Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu s rasprave o stanju u Jadroliniji i sigurnosti trajektnog prometa u Hrvatskoj

12.09.2024.

Sjednica je sazvana na temelju zahtjeva dijela članova Odbora, u skladu s odredbama članka 49. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kojim je zatraženo sazivanje sjednice radnog tijela s točkom dnevnog reda: 1. Stanje u Jadroliniji i sigurnost trajektnog prometa u Hrvatskoj. 
Članovi Odbora zatražili su sazivanje navedene sjednice potaknuti incidentima koji su se tijekom ljeta događali na floti Jadrolinije, a osobito teškom nesrećom koja se u Malom Lošinju 11. kolovoza 2024. dogodila na Jadrolinijinom trajektu „Lastovo“, u kojoj su zbog pada rampe smrtno stradala tri člana i teško ozlijeđen četvrti član posade.

Predsjednik Odbora je na prijedlog člana Odbora predložio glasanje te je Odbor jednoglasno (10 glasova “ZA”) donio Zaključak da se o predloženoj temi: “Stanje u Jadroliniji i sigurnost trajektnog prometa u Hrvatskoj” provede rasprava, odnosno da se sjednica odmah i nastavi.

Na sjednici su osim članova Odbora i zastupnika u Hrvatskom saboru sudjelovali predstavnici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Uprave Jadrolinije, Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske, Sindikata pomoraca Hrvatske i Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije.

Izrazima sućuti obiteljima stradalih pomoraca, sjednicu je otvorio predsjednik Odbora dajući kratki osvrt na kronologiju događaja i nadležne institucije u istrazi. Između ostalog, istaknuo je da Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, provodi sigurnosnu istragu koja se sastoji od prikupljanja podataka, rekonstrukcije događaja, analize te davanja sigurnosnih preporuka s ciljem njihovog sprječavanja u budućnosti. Napomenuo je da sigurnosne istrage nisu namijenjene pripisivanju krivnje ili odgovornosti već isključivo u svrhu određivanja okolnosti nastanka pomorske nesreće te predlaganju korektivnih mjera i sigurnosnih preporuka. Izvijestio je prisutne da prema dobivenoj informaciji, Agencija poduzima sve napore da rok od 12 mjeseci koji inače ima za dovršetak istrage i izradu završnog izvješća što je u skladu s europskim pravilima, skrate te da sve radnje povezane s pomorskom nesrećom broda Lastovo provode prioritetno i temeljito.

Potpredsjednica Odbora smatra da je potrebno razgovarati o stanju u Jadroliniji kao strateškoj državnoj tvrtki, rekavši kako sindikati upozoravaju i na lošu politiku nabave brodova te da je inspekcijski nadzor utvrdio brojne nepravilnosti. Osim toga što su brodovi zastarjeli, potrebno je osigurati sigurnost brodova te smatra da treba strateški razmišljati o nabavi brodova. 

U odgovoru na upit člana Odbora, ministar mora, prometa i infrastrukture, istaknuo je da ne želi ništa prikrivati o stanju u Jadroliniji i sigurnosti trajektnog prometa te je kazao da je pogriješio što nakon tragičnog slučaja pogibije tri pomorca na Malom Lošinju nije odmah otišao na mjesto nesreće. Naglasio je da se ništa nije prikrivalo te da nije dao ostavku, iako je o tome razmišljao i razmišlja, iz razloga što želi da se sazna što se dogodilo. U nastavku rasprave kazao je da je Jadrolinija strateška tvrtka od posebnog interesa za Hrvatsku koja sa svojih 57 brodova i 38 linija predstavlja stup putničkog linijskog prijevoza te godišnje preveze 12 milijuna putnika i 3,5 milijuna vozila. Istaknuo je kako se iz godine u godinu povećavaju izdvajanja za Jadroliniju te da Vlada RH vodi politiku kontinuiranog poboljšanja standarda usluga i sigurnosti. Tako državne potpore Jadroliniji za 2024. iznose 58,2 milijuna eura, što je za 47 posto više u odnosu na 2017. Preliminarni podaci za 2025. godinu govore kako će se zbog povećanja troškova u pomorskom prijevozu, potpore povećati za nekoliko desetaka milijuna eura. Investicije u modernizaciju Jadrolinijine flote iznose 120 milijuna eura, a povećana su i materijalna prava radnika za 60 posto u odnosu na 2018. godinu. Tristo milijuna eura uloženo je u luke i povećanje kapaciteta i sigurnosti u samim lukama.

