Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskoga sabora, na 7. sjednici održanoj 20. svibnja 2008. godine, raspravio je Konačni prijedlog zakona o sigurnosti prometa na cestama, drugo čitanje P.Z.E. br. 39, koji je predsjedniku Hrvatskog sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom, Klasa: 340-08/08-01/01, Urbroj: 5030109-08-4 od 15.svibnja 2008. godine.
Odbor je Konačni prijedlog zakona o sigurnosti prometa na cestama, raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 89. Poslovnika Hrvatskog sabora.
Uvodno izlaganje dao je predstavnik predlagatelja, koji je iznio razlike koje su predložene u Konačnom prijedlogu zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona, navodeći pojedinačno primjedbe koje su prihvaćene, a obrazložio zbog čega određene primjedbe nisu prihvaćene.
Zamjenica pravobraniteljice za djecu, izrazila je zadovoljstvo sa prihvaćenim primjedbama, međutim smatra da je predlagatelj propustio ugraditi primjedbe, kojima bi se dodatno podigla razina sigurnosti u prometu, povećanjem kazne za roditelje koji ne prevoze djecu u autosjedalici, te obvezom policijskog službenika da o tome obavjesti centar za socijalnu skrb. Predlagatelj je pojasnio da bi se povećanjem kazni odstupilo od konteksta Zakona, a da je obveza obavjestiti nadležni centar za socijalnu skrb u nadležnosti Prekršajnog suda.
Predstavnik HUP – Udruga autoškola iznio je niz primjedbi na tekst Konačnog prijedloga zakona. Predstavnik Udruge hrvatskih prijevoznika izrazio je nelogičnost vezano za odredbu članka 243. stavka 9., a odnosi se na tzv. ”crvene pločice”, koje u EU nitko nema.
Članovi Odbora sa zadovoljstvom su prihvatili informaciju predlagatelja, da ovaj Zakon neće stupiti na snagu 01. lipnja 2008. godine, već osmog dana od dana objave u Narodnim novinama.
U raspravi je istaknuto da se ovim Zakonom išlo isključivo na povećanje kazni za prekršaje, što ne doprinosi smanjenju stradalih u prometu na cestama, jer su se i Zakonom iz 2004. godine povećale vrijednosti kazna, a nije se ništa bitno promijenilo. Analizirajući odredbu članka 199. stavak 3., proizlazi da sporna ”odredba 0,00g/kg” nije ukinuta, budući će se primjerice, vozač koji nije vezan kazniti, i zbog nekorištenja pojasa i za 0,50g/kg alkohola u krvi. Postavljeno je i pitanje da li u zemljama EU egzistira ovako predloženo rješenje. Ukazano je da se nedovoljno pažnje posvećuje brzini koja je nesumjivo največi uzrok nesreća. Nadalje, je ocjenjeno, da nije bilo potrebe mijenjati postojeće rješenje o upotrebi svjetala u prometu, jer se takvo rješenje primjenjuje u većini zemalja EU. Naglašeno je da bi se područje auto škola trebalo regulirati posebnim zakonom. Također je postavljeno pitanje, koji su razlozi zbog čega Centri za sigurnu vožnju nisu određeni ovim Zakonom.
Izražena je nedoumica u vezi odredbe članka 205. ovog Zakona, s obzirom da je to područje uređeno Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, s Konačnim prijedlogom zakona, o kojem je danas provedena i zaključena rasprava.
Na kraju rasprave predlagatelj je posebno zamoljen da dužnom pažnjom pristupi analizi i obradi amadmana na ovaj Konačni prijedlog zakona kako bi se postigla prava svrha i zajednički cilj, a to je kvalitetan zakon koji bi osigurao veću razinu sigurnosti u prometu.
Nakon provedene rasprave Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskoga sabora, večinom glasova (7 ”za” i 6 ”protiv”) odlučio je predložiti Hrvatskom saboru da donese
ZAKON O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA
u tekstu u kojem ga je predložila Vlada Republike Hrvatske.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Slavka Linića, predsjednika Odbora, odnosno u slučaju njegove sprijećenosti Stipu Gabrića potpredsjednika Odbora ili Živka Nenadića člana Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Slavko Linić