Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o cestama, prvo čitanje, P.Z. br. 867

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 50. sjednici održanoj 8. srpnja 2015. godine, raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o cestama, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 2. srpnja 2015. godine.

Odbor je Prijedlog zakona raspravio kao matično radno tijelo, sukladno članku 103. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

Uvodno izlaganje dao je predstavnik predlagatelja, istaknuvši da je ovim zakonskim prijedlogom predviđena mogućnost da se, radi zaštite i ostvarenja strateškog interesa Republike Hrvatske, posebnim zakonom može propisati da na određeno vrijeme, određene poslove iz predmeta poslovanja Hrvatskih autocesta d.o.o., na određenim autocestama i cestovnim objektima s naplatom cestarine na državnim cestama, obavlja trgovačko društvo iz članka 81. stavka 4. Zakona o cestama, koje je društvo Hrvatske autoceste d.o.o. osnovalo radi pružanja usluga naplate cestarine i obavljanja radova održavanja autocesta i objekata s naplatom cestarine. Osim navedenog, namjerava se riješiti problem neuređenosti određenih pitanja Zakona o cestama te pojasniti izričaj pojedinih važećih odredbi i tako osigurati jedinstveno tumačenje i postupanje. Precizno se propisuju vozila hitnih službi za koje se korištenje autocesta i objekata s naplatom ne naplaćuje, što bi omogućilo upraviteljima autocesta i objekata s naplatom cestarine ujednačeno postupanje prema korisnicima. Također, uvest će se efikasnije sankcije prema korisnicima javnih cesta koji ne poštuju odredbe važećeg Zakona vezano za obavljanje izvanrednog prijevoza te isto tako i za propust neplaćanja cestarine za korištenje autocesta i objekata za koje je uvedena naplata cestarine.

U raspravi, članovi Odbora posebno su se osvrnuli na predloženo brisanje odredbi važećeg Zakona kojima se za osnivanje prava služnosti ili pravo građenja na javnoj cesti ne plaća naknada za navedena prava, ako je komunalna građevina ili komunalna instalacija u isključivom vlasništvu Republike Hrvatske ili jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske ili jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Smatraju da bi se time dodatno opteretili već osiromašeni proračuni jedinica lokalne samouprave. Tim više, što u obrnutom slučaju jedinice lokalne samouprave ne prihoduju od infrastrukturnih projekata (pr. Janaf) jer se radi o tvrtkama od strateškog državnog interesa. Stoga apliraju na resorno Ministarstvo da prilikom izrade Konačnog prijedloga zakona uzmu u obzir navedenu primjedbu iako su upoznati da se radi o usklađivanju s europskim normama koje nalažu da tržišna utakmica mora biti ravnopravna te se odnosi podjednako na privatne kao i na državne tvrtke, odnosno na sve koji imaju ekonomsku korist.

Dio članova Odbora protiv je prodaje tvrtke HAC ONC, odnosno “plana B”  autocesta.

Pohvaljeno je predloženo rješenje kojim se policijska i vatrogasna vozila, vozila oružanih snaga, vozila hitne pomoći i vozila gorske službe spašavanja oslobađaju plaćanja cestarine za korištenje autocesta i objekta s naplatom.

Tijekom rasprave, a neovisno o predmetnom zakonu, članovi Odbora podsjetili su na problem Županijskih uprava za ceste, odnosno nedostatnih financijskih sredstava za  održavanje županijskih cesta. Smatraju da je potrebno iznaći održivo rješenje, ne samo zbog  turista, već i radi svakodnevnog života hrvatskih građana.

Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora većinom glasova (6 ”za”, 3 ”protiv”) odlučio je predložiti Hrvatskom saboru sljedeći

ZAKLJUČAK

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o cestama.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja iznijeta u raspravi upućuju se predlagatelju
    radi izrade Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Nadu Turina - Đurić, predsjednicu Odbora, odnosno u slučaju njezine spriječenosti Antu Kulušića, potpredsjednika Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
 
Nada Turina – Đurić