Odbor za prostorno uređenje i zaštitu okoliša Hrvatskoga sabora raspravio je, na 54. sjednici održanoj 19. travnja 2007. godine, Izvješće o poduzetim mjerama u vezi s onečišćenjem zraka iz Rafinerije nafte Sisak u razdoblju 2004.-2007., koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 22. ožujka 2007. godine sukladno Zaključku Hrvatskoga sabora, donijetog na 24. sjednici, održanoj 16. veljače 2007. godine.
Odbor za prostorno uređenje i zaštitu okoliša, na temelju svoje nadležnosti iz članka 83. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predmetno Izvješće kao matično radno tijelo.
U uvodnom obrazloženju ministrica zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva Marina Matulović Dropulić istaknula je da se 2004. godine donošenjem Zakona o zaštiti zraka te potom podzakonskih akata normativno uredilo područje zraka. Vezano uz onečišćenje zraka u Sisku napomenula je kako je Vlada RH 2004. godine donijela odluku kojom je zadužila INA-u da izradi Program modernizacije rafinerije i postupnog ukidanja stavljanja u promet tekućih naftnih goriva koja ne udovoljavaju propisanim standardima, s detaljnim financijskim i vremenskim planom. Sukladno odluci Vlade RH INA d.d. dostavila je Program modernizacije rafinerija te je u studenom 2004. zaključeno da prioritet u modernizaciji postrojenja mora imati Rafinerija nafte Sisak. Nakon radnih sastanaka s predstavnicima INA-e program je korigiran. Programom su definirane kratkoročne i dugoročne mjere te su ondje pokrenute investicije cca 150 miliona eura i ujedno se provode kratkoročne mjere. Posebna pozornost dana je održavanju postrojenja jer je u velikom broju slučajeva onečišćenje bilo posljedica neodržavanja. Inspekcijske službe kontinuirano prate taj rad. U Sisku je 2004. godine uspostavljena državna postaja za trajno praćenje kakvoće zraka te je INA zadužena i postavila stanicu za praćenje kvalitete kakvoće zraka u naselju uz rafineriju. Osim INA-e i drugi zagađivači vrše rekonstrukciju postrojenja (HERBOS i Termoelektrana Sisak). Ministrica je ujedno istaknula da je sastavni dio ovog Izvješća prijedlog mjera Vlade Republike Hrvatske s definiranim nositeljima i rokovima njihove provedbe. Riječ je o: imenovanju radne skupine radi kontinuiranog praćenja poboljšanja kakvoće zraka na području Grada Siska i dinamike radova na modernizaciji postrojenja Rafinerije nafte u Sisku; zaduženju INA d.d. Rafinerije nafte Sisak da u okviru postojećih tehnoloških rješenja u razdoblju do realizacije dugoročnih mjera Programa modernizacije svakodnevno poduzima neophodne radnje u cilju sprječavanja uzroka prekomjernog onečišćivanja zraka emisijama H2S, SO2 i benzenom čime će se osigurati kakvoća zraka najmanje druge kategorije u odnosu na H2S, SO2 i benzen; zaduženju INA d.d. Rafinerija nafte Sisak da izgradi automatsku mjernu postaju za praćenje kakvoće zraka na lokaciji Galdovo; zaduženju svi onečiščivaća na području Grada Siska da proizvodni proces vode na način da se spriječi svako onečišćenje zraka koje se može izbjeći te obvezi Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi da izradi izvješća o procjeni zdravstvenog rizika i mogućim posljedicama prekomjerenog onečišćivanja zraka glede H2S, SO2 i benzena na zdravlje ljudi za područje Grada Siska. O rezultatima provedbe ovih mjera utvrđena je obveza podnošenja tromjesečnog izvješća Vladi RH.
U sklopu uvodnog izlaganja Josipa Blažević-Perušić, državna tajnica za inspekcijske poslove u Ministarstvu zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva ukratko je izložila inspekcijske mjere koje su poduzimane u navedenom izvještajnom razdoblju (zabrana iz 2004. godine Rafineriji Sisak da do provedbe kratkoročnih i dugoročnih mjera revidiranog Sanacijskog programa iz 2003. prerađuje u svom tehnološkom procesu sirovu naftu sa sadržajem sumpora većim od 1,0%, redovito praćenje izvršavanja te obveze, određivanje i kontroliranje provedbe jednog velikog niza mjera kojima je za cilj bilo poboljšanje tehnološke opreme, instalacija i svih onih dijelova postrojenja koji su mogli doprinjeti smanjivanju utjecaja difuznog onečišćenja zraka, uspostava desetminutnog praćenja svih emisija itd.).
