Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na 28. sjednici održanoj 12. veljače 2013. godine raspravio je Konačni prijedlog zakona o pravu na pristup informacijama koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 6. veljače 2013. godine.
Odbor je Prijedlog zakona raspravio na temelju svoje nadležnosti iz članka 57. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja je istaknuo kako je donošenje ovoga Zakona nužno obzirom da su otvorenost i javnost rada tijela javne vlasti prema društvu u kojemu djeluju, pretpostavke demokratizacije, modernog društva i borbe protiv korupcije. Naglasio je kako je sloboda informiranja, a time i pravo na dostupnost informacijama jedno od temeljnih ljudskih prava regulirano Ustavom Republike Hrvatske, Europskom konvencijom o ljudskim pravima i temeljnim slobodama, Konvencijom o pristupu informacijama te međunarodnim ugovorima. Cilj ovoga Zakona je omogućiti i osigurati ostvarivanje prava na pristup informacijama i prava na ponovnu uporabu informacija fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.
U raspravi je podržano rješenje kojim se osniva Povjerenik za informiranje kao neovisno tijelo za zaštitu prava na pristup informacijama, poglavito kako bi se naglasila njegova prepoznatljivost i uloga. Istaknuto je kako je radi boljeg provođenja ovoga Zakona potrebno provesti obuhvatnu edukaciju (i organizaciju), ne samo tijela javne vlasti u smislu pružanja pravodobne i istinite informacije već i građana odnosno korisnika prava na pristup informacijama.
Također, u raspravi su izneseni i pojedini prijedlozi u smislu dorade pojedinih odredbi ovoga Prijedloga, a poglavito odredbe članka 15. stavka 2. točke 2. kako bi se na jasniji način odredilo da „raspolaganje javnim novcem“ ne može biti poslovna tajna. Također, izneseno je mišljenje kako je odredba točke 7. preširoko određena obzirom da je odredbama ovoga Zakona propisano kada se jamči pravo na pristup informacijama odnosno kada i kojim propisima (zakonima) ono može biti ograničeno.
Istaknuta je primjedba kako je u odredbi članka 16. stavka 1. potrebno, osim točaka 2., 3., 4., 5. i 6. stavka 2. članka 15., navesti i točku 7., kako bi bilo jasno da je tijelo javne vlasti, prije donošenja odluke, dužno i za taj slučaj provesti test razmjernosti i javnog interesa.
Predloženo je u odredbi članka 36. stavka 3. odrediti da Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav, prijedlog kandidata za Povjerenika utvrđuje ne samo na temelju pristiglih prijava iz javnog poziva već i na temelju „svih ostalih saznanja o kandidatima“.
Osim toga, istaknuto je kako je odredbu članka 37. stavka 2. potrebno nomotehnički doraditi tako da se propiše kako se na Povjerenika „na odgovarajući način primjenjuju“ odredbe Zakona o obvezama i pravima državnih dužnosnika. Također, predlaže se preispitati mogućnost da se u odredbi stavka 3. visina plaće Povjereniku odredi u visini plaće ravnatelja državne upravne organizacije.
Također, predloženo je u odredbi članka 39. stavka 3. odrediti da se na zaposlene u Uredu Povjerenika primjenjuju opći propisi o radu obzirom da su zaposlenici na koje se odredba odnosi već sada zaposleni u Agenciji za zaštitu osobnih podataka i da će danom izbora Povjerenika, sukladno odredbi članka 66. stavka 2. ovoga Zakona, biti preuzeti iz Odjela za pravo na pristup informacijama Agencije za zaštitu osobnih podataka u Ured Povjerenika. U slučaju prihvaćanja takvog prijedloga, bilo bi potrebno brisati članak 70. obzirom da je odredba konzumirana odredbom članka 66. stavka 2. ovoga Zakona. Također, radi sadržajne usklađenosti odredbi, predloženo je dopuniti članak 39. stavkom 8. koji bi glasio: „Sredstva za rad Ureda Povjerenika osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.“, u tom bi slučaju bilo potrebno brisati odredbu članka 40. stavka 4.
U odredbi članka 60. stavka 2. predloženo je iza riječi: „31. siječnja“, dodati riječi: „tekuće godine“, a u stavku 5. iza riječi: „31. ožujka“, dodati riječi: „tekuće godine“, kako bi se preciziralo razdoblje u kojemu su tijela javne vlasti, odnosno Povjerenik, dužni dostaviti svoja izvješća.
Osim navedenog, istaknuta je načelna primjedba kako ovom Prijedlogu nedostaje ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona te kako bi ju bilo potrebno navesti prilikom iznošenja obrazloženja. Također, istaknuto je kako je potrebno na precizniji način propisati poziciju i način rada Povjerenika obzirom na njegov značaj i ulogu kao neovisnog državnog tijela. Izraženo je mišljenje kako je obzirom na odredbe Ustava Republike Hrvatske, potrebno odrediti da Povjerenik, kao promicatelj i zaštitnik ljudskih prava i temeljnih sloboda, ima imunitet kao i zastupnici u Hrvatskom saboru.
Odbor većinom glasova (6 glasova „ZA“ i 1 glas „SUZDRŽAN“) podupire donošenje ovoga Zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Peđu Grbina, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Peđa Grbin