Odbor za ravnopravnost spolova

Izvješće Odbora za ravnopravnost spolova o Prijedlogu zakona o dadiljama, prvo čitanje, P.Z.E. br. 214

Odbor za ravnopravnost spolova Hrvatskog sabora na 12. sjednici održanoj 22. siječnja 2013. godine, raspravljao je u prvom čitanju o Prijedlogu zakona o dadiljama, P.Z.E. br. 214, koji je predsjedniku Hrvatskog sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 29. studenog 2012. godine.

Odbor je navedeni Prijedlog zakona raspravio, sukladno članku 140. Poslovnika Hrvatskog sabora, kao zainteresirano radno tijelo.

Predstavnica predlagatelja uvodno je predstavila Prijedlog zakona.

Djelatnost dadilje u većini razvijenih država Europe nalazi se u području socijalnih (obiteljskih) usluga namijenjenih roditeljima s djecom. Ova djelatnost je u tim zemljama zakonom uređena.

U RH je mogućnost obavljanja poslova njege, odgoja i zaštite djece predškolske dobi samostalnim osobnim radom u obliku zanimanja postojala prema Zakonu o društvenoj brizi o djeci predškolskog uzrasta (NN br. 18/91). Međutim, stupanjem na snagu Zakona o predškolskom odgoju i naobrazbi (NN br. 10/97) prestalo je pravo na obavljanje poslova (protekom roka od jedne godine od stupanja na snagu Zakona) fizičkim osobama kojima je odobreno obavljanje poslova čuvanja djece samostalnim osobnim radom, ili kao sporedno zanimanje. U RH se djelatnost „čuvanja djece“ može obavljati samo putem predškolskih ustanova te ne postoji mogućnost obavljanja navedene djelatnosti od strane fizičkih ili pravnih osoba. Međutim, u okviru predškolskog odgoja postoji veliki nedostatak mjesta u predškolskim ustanovama te se pojavljuje dodatna potreba za razvojem djelatnosti dadilje, kao izvaninstitucionalnog oblika skrbi o djeci.

Unatoč nepostojanju zakonskog uređenja koje bi uređivalo obavljanje djelatnosti dadilje, u društvu je zaživjelo „čuvanje djece“ od strane osoba koje, u vlastitom prostoru, odnosno prostoru koji koriste za stanovanje, naplatno čuvaju, brinu i skrbe o djeci čime su ostvareni bitni sadržajni elementi obavljanja djelatnosti dadilje, bez da je djelatnost dadilje uređena i registrirana. Izostanak posebne regulative koja bi uređivala navedeno područje omogućio je da osobe koje se bave čuvanje, brigom i skrbi o djeci ostvaruju profit pružanjem usluga, i to u zoni „sive ekonomije“, što suočava društvo s problemom nezaštićenosti djece, kao i roditelja, izbjegavanja plaćanja naknada državi, te nedostatka kontrolnih mehanizama u obavljanju navedene djelatnosti. Upravo radi nepostojanja pravne regulative u vezi s ovom djelatnošću kao i iskazane potrebe u društvu, nameće se nužnost zakonskog uređenja tog područja, kako bi se pri obavljanju djelatnosti dadilje djeci i roditeljima pružila profesionalna i kvalitetna usluga, dadiljama omogućilo poslovanje sukladno zakonu, te ujedno unijelo reda u područje izvaninstitucionalne skrbi o djeci, u okviru obavljanja djelatnosti dadilje. U provedbi zakona aktivnu ulogu imat će mreža županijskih obiteljskih centara u Republici Hrvatskoj.

Ovim Prijedlogom zakona uređuju se uvjeti za obavljanje djelatnosti i poslova dadilje, način obavljanja djelatnosti i poslova dadilje, stručna osposobljenost i stručno usavršavanje dadilje, postupak izdavanja rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje, upis osobe koja obavlja djelatnost dadilje u poseban registar, upis dadilje u poseban imenik, subvencioniranje obavljanja djelatnosti dadilje, nadzor nad primjenom zakona, kazne za postupanje suprotno odredbama zakona.

U raspravi koja je uslijedila članice Odbora izrazile su zadovoljstvo što se pristupilo izradi zakona a posebno što se radi o prvom čitanju te je moguće uputiti predlagatelju primjedbe i prijedloge do izrade konačnog prijedloga zakona. Iznesena je zabrinutost zbog mogućnosti obavljanja djelatnosti u okviru trgovačkog društva. Pojedinim članicama Odbora sporan je izraz poučavati, kod utvrđivanja obveze dadilje: poučavati dijete životnim i socijalnim vještinama. Pravobraniteljica za djecu upozorila je da obiteljski centri koji, prema predloženom zakonu imaju važnu ulogu, nisu oformljeni u svim županijama. Nadalje, ukazala je na potrebu da se zakonom propiše koje poslove može obavljati pomoćna dadilja. Također je mišljenja kako je potrebno jasno definirati da nemogućnost obavljanja poslova dadilje i pomoćne dadilje nastupa od samog početka kaznenog progona. Predlaže, također i da se propiše gornja dobna granica za obavljanje poslova dadilje.

Nakon provedene rasprave članovi/ce Odbora jednoglasno su odlučili Hrvatskom saboru predložiti sljedeće zaključke:

1) Prihvaća se Prijedlog zakona o dadiljama, P.Z.E. br. 214

2) Sve primjedbe i prijedlozi uputit će se predlagatelju, radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskog sabora, Odbor je odredio Nansi Tireli, predsjednicu Odbora.

Predsjednica Odbora
Nansi Tireli