Sukladno Zaključku Hrvatskoga sabora, donijetog na 24. sjednici održanoj 16. veljače 2007. godine, županica Sisačko-moslavačke županije dostavila je Izvješće o poduzetim aktivnostima i mjerama glede zagađenja zraka iz Ina Rafinerije nafte Sisak. Sjednici Odbora prisustvovala je zamjenica županice te je istaknula kako je županija u prosincu 2003. godine donijela četverogodišnji Program zaštite okoliša Sisačko-moslavačke županije te ujedno u studenom 2006. usvojila Izvješće o kakvoći zraka Sisačko-moslavačke županije za razdoblje od 2002.-2005. godine. Istaknula je da je županija proširila lokalnu mrežu za praćenje kakvoće zraka s ciljem prikupljanja podataka o emisijama iz industrijskih postrojenja, prije svega u Gradu Sisku te Gradu Kutini. Navedena mjerenja pokazala višestruka prekoračenja dozvoljenih tolerantnih vrijednosti SO2, H2S i benzena. Eko stožer Sisačko-moslavačke županije je na inicijativu Grada Siska pokrenuo uspostavu sustava dojavljivanja u slučaju prekoračenja graničnih vrijednosti onečišćujućih tvari u zraku tri sata uzastopce. Zamjenica županice ujedno je ukazala na neprovedbu dosadašnih planiranih mjera od strane INA Rafinerije nafte Sisak te potrebu provedbe modernizacije rafinerije u što kraćem roku. Izrazila je nezadovljstvo kakvoćom zraka u Gradu Sisku te zabrinutost podacima koji govore o broju oboljelih. Napomenula je da bi ovo Izvješće trebalo sadržavati podatke o oboljelima od karcinoma i za 2005. i 2006. godinu te da su podaci prezentirani u Izvješću zabrinjavajući. Vezano uz predložene mjere u Izvješću, istaknula je potrebu utvrđivanja obveze podnošenja tromjesečnog izvješća o rezultatima provedbe predloženih mjera ne samo Vladi RH već i županiji i Gradu Sisku. Ujedno je ukazala na potrebu izrade kompletne slika zdravlja i prijedloga mjera za sanaciju navedenog stanja glede poboljenja od karcinoma.
Odbor je raspolagao i Izvješćem o poduzetim aktivnostima i mjerama glede zagađenja zraka iz Ina Rafinerije nafte Sisak koje je sukladno zaključku Hrvatskog sabora donijetom na 24. sjednici održanoj 16. veljače 2007. godine dostavio gradonačelnik Grada Siska.
