Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav

Izvješće Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav o Prijedlogu zakona o registru birača, prvo čitanje, P. Z. br. 171

Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na 17. sjednici održanoj 19. listopada 2012. godine raspravio je Prijedlog zakona o registru birača koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 4. listopada 2012. godine.

Odbor je Prijedlog zakona raspravio na temelju svoje nadležnosti iz članka 57. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja je istaknuo kako se ovim Zakonom, između ostalog, predlaže uspostavljanje registra birača kao jedinstvene elektroničke baze podataka, uvodi se institut aktivne registracije za one državljane Republike Hrvatske koji nemaju trajno boravište u Republici Hrvatskoj, a žele glasovati na izborima. Također, uređuju se još dva instituta i to prethodna registracija i privremeni upis, te se sukladno tome na drugačiji način uređuje institut popisa birača. Osim toga, predlaže se da državljani Europske unije ostvare biračko pravo u Republici Hrvatskoj u izborima za zastupnika iz Republike Hrvatske u Europski parlament te u izborima za predstavnička tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.

U raspravi je izneseno mišljenje kako određivanje instituta aktivne registracije na predloženi način u bitnome odstupa od odredaba Ustava Republike Hrvatske koje se odnose na ostvarivanje biračkog prava u izborima za Hrvatski sabor, Predsjednika Republike Hrvatske i Europski parlament te u postupku odlučivanja na državnom referendumu.

Također je istaknuto kako je upitna opravdanost rješenja iz odredbe članka 26. stavka 1. kojom je propisano da se članovima predstavničkog tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave omogućuje uvid u podatke iz registra birača, a koji se odnose na osobno ime i adresu birača.

Nadalje, istaknuto je kako je potrebno preispitati odredbu članka 29. stavka 1. u dijelu koji se odnosi na javno objavljivanje mjesta provedbe postupka aktivne registracije, obzirom da iz odredbe nije razvidno da li će se na tako određeno mjesto morati i osobno doći.

Također, predloženo je u odredbi članka 24. stavka 1. predvidjeti mogućnost da svaki birač, osim mogućnosti da pregleda svoj upis u registar birača te traži eventualnu dopunu ili ispravak, ima mogućnost i samostalnog „prebacivanja“ iz jednog popisa u drugi vezano za njegovo boravište.

Na odredbu članka 64. istaknuto je više primjedbi u smislu kako predložena odredba nije u skladu s UN Konvencijom o pravima osoba s invaliditetom te kako pravomoćno rješenje suda kojim se fizička osoba potpuno lišava poslovne sposobnosti, ne može biti osnova za uskratu ostvarivanja biračkog prava.

Također iznesene su i slijedeće primjedbe i prijedlozi:
- da se u članku 1. stavku 1. riječ: „ustroj“, zamijeni riječju: „osnivanje“, obzirom da se zbirke podataka ne ustrojavaju,
- da se u članku 3. točki 7. na drugačiji način odredi pojam izvadka iz popisa birača obzirom da se izvadci izdaju strankama kao pojedinačne potvrde, a u odredbi točke 7. je određeno kako je „izvadak iz popisa birača izvadak“ na kojemu se nalaze svi birači na jednom biračkom mjestu,
- da se u članku 6. stavku 1. i u članku 14. stavku 1. na drugačiji način odredi koji pojam će se koristiti u daljem tekstu Zakona za tijela državne uprave u županijama, odnosno gradu Zagrebu, odnosno uredu prema mjestu boravišta birača,
- da se u članku 12., u uvodnoj rečenici, iza riječi: „birača“, dodaju riječi: „iz članka 9. stavka 1. ovoga Zakona“, kako bi bilo razvidno da se radi o evidenciji birača hrvatskih državljana s trajnim boravištem u RH (kako je predviđeno odredbom članka 13. za evidenciju birača hrvatskih državljana koji nemaju trajno boravište u RH),
- potrebno je preispitati odredbu članka 22. stavka 2. kako bi se predvidjela mogućnost brisanja državljana EU iz evidencije birača i u slučaju kada se radi o glasovanju na lokalnom referendumu, a sve u svezi s odredbom članka 20.,
- da se na nomotehnički jasniji i razvidniji način propiše odredba članka 31. te sukladno tomu, na odgovarajući način urede i ostale odredbe ovoga Prijedloga zakona,
- da se u članku 46. stavku 1. riječi: „ima pravo tužbe Visokom upravnom sudu“, zamijene riječima: „ima pravo podnijeti tužbu Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske (u daljem tekstu: Visoki upravni sud)“, sukladno zakonu kojim su uređeni upravni sporovi.

Odbor većinom glasova (6 glasova „ZA“, 2 glasa „PROTIV“ i 1 glas „SUZDRŽAN“) podupire donošenje ovoga Zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Peđu Grbina, predsjednika Odbora.


PREDSJEDNIK ODBORA

Peđa Grbin