Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost

Izvješće Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost o Konačnom prijedlogu zakona o prebivalištu, drugo čitanje, P. Z. br. 143

Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost, na 18. sjednici, održanoj 11. prosinca 2012. godine, raspravljao je o Konačnom prijedlogu zakona o prebivalištu, koji je predsjedniku Hrvatskog sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 6. prosinca 2012. godine.

Sukladno članku 63. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor je raspravljao o podnesenom prijedlogu kao matično radno tijelo.

Predstavnik predlagatelja, Ministarstva unutarnjih poslova, gosp. Vladimir Nemec pomoćnik ministra, uvodno je iznio primjedbe, mišljenja i prijedloge izražene u prvom čitanju koje je predlagatelj ugradio u Konačni prijedlog zakona.

Sukladno stajalištu ustavno-pravnih stručnjaka a vezano uz odredbu čl. 45. Ustava Republike Hrvatske promijenjen je naziv zakona te je umjesto Prijedloga zakona o boravištu, naziv izmijenjen u Konačni prijedlog zakona o prebivalištu.

Brisan je voljni element odnosno namjera građanina o trajnosti boravka u nekom mjestu te će se trajnost ili privremenost boravljenja u nekom mjestu procjenjivati temeljem drugih objektivnih činjenica ili okolnosti koje ukazuju da se osoba u neko mjestu trajno nastanila odnosno da privremeno boravi. Također je dodana odredba prema kojoj se obveza prijave privremenog odlaska izvan Republike Hrvatske koji će potrajati duže od jedne godine oslobođeni državni službenici koji se po službenoj dužnosti u ime Republike Hrvatske upućuju na rad u inozemstvo kao i članovi njihovih obitelji.

Uz mogućnost utvrđivanja prebivališta beskućnicima, kada nemaju prebivalište i nemaju uvjete za prijavu, na adresama ustanova socijalne skrbi ili drugih pružatelja usluga smještaja, ugrađena je primjedba vezana uz pravo izjavljivanja žalbe Povjerenstvu za žalbe koje imenuje Vlada RH, u slučaju kada rješenjem nije zadovoljna bilo koja strana. Naime, ukazalo se u raspravi kako Povjerenstvo za žalbu nije javnopravno tijelo u smislu odredbi Zakona o općem upravnom postupku te ne može postupati kao drugostupanjsko tijelo, te je kao i u drugim situacijama kada nema mogućnosti izjavljivanja žalbe ugrađena odredba da se pokreće upravni spor.

Nastavno, ugrađena je primjedba u slučaju kada osoba prijavljuje prebivalište ili boravište ili promjenu adrese stanovanja kod druge osobe odnosno stanodavca. Utvrđeno je kako mora pribaviti i suglasnost stanodavca za prijavu. Situacija u kojoj stanodavac daje osobi stan na korištenje nije garancija da će ta osoba stvarno prijaviti prebivalište ili boravište te se obvezuje stanodavac da u roku utvrđenom zakonom podnese policijskoj upravi podatke o osobi kojoj je stan dao na korištenje.

Za osobe koje se privremeno nalaze izvan RH, a neće se po službenoj dužnosti odjavljivati iz zbirke podataka o prebivalištu i boravištu propisano je kako o razlozima privremenog odlaska trebaju priložiti odgovarajuću dokumentaciju.

Konačnim prijedlogom zakona pojam „brisanje“, a odnosi se na osobe kojima se briše prijava prebivališta u zbirci podataka o prebivalištu i boravištu, uvodi se pojam „odjava po službenoj dužnosti“. Osobni podaci osoba ostat će i dalje evidentirani u zbirci podataka o prebivalištu i boravištu, ali od dana odjave po službenoj dužnosti, osoba više neće imati prebivalište na području RH.

Predstavnik predlagatelja je naveo i druge primjedbe i prijedloge koji su ugrađeni u Konačni prijedlog zakona.

Nastavno je iznio prijedloge i mišljenja koji su dani u prvom čitanju, a koje predlagatelj nije prihvatio.

U raspravi su iznesena oprečna stajališta. S jedne strane ukazalo se kako je, u odnosu na državljane Republike Hrvatske koji imaju dvojno državljanstvo i državljane Republike Hrvatske koji dugi niz godina žive u inozemstvu, Konačni prijedlog zakona diskriminacijski. Istaknuto je kako će se zbog propisanih pretpostavki za prijavu prebivališta te situacije pod kojima se isto odjavljuje, bilo osobno ili po službenoj dužnosti, velik broj državljana Republike Hrvatske dovesti u situaciju u kojoj neće moći prijaviti prebivalište u Republici Hrvatskoj ili će im se ono odjaviti što će se reflektirati i na mogućnost ostvarivanja biračkog prava.

Protivno tome, izneseno je kako zakon ni u kom slučaju nije diskriminacijski nego „uvodi red“ u dijelu koji do sada nije bio uređen. Državljani Republike Hrvatske će se morati odlučiti gdje će imati prebivalište te posebice oni s dvojnim državljanstvom gdje će trajno živjeti i imati prebivalište te ostvarivati ostala prava koja proizlaze iz toga.

Nakon provedene rasprave, Odbor je, većinom glasova, s 6 glasova „za“ i 4 „protiv“, odlučio Hrvatskome saboru predložiti da donese

ZAKON O PREBIVALIŠTU


Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je prof. dr. sc. Miroslav Tuđman, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestitelja se određuje Igor Dragovan, potpredsjednik Odbora.


PREDSJEDNIK ODBORA

prof. dr. sc. Miroslav Tuđman