Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav

Izvješće Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav o Konačnom prijedlogu zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, P. Z. E. br. 544

Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na 66. sjednici održanoj 9. veljače 2011. godine raspravio je Konačni prijedlog zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske aktom pod brojem 013-03/10-03/01 od 25. studenog 2010. godine.

Odbor je Konačni prijedlog zakona raspravio na temelju svoje nadležnosti iz članka 57. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

Kako se radi o zakonskom prijedlogu kojim se zakonodavstvo Republike Hrvatske usklađuje sa zakonodavstvom Europske unije, predstavnik predlagatelja je uvodno istaknuo da su, temeljem rasprave o Prijedlogu zakona u Hrvatskom saboru te prijedloga i mišljenja Državnog ureda za reviziju i Državnog izbornog povjerenstva Republike Hrvatske, izvršene i dodatne konzultacije s predstavnicima Europske komisije te je Vlada na tekst Konačnog prijedloga zakona podnijela amandmane kojima se, između ostalog, predlaže jasno razgraničiti nadležnost Državnog ureda za reviziju te Državnog izbornog povjerenstva. Prema rečenom prijedlogu Državno izborno povjerenstvo nadležno je za nadzor nad financiranjem izborne promidžbe dok Državni ured za reviziju provodi reviziju godišnjeg financijskog poslovanja i godišnjih financijskih izvještaja političkih stranaka, nezavisnih zastupnika te nezavisnih članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Odbor je jednoglasno podržao rečene amandmane.

U raspravi, članovi Odbora iznijeli su i konkretne primjedbe na određena rješenja u Konačnom prijedlogu zakona:
- u članku 12. stavku 2. potrebno je precizirati način objave iznosa cijene i iznosa ostvarenog popusta za medijsko oglašavanje izborne promidžbe,
- u članku 13. stavku 1. riječi „lokalnom dnevnom tisku“ trebalo bi zamijeniti riječima „lokalnom tjednom tisku“, a u stavku 2. rok za objavu okvirnih podataka o visini i izvoru vlastitih sredstava kandidata za izbornu promidžbu na web stranici trebalo bi produžiti do objave službenih rezultata izbora,
- odredbu članka 17. stavka 1. podstavka 2. trebalo bi preispitati na način da se utvrdi ukupan iznos sredstava za izbornu promidžbu, a da se ostavi sloboda političkim strankama da same odrede koliko će utrošiti u pojedinoj izbornoj jedinici,
- posebice bi trebalo preispitati odredbu članka 17. stavka 1. podstavka 9. kojom je propisano ograničenje ukupnog iznosa troškova izborne promidžbe na izborima za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Naime, u raspravi su članovi Odbora naglasili da bi rečenu odredbu trebalo izmijeniti na način da se prigodom određivanja ograničenja iznosa uzme u obzir broj stanovnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave kako je to predloženo za njihova izvršna tijela,
- u članku 23. stavku 1. podstavku 4. riječ „fondacija“ trebalo bi zamijeniti riječju „fundacija“,
- trebalo bi preispitati rješenje iz članka 46. stavka 1. kojim se predlaže novčana kazna za nepodudaranje vrijednosti darovanog proizvoda ili usluga naznačene na izdanom računu s njihovom tržišnom vrijednosti. Naime, u raspravi je iznesen prijedlog da bi fizičku odnosno pravnu osobu koja je izdala račun za donacije trebalo kazniti za prekršaj ukoliko je vrijednost naznačena na računu u očitom nesrazmjeru prema tržišnoj vrijednosti.

Također, u raspravi je izraženo mišljenje kako Konačnim prijedlogom zakona nije riješen financijski nadzor u vrijeme same izborne promidžbe, već da se kontrola obavlja nakon promidžbe i to temeljem dostavljene dokumentacije. U vezi s tim, naglašeno je da se upravo amandmanima XI. i XVI. Vlade Republike Hrvatske omogućava da Državno izborno povjerenstvo provodi nadzor financiranja izborne promidžbe i za vrijeme same izborne promidžbe.

Nakon rasprave Odbor je jednoglasno (8 glasova "ZA") predložio Hrvatskom saboru da donese

ZAKON O FINANCIRANJU POLITIČKIH AKTIVNOSTI I IZBORNE PROMIDŽBE

u tekstu u kojem ga je predložila Vlada Republike Hrvatske.

Za izvjestitelja Odbora na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio zastupnika Vladimira Šeksa, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK

Vladimir Šeks