Odbor za pravosuđe Hrvatskoga sabora na 13. sjednici održanoj 12. listopada 2012. razmotrio je Prijedlog zakona o prekršajima protiv javnog reda i mira, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske aktom od 04. listopada 2012. godine.
Odbor je Prijedlog zakona raspravio sukladno članku 73. Poslovnika u svojstvu matičnog radnog tijela.
U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja istaknuo je da se izradi novoga prijedloga pristupilo kako bi se adekvatno uredili zahtjevi vremena, potrebe prakse, promjene nastale donošenjem Prekršajnog zakona. Prijedlog sadrži opće odredbe, prekršaje protiv javnog reda i mira, posebne mjere za zaštitu javnog reda i mira te završne odredbe. Važnije su novine: definiranje pojma javnog mjesta i grupe, sankcioniranje pružatelja i korisnika usluga prostitucije, zaštita ranjivih skupina. Također, uređuje se uspostava audio i video nadzora javnih prostora, propisuje se ovlast predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za donošenje odluka o prekršajima, uređuje se provođenje nadzora.
U raspravi je većina članova Odbora podržala Prijedlog zakona kojim se ulažu napori kako bi se iznašla kvalitetna rješenja uređenja prekršaja protiv javnog reda i mira. Mišljenje je Odbora da je donja granica sankcija postavljena previsoko, stoga se predlaže njeno preispitivanje. Valja uzeti u obzir i odredbe članka 10. i 11. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, radi zaštite ljudskih prava, poštivanja načela zakonitosti i proporcionalnosti pri uređenju prekršaja javnog reda i mira i odmjeravanju sankcija. Pojedinačno je mišljenje da bi za predloženu tematiku valjano provesti javnu raspravu, koja bi odgovorila da li je Prijedlog zakona u duhu vremena.
Na Prijedlog zakona o prekršajima protiv javnog reda i mira iznijete su sljedeće primjedbe, prijedlozi i mišljenja:
-predlaže se u članku 9. Prijedloga iza riječi „višoj“ dodati riječi „i nižoj“,
-mišljenje je da članak 11. Prijedloga treba preispitati, radi otklanjanja dvojbe da li je skitnja prekršaj, koliko je uvjetovana životnim prilikama, a koliko voljnim elementom,
-u članku 12. predlaže se izjednačavanje sankcija za osobe koje nude spolne usluge i osobe koje koriste spolne usluge,
-u članku 14. stavku 3. predlaže se brisati riječi „starijom od petnaest godina“,
-u članku 17. predlaže se izjednačavanje sankcija za omalovažavanje ili vrijeđanje državnih tijela, odnosno službenih osoba tih tijela u obavljanju poslova s omalovažavanjem ili vrijeđanjem tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno službenih osoba tih tijela u obavljanju poslova,
-u članku 22. predlaže se izjednačiti sankcije za inkriminacije predložene u stavku 1. i 2.,
-predlaže se preispitati odredbu stavka 1. članka 33. kojom se omogućava izricanja zaštitne mjere zabrane obavljanja poslova u ugostiteljskoj djelatnosti za prekršaj iz članka 28., mišljenje je Odbora da se radi o strogoj mjeri, s obzirom na propisanu novčanu kaznu za prekršaj,
-mišljenje je Odbora da je s ustavnopravnog gledišta sporna odredba kojom predstavnička tijela jedinica lokalne i područne samouprave svojim odlukama mogu propisivati i druge prekršaje protiv javnog reda i mira.
Nakon provedene rasprave Odbor za pravosuđe je sa osam (8) glasova „za“ i jednim (1) suzdržanim odlučio predložiti Hrvatskom saboru slijedeće zaključke
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o prekršajima protiv javnog reda i mira.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja iznijeta u raspravi upućuju se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio predsjednika Odbora, gospodina Josipa Kregara.
PREDSJEDNIK ODBORA
Prof.dr.sc. Josip Kregar