Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Prijedlogu zakona o posebnom porezu na motorna vozila, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 245

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 17. sjednici održanoj 22. siječnja 2013. godine, Prijedlog zakona o posebnom porezu na motorna vozila, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 10. siječnja 2013. godine uz prijedlog da se sukladno članku 161. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.

Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao zainteresirano radno tijelo.

U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja istaknuo je da se u cilju usklađivanja s propisima Europske unije predlaže izmjena ovog poreznog oblika. Predloženim zakonom uvodi se kombinirani sustav oporezivanja kojim bi se posebni porez na motorna vozila utvrđivao na temelju postotka od prodajne (tržišne) cijene, kao vrijednosnog kriterija te postotka od prodajne (tržišne) cijene ovisno o emisiji CO2, kao ekološkog kriterija. Prijedlog zakona predviđa da bi osnovica za oporezivanje posebnim porezom na motorna vozila za nova vozila bila njihova prodajna cijena, dok bi za rabljena vozila to bila tržišna cijena. Ovim mjerama nastoji se poticati kupnju ekološki prihvatljivih vozila, smanjiti uvoz rabljenih automobila te tako doprinijeti ostvarivanju ciljeva RH za smanjenjem emisija ugljičnog dioksida.

Nakon uvodnog obrazloženja u raspravi je podržano uvođenje ekološkog kriterija u sustav obračuna posebnog poreza na motorna vozila upravo zbog značajnog udjela motornih vozila u emisiji ugljičnog dioksida.

Izraženo je stajalište da se predloženim modelom oporezivanja naglasak ipak prioritetno dao na fiskalni dio te da se nije u dovoljnoj mjeri sagledala ekološka komponenta. U tom smislu navedeni su primjeri modela oporezivanja nekih europskih država koje su u cilju poticanja kupnje ekološki prihvatljivih motornih vozila uvele značajnije bonuse za kupnju takvih vozila. Ocijenjeno je da bez uvođenja izdašnijih bonusa za kupnju motornih vozila s manjom emisijom CO2, kao i kupnju hibridnih električnih vozila, neće biti postignut efekt uvedene ekološke komponente ovog oblika oporezivanja.

Uočeno je da se predloženim zakonom uvodi nov način obračuna posebnog poreza pri čemu bi sada porezna osnovica (prodajna cijena) bila definirana kao maloprodajna cijena novog motornog vozila s carinom i porezom na dodanu vrijednost te bez posebnog poreza, a u koju se uključuje i vrijednost dodatne opreme ugrađene u motorno vozilo. U kontekstu provođenja akcijskih prodaja, raspravljano je o učincima ovakvog načina obračuna posebnog poreza na visinu obračunate trošarine te moguće pojave da ona ne slijedi ekološki princip uveden predloženim Zakonom.

Ukazano je na važnost poštivanja načela namjenskog trošenja sredstava prikupljenih s osnove ekološke naknade ili poreza za financiranje zaštite okoliša i prirode. Naglašena je nužnost da se obračunat i prikupljen posebni porez na motorna vozila, u dijelu u kom je obračunat po ekološkom kriteriju, zasebno iskaže i namjenski koristi za zaštitu okoliša, odnosno smanjenje emisija CO2. U tom kontekstu ponovno je ukazano na upitnost značajnih izmjena sustava poticanja proizvodnje biogoriva donošenjem Zakona o izmjenama zakona o biogorivima za prijevoz („Narodne novine“ br. 144/2012.) kojima se naknada za poticanje proizvodnje biogoriva uključila u visinu trošarinu te će se isplaćivati HROTE iz državnog proračuna u visini koju odlukom odredi Vlada Republike Hrvatske.

Izraženo je stajalište da je pitanje namjenskog korištenja sredstava prikupljenih s osnova ekoloških naknada problematika koja je predmet Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost te je istaknuta važnost da se sredstva koja se prikupljaju s osnova naknade za okoliš za vozila na motorni pogon koriste za poticanje hibridnih i vozila koja se pokreću isključivo na električni pogon.

Sjednici nazočan zamjenik ministra zaštite okoliša i prirode naglasilo je da Ministarstvo zaštite okoliša i prirode podržava uključivanje ekološke komponente u obračun posebnog poreza na motorna vozila. Naznačio je da će rezultat predloženog načina obračuna poreza na promet motornih vozila biti značajno smanjenje cijene motornih vozila s emisijom CO2 manjom od 120 g/km, dok će cijena onih s emisijom od 120 do 130g/km ostati na približno istoj razini, a onih s emisijom iznad 130g/km značajno porasti. Ujedno je napomenuo da temeljem važeće zakonske regulative Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost prikuplja posebnu naknadu za okoliš za vozila na motorni pogon, a koja se plaća pri ovjeri tehničke ispravnosti vozila te da je u tijeku izrada novog pravilnika kojim će se definirati mjere poticanja nabave ekološki prihvatljivih vozila iz sredstava prikupljenih s osnova ove naknade.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (6 glasova „za“ i 3 glasa „suzdržan“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje

ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
Branko Bačić, dipl.ing.