Odbor za pomorstvo, promet i veze

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i veze o Prijedlogu državnog proračuna Republike Hrvatske za 2010. godinu, i projekcije za 2011. i 2012. godinu

Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskoga sabora, na 39. sjednici održanoj 25. studenoga 2009. godine, raspravio je Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za 2010. godinu, i projekcije za 2011. i 2012. godinu, i Prijedloge financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2010. godinu i projekcije za 2011. i 2012. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskog sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od. 21. studenoga 2009. godine.

Odbor je navedene prijedloge raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 140. Poslovnika Hrvatskog sabora.

Uvodno izlaganje dao je predstavnik predlagatelja koji je kazao da će ove godine Hrvatski sabor, u skladu sa Zakonom o proračunu, po prvi put donijeti proračun za 2010. godinu i projekcije za 2011. i 2012. godinu, te da je Državni proračun za razdoblje 2010.-2012. izrađen je u uvjetima promjenjivog makroekonomskog okružja. S obzirom da zadnje projekcije relevantnih međunarodnih institicija ukazuju na ponovno oživljavanje svjetskog gospodarstva u 2010. godini, predviđa se blagi oporavak hrvatskoga gospodarstva u 2010. godini te realni rast bruto domaćeg proizvoda od 0,5% koji će zatim do 2012. godine ubrzati na oko 3,5%.
Predlagatelj je kazao da je nadležno Ministarstvo, izradi proračuna pristupilo na način da se maksimalno smanje svi tekući troškovi Ministarstva, ali i isti takvi kod korisnika proračuna Ministarstva, te subvencije. Naglasio je da je u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture ukupan financijski plan smanjen u 2010. godini za oko 3,4 % ili oko 227 milijuna kuna, a provedena je i izmjena klasifikacije što je rezultiralo ustrojavanjem četiri nove agencije u prometu i infrastrukturi koje su kao jedinstvena glava postale nova organizacijska jedinica Ministarstva. U proračunu Ministarstva nalazi se 26 projekta sufinanciranih pomoćima iz EU fondova. Ovoliki broj projekata govori o angažiranosti Ministarstva na pripremi i provedbi EU projekata, iz čega rezultira povlačenje EU novaca, izgradnja administrativnih kapaciteta, te stjecanje važnih znanja i iskustava.Ukupan iznos EU pomoći planiran u idućoj godini iznosi 162,7 milijuna kuna, dok domaće sufinanciranje ovih projekata iznosi 190 milijuna kuna.
Ukupno smanjenje transfera za željeznicu u 2010. godinu u odnosu na izvršenje u 2008. godini iznosi 613 milijuna kuna ili 20%. Od toga je 202 milijuna kuna na subvencijama a 410 milijuna kuna na kapitalnim potporama.

U proračunu za 2010. godinu značajne uštede učinjene su na smanjenju tekućih transfera za željeznički sustav i to za 125 milijuna kuna u odnosu na 2009. godinu (Infrastruktura 90 mln kuna, Putnički 30 mln kuna i Cargo 5 mln kuna).
Transferi za investicije u željeznice u 2010. godini iznose 900 milijuna kuna i povećani su za 42 milijuna kuna u odnosu na 2009. godinu. Razlog ovome su značajan broj projekata u željezničkom sektoru koji se sufinanciraju EU pomoćima (EU pomoći porasle su za 30 mln kuna, te su osigurana i dovoljna prateća sredstva).
Istakuto je da je osigurano 251 milijun kuna za ISPA projekt rekonstrukcije pruge Vinkovci – Tovarnik koja će iduće godine biti završena. Ovo je najveći do sada ugovoreni projekt sufinanciran sredstvima EU pomoći. Po završetku rekonstrukcije ove 33 km duge dionice brzina na njoj će biti 160 km/h.

U raspravi je istaknuto da su predviđena nedovoljna sredstva za sustav Hrvatskih željeznica te se time dovodi u pitanje održivost postojećeg obujma prijevoza, s obzirom da su sredstva za održavanje infrastrukture nedovoljna za održavanje postojećeg stanja što znači da će se pogoršati uvjeti prijevoza. Tu je upozoreno da su izvan uporabe oba željeznička mosta u čvoru Zagreb, a za to nisu predviđena sredstva iz proračuna. Zbog smanjenja subvencije za putnički prijevoz na 340 milijuna kuna doći će do ozbiljnih poremećaja u prijevozu putnika jer će se morati reducirati broj vagona, odnosno broj vlakova. Također se zbog nedostatnih sredstava za nabavku novih vozila dovodi u pitanje realizacija projekta izgradnje triju prototipova motornih vlakova za HŽ Putnički prijevoz. Upitna je obnova postojećeg voznog parka HŽ Vuče vlakova, HŽ Carga i HŽ Putničkog prijevoza budući da su Proračunom, za modernizaciju postojećih željezničkih vozila predviđena sredstva u iznosu od 202.7 milijuna kuna.
Izražena je ozbiljna zabrinutost s obzirom da u 2009. godini nadležno Ministarstvo nije dobilo dostatna sredstva zbog čega je došlo do zastoja u realizaciji strateških projekata, a ovim Proračunom se sredstva za 2010. godinu dodatno smanjuju, te će 2010. godina biti krizna, budući će se teško realizirati ambiciozni planovi. Največi problem je zasigurno HŽ Infrastruktura i država ne može pobjeći od tog problema, jer se HŽ Infrastruktura se bi smjela privatizirati. Što se tiče putničkog prometa, teretnog promet i vuče potrebno je dobiti odgovore što će biti sa tim trgovačkim društvima i što se poduzima da ta trgovačka društva budu konkurenta.
Sobzirom na ozbiljnost stanja u HŽ-u dogovoreno je da do kraja prvog kvartala nadležno Ministarstvo dostavi Odboru ocjenu stanja u HŽ-u, o strukturnim promjenama, ulaganju u modernizaciju, sigurnosti u prometu, zaposlenosti.

Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za 2010. godinu i projekcije za 2011. i 2012. godinu, i Prijedlozi financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2010. godinu i projekcije za 2011. i 2012. godinu nije dobio potrebnu večinu, u smislu odredbe članka 47. Poslovnika Hrvatskoga sabora, jer je 4 člana Odbora glasovalo ”ZA”, a 4 člana Odbora ”PROTIV”.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Slavka Linića, predsjednika Odbora, odnosno u slučaju njegove sprijećenosti Stipu Gabrića potpredsjednika Odbora ili Živka Nenadića člana Odbora.

 


            PREDSJEDNIK ODBORA
                            Slavko Linić