Predstavnik INA-Industrija nafte d.d. istaknuo je da je INA najveći industrijski subjekt u Sisku i da kao takva ne bježi od odgovornosti koja iz tog proizlazi. INA- Industrija nafte d.d. prošle se godine, u prospektu izrađenom za potrebe uvrštenja dionica INA-e na Zagrebačku i Londonsku burzu, obvezala prema domaćim i međunarodnim dioničarima na provođenje projekta modernizacije rafinerija. Inicijalno je projekt modernizacije Rafinerije nafte Sisak i Rijeka 2003. godine predviđao investiciju od 335 milijuna američkih dolara, koja se pokazala nerealnom i nije uključivala obradu teških ostataka. Današnji program koji obuhvaća sveobuhvatnu modernizaciju u skladu sa najvišim europskim ekološkim standardima pretpostavlja investiciju od milijardu i 100 milijuna dolara dok će konačni iznos biti poznat tek s potpisivanjem svih ugovora. Vezano uz modernizaciju Rafinerije nafte Sisak napomenuo je kako je u zadnjih nekoliko godina u sinergiji s Ministarstvom zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva napravljen značajan iskorak. Za ilustraciju istaknuo je kako su samo ove godine u prva tri mjeseca značajno smanjene prosječne emisije benzena i H2S. Od projekata u tijeku je postrojenje za odsumporavanje čiji je završetak planiran za kolovoz 2007. godine. Vezano uz hidrodesumporizaciju FCC benzina očekuje se skoro izdavanje građevinske dozvole. U tijeku je i realizacija projekta rasterećenja sistemom „blow down-a“ na Koking postrojenju kojim će se značajno smanjiti kondenzat bogat H2S plinom. Završetak radova planiran je do kraja ove godine, ali očekuje se da će biti realiziran u kraćem roku. Izvršena je rekonstrukcija brtvenog sustava kompresora u rafineriji koja doprinosi smanjenju emisija H2S. Pokrenut je i projekt izgradnje novog parogeneratora. U suradnji sa Gradom Siskom i županijom postavljena je nova mjerna stanica koja je privremenog karaktera te je zajedno s Ministarstvom definirana specifikacija nove stalne mjerne stanice koja će biti postavljena tijekom ove godine. Trenutno je u procesu ugovaranja i stavljanja u funkciju modernizacija IT sustava za praćenje emisija iz sustava rafinerija. Zajedno s Fondom za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost pokrenut je pilot projekt koji je većim dijelom INA financirala, a zahvaljujući kom će se emisije onečišćujućih tvari moći pratiti na web stranici Fonda i Agencije za zaštitu okoliša. Ujedno je odabran izvođač za postrojenje za odsumporavanje u Rijeci. Predstavnik INA-Industrije nafte d.d. zaključno je istaknuo kako je INA financijski sposobna pristupiti realizaciji svih planiranih projekata.
U raspravi na Odboru istaknuto je kako je potrebno jasno izreći da INA – Industrija nafte d.d., nosi temeljnu odgovornost za stanje kakvoće zraka u Gradu Sisku. Napomenuto je kako ona nije jedini onečiščivač zraka na području Grada Siska, ali je održavala svoju proizvodnu aktivnost za razliku od ostalih industrijskih proizvođača i prerađivača koji su je zbog niza problema smanjili. INA – Industrija nafte d.d. ima ogroman potencijal stručnog kadra, riješila je svoje financijske probleme i svoje tržišno poslovanje te je važno da pokaže odgovornost u realizaciji rokova modernizacije planiranih Programom modernizacije rafinerije. Tim više što su rokovi modernizacije predviđeni Sanacijskim programom i Operativnim planovima bili u više navrata prolongirani. Istaknuto je kako je važno da INA Industrija nafte d.d. promijeni tehnologiju i ponašanje i da se kao kompanija koja ima sve preduvjete za gospodarski rast i tržišno poslovanje ujedno odgovorno postavi prema građanima i okolišu. Za ilustraciju je navedeno da je vezano uz zabranu prerade u tehnološkom procesu sirove nafte s prosječnim sadržajem sumpora većim od 1,0% utvrđeno da se prerađivala nafta s prosječnim sadržajem sumpora manjim od jedan posto, ali da je energent koji se koristio za rad Kokinga sadržavao više od jedan posto sumpora. Ocijenjeno je da je to jedna od odluka koja je prvenstveno bila vođena profitom. Ujedno je istaknuto da se javilo previše incidenata koje su izazvali ljudski faktor i zastarjela tehnologija, a koji su se mogli izbjeći redovnim održavanjem. Naznačeno je da je potrebno tražiti veću odgovornost INA-e za svaki i najmanji propust i da je takav pristup neophodan ne samo prema INA – Industriji nafte d.d. već prema svim industrijskim proizvođačima koji još uvijek imaju zastarjele tehnologije.
