Odbor za turizam

Izvješće Odbora za turizam o Konačnom prijedlogu zakona o turizmu, drugo čitanje, P.Z. br. 547 - predlagateljica: Vlada Republike Hrvatske

30.11.2023.

Odbor za turizam Hrvatskoga sabora raspravio je na 11. sjednici održanoj 30. studenoga 2023. Konačni prijedlog zakona o turizmu koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 23. studenoga 2023. godine.         

Odbor za turizam raspravio je navedeni akt na temelju članka 77. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

Predstavnik Ministarstva turizma i sporta uvodno je podsjetio kako je predloženi Zakon o turizmu sastavni dio reforme turizma, a koja se provodi kroz Strategiju razvoja održivog turizma do 2030., novi Nacionalni plan razvoja održivog turizma do 2027. te Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.-2026. 

Ponovio je kako se Zakonom uređuje upravljanje razvojem turizma u smjeru održivosti, osiguravanje održivosti, sustav prikupljanja, praćenja i analize podataka, sustav upravljanja destinacijom te sektorski specifičan sustav poticanja, praćenja i analize ulaganja u turizmu. 

U odnosu na prvo čitanje Zakona dopunjen je članak 13. stavak 2. te je pojašnjeno da su u kategoriju I Indeksa turističke razvijenosti svrstana turistički najrazvijenija područja, a u kategoriju 0 područja bez turističke aktivnosti. Također, jasnije se definira obveznik plaćanja turističkog ekološkog doprinosa, odnosno preciznije se definira pojam jednodnevnog posjetitelja. Tako je člankom 32. stavkom 1. Konačnog prijedloga zakona propisano da turistički ekološki doprinos plaćaju turisti koji ne koriste uslugu smještaja u destinaciji, na način određen odlukom o uvođenju turističkog ekološkog doprinosa. Dodatno su stavkom 2. propisane iznimke, pa tako turistički ekološki doprinos neće plaćati djeca do 12 godina, osobe s invaliditetom od 70 % i većim i jedan pratitelj, osobe koje zbog potrebe rada ili obavljanja poslova borave u općini ili gradu u kojem nemaju prebivalište, profesionalni članovi posade na čarterskim plovilima i brodovima za višednevna kružna putovanja, sudionici školskih izleta koje su odobrile školske ustanove, osobe korisnici socijalne skrbi i studenti i đaci koji nemaju prebivalište u općini ili gradu u kojem se školuju.

U odnosu na Prijedlog zakona izmijenjene su i dopunjene odredbe članaka 25., 26., 27. i 28., kojima se uređuje izrada plana upravljanja destinacijom na način da planove upravljanja destinacijom izrađuju turističke zajednice, a donose ih predstavnička tijela jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave, pojasnio je predstavnik predlagatelja.

U raspravi su članovi Odbora poseban naglasak stavili na crnu i sivu zonu iznajmljivanja kao i na nedostatne kapacitete inspekcijskog nadzora. Podsjetili su na važnost preciznijeg definiranja obiteljskog smještaja od pružanja usluga smještaja u gospodarskoj djelatnosti. Predstavnik predlagatelja potvrdio je kako je navedeno pitanje predmet Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti.  No, na raspravi je istaknuto kako je upravo Zakonom o turizmu kao krovnom zakonu važno preciznije definirati ovo područje. Na raspravi je upozoreno i na važnost definiranja domaćina kao osobe koja ima prebivalište u RH s obzirom na veliki broj stranih vlasnika nekretnina u Hrvatskoj koji nemaju registriranu djelatnost iznajmljivanja smještaja. 

Članovi Odbora osvrnuli su se i na problem izrade prihvatnih kapaciteta koje su obvezne izraditi turističke zajednice, a koji zbog neprijavljivanja gostiju, odnosno gostiju koji su izvan legalnog sustava, ili stanova i kuća koji nisu registrirani u e-Visitoru, neće biti moguće izraditi na adekvatan način bez negativnih učinaka na lokalno stanovništvo, financije i prostor.  Predstavnik predlagatelja potvrdio je da je problem crne ekonomije vezano uz kratkoročno iznajmljivanje horizontalni problem na razini cijele Europe te je podsjetio kako se na razini EU-a uvode nova pravila za kratkoročno iznajmljivanje smještaja kojima se namjerava postići veća transparentnost u tom području. Novom Uredbom o prikupljanju i razmjeni podataka u sektoru kratkoročnog najma nekretnina definira se skup pravila za platforme za iznajmljivanje te jednostavniji postupci registracije za iznajmljivače. Usklađuju se zahtjevi za registraciju za iznajmljivače i nekretnine za kratkoročno iznajmljivanje, što uključuje dodjelu jedinstvenog registracijskog broja, a cilj je lakše prikupljanje i razmjena podataka od iznajmljivača i internetskih platformi za iznajmljivanje, istaknuo je predstavnik predlagatelja.
Upozoreno je i na članak 30. koji propisuje upravljanje turističkim tokovima koje provode turističke zajednice, a koji je potrebno jasnije definirati, posebice u kontekstu planiranja, organiziranja i kretanja jednodnevnih turista koji dolaze u destinacije autobusom, gdje je praktički nemoguće unaprijed izraditi plan dolaska autobusa i posjetitelja na lokaciju. 

Nakon provedene rasprave Odbor za turizam je sa (7 glasova „ZA“ i 3 “SUZDRŽANA“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje

Zakona o turizmu


Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio prof.dr.sc. Branka Grčića, predsjednika Odbora. 
  
                                                                                                                       
PREDSJEDNIK ODBORA                                                                                                           
prof. dr. sc. Branko Grčić v.r.