Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Prijedlogu izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2016. godinu i projekcija za 2017. i 2018. godinu

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 01. sjednici održanoj 24. studenoga 2016. godine, raspravio je Prijedlog izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2016. godinu i projekcija za 2017. i 2018. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 17. studenoga 2016. godine.

Odbor je predmetni akt raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

Uvodno je predstavnik predlagatelja  istaknuo da su se makreokonomski pokazatelji i trendovi pozitivno odrazili te se prijedlogom rebalansa državnog proračuna predviđa povećanje proračunskih prihoda za 1,5 milijardu kuna. Prema planu očekuju se ukupni prihodi proračuna na razini od 116,4 milijarde kuna. Ovim izmjenama i dopunama ukupni rashodi smanjuju se sa 122,4 milijarde kuna na 121,7 milijardu kuna. Tako bi manjak državnog proračuna prema nacionalnoj metodologiji iznosio 5,35 milijardi kuna ili 1,6% BDP-a. Manjak opće države iznosio bi 1,7% BDP-a, što predstavlja smanjenje za 1 postotni bod u odnosu na prvotno planirani.

U raspravi, Odbor se posebice osvrnuo na predložene izmjene i dopune financijskog plana Ministarstva mora, prometa i infrastrukture za 2016. godinu koje iznose 5.903.807.706 kuna. Naglašeno je da je plan u limitu ostao isti, rebalans je tehničke prirode i radi se o preraspodjeli unutar proračunskih stavki samog Ministarstva. Smanjenja se u najvećem dijelu odnose na pripremu projekata planiranih za sufinanciranje iz EU fondova. Planirana sredstva neće biti do kraja godine u potpunosti iskorištena. Razlog leži u činjenici da je za realizaciju projekata, između ostalog, nužan otkup zemljišta, za što su uglavnom i planirana sredstva u okviru ovih projekata, a za rješavanje imovinsko pravnih odnosa treba proći postupke koji dugo traju. Osim toga, nisu provedeni parcelacijski elaborati kako je planirano te nema preduvjeta za rješavanje imovinsko-pravnih odnosa. Također neki natječaji se poništavaju. U raspravi je naglašeno da se radi o kompliciranim i zahtjevnim procedurama koje diktira sistem upravljanja EU fondovima. Posebno je raspravljano o problemima izgradnje obilaznice Vodice te obilaznice Dicmo za koje je rečeno da izgradnja sufinancirana sredstvima EU ide dalje. Predlagatelj se osvrnuo i na projekt izgradnje Most Čiovo te istaknuo da se radi o kašnjenju u građevinskim radovima od strane izvođača. Sredstva predviđena za izgradnju Pelješkog mosta koja su stavljena u financijski plan za ovu godinu, nisu potrošena, a otvaranje ponuda je u prosincu.

Prihodi Hrvatskih cesta za 2016. godinu izmjenama i dopunama Financijskog plana smanjuju se za 96 milijuna, a rashodi za 159 milijuna kuna, što rezultira deficitom od 221 milijuna kuna. Smanjenje prihoda najvećim dijelom je rezultat smanjenja planiranih prihoda iz EU fondova za 129 milijuna kuna, dok je prihod iz goriva povećan za 63 milijuna kuna. Hrvatskim autocestama naknada u cijeni goriva povećana je za 25 milijuna kuna. Povećanja su bila nužna kako bi se smanjio iznos nedostajućih sredstava za isplatu ovih naknada društvima u 2016. godini.

Povećana je naknada koja se dodjeljuje poduzetnicima kojima je povjereno obavljanje univerzalne poštanske usluge od 10.5 milijuna kuna što je bilo nužno za izvršavanje zakonske obveze. Naime, Zakonom o poštanskim uslugama propisao je obavljanje univerzalne (poštanske) usluge kao usluge od interesa za Republiku Hrvatsku, pa se u skladu s tim univerzalna usluga smatra uslugom od općeg gospodarskog interesa. Zakonom je propisan i postupak naknade nepravednog financijskog opterećenja, ako obveza pružanja univerzalne usluge za davatelja te usluge stvara neto trošak. Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) utvrđuje iznos neto troška koji predstavlja nepravedno financijsko opterećenje davatelja univerzalne usluge, a koji se, na temelju Zakona, isplaćuje iz sredstava državnog proračuna RH, u skladu s pravilima o državnim potporama.

Povećanje je nastalo u okviru aktivnosti Poticanje redovitih pomorskih putničkih i brzobrodskih linija u iznosu od 35 milijuna. Nužno je za podmirenje ugovorenih obveza Agencije za obalni linijski pomorski promet prema brodarima. Kod planiranja proračuna za 2016. godinu cilj je bio, obzirom na značajnije smanjenje cijena goriva, potpis aneksa ugovora s brodarima kojima bi se smanjila obveza Agencije s osnove potpore. Kako s brodarima nije postignut dogovor za potpis takvih aneksa jer su se brodari pozvali na postojeće odredbe Uredbe o uvjetima i vrednovanju kriterija za davanje koncesije za obavljanje javnog prijevoza u linijskom obalnom pomorskom prometu, nije došlo do smanjenja obveze Agencije. Stoga Agencija ima obvezu prema brodarima u ukupnom ugovorenom iznosu.

Na upit članice Odbora o 20 milijuna kuna namijenjenih potpori razvoja brdsko-planinskih područja, pomoći u održavanju nerazvrstanih cesta, predstavnik Hrvatskih cesta u odgovoru je istaknuo da se radi o sredstvima za financiranje zimske službe te da ista neće biti utrošena.

Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora većinom glasova (6 ”za”, 1 ”protiv”) odlučio je predložiti Hrvatskom saboru donošenje

IZMJENA I DOPUNA DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2016. GODINU, I PROJEKCIJA ZA 2017. I 2018. GODINU

te sljedećih odluka:
• Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskih voda za 2016. godinu i projekcija za 2017. i 2018. godinu,
• Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskih cesta za 2016. godinu i projekcija za 2017. i 2018. godinu,
• Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Centra za restrukturiranje i prodaju za 2016. godinu i projekcija za 2017. i 2018. godinu,
• Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za 2016. godinu i projekcija za 2017. i 2018. godinu,
• Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka za 2016. godinu i projekcija za 2017. i 2018. godinu,
• Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje za 2016. godinu i projekcija za 2017. i 2018. godinu.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Peru Ćosića, predsjednika Odbora, odnosno u slučaju njegove spriječenosti Vedrana Babića, potpredsjednika Odbora.

        PREDSJEDNIK ODBORA

                                     Pero Ćosić, v.r.