj skrbi, koji je stupio na snagu 1. siječnja 2014. i koji se uskladio sa Zakonom o energiji, ne daje povlastice vezane za povlaštene cijene energenata, odnosno niže tarife za energente struju i plin.
U raspravi članovi Odbora složili su se s važnošću poboljšanja kvalitete usluga u svim domovima socijalne skrbi, u kojima korisnik treba biti na prvome mjestu. Cijene smještaja u domovima čiji je osnivač Republika Hrvatska trebale bi se izjednačiti s cijenom smještaja domova u privatnom vlasništvu, a država bi trebala sufinancirati razliku smještaja, istaknuto je u raspravi.
Nakon provedene rasprave članovi Odbora jednoglasno su (8 glasova „za“) odlučili predložiti Hrvatskom saboru na usvajanje
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNI ZAKONA O SOCIJALNOJ SKRBI
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr. sc. Ines Strenja-Linić, dr. med., predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
dr. sc. Ines Strenja-Linić, dr. med.