Odbor za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo

Izvješće Odbora za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim mirovinskim fondovima, P.Z. br.455


Odbor za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo Hrvatskoga sabora na 40. sjednici održanoj 4. prosinca 2018. godine, raspravljao je o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim mirovinskim fondovima, P.Z. br.455, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 30. studenoga 2018. godine. 

Odbor je navedeni akt raspravio sukladno čl.83. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja obrazložio je razlike između predloženih rješenja u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona. Pritom je istaknuo kako se dio odnosi na nomotehnička a dio na sadržajna poboljšanja Zakona.
Tako je dodan članak 7. kojim je dana mogućnost imenovanja predstavnika članova mirovinskog fonda u nadzornom odboru od strane Vlade Republike Hrvatske, kako bi se članovima mirovinskog fonda, kao značajnim dionicima mirovinskog sustava, omogućio predstavnik u nadzornom odboru i ujedno u revizorskom odboru, koji će zastupati i štititi njihove interese u segmentima svakodnevnog poslovanja mirovinskog društva.
Također, dodan je članak 10. kojim se uređuje pitanje sukoba interesa obveznog mirovinskog društva i društva u koje se ulaže imovina obveznih mirovinskih fondova u slučaju kada mirovinsko društvo predlaže ili imenuje člana nadzornog odbora u društvo u koje je uložilo imovinu mirovinskog fonda, mora predložiti nezavisnog člana koji ima odgovarajuće stručne i druge kvalifikacije. Nadalje, u članku 15. (ranije 9.) točka 2. je izmijenjena na način da se naknada za upravljanje smanjuje u iznosu od najviše 0,338% godišnje od ukupne imovine umanjene za financijske obveze mirovinskog fonda u 2019., najviše 0,3% u 2020. godini, a za svaku daljnju godinu stopa naknade se umanjuje za 5,5% u odnosu na stopu naknade koja se primjenjivala u prethodnoj godini, zaokruženo na tri decimalna mjesta, s time da ista ne može biti niža od 0,27%. 
Nadalje, dodan je članak 16. kojim se dodaje članak 63.a kako bi se mirovinskim društvima ograničila mogućnost isplate naknade za upravljanje, u odnosu na dio koji čini najviše 20% ukupno naplaćenog iznosa naknada za upravljanje od strane svih mirovinskih društava u Republici Hrvatskoj u promatranom obračunskom razdoblju.

Izbor mirovine u postupku ostvarivanja prava na starosnu ili prijevremenu starosnu mirovinu do sada je omogućen isključivo osiguranicima koji su dobrovoljno pristupili u obvezno mirovinsko osiguranje individualne kapitalizirane štednje u dobi između 40 i 50 godina, na način da se svojom izjavom prilikom ostvarivanja prava na mirovinu opredijele da li žele istupiti iz I. stupa i ostvariti mirovinu isključivo prema Zakonu o mirovinskom osiguranju. Stoga se predlaže proširivanje takvog izbora i na osiguranike obvezno osigurane u obveznom mirovinskom osiguranju individualne kapitalizirane štednje kako bi bili u istom pravnom položaju. 
U raspravi su podržana predložena rješenja po kojima je omogućen izbor mirovine i na osiguranike obvezno osigurane u obveznom mirovinskom osiguranju individualne kapitalizirane štednje. 
Također, u raspravi, dio članova Odbora smatra da bi se u nadzorni odbor mirovinskog društva trebalo imenovati predstavnika bilo osiguranika ili reprezentativnih udruga sindikata više razine, te da je prijeporno rješenje po kojemu Vlada RH imenuje po jednu osobu u mirovinska društva.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (6 za i 4 protiv) odlučio  predložiti Hrvatskome saboru da donese  

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim
mirovinskim fondovima, P.Z. br.455

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio predsjednika Odbora, Gordana Marasa.

Predsjednik Odbora

Gordan Maras