Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 13. sjednici održanoj 30. lipnja 2017. godine, raspravio je Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o željeznici, drugo čitanje, P.Z.E. br. 107, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 29. lipnja 2017. godine.
Odbor je predmetni akt raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 103. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Predstavnica predlagatelja uvodno je istaknula da se predloženim zakonom u potpunosti usklađuje važeći Zakon o željeznici s odredbama Direktive 2012/34/EU. Usklađivanje se odnosi na odredbe o određivanju pojma željezničke infrastrukture te na odredbe o posebnoj vrsti održavanja željezničkih vozila. Dodaju se odredbe o donošenju poslovnog plana uz obvezno prethodno savjetovanje s korisnicima i o vođenju registra imovine upravitelja infrastrukture, odredbe o obvezi suradnje upravitelja infrastrukture s drugim upraviteljima infrastrukture glede sustava za određivanje naknada za obavljanje usluga željezničkog prijevoza koji prelazi više od jedne infrastrukturne mreže unutar Europske unije i obvezi uspostave odgovarajućih postupaka.
Predloženim Zakonom uređuje se i pitanje naknada za financiranje željezničke infrastrukture po naplaćenoj trošarini za energente, zbog fiskalne konsolidacije. S ciljem uređivanja zemljišno-knjižnih odnosa i omogućavanja apliciranja projekata i povlačenje financijskih sredstava iz fondova Europske unije mijenjaju se odredbe o imovinsko pravnim odnosima željezničke infrastrukture
Rasprava je vođena na temu postavljenog pitanja na Odboru o prijedlogu zakona o raspravi u prvom čitanju, a vezano za izgradnju novih priključnih kolosijeka na zemljištu koje nije u vlasništvu Republike Hrvatske već u vlasništvu lokalne samouprave. Ova problematika odnosi se na reguliranje statusa i pitanje izgradnje te održavanja novih priključnih kolosijeka koji bi povezivali željezničku infrastrukturu koja je javno dobro s industrijskim kolosijecima koji se nalaze u industrijskim zonama. Obrazloženje resornog Ministarstva je da su moguća rješenja obuhvaćena postojećim zakonodavstvom.
Izgradnju priključnih kolosijeka moguće je ostvariti ili od strane HŽ Infrastrukture d.o.o. pri čemu nakon izgradnje novi kolosijek (s pripadajućim zemljištem) postaje dio željezničke infrastrukture kao javnog dobra u općoj uporabi kojom upravlja HŽ Infrastruktura d.o.o. Druga mogućnost je da izgradnja i održavanje novih priključnih kolosijeka bude u nadležnosti lokalne samouprave ili privatnika koji kao vlasnici takvih industrijskih kolosijeka moraju ispunjavati uvjete za izgradnju i održavanje sukladno Zakonu o sigurnosti i interoperabilnosti željezničkog sustava i pripadajućih podzakonskih propisa. Članovi Odbora suglasili su se pojašnjenjem od strane predlagatelja.
Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora većinom glasova (10 ”za”, 1 ”suzdržan”) odlučio je predložiti Hrvatskom saboru na usvajanje
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ŽELJEZNICI
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Peru Ćosića, predsjednika Odbora, odnosno u slučaju njegove spriječenosti Vedrana Babića, potpredsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Pero Ćosić