Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na 22. sjednici održanoj 07. prosinca 2004. godine raspravio je Prijedlog zakona o državnoj službi koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske aktom pod brojem urbroj: 5030106-04-3, od 02. prosinca 2004. godine.
Odbor je rečeni Zakon raspravio na temelju svoje nadležnosti iz članka 57. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
U raspravi je izražena dvojba o potrebi reguliranja državne službe u pravosudnim tijelima, stručnim službama Hrvatskoga sabora i stručnoj službi Ustavnog suda Republike Hrvatske. Izraženo je mišljenje da bi državnu službu u navedenim tijelima bilo potrebno regulirati uvažavajući njene specifičnosti s obzirom na ustavnu diobu vlasti, a sukladno članku 2. stavku 2. Prijedloga zakona.
Također je bilo primjedbi i na članak 13. stavak 1. za koji je istaknuto da je suvišan jer državni službenici ne bi trebali imati posebno pravo osnivanja i pristupanja političkim strankama, udrugama, nevladinim organizacijama ili stručnim udruženjima jer im to pravo pripada po temeljnim ustavnim odredbama.
Nadalje potrebno je preispitati odredbu članka 14. stavka 3. Prijedloga zakona kojom je određeno da izabranom državnom službeniku miruju prava iz radnog odnosa za vrijeme mandata nakon državnih i lokalnih izbora, a radi suglasnosti ovog rješenja sa odredbama izbornih zakona.
U raspravi je također izraženo mišljenje da javna služba mora biti dostupna svima pod jednakim uvjetima te da se takav pristup može osigurati samo javnim natječajem a ne kako je propisano člankom 41. i putem internog natječaja kojim bi se jedino mogla izvršiti preraspodjela državnih službenika unutar državne uprave.
Odbor također smatra da odredba članka 46. stavka 2. nije u duhu pravnog sustava budući da se status dužnosnika stječe izborom ili imenovanjem. Dakle, navedeni stavak bio bi u suprotnosti sa postojećim zakonima koji reguliraju to pitanje, osim ako bi se u njemu točno pobrojile dužnosti državnih dužnosnika.
Nadalje, Prijedlogom zakona predviđeno je osnivanje Odbora za državnu službu u čiji sastav bi ulazili samo diplomirani pravnici dok bi predsjednik odbora morao imati i pravosudni ispit. Odbor smatra da bi i druge visoko obrazovane osobe mogle biti članovi navedenog odbora.
Također Prijedlogom zakona nije riješen institut suspenzije, prigodom vođenja stegovnog ili kaznenog postupka, pa bi predlagatelj do izrade Konačnog prijedloga zakona trebao i navedeni institut regulirati.
U odredbi članka 121. Prijedloga zakona kojom je propisan prestanak državne službe po sili zakona trebalo bi ugraditi i slučaj kada osoba za prijam u državnu službu dade lažne podatke, da joj u tom slučaju ex lege prestaje državna služba kao da nije ni zasnovana.
U završnim odredbama odnosno člankom 142. Prijedloga zakona treba skratiti vrijeme od stupanja na snagu zakona do njegove primjene jer je rok od godinu dana neprimjereno dug i upitno je da li cijeli zakon može biti neprimjenjiv za navedeno vremensko razdoblje.
Nakon rasprave Odbor je jednoglasno (7 glasova «ZA») predložio Hrvatskom saboru da donese sljedeći
ZAKLJUČAK
Prihvaća se Prijedlog zakona o državnoj službi koji je podnijela Vlada Republike Hrvatske.
Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi na sjednici Hrvatskoga sabora i njegovih radnih tijela uputit će se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Dražena Bošnjakovića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Dražen Bošnjaković