U nastavku rasprave u nekoliko je navrata istaknuta odgovornost INA-Industrije nafte d.d. za kakvoću zraka na području Grada Siska te izraženo stajalište kako je riječ o sustavnom zanemarivanju stanja u okolišu, ignoriranju potreba ljudi za zdravim okolišem, odgađanju realizacije planiranih mjera, neulaganju u modernizaciju postrojenja te koncentriranju na ostvarenje profita. U tom smislu ukazano je na važnost odgovornosti velikih kompanija, inzistiranju na preventivi te dosljednom preuzimanju i izvršavanju preuzetih obveza. Ujedno je izražena pohvala sadašnjem stavu INE Rafinerije nafte Sisak i angažmanu na provođenju mjera za poboljšanje kakvoće zraka te istaknuta važnost poštivanja rokova definiranih u Programu modernizacije rafinerije jer je dosadašnjim dugogodišnjim prolongiranjem rokova do granica dovedeno povjerenje i strpljenje građana Grada Siska. Istaknuto je da onečišćenost zraka u Sisku otvara pitanje onečišćenja i drugih gradova te potrebe da se u što kraćem roku izvrši modernizacija svih rafinerija.
U raspravi je iznijeto stajalište da i ovo Izvješće upućuje na osnovni problem u zaštiti okoliša u Republici Hrvatskoj, a to je nedovoljan broj inspektora koje treba dodatno educirati i osigurati im instrumente za provođenje mjera. Napomenuto je kako je odgovornost na onečišćivaču te da treba inzistirati da onečišćivač poduzima adekvatne mjere i poštiva rokove. U tom smislu nužnim je ocijenjeno postojanje instrumenta kojima se onečišćivača može prisiliti na izvršavanje utvrđenih mjera te jake inspekcije.
Tijekom rasprave istaknuto je kako je važećim Zakonom o zaštiti zraka jasno definirana odgovornost svih subjekata. Od prvotne odgovornosti onečišćivača (i to ne samo zraka nego bi se za Sisak moglo otvoriti i pitanje kvalitete voda, zbrinjavanja otpada i sl.) pa do odgovornosti jedinice lokalne samouprave, potom županije, Ministarstva, inspekcije i Vlade Republike Hrvatske. U tom smislu ocijenjeno je da je ovo Izvješće kvalitetno i dobra podloga za raspravu jer je njim ujedno jasno izraženo koji subjekti moraju poduzimati određene mjere u okviru svoje odgovornosti. Izraženo je stajalište kako će se u Sisku javljati ekološki incidenti sve do trenutka dok ne bude završena kompletna rekonstrukcija rafinerijskog pogona te završene rekonstrukcije i modernizacije Termoelektrane Sisak, Herbosa Sisak te drugih velikih onečiščivača na području Grada Siska.
Vezano uz Izvješće u raspravi su iznijeta različita stajališta te je s jedne strane isticano da je Izvješće detaljno i cjelovito te da je prvi put na ovakav način razmatran jedan ovakav značajan problem do stajališta da Izvješće ne daje cjelovitu sliku koja bi bila temelj za davanje cjelovitih ocjena, a time i definiranja mjera. Temeljni prigovor izrečen je na način prikaza podataka. Izraženo je stajalište kako je riječ o prosječnim podacima emisija onečišćujućih tvari bez prikaza dnevnih prekoračenja, mjera koje su poduzete u tim slučajevima te utjecaju tih dnevnih prekoračenja na zdravlje ljudi. Izražen je i prigovor na korištenu metodologiju u epidemiološkoj analizi pojavnosti raka i leukemije na području Grada Siska, Sisačko-moslavačke županije i Republike Hrvatske. Napomenuto je da je neprimjerenom metodologijom podcijenjen razmjer problema te izraženo mišljenje kako nema potrebe za uključivanjem podataka za cijelu županiju kada su na njezinu području samo Sisak i Kutina žarišta zagađenja, dok u drugim dijelovima niti nema industrije. Ujedno je istaknuto da bi navedena usporedba epidemiološke analize pojavnosti rada i leukemije na području Grada Siska, Sisačko-moslavačke županije i Republike Hrvatske trebala, radi sveobuhvatnosti prikaza, sadržavati podatke za 2005. i 2006. godinu.
Vezano uz podatke o utjecaju zagađenja okoliša na zdravlje ljudi napomenuto je kako će se dobar uvid u navedenu problematiku dati Studija procjene mogućeg utjecaja ekoloških čimbenika na zdravstveno stanje stanovništva Sisačko-moslavačke županije koja je u izradi.
Ujedno je na sjednici izraženo žaljenje zbog nedolaska predstavnika Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi na ovu sjednicu Odbora.
