Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 17. sjednici održanoj 22. siječnja 2013. godine, Prijedlog zakona o tržištu električne energije, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 12. prosinca 2012. godine uz prijedlog da se sukladno članku 161. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.
Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao zainteresirano radno tijelo.
U uvodnom obrazloženju predstavnici predlagatelja istaknuli su da se donošenjem ovoga Zakona vrši daljnje usklađenje hrvatskog zakonodavstva s tzv. trećim paketom energetskih propisa Europske unije. U tom cilju Zakon donosi niz novina, posebice u području koje uređuje obvezu javne usluge, sigurnost opskrbe električnom energijom, prijenos i distribuciju električne energije, liberalizaciju tržišta električne energije te zaštitu kupaca. Uz detaljnije obrazloženje novih zakonskih rješenja, istaknuto je da se ovim Zakonom stvaraju uvjeti za sigurnu i kvalitetnu opskrbu električnom energijom, razvoj tržišta, konkurentnost cijena električne energije, zaštitu kupaca te učinkovitu proizvodnju i korištenje električne energije.
Nakon uvodnog obrazloženja u raspravi je posebna pozornost dana problematici razdvajanja mrežne djelatnosti prijenosa električne energije od djelatnosti proizvodnje i opskrbe električnom energijom, a koja se sukladno pravnoj stečevini Europske unije može ostvariti izborom jednog od tri modela: 1) vlasničkim razdvajanjem operatora prijenosnog sustava u kojem vlasnik mreže postaje samostalni operator prijenosnog sustava, 2) razdvajanjem po modelu neovisnog operatora sustava ili 3) razdvajanjem po modelu neovisnog operatora prijenosa. Budući da pisano obrazloženje predloženog zakona ne sadržava informaciju o strateškom opredjeljenju Vlade Republike Hrvatske vezano za pitanje daljnjih reformskih zahvata te da su u predloženom Zakonu definirani uvjeti za sva tri modela razdvajanja mrežne djelatnosti prijenosa, postavljeno je pitanje po kom će se modelu restrukturirati HEP d.d. Posebice je interes iskazan za problematiku vlasništva nad prijenosom tj. zadržava li HEP 100%-tno vlasništvo nad prijenosom električne energije bez mogućnosti privatizacije izdvojene djelatnosti prijenosa.
Predstavnica predlagatelja dodatno je obrazložila da su predloženim Zakonom definirani uvjeti za sva tri modela te da se njime ne prejudicira način restrukturiranja HEP-a d.d. već da je HEP d.d. zadužen da donese navedenu odluku o izboru modela.
O ovakvom zakonskom rješenju izraženo je neslaganje. Naglašeno je da država ta koja treba definirati najpovoljnije moguće rješenje organizacije HEP-a d.d. te da izbor najbolje ponuđene opcije ne treba prepustiti samom HEP-u d.d. Ujedno je istaknut značaj energetskog sektora za gospodarski sektor i građane RH te ukazano na vrijednost gospodarskih resursa kojima ovaj sektor raspolaže. Ocjenjeno je da je Vlada Republike Hrvatske, vodeći računa o društvenoj i gospodarskoj koristi za RH i zaštiti hrvatskih nacionalnih interesa, trebala jasno odrediti najpovoljniji model razdvajanja mrežne djelatnosti prijenosa električne energije.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (6 glasova „za“ i 3 glasa „suzdržan“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O TRŽIŠTU ELEKTRIČNE ENERGIJE
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Branko Bačić, dipl.ing.