Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Centru za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 169

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 12. sjednici održanoj 16. listopada 2012. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Centru za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 4. listopada 2012. godine uz prijedlog da se sukladno članku 159. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.
Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je navedeni Konačni prijedlog zakona kao zainteresirano radno tijelo.
U uvodnom obrazloženju predstavnica predlagatelja istaknula je da je Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija osnovan krajem ožujka 2012. godine. Kroz dosadašnju provedbu aktivnosti Centra uočena je potreba za unaprjeđenjem određenih zakonskih odredbi koje bi na operativnoj razini omogućile provedbu svih investicija za koje je iskazan interes, posebice u dijelu projekata javno-privatnog partnerstva upućivanjem na njihovo značenje u smislu Zakona o javno-privatnom partnerstvu („NN br. 78/2012.). Predloženim odredbama preciznije se određuje pojam energetskog sektora te pojam investicija u odnosu na projekte javno-privatnog partnerstva. Vezano uz aktivnosti u području energetske učinkovitosti zgrada i u svibnju 2012. donesen Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o učinkovitom korištenju energije u neposrednoj potrošnji („NN“ br. 55/2012), ovim se izmjenama djelatnosti Centra proširuju i na one određene tim posebnim zakonom te se pobliže određuje način obavljanja djelatnosti Centra. Također se, u skladu s Pravilnikom o korištenju obnovljivih izvora energije i kogeneracije („NN“ br. 88/2012.), navode djelatnosti Centra u domeni obnovljivih izvora energije.
Nakon uvodnog obrazloženja u raspravi je istaknuto kako je prilikom rasprave na 2. sjednici Odbora održanoj u veljači ove godine bila iskazana potreba da se zakon kojim je regulirano osnivanje i djelatnost Centra doradi pravno i nomotehnički. Na navedenoj sjednici Odbora postavljeno je pitanje nadležnosti Centra za poslove vođenja i koordinaciju investicijskih projekata javno-privatnog partnerstva na način kako je to definirano člankom 6. Zakona u odnosu na nadležnosti Agencije za javno-privatno partnerstvo. Postavljeno je pitanje uloge Centra u odnosu na Agenciju za energetsku učinkovitost i obnovljive izvore energije za koju su planirana sredstava u Državnom proračunu za 2012. godinu, a za koju nije predložen zakon o osnivanju. Raspravljano je i o predloženim tijelima Centra tj. Upravnom i Nadzornom odboru te ocijenjeno da način na koji su definirani ne osigurava sve preduvjete za kvalitetno odlučivanje odnosno provođenje nadzora. Postavljeno je bilo i pitanje uvjeta razrješenja članova Upravnog odbora, Statuta Centra i sl. Tijekom te rasprave izraženo je mišljenje da je zbog navedenih nedorečenosti zakona i potrebe njegove dorade potrebno zakon raspraviti u redovnoj proceduri donošenja, a ne po hitnom postupku.
Imajući u vidu tada izrečene primjedbe na Odboru, u raspravi o sada predloženim izmjenama i dopunama Zakona o Centru za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija, izraženo je stajalište da je donošenju zakona kojim je regulirano osnivanje Centra trebalo prethoditi donošenje Zakona o energiji. Ovako u saborskoj proceduri donošenja imamo Prijedlog zakona o energiji kojim se uređuje da se posebnim zakonom može osnovati nacionalna agencija za energetsku učinkovitost i obnovljive izvore energije te s druge strane predložene izmjene i dopune Zakona o Centru donesenog koncem veljače ove godine. Istaknuto je kako predloženim izmjenama i dopunama nisu otklonjene sve manjkavosti Zakona.
Ukazano je i na netransparentnost trošenja sredstava za osnivanje Centra budući da u izvršenju Državnog proračuna RH za prvo polugodište 2012. godine nismo u mogućnosti u vidu posebne pozicije pratiti trošenje, kako je obrazloženo prilikom donošenja Zakona, osiguranih 1 milijun kuna na pozicijama Ministarstva gospodarstva.
Predloženim izmjenama navode se djelatnosti Centra u domeni obnovljivih izvora energije u skladu s Pravilnikom o korištenju obnovljivih izvora energije i kogeneracije („Narodne novine“, broj 88/12.). Međutim, naglašeno je da je navedenim Pravilnikom donesenim u kolovozu ove godine nadležnost Centra definirana šire od one regulirane zakonom. Ujedno je naglašeno da bi za neke poslove koji su navedenim Pravilnikom dani u nadležnost Centra bilo  prihvatljivije da su u nadležnosti Agencije za upravljanje državnom imovinom.
Predstavnica predlagatelja zaključno je istaknula da se predloženim odredbama jasno razrađuje odnos Centra i Agencije za javno-privatno partnerstvo te da je za osnivanje Centra osiguran 1 milijun kuna na pozicijama Ministarstva gospodarstva, s tim da nije predviđeno daljnje financiranje Centra iz sredstava državnog proračuna.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (6 glasova „za“ i 3 glasa „protiv“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O CENTRU ZA PRAĆENJE POSLOVANJA ENERGETSKOG SEKTORA I INVESTICIJA

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića,  predsjednika Odbora. 


               PREDSJEDNIK ODBORA  
 
                              Branko Bačić, dipl.ing.