U raspravi na Odboru ukazano je na pokazatelje visokog stupnja oštećenosti stabala na području Siska. U 2005. godini u odnosu na 2004. godinu u Upravi šuma Podružnici Sisak značajna oštećenost svih vrsta porasla je za 13,0% i iznosi 19,0%, a veliko je povećanje kod hrasta lužnjaka sa 16,8% na čak 46,1%. Gotovo 8% stabala hrasta lužnjaka je u stupnju oštećenosti 3 i 4, odnosno već sada suho, a 38,3% u stupnju oštećenosti 2. Riječ je o podacima Šumarskog instituta iz Jastrebarskog koji od 1987. godine provodi istraživanja o oštećenosti stabala na području Republike Hrvatske i iz kojeg su vidljive vrlo velike razlike za područje Siska u odnosu na prethodnu godinu. Izraženo je stajalište kako bi pored procjene zdravstvenog rizika i mogućih posljedica prekomjernog onečišćivanja zraka glede SO2, H2S i benzena na zdravlje ljudi za područje Grada Siska, trebalo uključiti i pokazatelje utjecaja prekomjernog onečišćivanja zraka na biljni svijet na području cijele županije. U tom smislu izraženo je stajalište kako bi u ovom Izvješću trebalo dopuniti predložene mjere Vlade RH.
Vezano uz navedena istraživanja Šumarskog instituta iz Jastrebarskog izraženo je stajalište kako bi ih Šumarski institut trebao ujedno dostavljati Ministarstvu zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva.
Predstavnik udruge Sisačke eko akcije u raspravi je napomenuo kako je INA-Rafinerija nafte Sisak glavni izvor zagađivanja zraka u Sisku te je kao velik problem istaknuto što se INA u dosadašnjem razdoblju nije pridržavala niti jednog planiranog roka za modernizaciju. Ujedno je istaknut problem zakašnjelih reakcija INA-e te inspekcijskih službi u akcidentnim situacijama. Napomenuto je da su nedavne aktivnosti INA-e pokazale da se bitna poboljšanja u zaštiti zraka mogu postići i bez velikih investicijskih zahvata povećanjem radne discipline i održavanjem postrojenja. Vezano uz izvještavanje javnosti o politici zaštite okoliša Sisačka eko akcija istaknula je važnost redovnog informiranja javnosti te predložila da se građani Siska redovno informiraju s tromjesečnim izvješćima koje će INA dostavljati Vladi Republike Hrvatske. Ujedno je zatraženo da se predstavnik Sisačke eko akcije imenuje kao stalni član radne skupine koja će kontinuirano pratiti poboljšanje kakvoće zraka na području grada Siska i dinamiku mondernizacije Rafinerije nafte u Sisku.
Odbor je podržao prijedlog eko udruge Sisačke eko akcije da se u Izvješću predložene mjere Vlade Republike nadopune na način da se u radnu skupinu koju će imenovati Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva radi kontinuranog praćenja poboljšanja kakvoće zraka na području grada Siska i dinamike radova na modernizaciji postrojenja Rafinerije nafte u Sisku uključe i predstavnici Sisačke eko akcije. Navedeni je prijedlog prihvaćen od strane predstavnika Vlade Republike Hrvatske.
Zamjenica županice Sisačko-moslavačke županije iznijela je prijedlog da se u sastav navedene radne skupine pored predstavnika Sisačke eko akcije uključe i predstavnici Udruge oboljelih od karcinoma Sisak, ali navedeni prijedlog nije podržan.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje sljedećeg
Z A K L J U Č K A
1. Prihvaća se Izvješće o poduzetim mjerama u vezi s onečišćenjem zraka iz Rafinerije nafte Sisak u razdoblju 2004.-veljače 2007. godine s predloženim mjerama.
2. Obvezuje se Vlada Republike Hrvatske da svakih šest mjeseci, a u iznimnim slučajevima i u kraćem roku, dostavlja Odboru za prostorno uređenje i zaštitu okoliša Hrvatskoga sabora izvješće o rezultatima provedbe predloženih mjera.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Slavko Linić, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestitelja se određuje Marko Širac, potpredsjednik Odbora
PREDSJEDNIK ODBORA
Slavko Linić