Odbor za regionalni razvoj i fondove Europske unije

Izvješće Odbora za regionalni razvoj i fondove Europske unije o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske P.Z. br. 42 - predlagatelj Klub zastupnika HNS-a i HSU-a

06.04.2017.

 

Odbor za regionalni razvoj i fondove Europske unije Hrvatskoga sabora raspravio je na 3. sjednici održanoj 6. travnja 2017. godine Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavio Klub zastupnika HNS-a i HSU-a aktom od  30. studenog  2016. godine.

Raspravu o Prijedlogu navedenog zakona Odbor je proveo u svojstvu matičnog radnog tijela, sukladno odredbi čl. 101. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

Odbor je raspolagao pisanim mišljenjem koje je na navedeni Prijedlog zakona dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 19. siječnja 2017. godine u kojem predlaže Hrvatskome saboru da ne prihvati navedeni Prijedlog zakona.

 Obrazlažući razloge predlaganja ovoga Zakona, predstavnik predlagatelja je u uvodnom izlaganju istaknuo da je Zakon o regionalnom razvoju Republike Hrvatske potrebno doraditi na način koji će omogućiti uravnotežen regionalni razvoj. Predlagatelj tako ističe da, vezivanje poticajnih mjera za regionalni razvoj uz geostrateški položaj jedinica lokalne samouprave, nije u važećem Zakonu dao zadovoljavajuće rezultate. Nepovoljniji geostrateški položaj pojedinih jedinica lokalne samouprave u odnosu na druge kontinuirano vodi padu prihoda jedinica, kroz depopulaciju te konstantno nedostatna sredstva za razvoj dodatnih sadržaja kojima bi jedinice mogle ostvarivati prihode s osnova svog položaja (turistički, sportski, poslovni i drugi sadržaji).

Isto tako Zakon o regionalnom razvoju Republike Hrvatske do sada nije osigurao kriterij kojim bi se omogućio veći stupanj fiskalnog izravnanja uvažavajući geostrateški položaj jedinice lokalne samouprave. Stoga se ovim zakonskim prijedlogom omogućuje: provođenje razvrstavanja jedinica lokalne samouprave prema stupnju razvijenosti svake tri godine, uvođenje indeksa poravnanja kojim bi se svakoj jedinici osiguralo prihode u visini od 1.500,00 kn po stanovniku jedinice te poticanje dobrovoljnog spajanja jedinica lokalne samouprave u cilju podizanja stupnja razvijenosti jedinica.

Državna tajnica u Ministarstvu regionalnog razvoja i fondova Europske unije dodatno je obrazložila pisano mišljenje Vlade Republike Hrvatske. Tako je napomenula da Vlada Republike Hrvatske predlaže da se ne prihvati ovaj zakonski prijedlog budući su već započele aktivnosti na izradi Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske. Taj bi prijedlog obuhvatio i dio odredbi koje se odnose na ocjenjivanje i razvrstavanje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti, i skraćivanje razdoblja razvrstavanja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u skupine razvijenosti. Istaknula je nadalje da su u tijeku simulacije izračuna novog modela za razvrstavanje jedinica u skupine razvijenosti.

U raspravi koja je uslijedila izneseno je mišljenje kako je Zakon o regionalnom razvoju Republike Hrvatske potrebno doraditi prvenstveno u dijelu koji se odnosi na utvrđivanje kriterija za dodatno poticanje određenih područja proračunskim sredstvima. Naime, zbog upitno utvrđenog indeksa razvijenosti središnja država pomaže neka područja koja po svojim društveno-gospodarskim obilježjima to nikako ne opravdavaju. S tim u vezi izneseno je kako jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave na potpomognutim područjima nije isplaćena pomoć temeljem Zakona o izvršavanju državnog proračuna Republike Hrvatske te one nemaju financijskih kapaciteta za financiranje dokumentacije koja je potrebna za “povlačenje” sredstava iz EU fondova. U raspravi je isto tako izneseno i mišljenje da, iako ovaj zakonski prijedlog nudi određena rješenja, ona su već u određenoj mjeri implementirana kroz donesenu poreznu reformu. Zbog toga neki članovi Odbora drže da problemu utvrđivanja indeksa razvijenosti, treba pristupiti oprezno, budući je iznos sredstava pojedinim jedinaicama lokalne samouprave po glavi stanovnika, kao demografska mjera, već donekle porastao te da ista sredstva treba usmjeriti u konkretne projekte.

Iako nije podržala prihvaćanje navedenog Prijedloga zakona, većina članova Odbora je podržala aktivnosti resornog Ministarstva da se postavi cjelovit normativni okvir za uravnotežen regionalni razvoj Republike Hrvatske donošenjem novih i revidiranjem postojećih zakonskih i podzakonskih akata (Zakon o potpomognutim područjima, izmjene i dopune Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske, Zakon o područjima posebne državne skrbi, Zakon o brdsko-planinskim područjima, Zakon o razvoju i obnovi Grada Vukovara i dr.)

Nakon provedene rasprave Odbor za regionalni razvoj i fondove Europske unije Hrvatskoga sabora je većinom glasova (6 glasova „za“ i 3 glasa „suzdržana“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese sljedeći 

 Zaključak

Ne prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske predlagatelja Kluba zastupnika HNS-a i HSU-a iz razloga navedenih u mišljenju Vlade Republike Hrvatske od 19. siječnja 2017. godine.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnicu Branku Juričev-Martinčev, predsjednicu Odbora.

                                                               
               PREDSJEDNICA ODBORA

        Branka Juričev-Martinčev, dipl.oec.