Zastupnica u Hrvatskom saboru navela je kako je posljednja revizija u toj tvrtki provedena 2014. godine i da su tada otkriveni neopravdani troškovi poslovanja, a da je predsjednik Nadzornog odbora dao ostavku na svoju funkciju zbog „nepridržavanja pravila u javnim natječajima“. Postavila je upit o tome kako se kupuju brodovi, koriste li se isti brokeri u nabavi brodova te što se s tehničkog aspekta dogodilo u nesreći.
Tijekom sjednice predsjednik Uprave Jadrolinije naveo je kako je nabava brodova dugotrajan i složen proces i da su cijene isporuke određenih dijelova broda „krenule u nebo“. Istaknuo je da je u tijeku obnova brze katamaranske flote, pokrenut je i natječaj za nabavu tri električna putnička broda s razinom investicije od 135 milijuna eura.
U nastavku rasprave izvijestio je članove Odbora kako Jadrolinija ove godine bilježi rekordnu sezonu, a zaposlenici, naročito pomorci, unatoč nezapamćenoj tragediji na Malom Lošinju, svoj posao obavljaju profesionalno, savjesno i odgovorno. Naglasio je da je u ovoj godini do sada od 41 tisuću planiranih, realizirano ukupno 98 posto putovanja, a od dva posto neizvršenih, samo njih 0,12 posto bilo je zbog tehničkih problema broda, dok ostala putovanja nisu realizirana zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta. Istaknuo je da će flota Jadrolinije ove godine prevesti tri puta više putnika nego što je u Hrvatskoj stanovnika. Smatra da je flota sigurna i dobro održavana te da tvrtka posluje stabilno i uglavnom bez poteškoća.

Član Odbora smatra da je sjednica isforsirana, odnosno preuranjena te da se o stanju u Jadroliniji i sigurnosti prometa teško može utemeljeno raspravljati dok se istrage ne završe i ne utvrdi što je dovelo do tragedije u Malom Lošinju. Također smatra da se radi o isforsiranoj dnevno političkoj raspravi u kojoj se preko Jadrolinije napada vlast, a time se ne čini ništa dobro Jadroliniji, a ni građanima. U replici zastupnika Hrvatskoga sabora rečeno je da se u ovom slučaju ne radi o politiziranju te smatra da je onog trena, kada je Vlada odlučila u upravu državne tvrtke staviti tri člana vladajuće stranke, time otvorena politizacija. 
Predstavnici triju sindikata pomoraca dali su svoje ocjene stanja u Jadroliniji. Predstavnik Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske, zatražio je brzu i neovisnu istragu oko tragične nesreće na Malom Lošinju. Istaknuo je kako Jadrolinija ima dobre i iskusne pomorce te u tvrtku treba više ulagati. Iako su brodovi stari i svi znaju da bi trebali biti bolji, smatra da su tu odgovorne i sve dosadašnje politike upravljanja. 

Predstavnici Sindikata pomoraca Hrvatske i Strukovnog sindikata pomoraca Hrvatske  upozorili su da sustav upravljanja sigurnošću u Jadroliniji ne funkcionira te da je u potpunosti zapušten. Smatraju da je za tu situaciju isključivo odgovoran predsjednik Uprave. Također su upozorili da u Jadroliniji postoji još pet brodova starijih od 30 godina koji su opasni za sigurnost putnika i posade jer na njima uopće nema signalizacije za zatvaranje i otvaranje rampe.

Nakon provedene rasprave potpredsjednica Odbora predložila je sljedeće zaključke:

1.Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora poziva Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture da u roku od 30 dana podnese ovom Odboru izvješće o stanju u Jadroliniji, točnije o strateškom upravljanju te o stanju i održavanju Jadrolinijine flote.
2.Izvješće iz točke 1. ovog Zaključka posebno treba sadržavati podatke unazad 5 godina o stanju i održavanju (redovno i izvanredno) pojedinog broda iz flote, izvješća o upravljanju sustava sigurnosti i zaštite na radu, protokol izvještavanja o izvanrednim događanjima na brodovima, podatke o zaposlenima u odnosu na sistematizaciju radnih mjesta, kao i posebni osvrt na postupke nabavke rabljenih plovila (procijenjena vrijednost, ugovorena vrijednost, dodatni troškovi uređenja prije stavljanja plovila u promet).
3.Poziva se Državni ured za reviziju da provede reviziju tvrtke Jadrolinija Rijeka.

Predloženi zaključci nisu dobili potreban broj glasova (3 glasa “ZA”, 1 glas “SUZDRŽAN” i 6 glasova “PROTIV”) članova Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu.

Nakon toga, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu je temeljem provedene rasprave, a na prijedlog člana Odbora, većinom glasova (6 glasova “ZA”, 3 glasa “PROTIV” i 1 glas “SUZDRŽAN”) usvojio sljedeće

ZAKLJUČKE:

1.Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu mišljenja je da svi brodari u Hrvatskoj uključujući i najvećeg nacionalnog brodara Jadroliniju, kontinuirano obavljaju linijski i pomorski promet te ispunjavaju obveze preuzete iz ugovora sklopljenih s Agencijom za obalni linijski pomorski promet. 
2.Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu smatra da su znatno poboljšani uvjeti za sve pomorce u nacionalnoj plovidbi.
3.Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu podupire investicijski ciklus obnove flote Jadrolinije.
4.Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu izražava žaljenje zbog nesreće na brodu Lastovo.


PREDSJEDNIK ODBORA
          Stipo Mlinarić